Sv: Schipperke
Hur är en schipperke? Har någon lite fakta eller bilder om rasen.
Jag har en schippe! Mkt trevliga hundar.
Hur är den att träna? Brukar de gilla det?
Det finns mkt krut i dom här små liven, träning i alla dess former är uppskattat. Dom är följsamma och har mkt myror i brallorna.
Hur är tempramentet, Pigg?
Rasstandarden beskriver dem som trogna tjuvlarm och om man lyckas tämja "den lille svarta djävulen" har man god chans att få sin dröm hund.
Min schippe är alltid vaksam på allt som händer, kan liknas med en duracellkanin.
Pigg och glad, en hel del skärpa och behöver en fast hand och uppfostran.
Hur mycket aktivering/motion behöver den?
Nu i vuxen ålder är vi ute och promenerar lösa i 3-5 timmar + alltid någon form av arbete. ( lydnad, spår, osv ) + ett par tankenötter på ca 20 min varje kväll.
Då är hon stimulerad så det räcker, hon är en glad, trevlig hund som kan koppla av utan problem.
Vissa dagar blir det självklart mer eller mindre, men jag skulle nog vilja påstå att dom behöver en hel del aktivering.
Är det en enmanns hund?
Både ja och nej.
En schipperke är reserverad och aningen misstänksam mot främlingar av naturen.
Min tjej hälsar lite försiktigt på okända människor vid första mötet och sen är det bra.
Alla inom min familj ser hon även som sin familj.
Negativt/Possitivt?
Jag vill inte tala för alla schippar, men en stor del av dem
uttrycker sig genom att skälla. Dom är "larmande" hundar som säger till när det behövs.
Dock får detta inte övergå till okynnesskällande, det tror jag dom flesta schippeägarna är överens om.
Att säga till med 2-3 skall är okey.
Anngen partisk, men visst är det underbara hudar. Med STOR personlighet. Kloka som få.
Passar den i lydnad, agility, freestyle mm?
Alldeles utmärkt på alla nivåer.
Man får vara lite försiktig så man inte går för fort fram bara, då en schipp ofta lär sig flera moment väldigt kvickt.
Det ska ju sitta där också.
Vill veta allt om denna fina ras!
Här har du min erfarenhet av rasen baserat mest på min tik, blandat med hur jag ser helheten.
Ingen ras jag rekommenderar som enbart sällskapshund.
Får se om persson kommer och fyller i sin erfarenhet av sina 2 schipperke.
Här är min energiska dårpippi.