Schipperke

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare lollolisa
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 19
  • Visningar Visningar 12 122
L

lollolisa

Hur är en schipperke? Har någon lite fakta eller bilder om rasen.

Hur är den att träna? Brukar de gilla det?
Hur är tempramentet, Pigg?
Hur mycket aktivering/motion behöver den?
Är det en enmanns hund?
Negativt/Possitivt?
Passar den i lydnad, agility, freestyle mm?

Vill veta allt om denna fina ras! :banana:

Sv: Schipperke

Hur är en schipperke? Har någon lite fakta eller bilder om rasen.
Jag har en schippe! Mkt trevliga hundar.

Hur är den att träna? Brukar de gilla det?
Det finns mkt krut i dom här små liven, träning i alla dess former är uppskattat. Dom är följsamma och har mkt myror i brallorna.

Hur är tempramentet, Pigg?
Rasstandarden beskriver dem som trogna tjuvlarm och om man lyckas tämja "den lille svarta djävulen" har man god chans att få sin dröm hund.
Min schippe är alltid vaksam på allt som händer, kan liknas med en duracellkanin.
Pigg och glad, en hel del skärpa och behöver en fast hand och uppfostran.

Hur mycket aktivering/motion behöver den?
Nu i vuxen ålder är vi ute och promenerar lösa i 3-5 timmar + alltid någon form av arbete. ( lydnad, spår, osv ) + ett par tankenötter på ca 20 min varje kväll.
Då är hon stimulerad så det räcker, hon är en glad, trevlig hund som kan koppla av utan problem.
Vissa dagar blir det självklart mer eller mindre, men jag skulle nog vilja påstå att dom behöver en hel del aktivering.

Är det en enmanns hund?
Både ja och nej.
En schipperke är reserverad och aningen misstänksam mot främlingar av naturen.
Min tjej hälsar lite försiktigt på okända människor vid första mötet och sen är det bra.
Alla inom min familj ser hon även som sin familj.

Negativt/Possitivt?
Jag vill inte tala för alla schippar, men en stor del av dem
uttrycker sig genom att skälla. Dom är "larmande" hundar som säger till när det behövs.
Dock får detta inte övergå till okynnesskällande, det tror jag dom flesta schippeägarna är överens om.
Att säga till med 2-3 skall är okey.

Anngen partisk, men visst är det underbara hudar. Med STOR personlighet. Kloka som få.

Passar den i lydnad, agility, freestyle mm?
Alldeles utmärkt på alla nivåer.
Man får vara lite försiktig så man inte går för fort fram bara, då en schipp ofta lär sig flera moment väldigt kvickt.
Det ska ju sitta där också.;)

Vill veta allt om denna fina ras! :banana:

Här har du min erfarenhet av rasen baserat mest på min tik, blandat med hur jag ser helheten.
Ingen ras jag rekommenderar som enbart sällskapshund.
Får se om persson kommer och fyller i sin erfarenhet av sina 2 schipperke.

Här är min energiska dårpippi.

Hur är de att ha lösa? Håller de sig intill en eller är det mycket jakt i de?

Klarar de av att ta det lite lugnare någon dag i veckan eller måste det vara minst tre timmar motion varje dag+träning? (kanske lite individuellt men ungefär)

Vem skulle du rekommendera skaffade en schipperke?

Hur är de att ha lösa? Håller de sig intill en eller är det mycket jakt i de?
Kittie är kontinuerligt tränad och är lös i princip överallt. Kommer på inkallning, jagar inte ens om en kanin hoppar framför snoken på henne.
Dock är schippen skadedjursjägare i grund och botten så jag tror att det är ganska individuellt.

Klarar de av att ta det lite lugnare någon dag i veckan eller måste det vara minst tre timmar motion varje dag+träning? (kanske lite individuellt men ungefär)
De få dagar hon enbart får gå ut på 15-20 minuters promenader behöver hon tankenötter och/eller iaf springa av sig lös en stund, annars hittar hon på bus och visar mig verkligen att hon är full av energi, och det kan gå en på nerverna.
Det är som sagt individuellt, grannens schipperke är ganska lugn och foglig överlag.

Någon som vill jobba och träna med sin hund, någon som inte tror att bara för att de är små och söta så behöver dom ingen aktivering.
Någon som vill ha en klok liten hund med mkt jävlar anamma i att plocka fram.
Någon som har tid, vilja, långt tålamod och hög retningströskel.;)

lilljessicah; skrev:
Någon som vill jobba och träna med sin hund, någon som inte tror att bara för att de är små och söta så behöver dom ingen aktivering.
Någon som vill ha en klok liten hund med mkt jävlar anamma i att plocka fram.

Detta är något jag kan skriva under på.

Min första egna hund var en Schippe, och hon är utan att överdriva den största hund jag haft - psykiskt. Då har jag haft både Groendal, Collie och Flat sedan dess.

Syrran skulle gå ett anlagstest för skydd med sin schäfer, och med sig hade hon min lilla schippe. Han höll inte måttet, vilket gjorde att de avbröt tidigt. När de ändå hade riggat alla stationer tyckte de att de lika gärna kunde testa min lilla donna på skoj. Döm om deras förvåning när hon gick igenom test efter test med flaggan i topp. Det enda hon hade emot sig var den fysiska storleken, annars hade hon passat utmärkt som skyddshund.

En mycket klok och rolig hund som var min ständiga följeslagare.

Är de väldigt envisa eller är de hyffsat sammarbetsvilliga?

Hur är de som unghundar? Jobbigare än andra? Tror jag har läst det.

Behöver man ha haft många hundar innan för att klara av en schipperke?
Jag har bara haft en hund (storpudel) men som de flesta på brukshundsklubben verkligen har räknat som mycket hund! Tack vare henne har vi plöjt igenom många hundböcker om alla möjliga problem och fått mycket kunskap.

När mognar en schipperke psykiskt? Normalt eller extra sent?

Tackar!

Jag har bara haft en hund (storpudel) men som de flesta på brukshundsklubben verkligen har räknat som mycket hund! Tack vare henne har vi plöjt igenom många hundböcker om alla möjliga problem och fått mycket kunskap.

Tackar!

Hur en schippe är som unghund kan jag inte svara på. Jag fick min tjej när hon var 7 år, och då hade hon levt ett allt annat än normalt liv. Hon hade bott i en kennel som inte var seriös för 5 öre. Hon var inte rumsren och kunde inte ens sitt namn. Däremot var hon internationell och nordisk utställningschampion, samt mor till flera kullar. :smirk:(Jag har efter hunddatas inträde kunnat konstatera att ytterligare 2 kullar registrerades på henne efter det att jag övertog henne. 2 kullar som jag alltså med säkerhet vet inte hade rätt mamma reggad :o:crazy:)

Trots att hon kom till mig så sent i livet, och inte hade ens de baskunskaper man kan förvänta sig, blev hon en av de allra bästa hundar jag haft. Hon var klockren att ha lös, och jag behövde bara använda minimala tecken för att hon skulle göra mig till viljes. Många år trodde jag att det var mina fantastiska förmågor att träna hund som gjorde att hon blev så bra, men egentligen kompletterade vi bara varandra. Hon behövde bli älskad, vilket jag utan tvekan och helt förbehållslöst gjorde. I gengäld använde hon sin intilligens till att gissa sig till vad jag ville, och på så vis blev hon oerhört väldresserad.

Om det är ett individ- eller rasdrag ska jag låta vara osagt, men den hunden hade gått genom eld och vatten för mig - och vice versa.

Du har så rätt så! :love: Dom är otroligt intelligenta.
Jag instämmer med att min schipperke har mkt mer skärpa och är starkare psykiskt än vad någon av mina rottisar el. blandisen med amstaff har haft.

Underbara hundar!

Både ja och nej. Vad gäller all träning av min dam så är hon alltid med på noterna, brukar inte sätta sig imot på något sätt.
Lyder minsta vink och som Duvan sa, är även hon min trogna följeslagare överallt.
Däremot kan hon vara envis och stå utanför skafferidörren där hon vet att hennes ben ligger och skälla och pröva mitt tålamod.;)

Inte jobbigare än andra överlag skulle jag vilja säga.
Kittie har alltid haft ett stort tuggbehov, och så länge hon haft något smakligt att tugga på så har den "vakna" inomhusvistelsen som unghund varit helt okey.
Hon var mkt lättlärd och allt gick ( och gör fortfarande ) i 190 knyck.
Hon är 3 år nu och börjar väll anta sig en något mer vuxnare identidet.:D

Inte nödvändigtvis.
Är man medveten om att det är en ganska tuff ras, och man inser att den kommer ta upp mycke, mycke tid och kraft i ditt liv så gäller det bara att söka hjälp om du får problem och hela tiden försöka utvecklas.
Förstagångsägare kan ofta vara mer ambitiösa och noggranna med att göra "rätt".
Bara man alltid har i baktanke att dom behöver sysselsättas!

Här skulle jag nog vilja säga tidigt. Mest troligt pga sin intelligens, dock får man inte glömma att det fortfarande är en valp, och det var det jag menade med att just i det här stadiet är det lätt att råka gå för fort fram.

Tackar!

Tackar för alla svar!
Hur är schipperken i gemförelse med shetland sheepdog & storpudel?

Tackar för alla svar!
Hur är schipperken i gemförelse med shetland sheepdog & storpudel?

Svårt att säga. Men enligt mina egna erfarenheter är den mkt mer krävande.
Shetland och stopudel kan du nog ha mer som aktiv sällskapshund än schipperken, schippen behöver verkligen sin dagliga aktivering no mather what.

Mkt krut i dom små som sagt.;)

Som något mellan storpudel & pumi kanske?
Eller är den lika aktiv som pumi?
Letar nämligen efter en hund att träna & tävla med som är snäppet under pumi i aktiverindsväg.

Brukar de vara extra svåra att lära vara ensamma hemma?

Oj, kräver den mer än en pumi? Det har jag aldrig hört förut! Mina böcker som jag har läst stämmer nog inte så bra! Därför är det bra när man kan prata med sådanna som har rasen!

Vet ni någon rolig ras att jobba med som är snäppet under schipperke & pumi? Alltså klarar någon dag i veckan med mindre aktivering?

Har redan en storpudel som jag tränar och har tänkt tanken att skaffa en till men tror inte jag orkar med riktigt så mycket pälsvård. Ställer gärna ut. Hålla två pudlar i utställningsskick blir för mycket..... Tycker man borde kunna ställa ut nedklippta=)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Förlåt för ännu en hundrastråd🙈 En kompis till mig letar lämplig hundras och har frågat mig vad jag tror. Och även om jag tycker jag har... 2 3 4
Svar
73
· Visningar
5 902
Senast: Tiger tok
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver... 4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 651
Senast: Kajsalisa
·
Hundavel & Ras Hejsan, skulle behöva lite rastips på en hund ni tror skulle passa mig. Har tidigare haft boxer och älskar rasen men pga sjukdomsrisken... 2
Svar
33
· Visningar
3 555
Senast: Åsa A
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående... 2 3
Svar
50
· Visningar
4 697
Senast: Cissi_ma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka