Samtyckeslag, juridik

Fast när friandet baseras på det som blivit praxis så hjälper inte ett överklagande...

Sen kan du inte ha missat att det finns domar där det i domskälen står att visst är det att klassa som våldtäkt men det går inte att utesluta att den åtalade kunde anta att målsäganfen faktiskt ville i och med att det finns subgrupper som har så kallade rapeplays.
Lagstiftningen liksom alla andra regelverk kan inte göras heltäckande. Till det kommer de högavlönade advokaterna som ska ta tillvara sina klienters intressen.
Rövhattar har knappast ngt med det att göra.
Lagstiftningen revideras och ändras allteftersom. Men hela tiden så måste detta ske inom de rättssäkra principerna. Därför lär du hitta "vrickade" domslut enligt dig, i fortsättningen med.
Och i ärlighetens namn tror jag inte du vill ändra principen med oskyldig tills motsatsen bevisats i svensk rättskipning. För då skulle det bli rätt otrevligt att leva i det här landet.

Lagstiftningen liksom alla andra regelverk kan inte göras heltäckande. Till det kommer de högavlönade advokaterna som ska ta tillvara sina klienters intressen.
Rövhattar har knappast ngt med det att göra.
Lagstiftningen revideras och ändras allteftersom. Men hela tiden så måste detta ske inom de rättssäkra principerna. Därför lär du hitta "vrickade" domslut enligt dig, i fortsättningen med.
Och i ärlighetens namn tror jag inte du vill ändra principen med oskyldig tills motsatsen bevisats i svensk rättskipning. För då skulle det bli rätt otrevligt att leva i det här landet.
Praxis har föga med hur lagen är utformad att göra i sexualbrott. I domen jag nämner så säger lagmännen ATT det är våldtäkt men på grund av diverse vrickade anledningar blev den åtalade ändå inte fälld.

Vad gäller din andra paragraf: jag har inte yppat ett ord om något annat så nu har du antingen inte läst vad jag skrev, hittat på eller fått slut på argument.

Jag brukar klargöra det för säkerhets skull. Men har ändå svårt att våga sova med någon. Tyvärr brukar en del inte fatta när de ska gå hem, utan vill sova kvar, och om man inte känner personen så väl så känns det lite udda med en föreläsning innan man somnar?! Vet inte hur det ska lösas, så jag försöker undvika att hamna i en sådan situation.

Jag har samma "problem" som dig. Även innan killen hade sex med mig när jag sov ville jag inte sova tillsammans med någon annan (som inte var min partner). De första gångerna han var hos mig sa jag att jag inte kunde sova om någon annan låg i min säng och då åkte han hem. Tillslut kände jag mig trygg med honom och lät honom sova över :/.

Men det som har funkat med andra killar är att jag gjort klart redan innan de kommer till mig att jag vill sova ensam. Då får de antingen komma med bil eller klaffa sista bussen till stan. De flesta har respekterat det utan att fråga och jag har inte behövt slänga ut dem, utan de har avlägsnat sig själva.

Jag kommer ta upp det som hände mig med den framtida killen jag dejtar för att se hans reaktion. Är reaktionen "fel" så är jag inte intresserad oavsett.

Praxis har föga med hur lagen är utformad att göra i sexualbrott. I domen jag nämner så säger lagmännen ATT det är våldtäkt men på grund av diverse vrickade anledningar blev den åtalade ändå inte fälld.

Vad gäller din andra paragraf: jag har inte yppat ett ord om något annat så nu har du antingen inte läst vad jag skrev, hittat på eller fått slut på argument.
Då ansåg väl inte domaren att det var våldtäkt enligt de juridiska premisser som förelåg. Och eftersom domen nu tydligen vunnit laga kraft så antingen överklagades den inte eller så gjorde hovrätten samma bedömning som tingsrätten. I sak kan jag naturligtvis inte uttala mig om ngt jag varken hört talas om eller läst. och ett enskilt fall hör egentligen inte heller hemma i en diskussion som rör lag överlag.

Då ansåg väl inte domaren att det var våldtäkt enligt de juridiska premisser som förelåg. Och eftersom domen nu tydligen vunnit laga kraft så antingen överklagades den inte eller så gjorde hovrätten samma bedömning som tingsrätten. I sak kan jag naturligtvis inte uttala mig om ngt jag varken hört talas om eller läst. och ett enskilt fall hör egentligen inte heller hemma i en diskussion som rör lag överlag.
DE SA I DOMSLUTET ATT DET VAR ATT KLASSA SOM VÅLDTÄKT MEN HUR SKULLE DEN ÅTALADE KUNNA FÖRSTÅ ATT MÅLSÄGANDEN INTE VILLE NÄR HON GRÄT SA NEJ ETT FLERTAL GÅNGER OCH BAD HONOM SLUTA NÄR DET FINNS NÅGOT SOM HETER RAPEPLAY?

DE SA I DOMSLUTET ATT DET VAR ATT KLASSA SOM VÅLDTÄKT MEN HUR SKULLE DEN ÅTALADE KUNNA FÖRSTÅ ATT MÅLSÄGANDEN INTE VILLE NÄR HON GRÄT SA NEJ ETT FLERTAL GÅNGER OCH BAD HONOM SLUTA NÄR DET FINNS NÅGOT SOM HETER RAPEPLAY?
För att förtydliga vad jag vill ha sagt: det är fullkomligt vrickat att fria någon på ett för offret skuldbeläggande antagande. I det här DOMSLUTET framträder en skrämmande tydlig bild av våldtäktskultur.

@Hyacinth och @Myblackcat jag tror jag tappade mig lite. :o
biteme_bigarmhug.gif

Du får ursäkta, att diskutera ett enskilt fall gynnar varken diskussionen eller dig själv. De liknande fall jag läst om så framkommer det att killen inte kunde överbevisas om uppsåt och att det gjorde att en fällande dom inte kunde avges.

@bumpo Släpp det, han är besatt av våldtäktstrådar, det finns inte en sådan som han inte har trasat sönder. Även i den här tråden svarar han för flest inlägg.

Men - menar du alltså att det finns en dom där rätten använt ordet rape play?
Jag vet ju egentligen det och jag försökte verkligen hålla mig ifrån att gå in på enskilda fall men när han säger att lagstiftning och praxis är samma sak och att allt är så peachy så kunde jag inte vara tyst. Men nu ger jag upp.

Ja, det finns det. Hur sjukt det än må låta. Jag kan försöka få tag på målsnumret om du vill.

Jag vet ju egentligen det och jag försökte verkligen hålla mig ifrån att gå in på enskilda fall men när han säger att lagstiftning och praxis är samma sak och att allt är så peachy så kunde jag inte vara tyst. Men nu ger jag upp.

Ja, det finns det. Hur sjukt det än må låta. Jag kan försöka få tag på målsnumret om du vill.
Finns den att läsa på nätet kunde det vara intressant, men jag lär inte beställa den. Så du behöver inte göra dig besväret. :)

Det låter som ett jädra gungfly om domstolarna börjar ge sig in på ett sexleksområde som de inte har en susning om. Det var nån dom för bara ett par år sedan där han frikändes för att han hänvisade till hårda lekar. Jag minns bara inte detaljerna.

Du får ursäkta, att diskutera ett enskilt fall gynnar varken diskussionen eller dig själv. De liknande fall jag läst om så framkommer det att killen inte kunde överbevisas om uppsåt och att det gjorde att en fällande dom inte kunde avges.
Det är förhoppningsvis i sådana här fall som en sammtyckeslag hade kunnat göra skillnad och då kanske framför allt oaktsamhetsbiten.

Det fungerar ju så här:
Åklagaren anser att ett mål kan vinnas, Offrets berättelse, ev sjukhusdokument och andra vittnesmål hjälper honom/henne att ta beslutet.
På andra sidan sitter en misstänkt gärningsman/män med advokat/advokater som med ljus o lykta söker information och möjligheter att få sin/sina klient/er frikända eller med mildare domar.

Går ett mål till högre instans så nagelfars det av jurister och dessa dömer i 99 fall av 100 enligt svensk lag.
Och vi har väl i en internationell jämförelse en tämligen omfattande lagstiftning gällande sexuella övergrepp.

Det är förhoppningsvis i sådana här fall som en sammtyckeslag hade kunnat göra skillnad och då kanske framför allt oaktsamhetsbiten.
Den ändrar ju egentligen inte så mycket, Istället för att säga -jag uppfattade inte att hon var negativ, så säger han - jag uppfattade hennes ja....Och att bevisa motsatsen i en ord mot ordsituation är synnerligen besvärligt

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
14 685
Senast: Johanna1988
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 836
Senast: Imna
·
Utrustning Har skrivit lite under dressyrsnack men eftersom det verkar bli en liten följetång så startar jag en ny tråd istället. Dom trådar som...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
23 674
Senast: DarkInNight
·
Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
4 339
Senast: shia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka