Tror du det, har du källa på det eller går du som vanligt på dina insiktsfulla åsikterSå bra du insett det. Du är nog den som oftast drar upp andras mentala status på buke.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Tror du det, har du källa på det eller går du som vanligt på dina insiktsfulla åsikterSå bra du insett det. Du är nog den som oftast drar upp andras mentala status på buke.
Det du skrev till mig här tolkar jag som att du pratat/uppfostrat din dotter om riskerna med att dricka där bla att bli våldtagen är en av riskerna:
Återupptar diskussionen.Möjligen slirar jag mest med terminologin här. Men min språkkänsla tar emot när det gäller att något kan vara ett övergrepp om den utsatte inte på något vis tar illa vid sig (blir kränkt). Men å andra sidan tycker jag ju inte att övergrepp och kränkning är synonymer.
Så du menar att jag härmar dig med att ta upp mental status...intressantHa ha ha! Men det var du som började. Så som vanligt så härmar du mig![]()
Nej men det är ju det jag hävdat hela tiden, förövaren är 100% ansvarig för sina val o sina handlingar...bra att vi kommit dithän.Ja. Mot min kropp och mina organ more or less. Att någon bestämmer sig för att våldta mig? Inget ansvar what so ever.
Jag svarade på den frågan redan första gången du frågade den.Hur gör du själv då? Det är fortfarande min fråga. Du har ironiserat över den enkla frågan 2 gånger så här långt. Blir det en 3dje gång utan klart svar?
Nej kära du och vet du vad, jag tror att du är tillräckligt intelligent för att förstå vad jag menade. Eller.....Så du menar att jag härmar dig med att ta upp mental status...intressant![]()
Fast inte av samma anledning som jag...Nej men det är ju det jag hävdat hela tiden, förövaren är 100% ansvarig för sina val o sina handlingar...bra att vi kommit dithän.
EllerNej kära du och vet du vad, jag tror att du är tillräckligt intelligent för att förstå vad jag menade. Eller.....
![]()
Anledningen kan variera men mitt mantra är detsamma och det lägger alla ansvar på den som tar beslutet o utför handlingen...vare sig det gäller att slå eller att supa sig redlös.Fast inte av samma anledning som jag...
PrecisEller![]()
Det är ett stort och komplext område som kräver en mer seriös diskussion än den som pågår. Jag önskar att fler som du deltog och att tjafset fick dö ut. Som det är nu väljer jag bort att försöka delta. Det borde jag såklart inte göra med tanke på allvarligheten i dessa frågor men jag blir både sorgsen och irriterad på tonen och oförmågan att pröva sina ståndpunkter. Istället blir det ställningskrig mellan personer som redan tidigare grävt ner sig i sina positioner och tråden handlar mer om deras krig och position än ämnet.Återupptar diskussionen.
Ja du kanske mest slirar med terminologin, men jag tycker också det hela pekar på något som jag ser som viktigt att komma ihåg när man diskuterar övergrepp. Förövaren.
Problemet med att inte kalla det övergrepp så länge offret inte tar illa vid sig, förutom det att offer inte alltid känner igen/reagerar på övergrepp eftersom de så ofta normaliseras och bagatelliseras, är att man bortser från att det finns en förövare. Någon som begår övergreppet.
Alldeles oavsett hur offret reagerar så har ju förövaren, medvetet eller omedvetet, inte försäkrat sig om samtycke och ömsesidighet och istället (i det här fallet) haft sex med en sovande person som varken kan säga ja eller nej till handlingen. Vad ska man kalla det om inte ett övergrepp från hens sida?
Konstigt nog känns det som att vi, trots alla dessa återkommande trådar på ämnet sexualbrott, väldigt sällan diskuterar förövare. När jag nu har tänkt på hur jag ska formulera problemet med förövare, när jag tänker igenom olika typer och vilka konkreta exempel på förövar-mentaliteter (i brist på bättre ord) man kan ta upp så vet jag inte riktigt var jag ska börja, det finns oerhört mycket som aldrig blivit skrivet om förövare trots alla gånger vi diskuterat övergrepp här genom åren.
Det gynnar förstås inte den delen av debatten att det i sådana här trådar alltid förr eller senare dyker upp en och annan användare som vägrar se förövare som just förövare, vägrar diskutera roten till problemet, vägrar se det hela för vad det är, som absolut inte vill lägga fokus på gärningsmännens roll utan hellre lägger allt fokus på offren. Det här ihärdiga tjatet om hur kvinnor borde begränsa sina liv för att inte utsättas för mäns övergrepp är distraherande, man inser att det finns en hel diskussion vi nästan aldrig har eftersom vi i princip aldrig hinner komma dit.
Kort sagt sitter vi i utkanten av ett gigantiskt ämne som vi knappt diskuterat och jag vet inte var jag ska börja, trots att jag har många exempel på hur det här problemet kan se ut. Jag vet inte om det går att förstå vad jag syftar på alls här, men ville ändå kommentera att vi faktiskt nästan aldrig diskuterar förövare och att jag funderar på det men det är svårt och ovant att närma sig ämnet på ett nytt sätt.
Jag håller delvis med, samtidigt vet jag hur oerhört svårt det är att lämna sådant oemotsagt och jag är inte säker på att man bör ignorera det helt heller.Det är ett stort och komplext område som kräver en mer seriös diskussion än den som pågår. Jag önskar att fler som du deltog och att tjafset fick dö ut. Som det är nu väljer jag bort att försöka delta. Det borde jag såklart inte göra med tanke på allvarligheten i dessa frågor men jag blir både sorgsen och irriterad på tonen och oförmågan att pröva sina ståndpunkter. Istället blir det ställningskrig mellan personer som redan tidigare grävt ner sig i sina positioner och tråden handlar mer om deras krig och position än ämnet.
Källa på vad du skrivit på Buke?Tror du det, har du källa på det eller går du som vanligt på dina insiktsfulla åsikter![]()
Nej du tjatar ditt mantra men när du ska försöka praktisera det så lägger du ansvaret på offret.Anledningen kan variera men mitt mantra är detsamma och det lägger alla ansvar på den som tar beslutet o utför handlingen...vare sig det gäller att slå eller att supa sig redlös.
Då ska jag förklara, om a frågar b efter källa på ett påstående så är det brukligt att b bekräftar sitt påstående med att ange och specificera källan.
Så att offret tar ansvar för sina egna handlingar och val är att skuldbelägga ?Nej du tjatar ditt mantra men när du ska försöka praktisera det så lägger du ansvaret på offret.
Men visa att du tycker det i praktiken.Så att offret tar ansvar för sina egna handlingar och val är att skuldbelägga ?
Å fan..Jag trodde i min enfald skulden låg hos förövaren och hans val o gärningar...
Suck, kan jag göra det på annat sätt än att säga att varje individ är till 100% ansvarig för sin handlingar och sina val?Men visa att du tycker det i praktiken.