Sånt man inte dött av än, är det lönt att söka hjälp?

Sv: Sånt man inte dött av än, är det lönt att söka hjälp?

Men alltså, magnesium ... Verkar det inte rätt sannolikt att Lithonits kramper INTE beror på någon fysisk brist?

Hon skriver redan i första inlägget: För mig hänger det helt klart ihop med psykisk trötthet. Jag kan precis ringa in de här händelserna med perioder då jag varit stressad eller deprimmerad.

Dessutom skriver hon att det gått flera år sedan hon upplevde samma sak förra gången.

Varför skulle det hjälpa med magnesium?
 
Sv: Sånt man inte dött av än, är det lönt att söka hjälp?

Dessutom hjälper magnesium enbart om det faktiskt finns en brist. Det är ingen mirakelkur mot muskelkramper.
 
Sv: Sånt man inte dött av än, är det lönt att söka hjälp?

Magnesium är bland det första som försvinner ut ur kroppen vid stress. Hennes anfall kommer vid psykiskt trötthet= dvs stress för kroppen. Känns logiskt. Sen behöver det inte vara så, men hon har oxå mått dåligt vilket kan vara ett tecken på magnesiumbrist och det kan utlösa depression vid brist och kan bota med tillskott om så är fallet.
Ts vill dessutom pröva annat än läkare för att må bättre. Att inta magnesium är knappast farligt och kanske kan få henne att må bättre om inte annat kanske psykiskt ? Och i så fall om kramperna kommer från psyket så kanske det kan hjälpa till att lösa problemet? Jag ser inget fel i att testa en så pass ofarlig grej som ändå är bevisat att brist kan orsaka liknande symptom.
 
Sv: Sånt man inte dött av än, är det lönt att söka hjälp?

Ja, det kanske "känns logiskt" - men jag föredrar nog i alla lägen dokumenterad kunskap. Som t ex läkare har.

Det psykiska bagage som Lithonit beskriver är dessutom inte av det lättare slaget. Jag tror att man ska respektera vad det kan ställa till med. Och det är sannolikt inget som åtgärdas med kosttillskott.
 
Sv: Sånt man inte dött av än, är det lönt att söka hjälp?

min förvirrade hjärna tänker lite att det kan finnas flera orsaker till kramperna, kanske att en magnesiumbrist gör att det blir fler och/eller värre kramper. Har ingen aning om ifall det kan fungera så, utan bara en tanke. (har inte kommit så långt i min utbildning)
 
Sv: Sånt man inte dött av än, är det lönt att söka hjälp?

Jag har aldrig påstått att det kan åtgärda något men hjälpa på vägen. Det är bevisat att magnesium kan hjälpa vid depression och psykiska besvär.
 
Sv: Sånt man inte dött av än, är det lönt att söka hjälp?

KL
Jag har fått höra av en nuetrist, äh ni vet sån där näringslärakunnig, att en depression urlakar kroppens mineralhalter. Men hen menar att en allsidig kost eventuellt med vanlig multivitamin rättar till det hela. En specifik brist borde väl kunna provtas fram. Nu kan man kanske inte be VC om det.
Jag tror på det mandalaki skriver om psykisk spänning som visar sig fysiskt smärta och/eller reaktion. Känner i varje fall igen mig på det. Det blir lite Pavlovs hundar över en.
 
Sv: Sånt man inte dött av än, är det lönt att söka hjälp?

Just multivitaminer verkar fler och fler forskare underkänna, dessvärre. Länk
 
Sv: Sånt man inte dött av än, är det lönt att söka hjälp?

Jag har tidigare tänkt att det hänger ihop med ångest- men de sista fem-sex åren sen jag lärt mig hantera ångesten så kan jag inte se att det hör ihop med det heller. Som igår- irriterad var jag (så kul är det inte att stappla fram som en halvdö gammal ko) och det gjorde ont, men ingen ångest eller ångestkänning. Den här gången hade jag ju ett vittne som känner mig och vet hur jag är när jag har ångest, dessutom ;)

Kommenterade även i din förra tråd, och frågade varför du var bensäker på att problemen du beskrev där inte var panikångest. Det jag fiskade efter där, var ett svar i stil med detta. Jag misstänkte att du visste "hur det kändes" när du har ångest. Jag vill komma med infallsvinkeln att jag själv upplevt att ångesten tagit nya vägar i sina uttrycksformer! I vissa perioder de senaste åren har jag inte nödvändigtvis känt ångesten på samma vis som tidigare, men kroppen har ballat ur. Tagit prover, undersökts av läkare - för man blir ju orolig när kroppen reagerar annorlunda än den brukar och inte av erfarenhet kan sammankoppla symtomen med psykiskt illamående! Nu menar jag inte att du ska låta bli att kolla upp så allt står rätt till, det bör man ju göra utifall. Men du kan ju ha i åtanke att din ångest kanske visar sig på andra sätt än tidigare :)
 
Sv: Sånt man inte dött av än, är det lönt att söka hjälp?

Jag har också jobbat med personer med EP och en av dem kunde hålla på och småkrampa i timmar. Men nu när du skriver mer så låter det väl troligt att det kanske främst är en stressreaktion trots allt. Jag får också ryckningar när jag är stressad och har sovit dåligt, men de brukar hålla sig till ögonlocket eller -brynet. De är dock kvar i flera dagar, ibland upp till ett par veckor.
 
Sv: Sånt man inte dött av än, är det lönt att söka hjälp?

Jag har aldrig påstått att det kan åtgärda något men hjälpa på vägen. Det är bevisat att magnesium kan hjälpa vid depression och psykiska besvär.

Nope sorry. Dokumenterade och säkerställa upptäckter som visar att symptom såsom depression kan vara brist av vitaminer eller mineraler, gäller endast psykiskt friska människor... :sneaky: eller nått...?

Att befinna sig i psykisk stress gör att man använder, eller behöver använda, mer magnesium. För lite magnesium i kroppen kan ge en hel del tråkiga symptom som är samma som grundproblemet. Man löser kanske inte grundproblemet men det lär ju knappast skada att fylla på med det som behövs. Och det vore väl väldigt tråkigt om grundproblemet depression är en depression nr 6 på en skala 1-10 och magnesiumbristen sänker den till en nr 8?!

Det är lite som att en deprimerad inte kan ha ämnesomsättningsproblem och behöver levaxin...

Att ge sin kropp de bästa förutsättningarna för att klara av en bra terapi eller en behandling måste ju vara kanon, eller?

Vi vet ju inte om ts lider av magnesiumbrist. Det enda man vet är att stress kan ge/ger magnesium brist. Och det kan ge tråkiga symptom.

Själv har jag trott att jag var käpprätt på väg ner i en depression alt på väg in i väggen. Var trött bortom sunt förnuft, irriterad till max, klarade knappt jobbet, än mer vara trevlig mot familjen. Ville bara sova, sova, sova. Lipade och ville nästan dö. Hade järnbristen Allan. Tråkigt då om jag hade mått dåligt psykiskt också. Då kanske ingen ens hade tänkt på järn. Även om jag hade haft mitt psykiska dåliga mående också, hade jag knappast orkat med en vettig terapi innan mina depåer hade fyllts på.
 
Sv: Sånt man inte dött av än, är det lönt att söka hjälp?

Vitamin och mineralbrist har läkarna testat mig för igen och igen- men också uppmanat mig att äta extra eftersom det sliter så hårt på kroppen att må psykiskt dåligt. Så det är välkänt inom psykvården.
 
Sv: Sånt man inte dött av än, är det lönt att söka hjälp?

Ja kanske det?
Jag tycker inte riktigt det ändå. Jag har levt med
det här så länge. Ångesten är så specifik och kommer bara när jag är nedstämd (deppad). Dessutom biter inte andningen och "tankarna" på den, när det blir så här. Det funkar på ångesten.
 
Sv: Sånt man inte dött av än, är det lönt att söka hjälp?

Jodå de hade tänkt på järn. Kommer man till en hälsocentral/vårdcentral med sån symtom testar de sånt. Det har de varit jättenoga med mig .... Det är mycket bättre stt hitta en brist som
snabbt åtgärdas än att koppla på en kostsam behandling med terapi och ev. psykofarmaka.
 
Sv: Sånt man inte dött av än, är det lönt att söka hjälp?

Kan det vara någon form av traumaliknande reaktion du får? Jag tänker att eftersom du får en så pass stark och oförklarlig fysisk reaktion så kan det vara en respons på ett tidigare trauma och att det utlöses av något som du kanske inte ens själv har noterat och som du kanske är särskilt känslig för när du är stressad. Det som triggar en traumareaktion kan glida iväg så att man reagerar på nåt som ligger ganska långt ifrån det ursprungliga traumat. Trauman behöver inte vara katastrofer typ trafikolyckor utan det kan vara situationer där man har haft starka negativa känsloupplevelser och känt sig utsatt, särskilt när man var liten och inte riktigt kunde värja sig.
 
Sv: Sånt man inte dött av än, är det lönt att söka hjälp?

Fast det har jag bearbetat i psykoterapi...?
 
Sv: Sånt man inte dött av än, är det lönt att söka hjälp?

*KL*

Nu har jag varit hos läkaren. Han tog det på mycket stort allvar- särskilt eftersom maken sett och kunde fylla i.
Han blev chockad över att jag haft detta återkommande utan att någon tagit det på allvar...

Han vill utesluta fysiska orsaker eftersom det är extremt ovanligt att ha såna här symtom under så lång tid. (å andra sidan har jag varit bipolär lika länge..) Jag ska på EEG- hette det så? Epilepsi test.

Sen har han skrivit remiss på smSpecialprov för MAGNESIUM brist!!!! Vilket man alltså visst kan testa för....
Men det är klart att man tjänar väl mer pengar på att säga så och låta folk testa än motsatsen.

Även test för andra hyssiga saker som kalcium och nåt jag inte minns. jag trodde redan det var gjort dock?? Vad jag förstod så testade de "allt" i novemver men....men lite mer åderlåtning skadar säkert
inte. ;)
 
Sv: Sånt man inte dött av än, är det lönt att söka hjälp?

Skönt att höra att du får bra hjälp! :)
 
Sv: Sånt man inte dött av än, är det lönt att söka hjälp?

Så bra att du är så nöjd - och att du klarade av besöket så bra :)

EEG är ju jättebra. Och visar det sig att du har brist på magnesium är det säkert bra att ta tillskott, oavsett vad orsaken till dina kramper är.

Det känns lite som om du behövde en bättre erfarenhet av vården än den förra du berättade om här, och nu fick du ju det :)
 
Sv: Sånt man inte dött av än, är det lönt att söka hjälp?

Sen har han skrivit remiss på smSpecialprov för MAGNESIUM brist!!!! Vilket man alltså visst kan testa för....
Men det är klart att man tjänar väl mer pengar på att säga så och låta folk testa än motsatsen.
....

Skönt att han lyssnade och utreder (även om jag håller med många övriga i tråden om att EP låter extremt osannolikt i sammanhanget, men allt förekommer ju någon gång någonstans).

Dock lägger jag en brasklapp för magnesiumtest. Ja, man kan testa mängden magnesium i blodet. Det finns referensvärden för vilka mängder man "ska ha" i blodet av det. Och de säger inte ett smack om mängden magnesium i cellerna, vilket är det som är intressant. Jag jobbar på IVA. Vi är petiga med att våra patienter har "rätt" nivåer av olika ämnen i kroppen. Magnesium är ett svart hål. Vi tar proven, och nästan oavsett vad de visar så följer vi kliniken på patienten, inte provsvaret, för de varierar EXTREMT mycket beroende på tid på dag och vad som hänt precis innan, hur frisk/sjuk patienten är (ok, det är IVA, alla är sjuka, men det finns ju grader i helvetet). Osv osv osv. Summa: det kommer inte gå att tolka provet. Äter du dessutom litium för din psykiska åkomma så kommer magnesiumen dessutom vara påvekat av det (2+ på båda jonerna, konkurrerar om samma utrymme). Du kommer antagligen att förskrivas magnesium om provet är lågt. Dubbelkolla isf med din psykiater innan du tar det, speciellt om det är Litium du har (men även om det är annat preparat du tar. Minns inte jättemycket om dessa behandlingar från min AT, men jag minns att det var en hel del man behövde ha koll på med de flesta av läkemedlen).
Jag hoppas du kommer börja må bättre framöver!
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 834
Senast: __sofia__
·
Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
4 188
Senast: Yrsel
·
Kropp & Själ Lång text men jag behövde få ur mig det här och det är så många delar som spelar in att det inte gick att få det kortare, lämnar ut mig...
2
Svar
37
· Visningar
6 174
Senast: Qelina
·
Kropp & Själ I början på förra året började jag må dåligt och sökte mig till vc. Jag fick en samtalskontakt som jag träffade en tid. I höstas tyckte...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
6 285
Senast: vtok
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp