Samtyckeslag, juridik

Jag vill inte begränsa min dotter. Jag lägger inte mitt krut på att lära henne ta ansvar för andras handlingar. För du ser dom där männen finns fortfarande kvar ute i samhället oavsett hur mycket hon försöker undvika dom.

Jag ser det faktiskt inte som begränsande i någons liv att inte dricka sig redlös eller åka med okända män.

Läs bara hur många och hur grovt sexuellt trakasserade Bukefalister har blivit på sin arbetsplats (finns en egen tråd om det). Vad för råd skall du ge din dotter där? Ha inte för utmanade kläder? Prata inte för högt? Var inte för snygg? Bli hemmafru?

Nu gör du med mig som med LBB. Tillskriver mig åsikter, iaf antyder, vad jag antas tycka.

Och det är såhär:-Jag kan faktiskt tycka att kvinnor kan vara försiktiga vad gäller supa sig helt redlösa( eller droga) eller hoppa in i bil med främmande man / män, inte för att de annars får skylla sig själva utan helt enkelt för deras egen skull.
Men jag har väl fel, kvinnor är tydligen enligt dig lika försvarslösa oavsett om de är redlösa eller inte, oavsett om ......

Nu gör du med mig som med LBB. Tillskriver mig åsikter, iaf antyder, vad jag antas tycka.

Och det är såhär:-Jag kan faktiskt tycka att kvinnor kan vara försiktiga vad gäller supa sig helt redlösa( eller droga) eller hoppa in i bil med främmande man / män, inte för att de annars får skylla sig själva utan helt enkelt för deras egen skull.
Men jag har väl fel, kvinnor är tydligen enligt dig lika försvarslösa oavsett om de är redlösa eller inte, oavsett om ......
Men borde man inte då,för sin egen skull, undvika att ha med män att göra? Det finns ju många fler scenarion än att kvinnan är full och största risken är ju inte när man följer med någon okänd hem.
Dessutom är det ju så att bara för att du inte tycker att undvikande av fylla och ONS begränsar så kan det finnas andra som gör det.

Det är ju även ganska vanligt att höra att man bör undvika utmanande kläder och att vara ute ensam när det är mörkt. Var går gränsen för vilka "försiktighetsåtgärder" jag väntas ta?

Det är det historiska "För deras egen skull". Att de skall inte göra ditten och datten för att inte bli våldtagna har de fått höra rätt så ofta.
Problemet är återigen inte kvinnans beteende utan mannens sunkiga kvinnosyn. Det är den som ställer till problem. Även om kvinnor låter bli en massa saker så finns männen där fortfarande. Har du läst tråden om sextrakasserier på jobbet? Vad skall du råda din dotter att göra för att undvika dom?

Bara för att din dotter låter bli att supa så betyder det inte att männen försvinner.

Jag ser det faktiskt inte som begränsande i någons liv att inte dricka sig redlös eller åka med okända män.
Och vissa skulle säga att det hör till ungdomens synder att göra det.

Alkohol är antagligen minst lika inblandad när det gäller män men har du någonsin hört någon säga till sin son "Drick inte nu så att du råkar våldta någon"?
Man kan ju undra varför inte för den uppmaningen hade ju faktiskt kunnat göra någon nytta och lösa en viss problematik.

Det är väl inte det egentligen. Han kommer aldrig att säga att han har haft fel här eller att han lärt sig något. Men hoppet överger mig inte. Så nu ska jag njuta av hantverkarljuden från källaren och dricka kaffe i kuvösen och skamlöst hävda att det är vår pga 8 grader och strålande sol. :love:
Jag hoppas att jag kan uttrycka mig på ett sådant sätt att det inte blir allt för stora missförstånd. Och om jag uttrycker mig klantigt så hoppas jag att du kan ha överseende med det.

Förut innan jag läste om hur du haft det och din kamp så tänkte jag längst innerst inne att "Varför går dom bara inte". Sen började jag följa din historia och jag förstod fortfarande inte. Men sen efter en hel del funderande så kom jag fram till att man måste inte förstå (för kan man egentligen förstå något så hemskt utan att vara med om det själv?). Utan vad jag gör är att jag lyssnar på vad du säger och bara accepterar det. För du har varit där och tillbaka. Du vet vad du talar om. Du har erfarenhet och säger du att det är si eller så så är det bara för mig att inse att det är så. Bara eftersom du säger att det är så. Vem är jag att ifrågasätta dig? Jag som totalt saknar den kunskap och erfarenhet som du har.

Du har gjort en enorm skillnad hur jag ser på upplevelser som din. Och även om jag aldrig riktigt kan förstå vad du gått igenom så hyser jag en enorm beundran för dig och ditt mod och mig har du i alla fall lyckats upplysa och i alla fall till viss del dra upp ur okunnighetens fördomar. Att du berättat din historia har gjort skillnad för en person. Du har gjort skillnad. Tack för att du delat/delar med dig av din erfarenhet och kunskap. Sluta aldrig :love:

(Jag hoppas jag inte uttryckte mig alltför klantigt. Ber om ursäkt i så fall)

Senast ändrad:
Jag ska erkänna att jag inte har h'ngt med i tråden, men om tjejen samtycker till samlag kan hon sedan ine kanklaga killen för bvåldtäkt. Dp blir det konatigt.

Emporium Pethead

Jag hoppas att jag kan uttrycka mig på ett sådant sätt att det inte blir allt för stora missförstånd. Och om jag uttrycker mig klantigt så hoppas jag att du kan ha överseende med det.

Förut innan jag läste om hur du haft det och din kamp så tänkte jag längst innerst inne att "Varför går dom bara inte". Sen började jag följa din historia och jag förstod fortfarande inte. Men sen efter en hel del funderande så kom jag fram till att man måste inte förstå (för kan man egentligen förstå något så hemskt utan att vara med om det själv?). Utan vad jag gör är att jag lyssnar på vad du säger och bara accepterar det. För du har varit där och tillbaka. Du vet vad du talar om. Du har erfarenhet och säger du att det är si eller så så är det bara för mig att inse att det är så. Bara eftersom du säger att det är så. Vem är jag att ifrågasätta dig? Jag som totalt saknar den kunskap och erfarenhet som du har.

Du har gjort en enorm skillnad hur jag ser på upplevelser som din. Och även om jag aldrig riktigt kan förstå vad du gått igenom så hyser jag en enorm beundran för dig och ditt mod och mig har du i alla fall lyckats upplysa och i alla fall till viss del dra upp ur okunnighetens fördomar. Att du berättat din historia har gjort skillnad för en person. Du har gjort skillnad. Tack för att du delat/delar med dig av din erfarenhet och kunskap. Sluta aldrig :love:

(Jag hoppas jag inte uttryckte mig alltför klantigt. Ber om ursäkt i så fall)
Men tack! Nu blev jag på riktigt tårögd. :o

Sen vill jag bara påpeka att min resa, min berättelse och mina tankar inte är alla andra offers tankar. Men det förstår du ju.

Senast ändrad:
Men tack! Nu blev jag på riktigt tårögd. :o

Sen vill jag bara påpeka att min resa, min berättelse och mina tankar inte är alla andra offers tankar. Men det förstår du ju.
Givetvis är det så. Det är din historia. Den kan jag inte applicera på andra som råkat illa ut. Men du har gett mig en insikt jag inte hade innan :)

Och vissa skulle säga att det hör till ungdomens synder att göra det.

Alkohol är antagligen minst lika inblandad när det gäller män men har du någonsin hört någon säga till sin son "Drick inte nu så att du råkar våldta någon"?
Man kan ju undra varför inte för den uppmaningen hade ju faktiskt kunnat göra någon nytta och lösa en viss problematik.
Kan det bero på att en redlöst berusad man inte är i stånd att våldta någon, men en redlöst berusad kvinna i allra högsta grad kan bli våldtagen? Men uppmaningen, drick dig nu inte så full att någon får för sig att slå ner och råna dig, den vore då mer på plats...

Jag ska erkänna att jag inte har h'ngt med i tråden, men om tjejen samtycker till samlag kan hon sedan ine kanklaga killen för bvåldtäkt. Dp blir det konatigt.

Emporium Pethead
Om hon vid samtyckandet är så berusad att hon inte begriper vad hon går med på då? Först när hon nyktrar till kommer hon på det klara över att nattens äventyr inte var hennes egen vilja...Vad ska rätten säga då?

Man behöver inte kunna få upp en kuk får att kunna våldta någon.
Nej, men man måste någorlunda kunna koordinera sina armar och ben....Och tittar man på de flesta fall av den typen jag diskuterat så handlar det frapperande ofta om redlöst berusade tjejer och 1/2 fulla män, ofta betydligt äldre.

Jag ser det som begränsande faktiskt, jag både gillar att dricka sprit och ligga med killar på fyllan (oftast med kända män dock - men det betyder ju inte att jag är i säkerhet).

Att DU inte tycker det är begränsande är ju fine, men säg att JAG ska behöva anpassa mig för att vissa killar är dumma i huvudet är ju helt vridet.

Det är ett ickeförslag att via lagstiftning förbjuda alkoholen JA! Eftersom ingen majoritet kan skapas för det förslaget.
Att sedan rekommendera ( alltså frivilligt)kvinnor att inte supa sig redlösa i samband med krogbesök är väl mer en fråga om sunt förnuft, knappast sexistiskt.....
Och rekommendationer till män då. Var för inriktningen mot kvinnor hela tiden?

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
14 685
Senast: Johanna1988
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 836
Senast: Imna
·
Utrustning Har skrivit lite under dressyrsnack men eftersom det verkar bli en liten följetång så startar jag en ny tråd istället. Dom trådar som...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
23 680
Senast: DarkInNight
·
Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
4 339
Senast: shia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka