Samtyckeslag, juridik

@mandalaki kan ha varit det fallet men i den domen jag läste så stod det uttryckligen rapeplay. Det är så sanslöst okunnigt att det nästan är ofattbart. Lägg på lite 50 shades också så har vi ett mardrömssamhälle.
Ja, efter vad jag sett av domare och nämndemän under åren, inte har de gett intryck av att vara direkta experter på sexlekar. Och då låter det som att de kan köpa i stort sett vad som helst, bara den tilltalade säger att han trodde att de lekte.

Den ändrar ju egentligen inte så mycket, Istället för att säga -jag uppfattade inte att hon var negativ, så säger han - jag uppfattade hennes ja....Och att bevisa motsatsen i en ord mot ordsituation är synnerligen besvärligt
Fast det blir ju en enorm skillnad. Nu krävs det ett uppsåt att våldta för att bli dömd. Med oaktsamhetsansvaret spelar det ingen roll om man har ett uppsåt eller inte.

Idag kan man bli friad för att man inte fattade att offret inte ville. Med oaktsamhetsansvaret kan man bli dömd för att man inte fattade att hon inte ville.

Ja, efter vad jag sett av domare och nämndemän under åren, inte har de gett intryck av att vara direkta experter på sexlekar. Och då låter det som att de kan köpa i stort sett vad som helst, bara den tilltalade säger att han trodde att de lekte.
Precis! Så sjukt! Eller han som smygfotade eller lade ut nakenbilder på sitt ex (kommer inte ihåg exakt hur det var) och som blev friades från förtal eftersom 'en inte obetydlig del av unga kvinnor frivilligt lägger ut nakenbilder på nätet'. :banghead: Men neeeej då det är absolut inget fel på svenska rättsväsendet och vi lever inte alls i en våldtäktskultur där vi som kvinnorinte har 100% rätt till våra egna kroppar och vår egen integritet. *ironi*

Jag läser i tysthet och tycker du är stark och mycket rationell i dina svar! Jag får viss hjärtklappning av såna här trådar, har inte självdistansen kanske. Men såna som Du, @Foinix, m fl räddar tråden! Hjärta till dig!
Men tack jag gör mitt bästa för det är ett viktigt ämne.

Precis! Så sjukt! Eller han som smygfotade eller lade ut nakenbilder på sitt ex (kommer inte ihåg exakt hur det var) och som blev friades från förtal eftersom 'en inte obetydlig del av unga kvinnor frivilligt lägger ut nakenbilder på nätet'. :banghead: Men neeeej då det är absolut inget fel på svenska rättsväsendet och vi lever inte alls i en våldtäktskultur där vi som kvinnorinte har 100% rätt till våra egna kroppar och vår egen integritet. *ironi*
Ja, det där kommer jag också vagt ihåg. Helt sanslöst.

Det var väl någon sådant fall som drevs hela vägen upp i EU-domstolen? En styvpappa som smygfotograferat sin styvdotter i badrummet (eller något sådant). Motiveringen var typ att "Man kan inte bli kränkt av något man inte känner till".

Dvs eftersom det var smygfotograferat så visste hon inte om att hon var fotograferad och kunde då inte bli kränkt av det.
(Är några år sedan detta hände så risken finns att jag kommer ihåg fel)

Fast det blir ju en enorm skillnad. Nu krävs det ett uppsåt att våldta för att bli dömd. Med oaktsamhetsansvaret spelar det ingen roll om man har ett uppsåt eller inte.

Idag kan man bli friad för att man inte fattade att offret inte ville. Med oaktsamhetsansvaret kan man bli dömd för att man inte fattade att hon inte ville.
:up::up::bow::bow: Precis!

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
14 685
Senast: Johanna1988
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 836
Senast: Imna
·
Utrustning Har skrivit lite under dressyrsnack men eftersom det verkar bli en liten följetång så startar jag en ny tråd istället. Dom trådar som...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
23 674
Senast: DarkInNight
·
Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
4 339
Senast: shia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka