Schäfer bilder!!!

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare hasselby
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 619
  • Visningar Visningar 69 251
Sv: Schäfer bilder!!!

Hon äter 10 dl per dag, så det ska nog inte vara någon fara.

Fast det där är ju egentligen helt oväsentligt. Gör hon av med mycket ska hon ju också ha mycket. Min tik äter ungefär sådär och då är hon ändå 5 år. Växande unghundar brukar i regel behöva ganska mycket mer.

Nu tycker jag inte hon ser fasligt mager ut, och du har ju rätt i att unghundar är lite rangliga i kroppen- men lite mer skulle nog inte skada på henne...

Ingen menar ju att hon ser ut som ett benrangel, hon ser frisk och fin ut. Men nog är buken lite på gränsen till väl uppdragen.

För mig är hon unghundsmal, och enligt en bekant med en stor schäferhane (70 cm), så var han 'tunn' framtills han blev två år, sen jämnade det ut sig.

Nu är ju alla hundar olika såklart. Men som du kanske ser på min unghund så är han oerhört maffig, men han har Aldrig under sin uppväxt(och det då han växte som mest Både på höjd och 'bredd') aldrig varit 'mager'. Som 6 månaders vägde han 36 kg, nu fyller han 1 år på lördag och väger 43.5 kg (han var 64 cm i manken sist jag mätte).

Oavsett om det är en unghund eller vuxen hund så ska dom få den mängd mat som dom förbrukar, inte mindre. Jag ser tillomed helldre en unghund ngt rundare än smalare-dom ska ju ha ngt att ta utav under växten s a s.
Din unghund ser så långbent ut som den gör(även om hon kanske inte är så långbent eg. ? ) just för att buken är rätt uppdragen, och det främst om man tittar på bakbenen.

Nu ska du inte alls ta detta på fel sätt, missförstå mig rätt!;) Din hund är inte undernärd, men det hade inte skadat om hon la på sig ngt kg eller så. Men det är bara vad Jag tycker.

*kl*

Vi var hos vet i dag för vaccination, och då frågade jag vad han ansåg om hennes hull, och han sa 'lagom hull för åldern'.

Jag tar inte illa vid av att några på buke påpekar att hon är tunn, jag känner min hund bäst själv, och ser henne irl, och enligt Blå Stjärnan är hon i lagom hull, och då litar jag på deras kompetens.

Naturligtvis ska man reagera om man tycker nån hund är tunn, men då skall man också ha sett hunden på riktigt innan man kan göra en riktig bedömning.

Senast ändrad:

Tråkigt att du intar försvarinställning och hugger ifrån när folk bara vill väl. Man måste inte alls ha sett hunden i verkligheten för att "veta". Ibland kan man bara påverka genom skrift och jag är glad att det finns folk till sånt. Dock är den enda som kan påverka situationen du själv och i detta fallet "kan du bäst själv"-du ska dock veta att det är det inte som alla gör! Hur ska VI kunna veta att du "kan allt".Ingen har sagt något elakt om din hund och anklagar dig inte heller för något, så jag förslår att du slår på ödmjukhetsknappen ett slag.

Du kan nog ta det lugnt alla har sin smak!
Och som sagt känner du nog din hunds hälsa bäst.
Men ser lite tunn ut på bilderna, men ett foto ger inte alltid sin rätt.

Intar inte 'försvarsställning', skriver bara som det är. Tyckte bara det var trist att lägga ut bilder och få på pälsen, och känna mig som en dålig hundägare.

Klart det finns rödsvarta av den varan också :D

*kl*

Vi var hos vet i dag för vaccination, och då frågade jag vad han ansåg om hennes hull, och han sa 'lagom hull för åldern'.

Jag tar inte illa vid av att några på buke påpekar att hon är tunn, jag känner min hund bäst själv, och ser henne irl, och enligt Blå Stjärnan är hon i lagom hull, och då litar jag på deras kompetens.

Naturligtvis ska man reagera om man tycker nån hund är tunn, men då skall man också ha sett hunden på riktigt innan man kan göra en riktig bedömning.

Fast det är klart man kan reagera utan att ha sett hunden i verkligheten. Jag ser många hundar i den åldern och ngt äldre i mitt jobb och visst kan de vara lite rangliga i kroppen, men inte sådär. Själv tycker jag att det är bättre att hunden är lite tunn, till en viss del hör det ju lite åldern till, än att den ska vara för kraftig. Men du måste också förstå att det inte handlar om att vi säger att du skulle vara en dålig hundägare bara för att hunden ser lite tunn ut. Min tik har också varit otroligt tunn som yngre. Men jag reagerade också lite på att du ger henne 10 dl, för det är lika mkt som min tik äter och hon arbetas inte med så mkt och är dessutom vuxen. Många av hundarna på mitt jobb äter mellan 12-15 dl/ dag och det handlar om arbetande, växande hundar; som din.

Intar inte 'försvarsställning', skriver bara som det är. Tyckte bara det var trist att lägga ut bilder och få på pälsen, och känna mig som en dålig hundägare.

Klart det finns rödsvarta av den varan också :D

Tycker iof att du bara har fått lovord om vilken fin hund du har när du lagt upp bilder tidigare (däribland av mig). Man måste få fråga och tycka utan att någon tar det personligt. Min hund här hemma är för rund, och jag får ibland höra "är han inte lite rund" , det är han ju!
Då kan jag bara förklara att han är under bantning.Jag vet ju själv att min hund inte far illa-varför skulle jag då ta åt mig?

Bidrar med en bild jag med!:angel:

Natti natti
En sådan skön bild den där den ligger på soffan! Precis som hundar ofta kan just mysa till sig! Å vad jag önskar jag hade en hund just nu!! Men är orolig för hur det skulle bli med blivande pyret och mitt kommande resande för studier och tävlande på min gamla arbetsplats utomlands. Sambon har sagt att alla blivande djur blir på mitt ansvar. Han tycker om dem men men ansvaret får bli mitt.

är man en dålig hundägare för att man har en tunn hund? eller för att man har en tjock? det var inte alls det jag menade. jag menade bara att jag anser (alltså mitt tyckande) att du borde ge henne mer mat eftersom hon är för tunn. hon är inte farligt mager, men ett par kilon till så hade hon varit perfekt. sedan är det inte säkert att man får i sin hund hur mycket mat som helst. en del hundar äter helt enkelt inte mer än de absolut måste.

Vatten upp till benen är tillräckligt. :)
--001.jpg

Smutsiga vattenpölar är bättre...
002.jpg

DÖ! :devil:
-004.jpg

No comment.
------05.jpg

Vad händer? :confused:
-------06.jpg

Liknande trådar

R
Övr. Hund Vi har fyra hundar i familjen. Två lite äldre, små herrar (en papillon och en blandras), och två unga retrieverherrar (en på snart två...
2
Svar
26
· Visningar
2 173
Senast: Raderad medlem 147980
·
Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 485
Senast: Tonto
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
2 003
Hundträning Mina hundar har aldrig varit intresserade av leksak som belöning när man tränar och tävlar, dom tittar bara på mig och väntar på den...
2
Svar
20
· Visningar
551
Senast: Lillefrun
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka