Sånt man inte dött av än, är det lönt att söka hjälp?

L

Lithonit

Dr. Buke- jag behöver ett råd!
Igår hände det igen. Det är ganska länge sen nu, flera år. min man har aldrig sett just det här, så här plötsligt, så han blev ganska skärrad.
Jag var "trött i huvudet" efter en tuff vecka och vi skulle på bio. Halvvägs dit börjar mina underben krampa. jag fick hålla i honom för att inte falla. Eftersom
vi hade en tid att passa och jag vet att det inte hjälper att stannna så hasade jag mig ner på stan. Stapplande, halvhängandes. Efter en stund kunde jag sätta ner hela foten i allafall. Fick stanna flera gånger för benmusklerna skakade. Min ena hand krampade också... Vi hann inte till bion. Det höll i sig i ca 1,5 timme ungefär- vilket för mig som upplevt det här förr, tyckte var ganska lindrigt egentligen.

För mig hänger det helt klart ihop med psykisk trötthet. Jag kan precis ringa in de här händelserna med perioder då jag varit stressad eller deprimmerad.

Igår började min man fråga om jag berättat det här för någon inom vården. Det har jag. och jag har inte blivit tagen på allvar. En läkare sa rakt ut att det lät högst osannolikt ... Det skulle vara lättare om det pågick längre så man hade nåt att visa upp.

Jag har tidigare tänkt att det hänger ihop med ångest- men de sista fem-sex åren sen jag lärt mig hantera ångesten så kan jag inte se att det hör ihop med det heller. Som igår- irriterad var jag (så kul är det inte att stappla fram som en halvdö gammal ko) och det gjorde ont, men ingen ångest eller ångestkänning. Den här gången hade jag ju ett vittne som känner mig och vet hur jag är när jag har ångest, dessutom ;)

Det värsta är över på maximalt ett par timmar. Oftast inom 30 min. Efteråt har jag värk, är "trött" i musklerna såklart men inga kvarvarande kramper.
På ett sätt är det bättre nu än när jag var yngre- eftersom det är mer "koncentrerat".... (värre symtom under kortare tid)

I morgon ska jag till läkaren igen, maken vill att jag tar upp det här.
Jag har ingen lust. det är svårt att förklara symtom
så folk begriper och jag är dödens less på att bli ifrågasatt.
Jag har ju inte dött av det än efter typ 15 år av återkommande besvär så hur illa kan det vara?????
 
Sv: Sånt man inte dött av än, är det lönt att söka hjälp?

Naturligtvis tar du upp det med din läkare.
 
Sv: Sånt man inte dött av än, är det lönt att söka hjälp?

Men är det lönt? Jag har googlat på mina besvär
men hittar inget "vettigt"- och sist jag försökte
förklara så blev jag ifrågasatt och avsnäst.
 
Sv: Sånt man inte dött av än, är det lönt att söka hjälp?

Med tanke på att du själv beskriver att det finns ett starkt samband med stress, psykiskt illabefinnande och liknande, så låter det som ett psykosomatiskt fenomen.

Du skriver själv att du sökt på internet och inte kommit fram till något "vettigt".
Nej, det låter inte som någon känd kroppslig åkomma som du beskriver och det är inte så sannolikt att man kommer att hitta någon tydlig förklaring.
Har det dessutom funnits i 15 års tid så tror jag som du skriver: det är knappast något kroppsligt farligt - då skulle det ha hänt mer på den tiden.
 
Sv: Sånt man inte dött av än, är det lönt att söka hjälp?

Omöjligt att svara på.

Skriv ner vad som händer och i villa situationer, beskriv din mans oro osv. Mer än så är ju svårt att göra.
 
Sv: Sånt man inte dött av än, är det lönt att söka hjälp?

Ta och filma nästa gång det sker och visa för läkaren?
 
Sv: Sånt man inte dött av än, är det lönt att söka hjälp?

Det kan inte vara någon form av epileptiskt anfall då? Som bara sitter i en del av hjärnan?
 
Sv: Sånt man inte dött av än, är det lönt att söka hjälp?

Det var min tanke också.
Ep-anfall triggas ofta av stress/sömnbrist/psykiskt mående och det ska naturligtvis kollas upp. (Ep måste utredas då det kan få väldigt bökiga konsekvenser)
Man kanske kan kontakta neurolog själv direkt? Alt. Ringa 1177 när det händer
Kanske kan du försöka "kartlägga" attackerna?
När? Var? Hur? Omständigheter? O.s.v.
 
Senast ändrad:
Sv: Sånt man inte dött av än, är det lönt att söka hjälp?

+Cillamuffins

Men EP är väl över på rätt kort tid? Är det inte? Jag har flera brukare på jobbet med EP- från fullskaliga potentiellt livsfarliga till ryckningar och korts bortfall.

Jag vet precis när det händer; när jag är psykist trött (inte fysiskt även om det kan göra mig psykiskt trött). Men inte alltid när jag är det...
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Sånt man inte dött av än, är det lönt att söka hjälp?

Maken ska följa med. Jag har skrivit ner förut också.
Jag gillar inte läkarbesök. Fort ska det gå -
vilket jag förstår med läkarbrist osv.
 
Sv: Sånt man inte dött av än, är det lönt att söka hjälp?

Men psykosomatiskt är inte det att man TROR att man har ont i näsan tex- men det gör inte ont på riktigt?
Jag kan ju inte påstå att jag tyckte att benen krampade ...
 
Sv: Sånt man inte dött av än, är det lönt att söka hjälp?

Inte att man tror. Utan att psykiska grejer sätter sig i kroppen. Alltså spänningar/oro/ångest ger fysiska uttryck.
 
Sv: Sånt man inte dött av än, är det lönt att söka hjälp?

Men psykosomatiskt är inte det att man TROR att man har ont i näsan tex- men det gör inte ont på riktigt?
Jag kan ju inte påstå att jag tyckte att benen krampade ...

Näe, riktigt så enkelt är det inte :)

Besvären är oftast väldigt konkret verkliga.
Man inbillar sig tex inte att man har hjärtrusning. Man har det.
 
Sv: Sånt man inte dött av än, är det lönt att söka hjälp?

Men nu har det ju hänt väldigt mycket för dig det senaste året, utan att skriva för mycket, så nu kanske läkarna har en större anledning att ta dig på allvar? Inte för att dom inte hade det tidigare, men det kanske blir lite mer liv i luckan nu? Eller åtminstånde att de kanske kan förklara det för dig?
 
Sv: Sånt man inte dött av än, är det lönt att söka hjälp?

Fast det har flera läkare sagt att man gör. Att det KÄNNS som att hjärtat rusar men det gör det inte.:o
 
Sv: Sånt man inte dött av än, är det lönt att söka hjälp?

Ja kanske det. Maken har i allafall bestämt sig för att ta upp det så det blir ju...men jag går ut om de börjar jiddra om KBT och avslappning eller att det är jag som orsakar det, eller att det inte finns. :banghead:

(KBT är jättebra. Avslappning jättebra.)
 
Sv: Sånt man inte dött av än, är det lönt att söka hjälp?

Kollat.
Alla brister och sköldkörteln. I December, hade lite lågt d-vitamin men det är justerat.
 
Sv: Sånt man inte dött av än, är det lönt att söka hjälp?

Ja kanske det. Maken har i allafall bestämt sig för att ta upp det så det blir ju...men jag går ut om de börjar jiddra om KBT och avslappning eller att det är jag som orsakar det, eller att det inte finns. :banghead:

(KBT är jättebra. Avslappning jättebra.)

På din beskrivning låter det som icke-epileptiska krampanfall, vilket inte är så ovanligt alls, läkaren du mötte saknade nog kunskap om det. Du kan ju fråga om det vid nästa besök. Sen blir det kanske svårt om det nu är det eftersom behandlingen är KBT med/och avslappning för det verkar inte vara något du kan tänka dig.
 
Sv: Sånt man inte dött av än, är det lönt att söka hjälp?

KBT är förmodligen klockrent om det är spänningar/ångest som tar sig uttryck i kramper. Då får du lära dig att förhoppningsvis stoppa attacken/kramperna.

Vill du inte ha den hjälpen? :confused:
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 834
Senast: __sofia__
·
Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
4 188
Senast: Yrsel
·
Kropp & Själ Lång text men jag behövde få ur mig det här och det är så många delar som spelar in att det inte gick att få det kortare, lämnar ut mig...
2
Svar
37
· Visningar
6 174
Senast: Qelina
·
Kropp & Själ I början på förra året började jag må dåligt och sökte mig till vc. Jag fick en samtalskontakt som jag träffade en tid. I höstas tyckte...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
6 285
Senast: vtok
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp