Schnauzertråden

Sv: Schnauzertråden

KL

Här har jag idag haft julstök av hund. Kloklippning, tillsnyggning av skägg, ögonbryn och ben samt att trimmern åkte fram och fick gå ett varv över huvud, hals, öron och svans. Rycka behövs inte idag...var bara 3 veckor sen jag gjorde det. Men sen ikväll efter sista promenaden så blir det jultvagning :nailbiting: Och efter det HÅRBLÅS. :nailbiting::nailbiting:

Sen är julen totalförstörd i Frasses värd ;)

Förhoppningsvis förlåter han mig när han får sin nya Ikea-råtta på julafton. Den gamla är bara ett tomt skinn.....

Dusch och fön? Tycker han inte om det?

Jycken min gillade att duscha, som valp fick jag fösa bort honom från duschen. Som vuxen stod han och viftade på svansen hela tiden.
Och hårfönen fick jag aldrig ha i fred, han kom varenda gång jag satte igång den och ville bli fönad.....
Dess förträfflighet kom han underfund med en gång när det hade hällregnat, han var frusen, och jag fönade honom torr.

Säg åt Frasse att han missar en del trevligheter, han får tänka om där.

Förresten, har bytt bild. Den till vänster visar nu jyckens huvud två timmar innan han blev himlahund. Jag är glad att jag fick det fotot.

Senast ändrad:

Enligt Frasse är vatten till för att drickas. All annan form av väta är djävulens påfund :D
När Frasse ska duschas så får jag klä av mig själv till trosor och BH och följa med in i duschen. Sen är det en kamp med blöt och hal hund, schampoflaska och duschslang. Jag är oftast blötare än hunden efteråt :mad:

Hårblåsen gick bra när han var liten men nu hatar han den.

Fin bild på din vovves ansikte. SS får så personligt uttryck tycker jag när ögonbrynen och skägget bryter av mot det svarta :)

KL

Robins dag började bra men har bara gått utför..

Började med sovmorgon och sen frukost med matte i soffan och han fick såklart smaka på frukostmackan vilket är en favorit :)
Sen åkte vi och grejade lite i stallet och hittade på hyss för att sen styra kosan åt Borlänge där det vankades rallylydnadskurs för mig och Karizma.
Samtidigt som jag och Karizma tränar brukar husse ta en ordentlig promenad ute på gärdet och längs med skogsbrynet så småpojkarna får busa, härja och träna lite dem med :)

Efter ungefär halva passet var Karizma jättetrött i huvudet så det var dags för henne att bryta innan det blev härdsmälta så då fick Robin byta plats vilket han tycker är superkul :D
Robin var jätteduktig och gjorde det mesta han skulle med bravur trots att han var trött i benen efter att ha sprungit som en tok ute på gärdet.

Men så hände något, jag vet inte vad men helt plötsligt satt det en terrier som bet sig fast i Robins nacke och öra.
Det blev ett jack i örat som såklart blödde en del men ingen större fara skedd utom att lite stukat självförtroende.
Men min lilla drama queen fick rejält med medlidande och klappande av Rousie när matte och husse inte tyckte speciellt synd om honom.

Så när vi kom hem konstaterade jag att det nog var dags för ett bad, han kan ju inte gå omkring med en massa torkat blod i pälsen..
Då insåg jag också att det var alldeles för länge sen han fick sig en ullskrapning..
Så det blev ullskrapning och putsning för att sen åka in i badkaret och bli duschad och sen fönad...
Rena rama tortyren om man frågar Robin men nu är han ren, fin och har fluffiga ben och är redo för julfirande :D

Matte blev dyngsur och det känns som att jag brutit ryggen..
Det är helt klart dags att införskaffa ett bra trimbord!

Jäkla tur att det inte blev värre!

Låter som Robin och Frasse kan bilda klubb mot oss ;)

Frasse hatar mig i nuläget...trippelt upp. Jag lyckades klippa honom i pulpan på ena baktassen :( Han sa faktiskt inte ett pip och ryckte inte ens till men det blödde väldigt mycket. Jag fick ropa på lillhusse som fick sätta sig med Frasse och papper på baktassen medans jag tog fram kompostgallret och satte runt korgen. När han blött färdigt fick han komma ut igen. Men det tog inte lång stund innan jag hittade blod i hela hemmet....det hade gått upp....

Så jag har legat på alla fyra och skrubbat ryamattan i vardagsrummet och svabbat golv. Rätt åt mig!!!!:rage:

Sen blev det strumpa med sjukhustejp runt tassen. Nu är han iaf nyduschad och fönad också. Han luktar supersmurfigt och är så mjuk och fluffig :love:

Ja eller hur! Å Jag var så glad att det var en liten terrier och inte en stor hund, då hade det nog varit slarvsylta av Robin :crazy:

Haha både Robin, Jonathan och Frasse skulle utan tvekan bilda en pakt mot oss :D
Dem skulle nog kunna hitta på någon eländig kupp mot oss också om dem fick möjlighet till det :o

Åh stackar Frasse :(
Har du ingen burk med blodstopp? Det tycker jag är toppen att ta till om man råkar klippa för långt på en klo eller som igår på Robins jack i örat som inte ville sluta blöda..

Klart Robin ska ha sympati, jag måste ju hålla mig på plus när husse och matte är dumma ;) Skämt å sido, hade aldrig gett honom sympati om han inte skakat av sig händelsen så fort som han gjorde.

kl.

Igår vad det rallylydnadskurs igen. Lego fortsätter att imponera på mig precis som vanligt. Igår fick vi prova på lite klossträning, det tyckte Lego var roligt och lärde sig väldigt fort att kliva upp på klossen/lådan och kommando för detta. Provade lite smått att få honom att flytta bakbenen också och det gick rätt bra, nån förflyttning fick vi till.

Fotgåendet med kontakt går framåt, han har börjat förstå grundprincipen och jag har börjat dröja lite på belöningen så han börjar förstå att det är bibehållen kontakt jag vill ha, inte spontan och kortvarig. Positionen är fortfarande lite överallt men på någorlunda vänster eller höger sida (beroende på vad vi tränar). Igår blev han lite överdrivet het på köttbullarna så jag fick lov att ta fram annat lite tråkigare godis att variera belöningen med. Men det slank ner med glatt humör det också. Godis ju jättegott oavsett resonerar Lego :rofl:

Hade egentligen velat ha annan belöningsform är bara godis. klappar och kel funkar ok om det används sparsamt och vid exakt rätt tillfäll. Lek med mig ( läs: hoppa upp på matte och tacklas/brottas lite) med mig funkar bra, ibland. Leksaker är han inte särskilt intresserad av hemma och ännu mindre på träningsplanen.

Jag satsar nog mest på att få honom att leka med mig, i början var detta jätteläskigt men nu har han lärt sig mer och mer hur man gör så jag hoppas att det ska fortsätta på denna vägen. Vill få till en belöning som tar lite mer än en godisbit. Godis använder jag gärna för att kunna belöna på ett sätt som går obemärkt förbi (typ spontan - bibehållen kontakt i fotgående) men jag vill ju kunna belöna ordentligt när fotgåendet är klart eller när jag vill markera att han varit extra duktig.

edit: haha ni får ursäkta de långdragna träningsfunderingarna ;)

Haha klart han ska ha lite sympati, han njöt ju i fulla drag då :love:

Robins otur fortsätter och nu har han mina fulla sympatier.
I fredags upptäckte jag att han kissade lite blod :(
Himla tur att det fanns en liten snöhög kvar som han kissade på så att jag såg det.
Ringde till djursjukhuset och fick en tid idag.
Tog kissprov, odling och ett ultraljud och min lille snutt har blod i urinen, bakterier så att han har en uvi, kristaller och något mer som jag inte minns vad det heter :(
Så nu blir det medicin och sen specialkost lång tid framöver, har vi otur kommer han att behöva ha specialkost resten av livet :(
Så det betyder att det är slut på allt gott för min älskade lilla vän, inget godis, inget träningsgodis, inga tuggisar, inget smakade av godsaker i köket :(
Robin som alltid är förste man att hålla mig sällskap ute i köket och alltid får smaka en bit av maten, det är liksom våran stund på tu man hand varje dag..
Usch jag tycker så synd om honom och hade önskat att det hellre var någon av de andra som inte är speciellt intresserade för dem hade det inte drabbat så hårt.
Nu önskar jag ju iof inte någon dessa problem men om man hade varit tvungen och välja så var det sämsta tänkbara som fick det nu :(

Men jag får försöka tänka att han förhoppningsvis kan hålla sig frisk på sin specialkost, att han är frisk och mår bra är ju trots allt det viktigaste.

Tur i oturen har han den sortens kristaller som beror på foder och inte är ärftlig, den andra sorten är tydligen värre så vi har väl tur i oturen..

Lite bilder på min Wira

1460075_779467595413517_2087970723_n.jpg

1525640_780690788624531_827728950_n.jpg

1487317_785239694836307_596389610_n.jpg

1471199_782952171731726_349727142_n.jpg

Och Så Önskar vi Er alla en Riktigt God Jul!

Usch vad tråkigt! Tyvärr är ju just struvitstenar inte så ovanliga hos dvärgschnauzer, men det som är bra är att det är den enda stenen som oftast går att lösas upp med dietfoder.
Hade själv en ds-hane tidigare som opererades för urinsten vid 11-års ålder. Blandsten i hans fall men trots det fick han aldrig mer besvär och ingen sten kom tillbaka.

Tråkigt dock om din hund var tänkt att gå i avel...

Kanske ni kan ha era mysstunder ändå. kanske du kan ha e skål med godis som han kan äta på bänken, så får han det istället :)

Ja det känns jättetråkigt :(

Främst eftersom han älskar att få smaka det mesta och vi brukar ha vanlig mat som typ korv eller kycklingbitar mm som träningsgodis.
Hur kul är det att träna för en torrfoderbit som luktar illa? O_o

Men det viktigaste är ju såklart att vi får honom att må så bra han bara kan må. Han visar visserligen ingenting om att han inte mår bra nu men synligt blod i urinen talar ju för sig självt..

Men det kändes lite bra att din hund inte fick några återfall efter operationen :)

Jo det är lite trist med aveln, för min del spelar det ingen roll eftersom det inte är jag själv som tänkt avla på honom så mig drabbar det inte.
Men det är synd på en himla fin och trevlig hund med många andra fina kvaliteér.
Men är struvitstenarna/kristallerna vanliga på ds? Veterinären sa att dem inte var så vanliga utan att det var en annan sort som var vanligast och den andra sorten var dessutom ärftlig men det skulle inte dessa struvitkristallerna vara?

Senast ändrad:

Men vad ska man ha för godis då som inte är hans vanliga mat?
Han ska ju tydligen inte få äta annat än det :(

Vet inte tyvärr..
Men kanske du kan diskutera med vet vad han kan äta sen.. Kanske du akn göra något eget godis att ha i en burk.
Ja jag bara har funderingar..

Vet inte tyvärr..
Men kanske du kan diskutera med vet vad han kan äta sen.. Kanske du akn göra något eget godis att ha i en burk.
Ja jag bara har funderingar..

Jo det ska jag göra :)
Du får gärna dela med dig av dina funderingar :)
Funderingar från alla håll och kanter är välkomna, det är ju då man kan komma på något riktigt bra :)

kl
En nybadad jordgubbsdoftande Zito önskar er alla en god jul!
(nej han är inte glad:p)
Han önskar att Robin kryar på sig dessutom

Ja det känns jättetråkigt :(

Främst eftersom han älskar att få smaka det mesta och vi brukar ha vanlig mat som typ korv eller kycklingbitar mm som träningsgodis.
Hur kul är det att träna för en torrfoderbit som luktar illa? O_o

Men det viktigaste är ju såklart att vi får honom att må så bra han bara kan må. Han visar visserligen ingenting om att han inte mår bra nu men synligt blod i urinen talar ju för sig självt..

Men det kändes lite bra att din hund inte fick några återfall efter operationen :)

Jo det är lite trist med aveln, för min del spelar det ingen roll eftersom det inte är jag själv som tänkt avla på honom så mig drabbar det inte.
Men det är synd på en himla fin och trevlig hund med många andra fina kvaliteér.
Men är struvitstenarna/kristallerna vanliga på ds? Veterinären sa att dem inte var så vanliga utan att det var en annan sort som var vanligast och den andra sorten var dessutom ärftlig men det skulle inte dessa struvitkristallerna vara?

Struvit och kalciumoxalat är dom absolut vanligaste urinstenarna överlag och framförallt på dvärgschnauzer. Struvit är vanligast på tikar och kalciumoxalat på hanar. Ofta tar det bara några månader att lösa upp kristallerna/stenarna, så det behöver inte betyda att din hund ska stå på strikt specialdiet jämt. När stenarna är borta räcker det oftast med att ge ett specialfoder som förebyggande och då kan det vara okej att ge lite annat godis om det är i mindre mängd då och då.

Det är viktigt att hunden får i sig mycket vatten så att stenarna lättare löses upp och kristallerna sköljs ut, därför är det bättre med burkmat än torrfoder. Jag brukade kombinera burkar med torrfoder, men gav mer burkmat än torrfoder. På en sådan liten ras som vi har så är priset på dietmaten iaf överkomligt.

Min hane visade först inte heller någonting utan det var på en ultraljudskurs under min utbildning vi använde honom som "demonstrationsobjekt" och vi då såg en större sten i blåsan på honom. Inte förrän efter det kom symtomen som var att han hade svårare att hålla sig lika länge som innan och kunde kissa på sig ibland. Vi ha fått en operationstid ca 1,5 månader framåt då jag ville operera honom i Sverige men en dag droppade han blod från snoppen så då blev det operation i Tyskland istället.
Allt gick bra och han stod på hills u/d i cirka 6 månader efteråt, sedan utvecklade han tyvärr allergi och fick byta mat men urinstenen kom aldrig tillbaka och han levde i 3,5 år till efter det.

Ang avel så bör man inte avla på en dvärgschnauzer med urinsten oavsett sort (just Struvit vet man inte hur och om det nedärvs, men det finns klart en överrepresentation hos vissa raser varför man antar att det finns en viss ärftlighetsfaktor även för den stenen). Här står det lite om vad dvärgschnauzerringen gått ut med om urinsten: http://www.dvargschnauzer.se/Avel/RAS/Halsa/00avelras_halsa_urinsten.htm

Jag hoppas att han inte måste gå på specialdiet resten av livet iaf, även om veterinären fick det att låta så :(
Han har ju inte fått stenar ännu utan har bara kristaller så det är väl bra det iaf.

Dricker ordentligt gör han, vi köpte både torr och blötfoder till honom hos veterinären. Han får RC Urinary på veterinärens inrådan.
Men då ska jag också ge honom mer blötfoder än torrfoder, han är van att få färskfoder så torrfodret kanske får bli mer som godis när vi ska träna.

Tack för länken, jag ska läsa på lite mera :)
Å jag håller med dig, jag tycker inte man ska avla på defekta hundar men jag blev lite fundersam eftersom både jag och sambon uppfattade veterinären annorlunda än hur du berättar.

kl.

Hoppas ni har haft en trevlig jul allihopa!

Lego har äntligen hittat en leksak som han gillar! En liten gorilla i mjuk/sladdig plast som piper. Den var en höjdare att bita lite på, snutta på, bära omkring på, jaga och kastar runt med och såklart mysa med. Nu fick han tyvärr inte behålla den för det var ju Robins leksak som blivit kvarglömd hemma hos en gemensam vän till mig och Pulkaskurk. Men jag får ge mig på jakt helt enkelt efter en lika dan till Lego! Roligt att han fattade tycker för en leksak, tidigare har han varit väldigt sval inför andra leksaker han presenterats för. Men det är klart, det skulle ju vara en lite gorilla ju!

Robin hälsar att Lego kan få Grillan eftersom han tycker om den.
Robin har fått en ko som också verkar duga :)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 827
Senast: Kajsalisa
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 767
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 993
Senast: Sasse
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 896
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Hiss och diss del 5
  • Vad läser du just nu?
  • Äta rätt saker, vad då?