Samtyckeslag, juridik

Ja, det är så sjukt. Liksom "du, förstår du och accepterar du att du inte får göra något sexuellt med mig när jag sover?".
Det är sjukt ja. Att det ens ska behövas uttryckas så är så våldtäktskultur. Det är egentligen med den här och tråden @Myblackcat skapade som fått mig att inse det sjuka i att jag anser att det är ett måste att ha en punkt om sex i sömnen på min make or break-lista. Att jag är tvungen att prata om var mina gränser går....

Jag känner verkligen att jag vill ge gensvar på ditt sista inlägg till mig där men jag känner också att jag inte vill ha en mobb efter mig vilket jag tror risken är hög till. Tyvärr. Jag såg i den andra tråden tydligt att man får/kan inte diskutera en annan syn på det här samtalsämnet. Det känns som om jag fortsätter skriva så kommer vissa att koka över.

Jag kan dock säga att när jag har väckt en kille med oralsex så har jag tänkt att han vill det, att han kommer bli glad av det och jag har ju dessutom fått detta bekräftat av flera att dom har gillat det. Men såklart, vid eftertanke, så kan jag ju inte veta om Kille nr 2 skulle gilla det bara för att Kille nr 1 gjorde det.
Tilläggas bör att jag aldrig kvällen innan har frågat om lov att göra detta. Det är enbart något jag har förutsatt att dom vill och gillar. Och pratar vi samhälle och i allmänhet så är väl jargongen att killar älskar det. (merparten med undantag såklart).

Nu är oralsex inte samma som att ha sex. Dippen i fitten liksom. Men ändå...

Har jag sextrakasserat dessa killar genom åren?
Vad jag vet har jag aldrig blivit anmäld. Jag har fått nej också nån eller ett par ggr och då slutat såklart.

Jag skulle aldrig ens tänka tanken att någon av de killarna jag skrivit om tidigare, skulle haft i tanken att dom ska utnyttja mig sexuellt.

Och ja, jag skulle vilja ge ännu mer svar men jag pallar inte som sagt för jag tror inte jag kan skriva på ett sådant sätt att det går fram så som jag menar, här på bukefalos. Jag har redan fått bekräftat det här senaste halvtimmen tyvärr
Det är väl klart att oral sex är sex?!

Fast det är det ju inte, det är enbart övergrepp när den sovande personen tycker det (efter att ha vaknat och bestämt sig för om det är det eller inte). Och det är ju där vi är olika.
Och även vad som går genom hans huvud eller mitt huvud innan. Som jag skrivit tidigare har ju jag väckt killar med oralsex och ärligt talat har jag aldrig i hela mitt liv tänkt på att fråga killen kvällen innan om det är okej, det är en aha-grej jag tänkt på ikväll
Men den olikheten mellan individer är ju väldigt enkel att hantera, genom att helt enkelt undvika att göra saker som den andra inte har rimlig chans att säga ja eller nej till. Att chansa på att göra något olagligt, därför att personen kanske inte har något emot det, låter ju som en jättekonstig strategi.

De personer som inte har något emot det, kommer så klart inte heller att tänka på det skedda som ett övergrepp och inte att bli kränkta. (Sannolikheten för polisanmälan är låg även om personen inte gillar det, och än lägre om personen är en man.) Men naturligtvis är det i en mening den utsatta som definierar om det skedda är en kränkning eller inte. Själva handlingen - sex med någon som inte kan ta ställning i frågan - är dock olaglig. Brottsoffret definierar inte själv om något är lagligt eller olagligt.

För mig är det rimligt att skilja mellan olagliga handlingar å ena sidan och upplevda kränkningar å den andra. Dels för att man kan bli väl så kränkt av något som inte alls är olagligt, och dels för att man kan ustättas för olagliga handlingar utan att bli kränkt. (Jag blev tex inte kränkt alls eller tog känslomässigt illa vid mig då min plånbok blev stulen förra året, men det var naturligtvis olagligt att stjäla den - och det gav mig ju lite praktiskt pyssel att ta itu med.)

Men den olikheten mellan individer är ju väldigt enkel att hantera, genom att helt enkelt undvika att göra saker som den andra inte har rimlig chans att säga ja eller nej till. Att chansa på att göra något olagligt, därför att personen kanske inte har något emot det, låter ju som en jättekonstig strategi.

De personer som inte har något emot det, kommer så klart inte heller att tänka på det skedda som ett övergrepp och inte att bli kränkta. (Sannolikheten för polisanmälan är låg även om personen inte gillar det, och än lägre om personen är en man.) Men naturligtvis är det i en mening den utsatta som definierar om det skedda är en kränkning eller inte. Själva handlingen - sex med någon som inte kan ta ställning i frågan - är dock olaglig. Brottsoffret definierar inte själv om något är lagligt eller olagligt.

För mig är det rimligt att skilja mellan olagliga handlingar å ena sidan och upplevda kränkningar å den andra. Dels för att man kan bli väl så kränkt av något som inte alls är olagligt, och dels för att man kan ustättas för olagliga handlingar utan att bli kränkt. (Jag blev tex inte kränkt alls eller tog känslomässigt illa vid mig då min plånbok blev stulen förra året, men det var naturligtvis olagligt att stjäla den - och det gav mig ju lite praktiskt pyssel att ta itu med.)
Jag håller delvis med och delvis inte. Självklart är det upp till var och en att definiera vad som är en kränkning och inte, däremot är vad som är ett övergrepp inte uppe för diskussion som jag ser det (och jag syftar nu inte bara på lagen utan på en mer allmän definition).

Sex med någon som inte kan säga varken ja eller nej är ett övergrepp oavsett hur människan reagerar sedan när hen är kapabel att reagera på det som händer, för själva agerandet att inte ge människan ett val, ska vi ha sex eller inte, att istället fatta det beslutet själv och ha sex utan att ha fått personens samtycke, är ett övergrepp även om personen inte nödvändigtvis uppfattar det som en kränkning.

Jag håller delvis med och delvis inte. Självklart är det upp till var och en att definiera vad som är en kränkning och inte, däremot är vad som är ett övergrepp inte uppe för diskussion som jag ser det (och jag syftar nu inte bara på lagen utan på en mer allmän definition).

Sex med någon som inte kan säga varken ja eller nej är ett övergrepp oavsett hur människan reagerar sedan när hen är kapabel att reagera på det som händer, för själva agerandet att inte ge människan ett val, ska vi ha sex eller inte, att istället fatta det beslutet själv och ha sex utan att ha fått personens samtycke, är ett övergrepp även om personen inte nödvändigtvis uppfattar det som en kränkning.
Möjligen slirar jag mest med terminologin här. Men min språkkänsla tar emot när det gäller att något kan vara ett övergrepp om den utsatte inte på något vis tar illa vid sig (blir kränkt). Men å andra sidan tycker jag ju inte att övergrepp och kränkning är synonymer.

Som något slags norm eller mönster för relationer mellan människor överhuvudtaget, inte enbart när det gäller sex, skulle jag säga att allt som man gör med, för eller på någon utan möjlighet för den andra att ta ställning och ge sitt samtycke eller säga nej, är att göra fel mot personen. Jag tänker vanligen på sådant i termer av gränslöshet, och då hamnar jag snarare i att man brister i respekt för personens integritet. Även med de ordvalen, uppstår situationer då jag tycker att x har varit gränslös mot y:s integritet, utan att y nödvändigtvis tycker det själv. (Just det händer rätt ofta, jag är mycket strängare med integritetsgränser än de flesta andra verkar vara, även när det inte handlar om sex.)

Jag frågar alltid killen om han vill bli väckt med lite kel och lite oralsex.
Precis som jag talar om att jag kan tycka det är mysigt om killen är rätt.
Skulle bli tokig om nån väckte mig så utan att ha frågat

Jag känner till dessa fallen och inga hade svenska föräldrar. Sen är det för dj@vligt att försvararna hittar sådana luckor i systemet.

Du verkar ta varje chans att få det till att allt är invandrarnas fel.
Jag har haft relationer där mina gränser överskridits. Ingen av dessa hade annat än svensk bakgrund. Det är ett globalt problem att kvinnor värderas lägre än män och att män tar sig friheter.

Möjligen slirar jag mest med terminologin här. Men min språkkänsla tar emot när det gäller att något kan vara ett övergrepp om den utsatte inte på något vis tar illa vid sig (blir kränkt). Men å andra sidan tycker jag ju inte att övergrepp och kränkning är synonymer.

Som något slags norm eller mönster för relationer mellan människor överhuvudtaget, inte enbart när det gäller sex, skulle jag säga att allt som man gör med, för eller på någon utan möjlighet för den andra att ta ställning och ge sitt samtycke eller säga nej, är att göra fel mot personen. Jag tänker vanligen på sådant i termer av gränslöshet, och då hamnar jag snarare i att man brister i respekt för personens integritet. Även med de ordvalen, uppstår situationer då jag tycker att x har varit gränslös mot y:s integritet, utan att y nödvändigtvis tycker det själv. (Just det händer rätt ofta, jag är mycket strängare med integritetsgränser än de flesta andra verkar vara, även när det inte handlar om sex.)
Det kan kanske verka lite paradoxalt att se det som ett övergrepp när den som utsätts inte tar illa vid sig, men jag ser inte övergrepp som beroende av offrets negativa reaktion.

Håller med om att gränslöshet förekommer i många andra situationer också, ofta med både goda avsikter hos x och till synes goda resultat i form av att y inte blir kränkt.

Jag tycker nog att ett övergrepp har tre aspekter, offret, handlingen och förövaren, och om en eller flera av dessa komponenter "inte stämmer", dvs att samtycket och ömsesidigheten på något sätt lyser med sin frånvaro, så är det en typ av övergrepp. Kan kanske utveckla det här senare med konkreta exempel.

Intressant att du inte har kommenterat min liknelse med forkörningskultur @landsbygdsbo . Var den för träffande?
Kan det bero på att vi, i internationell jämförelse inte har en "fortkörningskultur" att tala om..vilket vår olycksstatistik talar för.
Men visst körs det för fort. men jämförelsen haltar ändå.
En normal fortkörning är väl idag inte olaglig, den är avgiftsbelagd. Kör du sedan extremt för fort så riskerar du att åka dit för vårdslös körning + att bli av med körkortet.
En våldtäkt leder normalt sett till fängelse.

Kan det bero på att vi, i internationell jämförelse inte har en "fortkörningskultur" att tala om..vilket vår olycksstatistik talar för.
Men visst körs det för fort. men jämförelsen haltar ändå.
En normal fortkörning är väl idag inte olaglig, den är avgiftsbelagd. Kör du sedan extremt för fort så riskerar du att åka dit för vårdslös körning + att bli av med körkortet.
En våldtäkt leder normalt sett till fängelse.

Nej. En våldtäkt leder inte normalt till fängelse.
Fler genomförs än vad som anmäls, så de flesta leder inte till något alls utöver ev skador och trauman hos den som utsätts. Flertalet äger dessutom rum inom relationer.

Nej. En våldtäkt leder inte normalt till fängelse.
Fler genomförs än vad som anmäls, så de flesta leder inte till något alls utöver ev skador och trauman hos den som utsätts. Flertalet äger dessutom rum inom relationer.
Normalt sett leder en fortkörning till ingenting. eller hur. Men jag talade om påföljd och då säger lagen :-1 § Den som genom misshandel eller annars med våld eller genom hot om brottslig gärning tvingar en person till samlag eller till att företa eller tåla en annan sexuell handling som med hänsyn till kränkningens allvar är jämförlig med samlag, döms för våldtäkt till fängelse i lägst två och högst sex år
Sedan kan det finnas förmildrande omständigheter, så som ålder o annat.

Måste säga Bumpo att det är så befriande att se hur du skriver om detta! Du verkar ha nått en sund ilska och skriver himla träffsäkert och bra om det här.
Men oj, tack! Jag insåg inatt att jag nog har mognat i hur jag skriver i den här typen av trådar, jag kan tona ner affekten lite trots att jag helst vill vråla i kudden av ilska och frustration över hur samhället ser ut och hur någon som jag misstänker har noll erfarenhet av att vara utsatt så brutalt vägrar ta in det som läggs fram. För nog är det så att något är förbannat skevt när en inte ens orkar bli upprörd över 'vardagstrakasserier' längre. Men jag kan inte vara tyst längre och jag kan inte låta dumheter stå oemotsagd.

Men oj, tack! Jag insåg inatt att jag nog har mognat i hur jag skriver i den här typen av trådar, jag kan tona ner affekten lite trots att jag helst vill vråla i kudden av ilska och frustration över hur samhället ser ut och hur någon som jag misstänker har noll erfarenhet av att vara utsatt så brutalt vägrar ta in det som läggs fram. För nog är det så att något är förbannat skevt när en inte ens orkar bli upprörd över 'vardagstrakasserier' längre. Men jag kan inte vara tyst längre och jag kan inte låta dumheter stå oemotsagd.
Samma här.
Ledsnade rejält på en grannsämjesida där ett tågstopp blev en diskussion om invandrarna och alla brott de påstås utföra.
Mysko då de som är värst här i byn är av svenskt ursprung men det talar alla tyst om.

Det har du:) och du har mycket bra att säga (tyvärr) med de erfarenheter du har.

om så vore fallet skulle ju överklagande till hovrätt ändra radikalt på dessa "vrickade" domar....
Fast när friandet baseras på det som blivit praxis så hjälper inte ett överklagande...

Sen kan du inte ha missat att det finns domar där det i domskälen står att visst är det att klassa som våldtäkt men det går inte att utesluta att den åtalade kunde anta att målsäganfen faktiskt ville i och med att det finns subgrupper som har så kallade rapeplays.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
14 679
Senast: Johanna1988
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 836
Senast: Imna
·
Utrustning Har skrivit lite under dressyrsnack men eftersom det verkar bli en liten följetång så startar jag en ny tråd istället. Dom trådar som...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
23 673
Senast: DarkInNight
·
Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
4 338
Senast: shia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka