Scalibor är/blir förbjudet i Frankrike

AgentCarter

Trådstartare
Har idag fått reda på att Scalibor fästinghalsband är/ska förbjudas i Frankrike utav en släkting som är boende där.
Detta efter att ett barn har dött efter att ha sugit på det. Kan inte låta bli och fundera på vad vi egentligen sätter på våra hundar?
Personligen har jag inte använt halsband sedan jag blev gravid och kommer aldrig gå tillbaka till det.

Jag ska ta och kolla upp min källa ännu mer, har inte hittat något på svenska än men hoppas på att någon kanske vet mer:)

Sv: Scalibor är/blir förbjudet i Frankrike

Det är ju ingen direkt hemlighet att Scalibor är giftigt.
Läser titt som tätt att både hundar och katter blir dåliga av dessa halsband :(

Använder själv det på mina och har inte märkt att de påverkats av det, men däremot verkar det som att fästingarna börjar bli resistenta. De har aldrig haft så många fästingar som i år.

Frontline har jag ingen erfarenhet av, men det är väl också någon form av kemisk historia.

Jag använder inte sånt på mina hundar. *peppar peppar* så har ingen av hundarna fått fästningsjukdom, däremot blev 2 av dem dåliga av halsbandet när jag testade då Scalibor först kom.

Självklart att det inte är en nyhet att det är giftigt, det har man vetat länge. Men just att det är så giftigt att det faktiskt är dödligt för oss människor är riktigt illa tycker jag.
Jag tänker på hundar som leker och nafsar varandra i halsen och då får i sig giftet, är svårare att kontrollera än barn.

Har använt frontline denna säsongen, har en vit hund som inte kunde vara utan. Hade barn och hund ifrån varandra en vecka. Hunden visade ingenting heller så fortsätter nog nästa år också.
Men att de börjar bli resistenta äckeldjuren, det låter inte bra!

Jag tror ändå det bästa är att gå igenom hunden grundligt varje dag, och om man bor i områden där det finns mycket fästningsjukdomar ha någon typ av skydd.

Jo självklart! Ska finnas sjukdomar här och då ville jag inte att hunden skulle råka ta med sig en fästing som bar på sjukdom in som sedan skulle sätta sig på sonen.
Vi gick igenom honom bara när det var lugnare, men under mitten av sommaren kunde han ha över 15 på en promenad.

Visst är det obehagligt att vi faktiskt använder sådana gifter på våra djur.
Har också 2 ljusa pälsbollar. Bor i skogen, vilket såklart resulterar i en del äckeldjur :( Någon form av fästingbekmpning är verkligen nödvändig.

Nu klipper jag dem visserligen på sommarhalvåret, vilket verkligen underlättar den dagliga genomgången, men ändå lyckas de få fästingar.

Jag tror ändå det bästa är att gå igenom hunden grundligt varje dag, och om man bor i områden där det finns mycket fästningsjukdomar ha någon typ av skydd.

Jag vet inte hur jag ska göra då jag har en hund som reagerat på fästingmedel (både av Frontline och Exspot) - endast mjällig, men det räcker. Vi har enormt mycket fästing och mycket smittad sådan.

Jag har korthåriga hundar med väldigt tät päls och hur mycket jag än gå igenom dom så får dom fästingar i stort sett varje dag utan medel:cry: Dom lever ju på gräsnivån kortbenta som dom är.

Fast de aktiva substanserna som nämns i artikeln är ju inte samma som i Scalibor... Menar inte att du har fel men är du säker på att det är just Scalibor och inte något annat fästinghalsband som förbjuds? (Fast det gör ju inte Scalibor mindre giftigt, som att välja mellan pest eller kolera!)

Min lilla fick sår runt hela halsen av Scalibor:( Vår gamle har haft halsbandet utan problem, men efter detta så har jag använt frontline på honom och inget alls på den lilla då hon inte tål andra medel heller. Hon har dock inte haft mer än nån enstaka fästing. Verkar som att det räcker att 1 hund har medel på sej, för de hon haft har kommit när hanens medel behövt läggas på.

/LL

Alla fästing- och parasitmedel är giftiga. Det är ju det som är tanken, att de ska "förgifta" parasiten. Det står ju även i bipackssedeln att småbarn ska hållas borta från halsbandet.

Dock är varken Scalibor eller några andra fästingmedel som säljs i sverige med på den listan som publicerats (de har INTE förbjudits, än i alla fall). Det är en helt annan substansgrupp som verkar på ett helt annat sett i scalibor.
För övrigt är det inte så stor skillnad på exspot eller scalibor heller då det verksamma ämnet verkar i princip på samma sätt, skillnaden är endast formen (spot-on vs halsband).

Hade jag inte haft utställningshund hade jag använt scalibor. Det fungerar verkligen bäst av alla medel och är billigast eftersom det håller så länge.

Just eftersom jag hört så mycket negativt om Scalibor så vägrar jag använda det om det inte skulle vara absolut jättenödvändigt.
Nu har jag ju korthårig, ljus hund, så det är oftast väldigt lätt att se alla fästingar redan när de kryper på henne, men i början av sommaren när det är som värst med fästingar, då sätter jag på henne Frontline.

Den aktiva substansen i Scalibor (deltametrin) används även inom jordbruk, skogsbruk och handelsträdgårdar som bekämpningsmedel mot insekter men är i den låga dosen som halsbandet innehåller relativt harmlöst. Då anser jag att den aktiva substansen i Exspot (permetrin) är värre, den är dessutom mer persistent i naturen och har hamnat på listan över ämnen som ska fasas ut inom EU, i Sverige får den inte längre användas som bekämpningsmedel. Båda är syntetiska pyretroider men har lite olika egenskaper.

Det är lite pest eller kolera med såna här ämnen, antingen får man välja på något som är giftigt för fästingen i låg dos (och för däggdjur i hög dos) eller något som är i stort sett verkningslöst och istället riskera alla de sjukdomar som fästingar kan föra med sig. För mig som träffat ett antal hundar som blivit förstörda av fästingsjukdomar är valet faktiskt enkelt. Känd risk är att föredra framför okänd risk.

Det är organofasfaterna som anses som det farliga är det jag har fått ut av min googling. I scalibor så finns ämnet organo Ca-Zn, om detta är en organofosfat är den stora frågan. Ca-Zn kan mycket väl stå för kalcium-zink, men jag tycker väl inte det känns som rätt benämning på en fosfat.
Jag kan maila min kemilärare och se vad han har att säga om ämnet om du inte har läst något om det:)

Har aldrig haft problem med fästingmedel, däremot har jag fått ta bort en älskad hund pga fästingsjukdom. Så för mig är valet enkelt.

Använde effipro i somras och det funkade bra. Inte 100% på valpen de första behandlingarna, men det blev bättre för varje gång jag behandlade.

Ca-Zn står för just kalcium och zink. Vid en snabb googling så verkar det vara någon sorts stabilisator för plastmaterialet. Det är alltså inte någon aktiv substans!

Organo phosphorus skrivs OP, används också som bekämpningsmedel. Här kan du läsa mer om det.

Jo, tyckte också det vore konstigt om det var något annat an just kalcium och zink. Och hur kunde du googla det, jag satt hur länge som helst igår och försökte!
OP har jag läst om, var mycket lättare att hitta information om.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 240
Senast: lizzie
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 748
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 318
Senast: Snurrfian
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 579
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar