Samtyckeslag, juridik

Ja det har ju visat sig att törs man också slåss och försöka freda sig så är risken att bli våldtagen rätt så mkt ännu mindre, nu säger inte jag att man måste slåss,(påminner er så ni förstår, det är alltid männens ansvar, oavsett), men jag önskar att jag skulle våga i en sådan situation och min plan är att våga men sen vet man aldrig.

Jag tror jag ska påminna min dotter om detta: Undvik bli redlös, slåss och skrik och skada allt vad du kan om någon försöker våldta dig. Ring mor om du behöver skjuts nån natt till ett annat ställe, eller bara skjuts hem.
Men tror du att de som fryser när de blir våldtagna planerar att göra så?
Jag vet inte säkert, men jag har faktiskt svårt att tänka mig att man skulle vara säkrare om man gör våldsamt motstånd. Risken finns ju att gärningsmannen svarar upp istället.

Läs svaret.
Och jag har aldrig sagt som Tora skrivit att jag har sagt, tänk på det du innan du läser andra användares ord om vad den menar på jag skrivit som en sanning.

Jag citerade dig!

Du skriver att du pratat med din son på samma sätt som med din dotter om att inte dricka för mycket, jag undrar om du diskuterat risken för våldtäkt om man blir för full respektive risken att begå våldtäkt. I det jag citerade så ser det ut som om du snarare funderar på att män/pojkar mer sällan är offer än kvinnor och det är ju sant, men är det utifrån det perspektivet du diskuterat?

Du har uppenbart inte förstått skillnaden. ;) Du skyddar dig som man mot brott.Det är OK, antagligen bra och smart- streetsmart.:up:
Ha huvet på skaft och tänka lite före.:cool:
Men Man får inte säga till kvinnor att skydda sig från våldtäkt (förvisso även det ett brott så???) med rådet var försiktig så du inte super så du blir medvetslös, för det inkräktar på deras rättigheter att få göra precis vad de vill.

Jag förstår tanken men så länge det finns män som fullständigt skiter i den rättigheten så tar jag mig rätten att vara försiktig där, och be mina barn vara det.
De vanligaste våldtäkterna sker ju inte när man är redlös ute på natten, ändå verkar det viktigast att "skydda sig" mot dem.
Varför är det inte viktigt att skydda sig mot våldtäkt i nära relationer eller sexuella trakasserier på arbetsplatsen? Kan det vara så att du inte anser att det är begränsande att avstå från supande, men att åtgärder mot andra sorters sexuella övergrepp skulle vara det?

Nej jag tänker inte tagga ner. Jag vägrar acceptera victimblameing och uttryck för det. Jag ser ingen anledning till att vara objektiv i den här frågan. Som offer blir du ständigt ifrågasatt och gärningsmannen slipper undan. De psykologiska mekanismerna bakom är fortfarande inte helt kartlagda men 'alla' är överens om att offret är helt utan skuld över att hen inte "bara flyttat". Normaliseringsprocessen är snabb, effektiv och på alla plan.
Hur ska man då ta det du säger på allvar om du medger att du inte är objektiv?
Och ingen här har förnekat varken Normaliseringsprocessen eller de psykiska och fysiska skador misshandel inom destruktiva förhållanden orsakar.
Du kastar in stenar i redan öppna fönster.

Citera mig då där jag skriver exakt vad jag sagt till min dotter.

Jag citerade det andra inlägget där du diskuterar försiktighet med din dotter och med din son utifrån perspektivet att bli våldtagen, min fråga är om du diskuterat utifrån perspektivet begå brott?

Och ingen här har förnekat varken Normaliseringsprocessen eller de psykiska och fysiska skador misshandel inom destruktiva förhållanden orsakar.
Jag undrar mest hur en kan vara objektiv i den här frågan. Någon, i det här fallet du, victimblaemar skiten ur offer för såväl våldtäkter som våld i nära relationer. Hur kan en vara objektiv då? När fokus och skuldbeläggandet flyttas från förövaren till offret? Skulden, skammen och ansvaret ligger alltid på förövaren och alla försök till att flytta det bör ifrågasättas och fördömas.

För övrigt är du inte objektiv heller när ditt enda fokus är att skuld- och skambelägga offrena utan att överhuvudtaget ta in förövarna i diskussionen.

Ingen har förnekat det nej, men däremot har du visat på brister i förståelsen kring normaliseringsprocessen genom att säga att kvinnor ska ta sig i kragen och att det är förvånande att de inte lämnar.

Jag undrar mest hur en kan vara objektiv i den här frågan. Någon, i det här fallet du, victimblaemar skiten ur offer för såväl våldtäkter som våld i nära relationer. Hur kan en vara objektiv då? När fokus och skuldbeläggandet flyttas från förövaren till offret? Skulden, skammen och ansvaret ligger alltid på förövaren och alla försök till att flytta det bör ifrågasättas och fördömas.

För övrigt är du inte objektiv heller när ditt enda fokus är att skuld- och skambelägga offrena utan att överhuvudtaget ta in förövarna i diskussionen.
Där i ditt påstående ("Någon, i det här fallet du, victimblaemar skiten ur offer för såväl våldtäkter som våld i nära relationer. ")har du beviset för att du inte är objektiv. För hade du varit just objektiv så hade du sett att det inte stämmer.....

Senast ändrad:
Ingen har förnekat det nej, men däremot har du visat på brister i förståelsen kring normaliseringsprocessen genom att säga att kvinnor ska ta sig i kragen och att det är förvånande att de inte lämnar.
Jag pekar på den svårigheten samhället har, när man ska gå in och hjälpa. Alternativet vore ju då att temporärt omyndigförklara de kvinnor som lever under dessa förhållanden, gå in och lagföra i deras namn och sedan när processen är klar åter myndighets förklara dem.
Då skulle polis o åklagare lättare kunna gå in med muskler för att reda ut och separera.

Där i ditt påstående ("Någon, i det här fallet du, victimblaemar skiten ur offer för såväl våldtäkter som våld i nära relationer. ")har du beviset för att du inte är objektiv. För hade du varit just objektiv så hade du sett att det inte stämmer.....
Kvinnor ska bara ta sig i kragen.
Kvinnor bör inte dricka alkohol.
Två exempel på victimblameing. Inte ett ord om att män inte ska misshandla sina partners eller ta sig i kragen och bryta förhållandet.
Inte ett ord om att män bör minska sitt alkoholintag.
Bristande, eller noll förståelse för vad Normaliseringsprocessen är eller hur den fungerar.

Du min käre lbb framstår som en tvättäkta rövhatt.

För att försvara LBB så är han bara en liten del av ett mycket större problem i vår patriarkala rövhattsfabrik där en signifikant andel uppvuxna med XY-kromosomer antar denna kvinnosyn, där kvinnor ska ta ansvar för allt som rövhattarna hittar på och potentiellt kan ställa till med.

I många sammanhang hör jag att ansvar ska ge bra betalt (direktörslöner), men så verkar det inte funka i andra lägen.

Senast ändrad:
För att försvara LBB så är han bara en liten del av ett mycket större problem i vår patriarkala rövhattsfabrik där en signifikant andel uppvuxna med XY-kromosomer antar denna kvinnosyn, där kvinnor ska ta ansvar för allt som rövhattarna hittar på och potentiellt kan ställa till med.
Jag håller helt med om att han är en del av ett större problem. Men när han får den mängden information han får och ändå inte tar in något och vägrar ta ansvar för hur han uppfattas framstår han som oerhört osympatisk.

Kvinnor ska bara ta sig i kragen.
Kvinnor bör inte dricka alkohol.
Två exempel på victimblameing. Inte ett ord om att män inte ska misshandla sina partners eller ta sig i kragen och bryta förhållandet.
Inte ett ord om att män bör minska sitt alkoholintag.
Bristande, eller noll förståelse för vad Normaliseringsprocessen är eller hur den fungerar.

Som vanligt är du tvungen att redigera i min text så den passar dina syften, i kobination med din brist på objektivitet(ditt eget påstående) så förklarar det varför dina citat av mig blir så missvisande.
Läs: - Varje människa är till 100% ansvarig för sina handlingar och sina val. Det innebär såvitt jag ser det naturligtvis att män såväl som kvinnor är ansvariga för både de handlingar och de val de gör. Inga undantag!!

Den mäbgd information som jag får är ju grundorsaken till att jag står för det jag säger, ty jag tar in information från en mängd källor...det brukar nämligen leda till en bättre objektivitet

I många sammanhang hör jag att ansvar ska ge bra betalt (direktörslöner), men så verkar det inte funka i andra lägen.

Så bra då, att jag inte ingår i din sk. rövhatts-fabbrik. Eftersom jag anser att män som kvinnor är just ansvariga för det de utsätter både sig själva och andra för.

Men du kan ju deklarera vilken inställning du har till fria val och det medföljande ansvaret...ska vi omyndigförklara dem som inte vill ta sitt eget ansvar?

Som vanligt är du tvungen att redigera i min text så den passar dina syften, i kobination med din brist på objektivitet(ditt eget påstående) så förklarar det varför dina citat av mig blir så missvisande.
Läs: - Varje människa är till 100% ansvarig för sina handlingar och sina val. Det innebär såvitt jag ser det naturligtvis att män såväl som kvinnor är ansvariga för både de handlingar och de val de gör. Inga undantag!!

Den mäbgd information som jag får är ju grundorsaken till att jag står för det jag säger, ty jag tar in information från en mängd källor...det brukar nämligen leda till en bättre objektivitet

Så bra då, att jag inte ingår i din sk. rövhatts-fabbrik. Eftersom jag anser att män som kvinnor är just ansvariga för det de utsätter både sig själva och andra för.

Men du kan ju deklarera vilken inställning du har till fria val och det medföljande ansvaret...ska vi omyndigförklara dem som inte vill ta sitt eget ansvar?
Allt fokus är på offren och hur offren ska undgå att bli offer. Inte ett ord om att förövarna ska ge faan i att ta sig rätten till en annan människa.

Så bra då, då bär du ett kollektivt ansvar för hur enskilda bär sig åt?
Gillar du det?
Kollektiv bestraffning hör som jag ser det bara ihop med suspekta regimer

Självklart bär jag som man ett stort ansvar för att i varje situation där jag har chansen, stå upp för mina medmänniskors rättigheter, motarbeta rövhattsattityder och skuldbeläggande av offer.

Kvinnor straffas varje dag för den skit du delar med dig av och tycks stå bakom.

PS, det var länge sedan du kom ut ur rövhattsfabriken. Tyvärr är den fortfarande högst fungerande. DS

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
14 675
Senast: Johanna1988
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 836
Senast: Imna
·
Utrustning Har skrivit lite under dressyrsnack men eftersom det verkar bli en liten följetång så startar jag en ny tråd istället. Dom trådar som...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
23 672
Senast: DarkInNight
·
Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
4 338
Senast: shia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V