Samtyckeslag, juridik

Vilken skillnad?
.
En gärningsman som ges möjlighet att agera för att offret försatt sig själv i ett hjälplöst tillstånd
Gärningsmannen är liksom alla andra fullt ansvarig för sina handlingar och sina val...

På vilket sätt tar de ansvar för andras beteende?
Begår A ett övergrepp och kan ställas till ansvar för detta så är det A och ingen annan som ställs till ansvar.

B som druckit sig redlös och i redlöst berusat tillstånd råkat ut för A,s övergrepp bär naturligtvis inget ansvar för detta.

Att sedan B blir både fysiskt och psykiskt skadad av händelsen och lider av detta under många år är ngt B får svara inför sig själv. För som B säkert resonerar, -hade jag inte varit så full kanske det aldrig hade hänt.

Sedan kan var o en lägga de politiska värderingarna de har i det hela. Men för den som lever i nuet och med nuet , står det tämligen klart att genom att dricka sig redlös så öppnar man dörren för saker att hända en och eftersom man är just redlös så har man kastat bort möjligheterna att undvika detta. Killen som går hem ensam, bra på lyset toppar statistiken för rånoffer lördags o fredagskvällar. Är det hans fel att han blir rånad o nedslagen ? Nej men genom sitt agerande underlättar han skeendet. Samma sak med tonårstjejen som kraftigt berusad följer med någon hem..är det hennes fel att hon blir våldtagen? Nej!, men genom sitt agerande har hon krattat manegen för skeendet.
Att ställas till ansvar är inte att ansvara för sina handlingar. För att ansvaralla för dem behöver man ta till sig att man gjort fel och göra något åt det.

Att sättas i finkan är att få en påföljd. Om den ägnas åt att ta ansvar eller planera/begå nya brott är en öppen fråga.

Att ställas till ansvar är inte att ansvara för sina handlingar. För att ansvaralla för dem behöver man ta till sig att man gjort fel och göra något åt det.

Att sättas i finkan är att få en påföljd. Om den ägnas åt att ta ansvar eller planera/begå nya brott är en öppen fråga.
Jag ska inte tjata utan jag citerar "http://lawline.se/answers/skillnade...ar-och-domas-till-straff#sthash.1Zzn1mH8.dpuf""
"Både begreppet "ställas till ansvar" och begreppet "dömas till straff" handlar oftast om att en person som anses ha begått ett brott ska ställas till ansvar för brottet genom att få en viss så kallad rättsverkan, en påföljd. I ren juridisk mening är dock begreppet ”ställas till ansvar” bredare än begreppet ”dömas till straff”, då ”ansvar” kan innebära andra rättsverkningar än just ”straff”.

Så i påföljden kan ju exempelvis ingå diverse terapier, vård förutom de ekonomiska och förvaringsmässiga påföljderna.
Så att ta sitt ansvar omfattar naturligtvis att ta sitt straff betala ut de böter och kompensationer man ålagts samt inte hitta på fler liknande dumheter i framtiden.

Vilken skillnad?
.
En gärningsman som ges möjlighet att agera för att offret försatt sig själv i ett hjälplöst tillstånd
Gärningsmannen är liksom alla andra fullt ansvarig för sina handlingar och sina val...
Är det så du ser på en kvinna? Att om hon inte kan protestera så har hon försatt si i positionen själv och ger dig som man möjlighet att agera?

Jag ska inte tjata utan jag citerar "http://lawline.se/answers/skillnade...ar-och-domas-till-straff#sthash.1Zzn1mH8.dpuf""
"Både begreppet "ställas till ansvar" och begreppet "dömas till straff" handlar oftast om att en person som anses ha begått ett brott ska ställas till ansvar för brottet genom att få en viss så kallad rättsverkan, en påföljd. I ren juridisk mening är dock begreppet ”ställas till ansvar” bredare än begreppet ”dömas till straff”, då ”ansvar” kan innebära andra rättsverkningar än just ”straff”. -
Vilket inte är det samma som att ta ansvar. Ställas till ansvar är sen passiv handling och ett tvång. Att ta ansvar är en aktiv handling och frivillig.

Är det så du ser på en kvinna? Att om hon inte kan protestera så har hon försatt si i positionen själv och ger dig som man möjlighet att agera?
Ja så ser jag på den individ som supit sig redlös.. Han eller hon har själv försatt sig i en utsatt o riskfylld position. om det är en man eller kvinna är egalt, genom att själv försätta sig i ett redlöst tillstånd så kan man naturligtvis inte lasta någon annan för det.

Svaret på din fråga är enkel, mina söner får inte gå ut och festa (så egentligen borde du förstått svaret utifrån det andra svaret "De får inte dricka alkohol alls". Det är ju enkelt att förstå fast det är ju klart att man kan missförstå och krångla till även den enklaste saken om man ger sig fan på det)

Spännande. Så dom är förbjudna av dig att göra det de enligt lagen har full rätt att göra om dom är 18.
Som att rösta i allmänna val, gifta sig med eller utan ditt tillstånd, ta körkort för bil. Men att gå på restaurang med sina kompisar käka lite och ta några öl eller en flaska vin eller t.o.m en nubbe, allt som dom enligt vår lag har full rätt att göra, FÖR DOM RÄKNAS SOM VUXNA. Det har du förbjudit.

Lite nyfiket sådär igen då, hur lyckas du med det? Hota att dra in veckopengen? Samtalsterapi?

Ja så ser jag på den individ som supit sig redlös.. Han eller hon har själv försatt sig i en utsatt o riskfylld position. om det är en man eller kvinna är egalt, genom att själv försätta sig i ett redlöst tillstånd så kan man naturligtvis inte lasta någon annan för det.
Vilken vidrig människosyn. Att anse att det är fritt fram att göra vad man vill med den som är försvarslös. Så om jag häller i dig en flaska renat eller två med tvång är det ditt fel ( alla som är i en position att de inte kan försvara sig, de kan till och med vara födda så - jag nämnde farför en person är försvarslös, det finns massor av anledningar).

Svaret på din fråga är enkel, mina söner får inte gå ut och festa (så egentligen borde du förstått svaret utifrån det andra svaret "De får inte dricka alkohol alls". Det är ju enkelt att förstå fast det är ju klart att man kan missförstå och krångla till även den enklaste saken om man ger sig fan på det)
Och vad händer den dag du inte kan bestämma längre?
De är inte direkt förberedda för världen. En del hårt hållna flippar ut helt när föräldrarna inte kan påverka.

Att sedan B blir både fysiskt och psykiskt skadad av händelsen och lider av detta under många år är ngt B får svara inför sig själv. För som B säkert resonerar, -hade jag inte varit så full kanske det aldrig hade hänt.
Du bör avstå från att spekulera i hur länge B eventuellt lider och hur B eventuellt kan tänkas resonera, för med tanke hur ovillig du är att sätta dig in i det som just offer för sexualbrott hela tiden försöker förklara för dig i sådana här trådar så framstår det här spekulerandet enbart som ett exploaterande.

Du visar gång på gång att du inte vill ta in drabbade människors perspektiv och nu försöker du utnyttja och använda deras trauman i din egen argumentation?

Ovärdigt.

"B får svara inför sig själv", nej vet du vad, låt bli att lägga dina smutsiga skuldbeläggande ord i munnen på offer för sexualbrott.

Du bör avstå från att spekulera i hur länge B eventuellt lider och hur B eventuellt kan tänkas resonera, för med tanke hur ovillig du är att sätta dig in i det som just offer för sexualbrott hela tiden försöker förklara för dig i sådana här trådar så framstår det här spekulerandet enbart som ett exploaterande.

Du visar gång på gång att du inte vill ta in drabbade människors perspektiv och nu försöker du utnyttja och använda deras trauman i din egen argumentation?

Ovärdigt.

"B får svara inför sig själv", nej vet du vad, låt bli att lägga dina smutsiga skuldbeläggande ord i munnen på offer för sexualbrott.
" nu försöker du utnyttja och använda deras trauman i din egen argumentation?"
Gäller tydligen inte bara mig....du gör det ju du med.

Så du är enig om att många inte tar sitt ansvar.
det är väl inget att diskutera, ta kontakt med brottsofferjouren och kronofogden så får du reda på fakta.
Det är många brottslingar som inte tar sitt ansvar.
Som tur är är ju de flesta av oss, kvinnor såväl som inte brottslingar och tar vårt ansvar genom att inte begå brott.
Sedan är det ju många som bär sig ansvarslöst åt utan att begå brott, som exempelvis att supa sig redlösa...

det är väl inget att diskutera, ta kontakt med brottsofferjouren och kronofogden så får du reda på fakta.
Det är många brottslingar som inte tar sitt ansvar.
Som tur är är ju de flesta av oss, kvinnor såväl som inte brottslingar och tar vårt ansvar genom att inte begå brott.
Sedan är det ju många som bär sig ansvarslöst åt utan att begå brott, som exempelvis att supa sig redlösa...
Och du har igenom hela tråden tjatat om att vara och en ska ta sitt ansvar och det innebär enligt dig att tjejerna ska dricka mindre (man kan inte motivera killarna enligt dig) så att de inte blir full och lockar killarna att begå brott.

Vari ligger männens ansvar egentligen? Borde det inte vara att dricka mindre, helst inte alls om de är benägna att bli för närgångna om de blir fulla. Det finns många varningar vad man inte ska göra för att minska risken att utsättas för brott, men var finns varningar för vad man inte bör göra för att inte begå brott (då menar jag typ misshandel, våldtäkt mm som man egentligen inte planerar utan det mest blir så av kompistryck och på fyllan.

Och vad händer den dag du inte kan bestämma längre?
De är inte direkt förberedda för världen. En del hårt hållna flippar ut helt när föräldrarna inte kan påverka.
Den äldste är 8 år. Hade min fyraåring fått festa och dricka alkohol så hade jag nog haft andra problem än att prata med dom om sambandet mellan sprit och våldtäkt.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
14 664
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 833
Senast: Imna
·
Utrustning Har skrivit lite under dressyrsnack men eftersom det verkar bli en liten följetång så startar jag en ny tråd istället. Dom trådar som...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
23 672
Senast: DarkInNight
·
Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
4 338
Senast: shia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka