Samtyckeslag, juridik

Spännande. Så dom är förbjudna av dig att göra det de enligt lagen har full rätt att göra om dom är 18.
Som att rösta i allmänna val, gifta sig med eller utan ditt tillstånd, ta körkort för bil. Men att gå på restaurang med sina kompisar käka lite och ta några öl eller en flaska vin eller t.o.m en nubbe, allt som dom enligt vår lag har full rätt att göra, FÖR DOM RÄKNAS SOM VUXNA. Det har du förbjudit.

Lite nyfiket sådär igen då, hur lyckas du med det? Hota att dra in veckopengen? Samtalsterapi?
Alltså jag har ingen lust att få mina barn omhändertagna bara för att någon otrevlig mupp på nätet tycker jag skall låta min barn festa och dricka alkohol.

Och du har igenom hela tråden tjatat om att vara och en ska ta sitt ansvar och det innebär enligt dig att tjejerna ska dricka mindre (man kan inte motivera killarna enligt dig) så att de inte blir full och lockar killarna att begå brott.

Vari ligger männens ansvar egentligen? Borde det inte vara att dricka mindre, helst inte alls om de är benägna att bli för närgångna om de blir fulla. Det finns många varningar vad man inte ska göra för att minska risken att utsättas för brott, men var finns varningar för vad man inte bör göra för att inte begå brott (då menar jag typ misshandel, våldtäkt mm som man egentligen inte planerar utan det mest blir så av kompistryck och på fyllan.

Männens ansvar skiljer sig inte från kvinnornas.

Att följa de lagar o regler vi gemensamt har kommit fram till i Sverige.

Se, så svårt var det väl inte?

Sedan har vi ett egenansvar och det innebär att vi inte ska ta risker som i förlängningen kan leda till kostnader för samhället.

Som exempelvis övermålig konsumtion av alkohol.

Att locka till att begå brott?? vad spelar det för roll då förövaren oavsett vilket, är till fullo ansvarig för de val och de handlingar som kan läggas honom till last.

Men sedan har i alla fall jag en önskan att undvika skador o risker, varför jag inte tar vilka risker som helst, utan tänker efter före.

Alltså jag har ingen lust att få mina barn omhändertagna bara för att någon otrevlig mupp på nätet tycker jag skall låta min barn festa och dricka alkohol.
Det är väl för höge farao föräldrarnas sak att välja hur de vill skapa ansvarsfulla människor, inte ngn liten anonym nick på ett forum..stå på dig:)

Männens ansvar skiljer sig inte från kvinnornas.

Att följa de lagar o regler vi gemensamt har kommit fram till i Sverige.

Se, så svårt var det väl inte?

Sedan har vi ett egenansvar och det innebär att vi inte ska ta risker som i förlängningen kan leda till kostnader för samhället.

Som exempelvis övermålig konsumtion av alkohol.

Att locka till att begå brott?? vad spelar det för roll då förövaren oavsett vilket, är till fullo ansvarig för de val och de handlingar som kan läggas honom till last.

Men sedan har i alla fall jag en önskan att undvika skador o risker, varför jag inte tar vilka risker som helst, utan tänker efter före.
Tja du tjatar jämnt om kvinnors ansvar att inte bli våldtagna det blir ordentligt snett. De kan inte våldta sig själva. Så länge man inte våldtar sig själv kan man inte vara ansvarig för att bli våldtagen.

Det är väl för höge farao föräldrarnas sak att välja hur de vill skapa ansvarsfulla människor, inte ngn liten anonym nick på ett forum..stå på dig:)
Nja i det här fallet är dom så pass unga att jag som förälder enligt samhället faktiskt inte har så mycket att säga till om. Det är nolltolerans som gäller. Oavsett vad jag tycker.
Nu sammanfaller samhället och min syn på det hela till 100%. Nolltolerans mot festande och alkohol för så pass små barn.

Tja du tjatar jämnt om kvinnors ansvar att inte bli våldtagna det blir ordentligt snett. De kan inte våldta sig själva. Så länge man inte våldtar sig själv kan man inte vara ansvarig för att bli våldtagen.
??????Vem har talat om att personer som blivit utsatta för övergrepp är ansvariga för detta övergrepp??förutom du vill säga....
Jag vet inte hur många gånger jag repeterat det motsatta, gör jag det igen så blir jag ju censurerad igen...

??????Vem har talat om att personer som blivit utsatta för övergrepp är ansvariga för detta övergrepp??förutom du vill säga....
Jag vet inte hur många gånger jag repeterat det motsatta, gör jag det igen så blir jag ju censurerad igen...
Du talar om det! Du tjatar om att de ska låta bli att bli fulla för att slippa bli våldtagna = att lägga ansvar på kvinnorna.

På mig verkar det som om du anser att kvinnor inte skulle kunna avara ansvariga för sina egna val o handlingar. Jag är av motsatt uppfattning.

Bara för att mina barn är för unga för alkohol så sitter inte vi här hemma och rullar tummarna. Förvisso är dom för unga för att förstå konceptet våldtäkt men det finns andra sätt att arbeta på.

När den dagen kommer så kommer jag ha ett (nja med tanke på min erfarenhet av hur ungdomar fungerar antagligen många) samtal om att man måste vara mycket försiktig med kombinationen sex och alkohol.

Med killarna så blir det att man riskerar att omdömet sviker en och att man då riskerar att göra saker mot en annan människa (de kan ju gilla både män och kvinnor) sexuellt på ett sätt som denne inte tycker om, dvs i värsta fall våldtäkt. Eller att man kanske har sexuellt umgänge med någon man vid nyktert tillstånd inte skulle ha sexuellt umgänge med (obs inte våldtäkt eller tvång).

Med tjejen blir det att när omdömet sviktar så finns det en risk att man har sexuellt umgänge med någon man i nyktert tillstånd inte skulle ta i med tång (obs inte våldtäkt eller något sexuellt tvång).

Sen rent generellt med båda att alkohol gör att man kan råka göra mindre genomtänkta saker som tex klättra på taket av ett tåg.

Och givetvis aldrig, aldrig alkohol i någon form och sen köra bil, eller åka med någon som kör bil och som intagit alkohol.

Sen något som vi jobbar på här hemma nu efter att det varit några incidenter med vatten är att innan man gör något så skall man faktiskt försäkra sig om att den man leker med verkligen vill vara med på buset.

De flesta försöker väl lära sina barn att "Nej, betyder nej". Men vad händer om den utsatte inte hinner säga nej? Tex om man vill hälla en hink med kallt vatten över sin bror? Den utsatte brodern hinner ju inte säga nej innan han fått hinken med kallt vatten över sig.

Så visst har all gått med på att leka vattenkrig med vattenpistoler så är det en sak. Vill man plötsligt ändra reglerna och införa en hink med kallt vatten så måste man försäkra sig om att de andra i leken verkligen vill vara med på det.

Det är inte den utsattes ansvar att säga nej utan ansvaret ligger på den som utsätter att verkligen se till att de andra är med på leken.

Nu började vi inte med detta med tanke på att förhindra framtida våldtäkter utan för att det skulle bli "snällare" lekar där det förhoppningsvis fanns lite tid för eftertanke innan man utsatte sin bror för något "roligt".

Men så här i efterhand finns det kanske en förhoppning om att i alla fall mina barn skall ta sitt ansvar och inte skylla på att någon inte sa nej. (Främst då killarna)

Men det är svårt. Min erfarenhet är att man som förälder kan påverka sitt barn som mest upp till 7-10 års åldern. Någonstans i den åldern tar kompisarna och annat över som den som påverkar barnen mest. Det blir tyvärr andra normer än mina som förälder som blir viktigare och som påverkar mina barns tänkande.

Problemet är att du inte inser att med ditt resonemang så hamnar ansvaret på offret, i det här fallet den våldtagna kvinnan.

Tja, när du till exempel skriver att "B får svara inför sig själv" när hon blivit våldtagen berusad och att någon som är berusad "har krattat manegen" för att övergrepp ska kunna ske är det väldigt svårt att inte se det som att hon får skylla sig själv. Oavsett hur många gånger du skriver att det är gärningsmannen som är ansvarig för sina handlingar.

Tja, när du till exempel skriver att "B får svara inför sig själv" när hon blivit våldtagen berusad och att någon som är berusad "har krattat manegen" för att övergrepp ska kunna ske är det väldigt svårt att inte se det som att hon får skylla sig själv. Oavsett hur många gånger du skriver att det är gärningsmannen som är ansvarig för sina handlingar.
Om jag glömmer att låsa maskinhallen så är maskintjuven trots det ansvarig för stölden, fast mitt försäkringsbolag kommer förmodligen anse att jag krattade manegen.....

Om jag glömmer att låsa maskinhallen så är maskintjuven trots det ansvarig för stölden, fast mitt försäkringsbolag kommer förmodligen anse att jag krattade manegen.....
Men det gäller alla. Inte bara asiatiska män i åldern 20-25 år.
Hur tror du det hade varit om bara denna begränsade grupp skulle vara tvungen att låsa efter sig och ingen annan? Och dessutom bara när de var påverkade av alkohol.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
14 664
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 832
Senast: Imna
·
Utrustning Har skrivit lite under dressyrsnack men eftersom det verkar bli en liten följetång så startar jag en ny tråd istället. Dom trådar som...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
23 672
Senast: DarkInNight
·
Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
4 338
Senast: shia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka