Schnauzertråden

Sv: Schnauzertråden

KL

Följer er från julsemestern. God fortsättning på er alla!

Otur med Robin Pulkaskurk :( Hoppas det är snabbehandlat och håller sig borta sen.

Grana- hunderbar bild. Väntar på att få se bilder på minivofforna :love:

Frasse har träffat sin första Tomte, som gestaltades av svärfar. Han fick sig en redig utskällning. Frasse skällde under hela Tomtens besök och gick inte att få tyst på så jag fick hålla ihop nosen på honom. Han skällde ändå, bara lite tystare :D

Igår var vi på husses jobb-skidanläggningen. Då fick han se sina första skidåkare, pulkor, liftsystem, snöskotrar mm. Allt skulle skällas ut. Efter 2 timmar på husses jobb sov han som en död resten av dagen.

Idag fick han vara hemma medans vi var en halvdag i skidbackarna. Det fick bli en långpromenad när vi kom hem istället. Åter igen är han som en död. Det frestar på att ha jullov för en liten snuzze ;)

Hon är på dag 53 nu om ca en timme :p
Hon visar redan att det är jobbigt, äter dåligt mm, så vi får se hur länge hon väntar.
Hennes syster fick på dag 58. Men hon kan gärna gå nån/några dagar till. Även om jag tycker hon kan få NU :D

kl

Nu har jag köpt honom! :love:

bilden är tagen från första gången jag träffade honom.

KL

Har haft pälsvård av Frasse. Upptäckte att hans vita hår bara är vita till hälften...längst ut. Vissa är helt vita men oftast så är de svarta längst in. Fan vad sugen jag nu blev på att klippa honom så han blir svart på rätt ställe!
Men jag VILL ju ha en ryckt päls.....Han har så otroligt bra päls. Blir knappt blöt i duschen ens. Men den är ju....ful...
Såg föresten en helsvart DS i julhelgen som var klippt...och den var då gråare än Frasse. Den såg ut som en PS på kroppen med svart huvud. Rätt lustig faktiskt :p

Men dilemma och frestelse!

Måste dela med mig av Tassa och en väns son som har Downs syndrom. De älskar varandra och jag blir så himla glad av att se dem ihop. Tänk er ett barn som inte kan prata och bara ler med hela ansiktet när han får vara med Tassa :love:

1508118_10151881015057098_2088620518_n.jpg

1509327_10151881015437098_640346759_n.jpg

1528741_10151863896537098_10077107_n.jpg

541792_10151863895262098_237981610_n.jpg

Vilka härliga bilder!!

Jag har också en vän med ett barn med DS. Frasse är väldigt glad i den pojken men pojken är lite försiktig och gillar inte när Frasse låter. Men åh sicken ljuvlig unge han är :love:

Men annars är Frasse en underbar barnhund. Han älskar ungar utan att vara avvaktande eller tycka de är jobbiga eller bli för "på".

Nu har jag och särbon seriösa funderingar på en snuzze till. Jag vill ju ha från samma uppfödare som Frasse. Men han vill ha en PS. Hon föder bara upp SS.
Han vill dessutom döpa hunden efter sin jaktkompis för han har lika dana ögonbryn som en snuzze. Jaktkompisen heter Erik :mad:

Tassa är ju rätt på, men grabben älskar henne ändå. Grabben kan vara lite hårdhänt mot henne , men likaså kan hon var hårdhänt tillbaka och är ganska tålig, så det gäller att passa dem båda hela tiden. Dock är det värt det när man ser glädjen i både hunden och grabben :)

Idag blev jag nästan tårögd, då Tassa satt bredvid mig i soffan och Alexander ( som grabben heter), kröp intill Tassa ett 20-tal gånger med ansiktet före, för att han vill att Tassa skulle pussa/slicka honom i ansiktet och han asgarvade hela tiden när hon gjorde det.

Jag har ju inga barn själv, så det är så extra härligt att se dem ihop och hur fint hon hanterar barn som även är "annorlunda". Jag smälter och blir lycklig varje gång

Hon är ju även med på jobbet ibland (jobbar natt med psykiskt funktionshindrade). Det är så underbart när våra sjuka klienter blir superglada av att se oss, vill klappa, blir lugna, skrattar och har det bra av att få umgås med en hund. Blir varm i kroppen hela tiden :)

kl.

HD grad C blev det. Vet inte hur jag ska känna, igår var jag mest ledsen. Himla tråkigt är det ju.

Idag försöker jag bilda mig en uppfattning om vad detta faktisk kan komma att innebära för hunden men jag får passa mig lite för att inte blir uppskrämd av alla skräckexempel.

Ska ringa skk imorgon och försöka få reda på vad det är i höfterna som gör att det blev grad c.

Har ni några erfarenheter av hundar med c-höfter?

Jag blev också lite besviken/ledsen när jag röntgat min hund och fick en b och en c höft. Varför c , kände jag..

Men efter ett par dagar kändes det bättre. Jag har vart inne och läst mycket på nätet och har kommit fram till följande:

Efter råd, tips och information här inne på buke och även övriga nätet, så känner jag att röntgen inte är 100% säker på sin "diagnos". Min hund kanske har bättre höfter än resultatet visade, vad vet jag? Vad är " rätt" svar i sådana fall?

Min hund är otroligt välmusklad ( får ofta komplimanger och ord om det), vilket jag tror kan hålla eventuella problem borta och jag kommer fortsätta hålla henne på den nivån för att undvika mer problem.

Jag har inga planer på avel, så jag är inte besviken ur den synvinkeln, men visst vill jag att min hund ska leva och må gott hela livet ut. Trots allt så är det ju så olika vilka hundar som får problem. Hundar med d eller till och med e höfter som aldrig får ont, hundar med c höfter som får det. Tyvärr får man väl vänta och se hur individen påverkas...

2011-05-20%2020.36.18.jpg

Detta var vår hon Dvägschnauzer, men hon blev gammal och sjuk och behövde avlivas. :cry:

(Denna bild är från när vi skulle avliva henne på djursjukhuset, så hon ser lite krasslig ut)

KL

Har haft pälsvård av Frasse. Upptäckte att hans vita hår bara är vita till hälften...längst ut. Vissa är helt vita men oftast så är de svarta längst in. Fan vad sugen jag nu blev på att klippa honom så han blir svart på rätt ställe!
Men jag VILL ju ha en ryckt päls.....Han har så otroligt bra päls. Blir knappt blöt i duschen ens. Men den är ju....ful...
Såg föresten en helsvart DS i julhelgen som var klippt...och den var då gråare än Frasse. Den såg ut som en PS på kroppen med svart huvud. Rätt lustig faktiskt :p

Men dilemma och frestelse!

Fast om man fortsätter att skrapa dem trots att man klipper blir dem inte grå...

Gott nytt år allesammans!
Jag hoppas ni får ett trevligt nyårsfirande och att hundarna inte tar illa vid sig av alla smällare och raketer!

Vad har ni för mål, planer och drömmar för 2014?

Tack det samma!
Zito är inte rädd för fem öre, glömde bort vilken dag det var idag och slängde med honom till jobbet (han hoppade rakt in i den oöppnade bagageluckan när jag sa till honom att gå in i bilen:grin: Han sitter 90% av tiden i framsätet.). Jag jobbar i samhället så de sköt hela jävla dagen, då jobbade jag bara mellan 7-11!!
Här hemma på landet är det ganska lugnt dock:)

Min dröm är att han på magiskt sätt ska lära sig allt jag försökt lära honom dessa åren, planen är att han iallafall ska kunna gå fot på kommando trots jag tvivlar på det:p

Men du själv då?

Gott nytt år allesammans!
Jag hoppas ni får ett trevligt nyårsfirande och att hundarna inte tar illa vid sig av alla smällare och raketer!

Vad har ni för mål, planer och drömmar för 2014?

Gott nytt år själv :)!

Inför 2014 planerar jag att Homer ska ta sin RLD F titel och träna inför start i Avancerad klass. Smalis ska tävlas vidare i agilityn och tränas inför viltspårsstarter med sikte på SE VCH under året. Barney ska mest hänga med och mysa, men träna lite agility och lite viltspår för hjärnans skull :).

Gott nytt år från mig och mina snusrar (och min stora hund som såklart också fick vara med på bild ;) )

1501726_10151893968017582_374201700_n.jpg

Vilket härligt gäng du verkar ha!
Blir lite avundsjuk då det ju måste vara roligt att ha flera hundar som tränas och tävlas i lite olika grenar. Om jag inte missminner mig tävlar du spår med din stora? ( som förövrigt är himla fin! )

kl

Lego visade sig vara väldigt obekymrad vad gäller smällare och raketer, så himla skönt verkligen!

Jag planerar start i Rallylydnad, har två tävlingar nu i början på februari som jag nog ska anmäla till. Kan vi ta RLD N titeln under året vore det kanon, hade ju gärna sett att vi skulle kunna komma ut och tävla fortsättningsklassen också.

Förutom det är jag lite tudelad, jag har så mycket jag vill att vi ska prova, är lite pepp på att prova på bruks, och då först och främst spår men senare också sök. Vanliga lydnaden vill jag också tävla så det lutar nog mot att vi börjar med att träna på LK 1 och kanske kommer ut på nån tävling där.

Gott nytt från Frasse och mig!

Nyåret gick bra. Frasse visade sig inte vara ett dugg rädd för smällare, tack gode gud.
Vi var bjudna till goda vänner under kvällen. Bland gästerna fanns en äldre jägare som viste aaaaallt om hundar. Han tyckte det var en mycket trevlig terrier jag hade och upplyste mig om att de där små rackarna kunde vara ettriga och riktigt bra jakthundar O_o

Jag talade givetvis om att det inte var någon terrier. Dialogen blev såhär:
-klart det är en terrier!
-Nej, det är ingen terrier. Jag lovar....
-Vad är det då?
-Det är en dvärgschnauzer....de tillhör inte terrier. De är gårdshundar så de jagar inte...mer än råttor.
-Det var det dummaste jag hört. Gårdshundar!! Mig lurar du inte. Jag har haft hund sen jag var liten grabb........

:banghead: :banghead: :banghead:

Men hans fru kom in i diskussionen och försökte platta till sin man.
-Det är ju ingen terrier. Det är ju en såndär söt hund som brukar ha tofs på huvudet din dummer.
Jag gav upp där......

Jag har inga stora planer för mig och Frasse inför 2014. Jag ska bara jobba vidare med lite vardagslydnad och vardagshyffs. Som att få sånt som inkallning, gå fot mm att sitta bättre.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 682
Senast: Kajsalisa
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 683
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 980
Senast: Sasse
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 894
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Uppdateringstråd 30