Särbos vuxna hemmaboende barn

Sv: Särbos vuxna hemmaboende barn

Jag tycker att han förstör för sin dotter genom att skämma bort henne. och med att skämma bort menar jag att han sköter allt åt henne.

Vi har surfat våra stora barn bortom vett och sans.
Men de har flyttat hemifrån och blivit omtänksamma och hjälpsamma människor båda två.
Och då så har vi varit 3 "föräldrar" som haft stora resurser.
Barn gör som man själv gör.
De har fått lära sig att underlätta för andra.
Något som de har nytta av i sina vuxna relationer och något som de nu kan bjuda oss "föräldrar" på.

De är 18 och 22 och så snälla och hjälpsamma så att det finns inte.
Och vi har aldrig tjatat.
 
Sv: Särbos vuxna hemmaboende barn

KL (tror jag eller kanske inte?)

jag är uppriktigt förvånad över hela denna tråd.

ÄR det verkligen så vanligt att 19-åringar sitter hemma och gör INGENTING ?
Och att det understöds av omgivningen och föräldrarna tycker det är bra och bara curlar vidare utan att ställa några som helst krav?

För mig är det så himla främmande bara.
Jag har också stora barn som jag curlat och hjälpt med en väldig massa (både praktiskt och ekonomiskt) och de har väl haft nån form av motkrav på sig sånt som liksom för oss är så basic att man inte ens har behövs tjata eller diskutera det bara har varit. Vi har hjälpt de stora både med jobb och bostad (och fritidsintressen).

Och alla tre är omtänksamma och hjälpsamma både mot varandra, oss föräldrar(mor/ far föräldrar) och sina vänner

Nu har ingen av mina barn någon större problematik av depression eller så, det kanske där den stora skillnaden är ? jag vet inte, men jag är bara så förvånad över att det liksom är så okej att bara flyta omkring och inte ha något driv till nånting alls
 
Sv: Särbos vuxna hemmaboende barn

Jag har kollegor som fortfarande bor hemma... det finns inga hyresrätter att få. Köerna är flera år långa. Och det är inte lätt att få lån utan en fast anställning, och det är inte lätt att få en sådan heller...
 
Sv: Särbos vuxna hemmaboende barn

Jag skulle rekommendera dig att inte flytta ihop. Tror att risken är större att ni glider isär annars med tanke på hur olika uppfattning ni har och dottern är för dig ett stort problem så jobbigt att frivilligt flytta till mer problem.
 
Sv: Särbos vuxna hemmaboende barn

Det är oktober. Hon tog studenten i våras. Att varsamt försöka hjälpa henne ta ut kursen och navigera skulle jag tro är det bästa att göra. Och det är nog hennes föräldrar som bör göra det.

Dessutom är det ju en tjej som har så dåligt självförtroende att hennes föräldrar försökt få henne till psykolog. Det säger väl än mer att man får gå lite varsamt fram.
 
Senast ändrad:
Sv: Särbos vuxna hemmaboende barn

ÄR det verkligen så vanligt att 19-åringar sitter hemma och gör INGENTING ?

Ja det är det.
De är vilsna i livet och ganska så slutkörda efter gymnasiet.
Om man bara lämnar dem i fred och väntar så laddar de om.
Det är nämligen tråkigt att bara gå hemma och göra ingenting så det löser sig av sig självt.
 
Sv: Särbos vuxna hemmaboende barn

Det är iallafall helt nytt för mig.
Mina ungar och deras vänner har inte alls varit såna. Inte så särskilt slutkörda. De har varit hungriga på livet
Visst har det funnits några som inte haft en rak kurs utstakad, men de har inte gjort ingenting och förväntat sig att omvärlden ska curla dem. De har jobbat på med olika tillfälliga jobb och kanske läst något enstaka, alla har haft ett driv att flytta och om de bott hemma så har de åtminstone skött om sitt och en hel del av det gemensamma.

Men som sagt då har inte några sjukdomar ställt till det. Ärligt talat så anser jag inte att det är normalt av en 19 åring att göra ingenting och ha noll driv. Sen att kursen inte är färdigutstakad är väl en sak och att det kan behövas stöd och hjälp. Jag tror att såna ungdomar snarare behöver lite extra resurser och hjälp att komma igång även om det bara handlar om att göra sin del av det gemensamma. Att bara ignorera och lämna ifred tror jag mest spär på den dåliga självkänslan.

Sen så tror jag inte att TS är rätt person att driva detta utan det ska nog föräldrarna göra men TS kan ju finnas där till stöd och hjälp
 
Sv: Särbos vuxna hemmaboende barn

Jag skulle i dina kläder vänta med att flytta ihop, det kommer bara bli katastrof för alla inblandade om ni försöker, så njut istället av det ni har och av era separata hushåll. Njut av din egentid hemma med din dotter och njut av din särbo när ni är tillsammans, släpp allt som rör hans eget boende och hans dotter och se tiden an istället. :)
 
Sv: Särbos vuxna hemmaboende barn

Jag har kontakter men bara till tråkiga och dåligt betalda jobb :p

Har du erbjudit henne något av de kontakterna? Det kan ju vara så att det där med "roligt och välbetalt" bara är något hon säger som "ursäkt" för att hela jobbsökandet känns överväldigande. Kan ju tänkas att det är ett "gratis" jobb är den gnistan hon behöver för att komma vidare med allt annat.
 
Sv: Särbos vuxna hemmaboende barn

Har du erbjudit henne något av de kontakterna? Det kan ju vara så att det där med "roligt och välbetalt" bara är något hon säger som "ursäkt" för att hela jobbsökandet känns överväldigande. Kan ju tänkas att det är ett "gratis" jobb är den gnistan hon behöver för att komma vidare med allt annat.
Ja, och sen verkar ju TS inte ha en särskilt god relation till tjejen. Kanske vågar tjejen inte riktigt säga vad hon vill göra egentligen? Så var jag för en tid sedan, när folk frågade vad jag egentligen ville göra med mitt liv sa jag bara (till vissa) "jag vet inte". Mest för att jag då inte orkade med att höra folks åsikter om mig, eller tankar om vad jag kan eller inte kan göra.
 
Sv: Särbos vuxna hemmaboende barn

Ärligt talat så anser jag inte att det är normalt av en 19 åring att göra ingenting och ha noll driv.

Det tror iofs inte jag heller, för mig tyder det på att tjejen har gått in i någon sorts vägg eller inte vet hur hon ska komma vidare i livet, eller att det finns andra problem i botten.

Det är just därför som jag tyckte att TS inställning var så osympatisk.

Och som du själv skriver är det inte TS sak att ta tag i det, det är tjejens och hennes föräldrars sak.
 
Sv: Särbos vuxna hemmaboende barn

Svar på din ursprungsfråga: Du måste acceptera det.
Jag tror att det skulle vara slutet på din relation till din pojkvän om du började lägga dig i hur han fostrat/fostrar sin dotter. I värsta fall kan du skada relationen mellan pappan och dottern. Dottern har ju både en mamma och en pappa redan, lämna fostrandet till dem.

Bara för att det var på ett sätt för dig betyder ju inte att det är så för alla andra. Du kanske mognade tidigt, visste vad du ville och hade många vänner och bekanta att ta hjälp av.

Själv var jag nog mer lik dottern i exemplet (även om jag gärna vill minnas att jag hjälpte till hemma så tror jag mina föräldrar inte höll med). Det blev folk av mig ändå.

OT Att jobba svart är förövrigt förkastligt skulle man skada sig så är man helt oförsäkrad, något som många som jobbar svart i högrisk yrken som hästskötare inte tänker på.
 
Sv: Särbos vuxna hemmaboende barn

För att jag tycker inte det är kul att komma hem till någon annans stökiga hem och det är ju så lätt att plocka undan efter sig. Men visst det är mitt val, jag kan stanna hemma och det är i princip det jag gör just nu. Jag har inte så stora behov av att umgås, men jag kan tycka det är synd att vi inte träffas mer.

Eller så lär du dig leva med att andra accepterar mer stökighet i sina hem. Jag gissar att även din särbo tycker det är ok med lite mer stök eftersom han har det så hemma hos sig. Det där handlar ju inte om dottern utan är ytterliggare en sak som du måste ta med din kille innan ni flyttar ihop. Att bo undr samma tak och ha väldigt olika syn på hur välstädat hemmet måste vara skapar konflikter.
 
Sv: Särbos vuxna hemmaboende barn

Ja jag tror nog att jobb är nyckelordet för hennes framtida utveckling - att kunna försörja sig själv är viktigt för självkänslan! men där är arbetförmedlingen ett viktigt steg på vägen. Jag har kontakter men bara till tråkiga och dåligt betalda jobb :p

Vet du hur det är att vara ung idag?

1. Det är svårt att få jobb - man erbjuds ofta svarta jobb med rent ut sagt skitdåliga premisser. Det är fruktansvärt att börja sitt arbetsliv med att jobba svart för en oseriös arbetsgivare, det skapar så mycket osäkerhet. Man kan nästan glömma att få en tjänst på 100% inom t.ex. administration, reception eftersom det alltid finns äldre med mer erfarenhet. Och går man ned till 75-80% så får man konkurrera med småbarnsföräldrar som också har mer erfarenhet. Idag finns det helt enkelt varken tid eller lust att utbilda unga. Man ska kunna allt inom arbetslivet trots att man aldrig har arbetat. Och om hon hade tagit det svarta jobbet då? Om hon kommer till en arbetsintervju och de frågar vad hon har gjort hela sommaren, vad ska hon svara? Hon kan inte svara att hon har arbetat svart och det ser inte bra ut om hon säger att hon bara legat hemma. Om hon dessutom säger att hon är skoltrött så är det nog ingen idé för henne att hon börjar plugga heller.

2. Det går inte att få tag på bostad. Har man stått i kö från att man var 18 och idag är 19 så har man typ köplats 20-30 000, inte så uppmuntrande. Ska man köpa en lägenhet måste man ha en förälder som kan stå som säkerhet och för en del av lånet. Och ska man kunna få lån och dessutom kunna betala för det så måste man ha ett jobb ...
Tittar man på ungdomslägenheter så får man en etta på 18 kvadrat med en ockerhyra på 3-6000, i alla fall i storstäderna.

3. Arbetsförmedlingen hjälper inte till ett dugg. De förmedlar inga jobb. Anmäler man sig där får man lite tips på vilka bolag man kan söka jobb hos och så får man gå på en totalt värdelös föreläsning om hur man ska söka jobb - och gärna uppdatera sin personliga profil på platsbankens hemsida typ dagligen.

4. Söker man jobb och hela tiden får nedslag så blir man inte så peppad till att fortsätta. Hon behöver en hjälp på traven. Om man idag har ca 1 års erfarenhet inom administrativt arbete och söker 15 jobb kanske man får avslag från 10-13 - inte så uppmuntrande. Det gäller ju att hela tiden ligga på och inte tappa hoppet, tyvärr väldigt svårt när man inte känner sig behövd och osynlig.

Dagens sanning tyvärr. Och att tycka att en nittonåring som bor hemma är en kris för att denne är "vuxen" - man är inte vuxen när man är 19 tyvärr.
 
Sv: Särbos vuxna hemmaboende barn

Krisen är inte att nittonåringen bor hemma eller är arbetslös, krisen är när drivet är totalt borta, den här tjejen har ju inte ens sökt jobb. Och så tycker jag att det är rätt så illa när man inte ens orkar med basic städ, matlagning osv
 
Sv: Särbos vuxna hemmaboende barn

För att jag tycker inte det är kul att komma hem till någon annans stökiga hem och det är ju så lätt att plocka undan efter sig.

Stökigt hem stör jag mig inte på.

Hur skall du ha det?
Vilket gäller?

Min gissning är att det kommer att vara lika stökigt även utan dottern.
Man har liksom sin egen nivå för vad man klarar av att leva med och den är som den är.
Hade det varit mycket viktigt för pappan att ha det fint hemma så hade han sett till att ha det fint hemma.
Och dottern hade varit van vid att hålla det fint utan att behöva anstränga sig.
 
Sv: Särbos vuxna hemmaboende barn

Krisen är inte att nittonåringen bor hemma eller är arbetslös, krisen är när drivet är totalt borta, den här tjejen har ju inte ens sökt jobb. Och så tycker jag att det är rätt så illa när man inte ens orkar med basic städ, matlagning osv

Jag håller fullständigt med dig och tror att den
största skillnaden går att finna i ungdomarnas
uppfostran och föräldrar.
Jag hade skjutit mig själv om jag hade haft en
deppig uggla hemma.

Det är därför jag tycker det här är en bra tråd,
så alla kan inse att man idag måste ha en
plan för hur man ska anpassa föräldraskap och
uppfostran efter dagens samhälle så man efter
gymnasiet slipper kvittera ut en passiv unge
med noll självkänsla och driv där de enda kontaktern
med samhället är bup och i bästa fall tvångsmöten
på arbetsförmedlingen.
Vill man inte ha en unge som bor hemma i väntan
på arbete (som i många fall inte finns) eller
har turen att kunna binda upp ett beroende när
hen äntligen träffar en bostadsinnehavare att
flytta ihop med - så får man tänka till.

Att skylla på samhället och politikerna, som vi
valt, löser inga problem.
 
Sv: Särbos vuxna hemmaboende barn

slipper kvittera ut en passiv unge med noll självkänsla och driv
Så trevligt du uttrycker dig. ;)

Självklart så är det så, att de ungdomar som efter gymnasiet seglar vidare med flaggan i topp in på universitetet och till olika givande jobb har fått ett bra kontinuerligt stöd hemifrån genom åren. Man har diskuterat framtiden, yrkesval, utbildningar, fått stöd att hitta sommarjobb, byggt upp ett självförtroende osv.

Alla ungdomar har tyvärr inte föräldrar som ger dem det stöd de behöver. Det handlar inte om att plötsligt gå ut gymnasiet och få krav hemifrån att klara sig själv - det är ett långsiktigt arbete för att få det att flyta på fint.
 
Sv: Särbos vuxna hemmaboende barn

Men alltså det är inte så mycket att oroa sig för.
Det går över på något år eller så av sig självt.
Man behöver bara vänta ut det.
Jag vet många som blev kvar hemma utan mål eller mening i livet efter gymnasiet eller t.o.m. före då de inte fixade ens grundskolan.
Men ingen av dessa blev kvar längre än max 2 år, sedan så löste de alldeles själva sin egen situation på ett eller annat vis.
Antingen studier eller arbete eller både och.

Man kan faktiskt lugnt luta sig tillbaka och bara vänta.
Och det måste ju vara enklast för alla.
Det går över.
 
Sv: Särbos vuxna hemmaboende barn

Vissa löser det bara av sig själva också.
Medan andra inte får ihop det oavsett hur mycket stöd som de får.

Man får helt enkelt vänta ut att tillståndet "Nitton" går över.
På alla friska människor så gör det det.
Och de andra behöver hjälp.
 

Liknande trådar

Relationer Visste inte vad jag skulle döpa tråden till... Men normen är väl i stora drag att man har en relation oftast med en person. Kanske...
2 3
Svar
57
· Visningar
4 177
Senast: gullviva
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 737
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
21 775
Senast: Whoever
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 231

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp