Samtyckeslag, juridik

@Seabaz egentligen är det jätteenkelt. Totalt okomplicerat. Eftersom du sover, och han alltså inte vet om du vill ha sex eller inte, så ska han låta bli.

Ja det har du ju helt rätt i. Och det är här vi kommer till själva diskussionen; Tolkandet av händelsen. Jag anser inte att det var ett våldtäcktsförsök eller vad man nu skulle rubricera det som (i o m att han inte kunde veta om jag sov eller inte).

Jag ser det som ren fylle-morgon-kåt-får-se-om-hon-vill-grej. Och som jag skrev jag har själv gjort samma mot killar, fast oralsex då, där jag inte nu när jag tänker efter, kan säga att jag 100% vet att dom varit vakna..

@Seabaz jag har åtminstone ett par sådana upplevelser som dina bakom mig. I det första fallet vaknade jag i en främmande lägenhet med någon vars förnamn jag hade klart för mig, det var allt, och han var i full färd med att ha sex med lealösa mig. Skitobehagligt, jag smet när han hade somnat.

I det andra fallet vaknade jag mitt uppe i ett samlag, försökte komma igång och göra det bästa av situationen. Honom kände jag åtminstone lite grand.

Båda gångerna skyllde jag på att det är sånt som händer när man är för full. Jag tog alltså på mig ansvaret. Och det är samhällsandan, strukturerna, attityderna som gör att du och jag tyckt det varit okej att bli väckt av att någon är inne i oss. För hur med på det du än var då, nog fan är det fel? När man tänker efter?

Eftersom man inte vet om den sovande personen vill ha sex eller inte så har man inte sex med henne. Helt enkelt.

Till ena sa jag nej efter att jag vaknat av att han legat och smekt och gosat. Jag var för bakis. Han slutade direkt.

Om du istället hade vaknat och fryst, tänkt "vad gör han? han måste väl sluta? han kommer väl inte ha sex med mig när (han tror att) jag sover?". Om du bara önskar att han ska sluta, men han slutar inte. Eller om du är helt däckad av alkohol, och inte ens vet vad som sker, men han har sex med dig. Tycker du inte att det är ett övergrepp?

Varför måste du svära? Kan vi hålla tråden ren och vara trevliga och på ett bra sätt diskutera en sak. Ok. Skippa att jag nämnde den andra personen alls, det har en bitter eftersmak i era svar, så prova att läs enbart vad jag skrev om min händelse med de två olika killarna.
Ena gången sa du nej, vilket accepterades. Andra gången fortsatte du ha sex. Du gav gensvar. Oavsett om det är ett ok sätt att väcka någon på (vilket jag anser att det kan vara om man pratat om det och gett sitt godkännande) så är det det där med gensvar som är den springande punkten. En tjej som varken säger bu eller bä men ändå blir legad med blir definitivt utnyttjad!

@mandalaki
Aww damn... Om man nu kan säga att någons händelse är "värre" än nån annan så vill jag ju ändå säga att det du skriver nu är värre än vad jag var med om. Eftersom jag vaknade innan någon var inne i mig. Första gången sa jag nej innan det gick längre och andra gången lät jag det gå längre MEN vill poängtera att killen omöjligt kunnat ha vetat till 100% säker att jag var vaken.

Ja det har du ju helt rätt i. Och det är här vi kommer till själva diskussionen; Tolkandet av händelsen. Jag anser inte att det var ett våldtäcktsförsök eller vad man nu skulle rubricera det som (i o m att han inte kunde veta om jag sov eller inte).

Jag ser det som ren fylle-morgon-kåt-får-se-om-hon-vill-grej. Och som jag skrev jag har själv gjort samma mot killar, fast oralsex då, där jag inte nu när jag tänker efter, kan säga att jag 100% vet att dom varit vakna..

Så en person som är däckad av någon anledning, är det helt okej att ha sex med? Är det inte lite obehagligt? :crazy: Att inte veta om personen är med på vad som sker?

Om du istället hade vaknat och fryst, tänkt "vad gör han? han måste väl sluta? han kommer väl inte ha sex med mig när (han tror att) jag sover?". Om du bara önskar att han ska sluta, men han slutar inte. Eller om du är helt däckad av alkohol, och inte ens vet vad som sker, men han har sex med dig. Tycker du inte att det är ett övergrepp?

Jo men det har inte hänt mig. Jag har vaknat och sagt nej och då slutade killen bums. Jag vet att du tänker på den andra tråden nu för jag har sett dina inlägg där så vi skippar att prata om den händelsen för det är för mycket upprivna känslor och vi vill inte att den här tråden slutar på samma sätt som den andra här om natten. (läs "moderatorn informerar" som är toppinlägget här på forumet)

@mandalaki
Aww damn... Om man nu kan säga att någons händelse är "värre" än nån annan så vill jag ju ändå säga att det du skriver nu är värre än vad jag var med om. Eftersom jag vaknade innan någon var inne i mig. Första gången sa jag nej innan det gick längre och andra gången lät jag det gå längre MEN vill poängtera att killen omöjligt kunnat ha vetat till 100% säker att jag var vaken.
@Niyama har en väldigt bra poäng där - det borde vara obehagligt att inte veta om hon vill ha sex eller inte, att inte ens veta om hon är vaken. Jag menar att de här killarna skiter i det, de bryr sig inte om att hon inte är vaken. Så länge hon inte säger NEJ så är det okej.

Så en person som är däckad av någon anledning, är det helt okej att ha sex med? Är det inte lite obehagligt? :crazy: Att inte veta om personen är med på vad som sker?

Det här är riktigt intressant nu för det här har faktiskt ALDRIG gått genom mitt huvud förrän ikväll efter att ha läst den här tråden. (förutsatt att du menar mig och mina ge killar en oral-sex uppvaknande)

Det här är riktigt intressant nu för det här har faktiskt ALDRIG gått genom mitt huvud förrän ikväll efter att ha läst den här tråden.
Jamen precis! :up: Det är så jävla vanligt, och rollerna är så givna, att vi inte kan tänka oss att det faktiskt skulle kunna vara fel.

Jo men det har inte hänt mig. Jag har vaknat och sagt nej och då slutade killen bums. Jag vet att du tänker på den andra tråden nu för jag har sett dina inlägg där så vi skippar att prata om den händelsen för det är för mycket upprivna känslor och vi vill inte att den här tråden slutar på samma sätt som den andra här om natten. (läs "moderatorn informerar" som är toppinlägget här på forumet)

Det var du som drog upp den andra tråden. Jag har gett exempel som inte har med den andra tråden att göra överhuvudtaget.

Det här är riktigt intressant nu för det här har faktiskt ALDRIG gått genom mitt huvud förrän ikväll efter att ha läst den här tråden. (förutsatt att du menar mig och mina ge killar en oral-sex uppvaknande)

Jag menar både och. Alltså dina ge oralsex och killars försök att ha sex med sovande tjejer (eller tjej - tjej eller kille - kille). Jag skulle ju tycka att det var obehagligt att göra nånting med en människa som jag inte vet om den är medveten om vad som sker, och om den vill att det ska ske.

Hmm... Hur ska jag skriva det här nu utan att verka riktigt korkad, dum, elak... O_o
Jag tänker på tråden som skapade den här tråden men samtidigt vill jag inte kränka den användaren och jag har full respekt för hur hon har handskats med vad som hände om det verkligen är så hon uppfattar händelsen.

MEN. Jag har varit i samma situation som hon, mer än en gång. Och jag skulle aldrig i livet anmäla killen (killarna) för våldtäkt där. Fylle-bakis-morgon-kåta skulle jag säga. Till ena sa jag nej efter att jag vaknat av att han legat och smekt och gosat. Jag var för bakis. Han slutade direkt. Och till den andra lät jag det pågå så det gick hela vägen, som i hennes fall, utan att visa att jag var vaken. Skillnaden är att jag efter att han stoppat in den och hållt på någon minut, vände jag på mig och vi körde en annan ställning....

Såå... I min värld är inte detta trakasserier eller våldtäkt. Båda gångerna hade vi vart ute kvällen innan och druckt och sedan kommit hem och haft sex och sedan slocknat...
Som flera har påpekat var det ju inte samma situation som ts i den andra tråden, eftersom du inte frös och eftersom den du sa nej till slutade.

När du skriver "om det verkligen var så hon uppfattade händelsen", reproducerar du enligt min mening våldtäktskulturen.

Jag tycker att det är oerhört obehagligt att de män du nämner inte först försäkrar sig om att du vill ha sex, och sedan har det, så att säga, istället för att bara sexa på och låta dig reagera eller inte vartefter. I det reproducerar de männen våldtäktskulturen, skulle jag säga.

Jag skulle också säga att din stora förståelse för dem, ditt rollövertagande där deras agerande snarast blir lättare att förstå än ditt eget (för att inte tala om hur mycket lättare du förstår han som förgrep sig på den andra ts istället för den ts själv) också är att reproducera våldtäktskulturen. Mäns gränslösa sexuella handlingar nedtonas.

Jag tycker att det är obehagligt. Du kände dig inte utsatt. Men det är troligt att jag hade tyckt att du blev utsatt om jag hade varit där (eller om det tex hade varit en film).

Som flera har påpekat var det ju inte samma situation som ts i den andra tråden, eftersom du inte frös och eftersom den du sa nej till slutade.

När du skriver "om det verkligen var så hon uppfattade händelsen", reproducerar du enligt min mening våldtäktskulturen.

Jag tycker att det är oerhört obehagligt att de män du nämner inte först försäkrar sig om att du vill ha sex, och sedan har det, så att säga, istället för att bara sexa på och låta dig reagera eller inte vartefter. I det reproducerar de männen våldtäktskulturen, skulle jag säga.

Jag skulle också säga att din stora förståelse för dem, ditt rollövertagande där deras agerande snarast blir lättare att förstå än ditt eget (för att inte tala om hur mycket lättare du förstår han som förgrep sig på den andra ts istället för den ts själv) också är att reproducera våldtäktskulturen. Mäns gränslösa sexuella handlingar nedtonas.

Jag tycker att det är obehagligt. Du kände dig inte utsatt. Men det är troligt att jag hade tyckt att du blev utsatt om jag hade varit där (eller om det tex hade varit en film).
:bow::bow::bow:

Jag har, i mina relationer, tagit en diskussion om vad som är okej vad gäller sex/initierande till sex när någon av parterna sover. Just för att inte hamna i någon luddig zon av 'vad är okej och inte'-situation. Men gud nåde den som trampar över mina gränser. Min kropp, min integritet och mitt val och det alldeles oavsett graden av sexlusten/sexdrift/kåthet.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
14 676
Senast: Johanna1988
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 836
Senast: Imna
·
Utrustning Har skrivit lite under dressyrsnack men eftersom det verkar bli en liten följetång så startar jag en ny tråd istället. Dom trådar som...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
23 673
Senast: DarkInNight
·
Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
4 338
Senast: shia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka