Samtyckeslag, juridik

Jag gissar att det är kollektiv bestraffning att säga att män har ansvar för de handlingar de utför på fyllan, och därför ska tänka på sitt alkoholintag.

Det är tydligen inte kollektiv bestraffning att säga att kvinnor är ansvariga för vad män gör på fyllan, och att kvinnor därför ska tänka på sitt alkoholintag.
Det måste vara så.

:rofl: :rofl:
Jag ser att argumenten börjar ta slut.

Men jag måste erkänna (även om det sitter långt inne) att dina inlägg kan vara rätt så roande att läsa ibland.
Ja eftersom jag argumenterar om exakt samma sak hela tiden(frihet att handla och välja under eget ansvar) så går det ju bara att argumentera på ngr få sätt, men det tycks ju ända vara svårt att förstå begreppen för somliga:sneaky:

Om jag går ut på krogen och vill bli full tar jag ansvar för det. JAG SKA INTE BEHÖVA TA ANSVAR FÖR ATT EN RÖVHATT INTE KAN HATERA SITT ALKOHOLINTAG. Vilket är det du förespråkar. Därav victimblameing.
Nej både du och rövhatten ansvarar för era handlingar..det är ju vad ordet egenansvar betyder.
Vad jag säger sedan är att den som råkar ut för ett övergrepp riskerar ett livslångt lidande pga av traumatiserande o fysiska skador medans förövaren kanske glömt det hela, redan dagen efter.
Gör ju att den som riskerar övergrepp har ett incitament i eget intresse att vara lite försiktigare.
Och det är ju det du skjuter in dig på när du hävdar att jag skuldbelägger.
Men är det inte då så att offren lider under lång tig efteråt jämför med förövarna? rätta mig gärna om jag har fel

Genom att försöka att i varje situation där jag har chansen, stå upp för mina medmänniskors rättigheter, motarbeta rövhattsattityder och skuldbeläggande av offer.

Jag delar inte din ståndpunkt att man genom att begränsa kvinnors frihet minskar antalet våldtäkter. Och att man i själva begränsandet av kvinnors frihet, för att ta ansvar för mäns beteende, har trampat djupt ner i den patriarkala gyttja vi alla drabbas av dagligen. Alla människor i samhället.

Kliv upp ur gyttjan och gör lite nytta istället. Eller stå nöjt kvar och inse ingenting, som de senaste 5 årens aktivitet på detta forum gör gällande. Det är ditt val.
Ja men var tusan begränsar jag någons frihet?
Eller är det så att frihet under eget ansvar är frihetsberövande? men det gäller ju alla, inte´bara kvinnor.
Gyttjan , ja det är väl var du befinner dig eftersom du inte klarar av att läsa en så enkel sats och framförallt förstå den.
Var och en är ansvarig för sina handlingar, sina val.
Vari ligger det begränsande i det, vari ligger särbehandlingen av kvinnor i det.
Lyft på din rövhatt och lämna en saklig förklaring..

Nej både du och rövhatten ansvarar för era handlingar..det är ju vad ordet egenansvar betyder.
Vad jag säger sedan är att den som råkar ut för ett övergrepp riskerar ett livslångt lidande pga av traumatiserande o fysiska skador medans förövaren kanske glömt det hela, redan dagen efter.
Gör ju att den som riskerar övergrepp har ett incitament i eget intresse att vara lite försiktigare.
Och det är ju det du skjuter in dig på när du hävdar att jag skuldbelägger.
Men är det inte då så att offren lider under lång tig efteråt jämför med förövarna? rätta mig gärna om jag har fel
Men du lägger ju allt ansvar för att övergreppen inte ska ske på offret. Därför kör du med victimblameing. Jag som kvinna behöver, genom att förändra mitt beteende, ta ansvar för att rövhattar inte ska våldföra sig på mig enligt din logik. Därav hänger du dig åt victimblameing. Jo, offren lider men de hade inte lidit om rövhatten gett faan i att anse sig ha rätten till offrets kropp. Återigen victimblameing, om du bara [insert valfri anledning] hade du inte blivit våldtagen.

Men du lägger ju allt ansvar för att övergreppen inte ska ske på offret. Därför kör du med victimblameing. Jag som kvinna behöver, genom att förändra mitt beteende, ta ansvar för att rövhattar inte ska våldföra sig på mig enligt din logik. Därav hänger du dig åt victimblameing. Jo, offren lider men de hade inte lidit om rövhatten gett faan i att anse sig ha rätten till offrets kropp. Återigen victimblameing, om du bara [insert valfri anledning] hade du inte blivit våldtagen.
Ärligt talat, hur får du 100% ansvar för egna val och handlingar, även de en förövare gör till att jag lägger skulden på offren?
Det är alltid förövaren som bär ansvar för sina egna handlingar ingen annan.

Att sedan varje människa har ett eget ansvar för sina val är ju även det en självklarhet.
Och väljer exempelvis en kvinna att supa sig redlöst berusad så har hon rätt att göra det. Ingen, absolut ingen kan utkräva ngt ansvar för det...utom hon själv.

Nä, det är bara du som framstår som en skitstövel och en rövhatt. @Tora svarar och ifrågasätter dig med fakta och du undviker att svara.
Ja jag vet att jag är en skitstöver (i somligas ögon)för att jag inte går i någons ledband och att jag har mina egna åsikter.
Men...väx upp livet är fullt med olika åsikter och så ska det vara....
Men om man istället för att roa sig med personangrepp istället sakligt skulle argumentera så skulle många få betydligt mindre att skriva om:sneaky:

Ärligt talat, hur får du 100% ansvar för egna val och handlingar, även de en förövare gör till att jag lägger skulden på offren?
Det är alltid förövaren som bär ansvar för sina egna handlingar ingen annan.

Att sedan varje människa har ett eget ansvar för sina val är ju även det en självklarhet.
Och väljer exempelvis en kvinna att supa sig redlöst berusad så har hon rätt att göra det. Ingen, absolut ingen kan utkräva ngt ansvar för det...utom hon själv.

Kvinnor är beredda att ta ansvar för sitt supande. Illamående, baksmälla, leverskador och annat.

Men här diskuterar vi våldtäkter.

Det är inte en konsekvens av en kvinnas supande som denna kvinna ska ta ansvar för. Alls.

Ja eftersom jag argumenterar om exakt samma sak hela tiden(frihet att handla och välja under eget ansvar) så går det ju bara att argumentera på ngr få sätt, men det tycks ju ända vara svårt att förstå begreppen för somliga:sneaky:
Men du är för rolig :D
Du gör ju precis samma sak :rofl:

Ja jag vet att jag är en skitstöver (i somligas ögon)för att jag inte går i någons ledband och att jag har mina egna åsikter.
Men...väx upp livet är fullt med olika åsikter och så ska det vara....
Men om man istället för att roa sig med personangrepp istället sakligt skulle argumentera så skulle många få betydligt mindre att skriva om:sneaky:

En tiondel av dina inlägg överlever?

Men vad som också är solklart, en redlöst berusad man kan inte förgripa sig på ngn, däremot kan en redlöst berusad kvinna med lätthet utsättas för ett övergrepp, det torde till och med du inse!:angel:

För alla andra utom dig så är det självklart att det inte varit värt att nämna, du fann det dock extremt viktigt att påpeka det uppenbara (som inte nämnts). Om det är för att undvika att svara på inläggets innehåll eller för att försöka förlöjliga andra är oklart. Du framstår dock inte i någon direkt god dager när du kritiserar andra för det du själv hittat på.

Så bra, "Jo vi förstår alla att var och en är ansvarig för sina handlingar, "
Samhället har i stort en konsekvenslagstiftning..sköter du dig så låter vi dig vara ifred, gör du det inte då ingriper vi.
När även du förstår konceptet så inser du kanske att du konsekvent tilldelar offret ansvar genom det du skriver. Jag tvivlar dock på att du klarar av det.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
14 675
Senast: Johanna1988
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 836
Senast: Imna
·
Utrustning Har skrivit lite under dressyrsnack men eftersom det verkar bli en liten följetång så startar jag en ny tråd istället. Dom trådar som...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
23 672
Senast: DarkInNight
·
Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
4 338
Senast: shia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V