Samtyckeslag, juridik

Fast det är kvinnorna som får ta skiten när nåt händer medan männen klarar sig undan med diverse föga trovärdiga historier.
Så om alla ska ha lika ansvar så fallerar det stort
Det är inte riktigt samma sak, om du nu inte föreslår att vi ska frångå principen att skuld ska bevisas (med stor sannolikhet) och om man inte gör det så ska den åtalade släppas fri.

Det är inte riktigt samma sak, om du nu inte föreslår att vi ska frångå principen att skuld ska bevisas (med stor sannolikhet) och om man inte gör det så ska den åtalade släppas fri.
Nej men jag åsyftade inlägget där kvinnor i stort sett får skylla sig själv om de blir våldtagna på fyllan
Männens ansvar för att inte våldta är inte lika relevant i det inlägget.
Så jag syftade inte lagmässigt på det hela.
Då hade jag formulerat det annorlunda.

Du är helt makalös,nu igen skriver du sådant jag inte skrivit.
Jag har aldrig sagt till min dotter att inte hon ska dricka men du hittar uppenbart på det du vill förstå själv , det handlar hela tiden om försiktighet och att inte bli redlös ( eller knackefull som jag uttryckt en gång), vara med lite i vad som händer oavsett vad som händer.
Det är man knappast om man är redlös.
Och jag har svarat förut, jo, jag har sagt samma till min son, även om riskerna för redlösa här yngre män är lite annorlunda med andra risker, men även de kan bli våldtagna.

Och det finns fler här inne som säger liknande till sina barn/ yngre vuxna men de törs väl inget skriva här för jisses , det lär följa med dem under hela deras buketid att där är minsann en användare som SKULDBELÄGGER sin DOTTER( eller son då men det verkar inte räknas) genom att be henne vara lite försiktig och inte bli redlös, för varför ska inte HON få full frihet och göra precis som HON vill för allt är ju männens fel vilket det är med vad hjälper det när den redlösa däckar i en skogsdunge och 8 män står i kö för att sätta på och hon sent omsider vaknar med trasigt underliv och trasig själ?

Men det är klart, med ditt resonemang så tar våldtäksmännen alltid någon annan istället så vad spelar det för roll? (vilket jag inte är så säker på)
Och jag tycker fortfarande det inte är något begränsande i livet att avstå redlöshet ( herregud).
Har du sagt till din son att vara försiktig och inte dricka sig redlös så han inte råkar våldta någon? Eller är det bara din dotter som får uppmaningen att vara försiktig och inte dricka sig redlös för att inte bli våldtagen?

Vilka mer uppmaningar ger du din dotter? Har du läst tråden om sexuella trakasserier på jobbet? Vad skall din dotter undvika då? Låta bli att arbeta?

Det är din erfarenhet , inte min. Jag har alltid rört mig, särskilt när jag var ung, i kill/ män grupper .Flockar som min mamma sa. Bara killar, bara män och aldrig haft problem med övergrepp eller trakasserier eller våld/våldtäkt. Alla var goda män och vänner.

Jag ser det som inte otroligt, som LBB menar, att vissa enskilda individer mkt väl kan förhindra bli våldtagna om de inte är redlösa och däri fångas upp av en potentiell förövare, så jag skyddar de mina genom att be om försiktighet vad gäller stupfylla, vilket var frågan jag diskuterade.
Det är inte min erfarenhet. Det är fakta. Vill du undvika att bli våldtagen så får du undvika män helt (har du läst tråden om sexuella trakasserier på jobbet?).

Eller så kanske du skall börja lägga ansvaret på männen där det hör hemma. Historiskt sätt har alltid kvinnor fått höra vad dom skall göra (eller inte göra) för att inte bli våldtagna. Fått höra att dom skall akta sig för att locka männen.

Så istället för att uppmana kvinnor att inte dricka varför inte uppmana männen att inte dricka istället. Det kanske hade gjort någon skillnad.

Och där kom det. Hade hon inte blivit full så hade hon inte blivit våldtagen. Mysigt du :meh:

Lite allmän reflektion:
Jag har aldrig varit full, inte ens berusad. Jag har åtskilliga gånger fått hjälpa mindre nyktra kompisar hem.

På jobbet på lördag och söndagsmorgnar har jag oräknerligt många gånger sett till att mer eller mindre berusade personer av båda könen och i alla åldrar kommit hem. Ibland fått ringa polisen då det varit mitt i vintern och då är det inte lämpligt att somna ute i kylan.

Jag gillar inte alkohol alls. Den är roten till mycket problem. Men nu har alkoholen den rollen den har i vår kultur och då tycker jag att alla skall ha rätt att få uppleva den. Tyvärr är alkoholens natur sådan att det är lätt att ta för mycket, speciellt i början innan man har vant sig.

Och problemet är egentligen inte att kvinnor blir fulla utan dom män som med sin sunkiga kvinnosyn tar sig friheter med kvinnor.

Har du sagt till din son att vara försiktig och inte dricka sig redlös så han inte råkar våldta någon? Eller är det bara din dotter som får uppmaningen att vara försiktig och inte dricka sig redlös för att inte bli våldtagen?

Vilka mer uppmaningar ger du din dotter? Har du läst tråden om sexuella trakasserier på jobbet? Vad skall din dotter undvika då? Låta bli att arbeta?

Jag måste ju säga att du är rejält extrem i dina tyckanden.

Lite nyfiket sådär - Vad säger du till dina egna barn?

Jag måste ju säga att du är rejält extrem i dina tyckanden.

Lite nyfiket sådär - Vad säger du till dina egna barn?
Extrem? Tycker du det är extremt att tycka att folk (kvinnor) skall ha rättigheten och friheten att leva sina liv utan att behöva ta ansvar för männens tillkortakommanden? Intressant! Säger antagligen mer om dig än mig.

Att dom inte får dricka alkohol alls.

Klart att om inte en enda tjej supit sig redlösa berusad hade förövarna valt andra offer och just den brottstypen försvunnit.

Om inte så många män supit och knarkat hade mängden våldtäkter minskat oavsett om tjejerna är stupfulla eller inte.
Undrar hur många redlöst berusade män som begår övergrepp och hur många redlöst berusade kvinnor som råkar ut för övergrepp...?

Klart att om inte en enda tjej supit sig redlösa berusad hade förövarna valt andra offer och just den brottstypen försvunnit.

Om inte så många män supit och knarkat hade mängden våldtäkter minskat oavsett om tjejerna är stupfulla eller inte.
"Klart att om inte en enda tjej supit sig redlösa berusad hade förövarna valt andra offer och just den brottstypen försvunnit." Kunde inte sagt det bättre själv ;)

Extrem? Tycker du det är extremt att tycka att folk (kvinnor) skall ha rättigheten och friheten att leva sina liv utan att behöva ta ansvar för männens tillkortakommanden? Intressant! Säger antagligen mer om dig än mig.

Att dom inte får dricka alkohol alls.

Du glömde svara på min fråga utan vevar samma sak du nu gjort i 40 sidor.
Svara istället.

Hoppar personen i det läget så försöker de förmodligen ta sitt liv. Om du då uppmanat personen att inte hoppa för att de kan dö så framstår du mest som en jubelidiot som bidragit till självmordet.

Tror du på allvar att det är någon typ 100% risk att kvinnor som super sig fulla blir våldtagna? Flertalet klarar sig, vännerna tar hand om dem och hjälper dem hem (eller annan trygg plats). Hade risken varit 100% hade ingen supit sig full, hur korkade tror du att unga kvinnor är? Vad har du för syn på medmänniskor egentligen?
Nej jag tror inte att 100% av de kvinnor som super sig redlösa blir våldtagna, men risken för övergrepp ökar betydligt mer för kvinnor än män i den situationen...det är jag övertygad om

För att inte tala om:

Min fetning.
Kvinnor skall alltså ta sig i kragen för att inte bli misshandlade, hur vore det att ställa krav på männen att inte misshandla?
Det gör samhället redan. Men för att samhället ska kunna agera måste kvinnorna som misshandlas anmälan och stå fast vid sin anmälan. Vilket försätter dem i en jäkligt tuff situation..Därför kragen..

Det är din erfarenhet , inte min. Jag har alltid rört mig, särskilt när jag var ung, i kill/ män grupper .Flockar som min mamma sa. Bara killar, bara män och aldrig haft problem med övergrepp eller trakasserier eller våld/våldtäkt. Alla var goda män och vänner.

Jag ser det som inte otroligt, som LBB menar, att vissa enskilda individer mkt väl kan förhindra bli våldtagna om de inte är redlösa och däri fångas upp av en potentiell förövare, så jag skyddar de mina genom att be om försiktighet vad gäller stupfylla, vilket var frågan jag diskuterade.
Se där, en som läser och tyder istället för att lägga sin sina egna åsikter i min mun.. ;) Tack

Då föreslår jag att du tar på dig glasögonen när du läser. Jag har inte gjort annat än svarat.

Jag måste säga att jag är fascinerad av hur svårt en sån enkel sak att man skall lägga ansvaret på dom som utför brottet och inte offret kan vara. Det är ju så enkelt.

Jag har dom på näsan men om du är vänlig nog att visa mig till inlägget där du svarar på frågan :
Vad säger du till dina egna barn?
Inget? Kör på som vanligt? Sup till om ni vill?

Jag har dom på näsan men om du är vänlig nog att visa mig till inlägget där du svarar på frågan :
Vad säger du till dina egna barn?
Inget? Kör på som vanligt? Sup till om ni vill?
:rofl:
Då behöver du nog putsa dom kära du eller verkligen börja läsa mina inlägg även om just själva läsandet av någon anledningen verkar väldigt svårt. :D

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
14 676
Senast: Johanna1988
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 836
Senast: Imna
·
Utrustning Har skrivit lite under dressyrsnack men eftersom det verkar bli en liten följetång så startar jag en ny tråd istället. Dom trådar som...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
23 673
Senast: DarkInNight
·
Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
4 338
Senast: shia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Annonsera mera hundar 2