Sånt man inte dött av än, är det lönt att söka hjälp?

Sv: Sånt man inte dött av än, är det lönt att söka hjälp?

+EmmaW

Tack. :)
Jag har övervägande dåliga erfarenheter av vården fortfarande men det börjar balansera upp sig.

Laa:
Tack för infon! Det var jätteintressant! Jag tänkte när jag läste om magnesium att det "lät" liksom som man beskriver lithiums funktion... Men jag tror nog att läkaren kan tolka den skillnaden. Han förklarade te.x att mitt eeg eventuellt kan påverkas av litium men att man kan ta med det i beräkningen.

Jag tror inte heller EP. jag skulle kunna göra en tidslinje och pricka in de tider då jag haft de här problemen och då jag har mått pyskiskt dåligt av yttre och inre orsaker.
 
Sv: Sånt man inte dött av än, är det lönt att söka hjälp?

Vad Laa menar är nog att OM du ska ta magnesium så är det viktigt att du först kollar med den läkare som skriver ut ditt Litium (eller annat mot bipolär sjukdom). En del preparat "krockar" ju och kan ge oönskade effekter. Därför bör man vara noga med att kolla med sin läkare.
 
Sv: Sånt man inte dött av än, är det lönt att söka hjälp?

Dock lägger jag en brasklapp för magnesiumtest. Ja, man kan testa mängden magnesium i blodet. Det finns referensvärden för vilka mängder man "ska ha" i blodet av det. Och de säger inte ett smack om mängden magnesium i cellerna, vilket är det som är intressant. Jag jobbar på IVA. Vi är petiga med att våra patienter har "rätt" nivåer av olika ämnen i kroppen. Magnesium är ett svart hål. Vi tar proven, och nästan oavsett vad de visar så följer vi kliniken på patienten, inte provsvaret, för de varierar EXTREMT mycket beroende på tid på dag och vad som hänt precis innan, hur frisk/sjuk patienten är (ok, det är IVA, alla är sjuka, men det finns ju grader i helvetet). Osv osv osv. Summa: det kommer inte gå att tolka provet. Äter du dessutom litium för din psykiska åkomma så kommer magnesiumen dessutom vara påvekat av det (2+ på båda jonerna, konkurrerar om samma utrymme). Du kommer antagligen att förskrivas magnesium om provet är lågt. Dubbelkolla isf med din psykiater innan du tar det, speciellt om det är Litium du har (men även om det är annat preparat du tar. Minns inte jättemycket om dessa behandlingar från min AT, men jag minns att det var en hel del man behövde ha koll på med de flesta av läkemedlen).
Jag hoppas du kommer börja må bättre framöver!

:bow: :bow: :bow:
 
Sv: Sånt man inte dött av än, är det lönt att söka hjälp?

Det var litium och lamotrigindoktorn jag träffade idag. ;)
Så han vet ju.... får man hoppas :angel:

Fast nu kommer jag ihåg att jag precis läste att man inte kan få EP ol
man äter antiepileptika... vilket jag ju gör...? (Lamotrigin- rätt hög dos).

Snaaaark.
Bäst man tar och repar sig från allt elände tror jag bestämt?
 
Sv: Sånt man inte dött av än, är det lönt att söka hjälp?

Det var litium och lamotrigindoktorn jag träffade idag. ;)
Så han vet ju.... får man hoppas :angel:

...

Men vad bra, då bör han ju definitivt vara medveten av vilka kombinationer som ska undvikas :)
 
Sv: Sånt man inte dött av än, är det lönt att söka hjälp?

Fast nu kommer jag ihåg att jag precis läste att man inte kan få EP ol
man äter antiepileptika... vilket jag ju gör...? (Lamotrigin- rätt hög dos).

Det finns ju många typer av antiepileptika och alla är ju inte just mot den typen av epilepsi som ger kramper. Man kan ju ha EP utan att ha krampanfall t.ex. absenser. Nu vet jag inte vad det står i FASS om Lamotrigin just, kanske är det mot krampanfall specifikt.

Sen är det klart man kan få epileptiska anfall även om man äter medicin. Människor reagerar ju olika på mediciner och det som hjälper för en person kanske inte funkar alls för en annan person. Så en kanske blir anfallsfri och för en annan hjälper det inte ett dugg eller bara lite som då måste ha en annan medicin eller tilläggsmedicin för att bli anfallsfri. En del blir inte anfallsfria oavsett hur många mediciner de äter och då brukar de utredas för om operation kan vara en lämplig väg att gå men det är inget man kan göra på alla. Så en del människor har kvar sina krampanfall hela livet.
 
Sv: Sånt man inte dött av än, är det lönt att söka hjälp?

Där ser man.
Jag har precis insett vad lite jag vet om Ep trots att jag jobbar med folk som har just det. Men det jag vet är ju just kring dem, hur det ter sig, medecinering osv. de har dessutom många andra komplexa problem ...

Vi får väl se. Jag skulle bli väldigt förvånad om det var EP- och sur. För är det så borde ju nån annan upptäckt det med tanke på att jag lyft frågan ....
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 834
Senast: __sofia__
·
Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
4 188
Senast: Yrsel
·
Kropp & Själ Lång text men jag behövde få ur mig det här och det är så många delar som spelar in att det inte gick att få det kortare, lämnar ut mig...
2
Svar
37
· Visningar
6 174
Senast: Qelina
·
Kropp & Själ I början på förra året började jag må dåligt och sökte mig till vc. Jag fick en samtalskontakt som jag träffade en tid. I höstas tyckte...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
6 285
Senast: vtok
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp