Sånt man inte dött av än, är det lönt att söka hjälp?

Sv: Sånt man inte dött av än, är det lönt att söka hjälp?

Argh jag skrev precis ett långt svar!! och tappade det.
Jag vill förklara - det är klart jag vill ha hjälp.... återkommer vid bättre skärm... stay tuned for more bitter facts from Lithionita ;)
 
Sv: Sånt man inte dött av än, är det lönt att söka hjälp?

Utan KBT, avslappning och mindfullness- hade jag inte tagit mig ut ur huset igår. Jag hade inte klarat av att gå hem, och idag hade jag varit helt ledbruten av smärtan som följer. Jag är lite stel men inget farligt.

Hindra attackerna ...jag Visste dom att jag var enormt trött i huvudet- och jag anade att det var lite to much- men jag hade två biobiljetter som skulle gå ut, en film jag villle se (ser sällan film) - och för ovanlighetens skull hade vi barnvakt. Men ett kalas och en liten resa på dagen tröttade ut mig- vilket jag förstod. ändå testade jag. hade jag legat i sängen och kollat på nåt jag klarar av hade det inte hänt.
Nu visste jag inte att det skulle bli å här illa- det ville jag inte utsätta min man för. Hade jag vetat det hade jag blåst av. Jag trodde bara jag skulle bli mer trött... och lite grinig och förvirrad.

Jag har haft psykiska problem sen jag var tonåring- jag har fått massor av terapi. Så mycket terapi att jag satte mig i bilen med sikte på hamnen i somras. Terapin har inte hjälpt. Jag var tillbaka där jag började och inget funkade.
Men jag antar att det var den som fick mig att svänga mot sjukhuset och inte hamnen, så visst har den hjälpt. Efter det besöket på akuten nystade man ut bipolär typ 1 och med medecinen mår jag jättebra.
Förutom när jag blir trött och det kan jag bli av att säga hej till grannen (vilket jag givetvis gör, KBT har botat min sociala fobi som jag haft). så ett kalas och dessutom en timme bilfärd i dåligt före var ju egentligen förädandr...

och nu när jag skriver detta tänker jag; "hur fan tänkte jag??" men det var väl inte det jag gjorde antar jag .... :( KBT is the shit. mer tankar åt folket? (=ironi, jag är grymt vimsig i huvudet och har svårt med korttidsminnet=svårt tt klura ut de bästa besluten)


Så gärna hjälp. Men jag orkar inte älta igenom det jag redan gjort igen och igen - OCH som har hjälpt. :)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Sånt man inte dött av än, är det lönt att söka hjälp?

Magnesium syns inte i prover. Vid stress försvinner det snabbt ur kroppen, vid långvarig påfrestningar kan man få akut brist och liknade kramper du beskriver.
Dessutom är det bra med större intag vid psykiska besvär. Googla så hittar du massor!
 
Sv: Sånt man inte dött av än, är det lönt att söka hjälp?

tiotiotiotiotio
 
Sv: Sånt man inte dött av än, är det lönt att söka hjälp?

Hur kan man då veta att man har magnesiumbrist?
Hur får man i sig det?

jag har i självhjälpssyfte ätit vitamin/mineraler av olika sort i många år.
Jag hatar att må dåligt. Jag har testat det mesta.

Men om man krampar av magnesiumbrist är inte det typ när som helst då? mima besvär har aldrig hänt "bara sådär".
 
Sv: Sånt man inte dött av än, är det lönt att söka hjälp?

Inte att man tror. Utan att psykiska grejer sätter sig i kroppen. Alltså spänningar/oro/ångest ger fysiska uttryck.

Sanning. I mitt fall så krampar min vänstra hand när jag är stressad. Det var som värst under min utbrändhet, då fick jag ibland bända upp fingrarna med våld. Nu händer det inte så jätteofta, när jag märker att det är på G så får jag ta mig ett moment och koppla av/koppla ner.

Ts. Nu vet jag inte om det kan vara samma med dig. Men ta kontakt med läkare och kolla så det inte är något fysiskt galet. Är det stressrelaterat så finns bra hjälp att få där med. Inte ska du behöva stappla dig genom livet!
Lycka till!:)
 
Sv: Sånt man inte dött av än, är det lönt att söka hjälp?

Vad menar du att krampen handlar?
Min hand krampar- särskilt vänsterhanden, den knyter sig av sig själv liksom, gräver in naglarna i handflatan och sen blir den "still"- jag är inte särskilt handstark men det går inte att rubba fingrarna ... sen släpper det u små spastiska ryck liksom...
Men det händer bara när jag är trött, stressad eller arg-ofta i kombination...

Jag tror egentligen inte att det är nåt fysiskt.
 
Sv: Sånt man inte dött av än, är det lönt att söka hjälp?

Du verkar ju själv tro att det är något slags psykosomatisk reaktion. Du verkar inte själv vara orolig egentligen. Och du vill inte ha de typer av behandlingar som brukar tillämpas vid den här typen av psykologiskt betingade fysiska reaktioner.

Så vad vill du då att en läkare ska göra? Hur ska en läkare bete sig och bemöta dig i detta för att du ska tycka att hen har tagit dig på allvar?
 
Sv: Sånt man inte dött av än, är det lönt att söka hjälp?

Jag har ingen lust att ta upp det med läkare igen eftersom jag bara blivit bortviftad och ifrågasatt...

KBT och Avslappning- absolut om de kommer med nåt nytt men det är ju samma knix hela tiden.

Jag vet inte vad jag tänkte när jag skrev i morse heller....
 
Sv: Sånt man inte dött av än, är det lönt att söka hjälp?

Argh jag skrev precis ett långt svar!! och tappade det.
Jag vill förklara - det är klart jag vill ha hjälp.... återkommer vid bättre skärm... stay tuned for more bitter facts from Lithionita ;)

Visst blir man glad när till och med internet är emot en :meh:

Du har helt klart en del att dras med ... I mina öron som helt vanlig människa och ingen expert på något som helst så låter det som att du kanske ska jobba på att lära dig leva med de begränsningar du har just nu? Alltså att inte t ex lägga in ett biobesök när du känner att du egentligen inte orkar.

Medicinskt låter det som om prio ett borde vara att hålla din bipolära sjukdom under kontroll med hjälp av medicinen.

Jag googlade lite på det som Mixoman skrev om, icke-epileptiska kramper. Har du också gjort det? Om du läser om det och ser att det inte är något farligt, inget fysiskt tjall utan något som ditt psyke framkallar - så kanske det avdramatiseras lite grand? Och därmed inte framkallas lika lätt.
 
Sv: Sånt man inte dött av än, är det lönt att söka hjälp?

Ja alltså det är knäckande på riktigt när det blir så där. ;)

ja det är väl nån slags gilla-läget terapi jag kunde behöva.
Medecinen har ju planat ut svängningarna men jag känner mig handikappad. jag vet hyffsat vad som gör mig trött i huvudet ...

Jag glömde att googla. jag ska göra det
nu. Det vore trevligt med nåt som finns beskrivet och inte bara mina ord som hittils inte duger nåt till.
 
Sv: Sånt man inte dött av än, är det lönt att söka hjälp?

Ja alltså det är knäckande på riktigt när det blir så där. ;)

ja det är väl nån slags gilla-läget terapi jag kunde behöva.
Medecinen har ju planat ut svängningarna men jag känner mig handikappad. jag vet hyffsat vad som gör mig trött i huvudet ...

Jag glömde att googla. jag ska göra det
nu. Det vore trevligt med nåt som finns beskrivet och inte bara mina ord som hittils inte duger nåt till.

Hur länge har du använt medicinerna? Det kan inte vara en biverkning av dom?
 
Sv: Sånt man inte dött av än, är det lönt att söka hjälp?

Tack!!!
Det där var faktiskt intressant. En praktisk grej är att jag redan står på en ganska hög dos anti-epileptika. Det borde ju enligt det där betyda att det inte är riktig EP i allafall. :p
Får se vad läkarn säger i morgon ....
 
Sv: Sånt man inte dött av än, är det lönt att söka hjälp?

Jag har haft de här besvären långt innan jag ens visste att de här medecinerna fanns sä jag har svårt stt se ett samband.
 
Sv: Sånt man inte dött av än, är det lönt att söka hjälp?

Vad menar du att krampen handlar?
Min hand krampar- särskilt vänsterhanden, den knyter sig av sig själv liksom, gräver in naglarna i handflatan och sen blir den "still"- jag är inte särskilt handstark men det går inte att rubba fingrarna ... sen släpper det u små spastiska ryck liksom...
Men det händer bara när jag är trött, stressad eller arg-ofta i kombination...

Jag tror egentligen inte att det är nåt fysiskt.

Skriv om frågan på första raden, jag fattar inte:o

Min kramp låter exakt som din minus de spastiska rycken. Jag hade härom hösten ett flertal små små proppar i vänster arm så nu när jag är orolig så blir det en kombo av knuten hand och värk i underarmen. Jädra skumt... Men slappnar jag bara av så rättar det till sig. Detta uppstår bara under psykisk press aldrig under fysisk varpå jag (som min egen doktor) uteslutit fysiskt fel. Jag har det som en lite heads up att jag börjar stimma igång och måste stänga av hjärnan och organisera mig (alternativt säga det magiska: Nej, jag kan inte/vill inte/hinner inte.)
 
Sv: Sånt man inte dött av än, är det lönt att söka hjälp?

Kl. Psykosomatiskt betyder inte inbillning. Det betyder att psykiskt dåligt mående ger kroppsliga symtom. Kropp och själ hänger ju ihop.
 
Sv: Sånt man inte dött av än, är det lönt att söka hjälp?

Hur kan man då veta att man har magnesiumbrist?
Hur får man i sig det?

jag har i självhjälpssyfte ätit vitamin/mineraler av olika sort i många år.
Jag hatar att må dåligt. Jag har testat det mesta.

Men om man krampar av magnesiumbrist är inte det typ när som helst då? mima besvär har aldrig hänt "bara sådär".
Magnesiumtillskott går att köpa på apoteket. Både magnesiumbrist och även kalkbrist kan ge muskelkramper.

Jag äter kalk för att förebygga benskörhet då jag får kortison.
Sen har jag en till medicin som i några fall har visat sig ha samband med magnesiumbrist, så jag äter lite magnesium också. Och jag får betydligt mindre av muskelkramper när jag äter både kalk och magnesium.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 834
Senast: __sofia__
·
Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
4 188
Senast: Yrsel
·
Kropp & Själ Lång text men jag behövde få ur mig det här och det är så många delar som spelar in att det inte gick att få det kortare, lämnar ut mig...
2
Svar
37
· Visningar
6 174
Senast: Qelina
·
Kropp & Själ I början på förra året började jag må dåligt och sökte mig till vc. Jag fick en samtalskontakt som jag träffade en tid. I höstas tyckte...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
6 285
Senast: vtok
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp