Samtyckeslag, juridik

Varför är du då så noggrann med att då inrikta dig på att påtala att just kvinnor ska avstå från att bli berusade. Vilken grad av berusning man föredrar är personligt.

Hur menar du att kvinnor ska kunna leva fullt ut om de enligt dig ska anpassa sitt beteende för att andra inte ska lockas att förgripa sig på själv. Skulle du kunna leva fullt ut om du måste förhålla dig till att du kanske blir våldtagen om du uppför dig på vissa vis (exempelvis dristade dig till att festa loss)?
Har ingenting emot en rejäl blecka. Problemen börjar då man exponerar sig gentemot individer som utnyttjar situationen..det är det som avgör graden av berusning som är acceptabel, inte vad man själv föredrar.

Är det din inställning eftersom du skriver "Så då håller du med om att "?
Det är inte min. men män som kvinnor bör undvika förhållanden och bekantskaper som är destruktiva....

Det är min uppfattning om vad du menar. Man kan ju inte innan veta om relationen är destruktiv så därför får man ju undvika alla män. För trots allt är alla män potentiella våldtäktsmän.

Har ingenting emot en rejäl blecka. Problemen börjar då man exponerar sig gentemot individer som utnyttjar situationen..det är det som avgör graden av berusning som är acceptabel, inte vad man själv föredrar.

Okej, så att en kvinna blir redlöst berusad är inte problemet trots allt? På vilket sätt exponerar de sig gentemot de här individerna?

Och du kan leva fullt ut om du enbart kan ta dig en blecka i på din kammare? Så länge du inte är ensam så exponerar du dig mot individer som kan utnyttja situationen eller hur?

Och kan du leva fullt ut om du hela tiden behöver avpassa graden av berusning till något som är acceptabelt? Och om någon förgriper sig på dig är det facit du misslyckats med att avpassa din berusningsgrad och därmed har du själv försatt dig i situationen.

Okej, så att en kvinna blir redlöst berusad är inte problemet trots allt? På vilket sätt exponerar de sig gentemot de här individerna?
Det är rätt stor skillnad i min värld mellan rejäl blecka och redlöst berusad.
En redlöst berusad individ är patetiskt och värnlös, förstår inte att någon frivilligt försätter sig i ett sådant stadium. Menar du verkligen allvar med att inte begripa risken med redlös berusning?

Och du kan leva fullt ut om du enbart kan ta dig en blecka i på din kammare? Så länge du inte är ensam så exponerar du dig mot individer som kan utnyttja situationen eller hur?

Och kan du leva fullt ut om du hela tiden behöver avpassa graden av berusning till något som är acceptabelt? Och om någon förgriper sig på dig är det facit du misslyckats med att avpassa din berusningsgrad och därmed har du själv försatt dig i situationen.
Jag har levt fullt ut hela mitt liv, jag lever fullt ut nu. Och att ta sig en blecka, bli lagom berusad är världar ifrån att bli redlöst berusad. Allt från att festa ihop med främmande människor i en främmande stad till att umgås med goda vänner
En redlöst berusad individ är både patetisk och frånstötande i mina ögon. Begriper inte hur någon frivilligt vill sänka sig till den nivån.

Det handlar i stort det om samma sak. att isolera en människa och få henna att acceptera de villkor hon lever under. Att omgestalta ett barn så att det accepterar saker som normalt sett skulle vara främmande eller få en vuxen människa att göra detsamma. I USA snacka man ju om att "bryta ner" när man rider in den. Dvs bryta ner den och sedan bygga upp vad man vill ha, en foglig varelse som finner sig i det mesta.

Men nu var det ju inte det diskussionen handlade om. utan att vissa här anser att jag skuldbelägger övergreppsoffer..
Mekanismerna bakom kanske är lika men det är trots det inte samma sak och ska man förklara hur väl insatt i något man är kanske man ska benämna det rätt. Bara ett tips från min sida.

Du uttrycker det på ett sätt som att du skuldbelägger offret likväl som förövaren. Det är kanske inte din meningen men det är trots allt så det låter, men du kanske bara benämner det fel också.

Mekanismerna bakom kanske är lika men det är trots det inte samma sak och ska man förklara hur väl insatt i något man är kanske man ska benämna det rätt. Bara ett tips från min sida.

Du uttrycker det på ett sätt som att du skuldbelägger offret likväl som förövaren. Det är kanske inte din meningen men det är trots allt så det låter, men du kanske bara benämner det fel också.
Om man vill framstå det minsta trovärdig använder man rätt terminologi. Plättlätt.

mekanismerna är de samma, de börjar inte med en örfil, de börjar långt tidigare..och det ändrar inte det faktumet att du har fel när du hävdar att jag skuldbelägger..citera mig gärna om jag har fel

Det har du rätt i! Jag hade för mig att han hette Mats Jönsson, men det var ju skoldirektören.

I artikeln du länkade står "Vi delar rektorns bedömning när han väljer att lämna sin tjänst, säger Anders Almgren, kommunstyrelsens ordförande.", så utifrån det verkar det ju som om det är en man.

Då ställer jag frågan då, hade flickan blivit utnyttjad i ett redlöst berusat tillstånd om hon inte supit sig redlös?
Det vet vi inte, det går inte att veta, däremot hade hon garanterat inte blivit våldtagen män kunnat hålla sina lustar i styr. Det är männen som våld´tar (vanligen) och då är där problemet ligger, inte hos kvinnan. Kvinnan har i och för sig problem med alkoholen om hon super sig redlöst full.

Det vet vi inte, det går inte att veta, däremot hade hon garanterat inte blivit våldtagen män kunnat hålla sina lustar i styr. Det är männen som våld´tar (vanligen) och då är där problemet ligger, inte hos kvinnan. Kvinnan har i och för sig problem med alkoholen om hon super sig redlöst full.
Så här ligger till, oavsett vad du tycker.
En individ kan inte påverka vad andra individer vill och kan göra vi var given tidpunkt.
Det betyder att en ung tjej inte kan påverka (i nuet) de värderingar och de beslut som exempelvis killar i hennes omgivning tar.
Vad hon däremot kan påverka är sin egen förmåga att ta rationella beslut., Super hon sig redlös kastar hon bort den möjligheten.
Det är verkligheten idag.
Naturligtvis ska samhället göra vad det kan för att minska det antal killar som är beredda att begå övergrepp. Men det är ett långsiktigt arbetet.
Så när en ung människa väljer att gå ut och roa sig (vilket hon naturligtvis ska göra) så ska hon inte kasta bort sin förmåga att ta rationella beslut. Det är hennes eller hans egenansvar. Sedan får du säga vad du vill, för så fungerar verkligheten och jag tror nog du är medveten om det.

mekanismerna är de samma, de börjar inte med en örfil, de börjar långt tidigare..och det ändrar inte det faktumet att du har fel när du hävdar att jag skuldbelägger..citera mig gärna om jag har fel
Det som jag och flera här har försökt förklara för dig att när du skriver "Jag lägger ansvaret på gärningsmännen" så låter det bra men om man fortsätter att läsa det du har skrivit så kryper det fram likt fula kryp på natten att du lägger en hel del av ansvaret på offret.

"Om kvinnor bara...."

Så här ligger till, oavsett vad du tycker.
En individ kan inte påverka vad andra individer vill och kan göra vi var given tidpunkt.
Det betyder att en ung tjej inte kan påverka (i nuet) de värderingar och de beslut som exempelvis killar i hennes omgivning tar.
Vad hon däremot kan påverka är sin egen förmåga att ta rationella beslut., Super hon sig redlös kastar hon bort den möjligheten.
Det är verkligheten idag.
Naturligtvis ska samhället göra vad det kan för att minska det antal killar som är beredda att begå övergrepp. Men det är ett långsiktigt arbetet.
Så när en ung människa väljer att gå ut och roa sig (vilket hon naturligtvis ska göra) så ska hon inte kasta bort sin förmåga att ta rationella beslut. Det är hennes eller hans egenansvar. Sedan får du säga vad du vill, för så fungerar verkligheten och jag tror nog du är medveten om det.
Googla mansplaining o håll dig till ämnen där du behärskar terminologin så slipper du göra bort dig ännu mer än du redan gjort.

Det är männen som står för de flesta våldtäkter, de flesta trafikolyckor, den mesta rattonykterheten osv. De är de som begår de flesta brott påverkade av alkohol. Vore det inte på tiden att man börjar sätta begränsningarna där de faktiskt gör någon nytta?
Jag antar att man inte kan sätta alla män i husarrest, det hade väl blivit ett väldigt liv om att man begränsade männens liv antagligen :meh:

Men man kanske i ett initialt skede kan förbjuda männen att inta alkohol mm. Då skulle man ju komma ifrån problematiken att de dricker och råkar av en olyckshändelse våldta någon :up:

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
14 685
Senast: Johanna1988
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 837
Senast: Imna
·
Utrustning Har skrivit lite under dressyrsnack men eftersom det verkar bli en liten följetång så startar jag en ny tråd istället. Dom trådar som...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
23 680
Senast: DarkInNight
·
Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
4 339
Senast: shia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka