Samtyckeslag, juridik

Jag har, i mina relationer, tagit en diskussion om vad som är okej vad gäller sex/initierande till sex när någon av parterna sover. Just för att inte hamna i någon luddig zon av 'vad är okej och inte'-situation. Men gud nåde den som trampar över mina gränser. Min kropp, min integritet och mitt val och det alldeles oavsett graden av sexlusten/sexdrift/kåthet.

Jag brukar klargöra det för säkerhets skull. Men har ändå svårt att våga sova med någon. Tyvärr brukar en del inte fatta när de ska gå hem, utan vill sova kvar, och om man inte känner personen så väl så känns det lite udda med en föreläsning innan man somnar?! Vet inte hur det ska lösas, så jag försöker undvika att hamna i en sådan situation.

Jag brukar klargöra det för säkerhets skull. Men har ändå svårt att våga sova med någon. Tyvärr brukar en del inte fatta när de ska gå hem, utan vill sova kvar, och om man inte känner personen så väl så känns det lite udda med en föreläsning innan man somnar?! Vet inte hur det ska lösas, så jag försöker undvika att hamna i en sådan situation.
Exakt. Det är en skum situation då. Och hur bajs är det inte att en är så otrygg/osäker att en inte kan lita på att en får sova ifred?

@Petruska

@Petruska

Jag känner verkligen att jag vill ge gensvar på ditt sista inlägg till mig där men jag känner också att jag inte vill ha en mobb efter mig vilket jag tror risken är hög till. Tyvärr. Jag såg i den andra tråden tydligt att man får/kan inte diskutera en annan syn på det här samtalsämnet. Det känns som om jag fortsätter skriva så kommer vissa att koka över.

Jag kan dock säga att när jag har väckt en kille med oralsex så har jag tänkt att han vill det, att han kommer bli glad av det och jag har ju dessutom fått detta bekräftat av flera att dom har gillat det. Men såklart, vid eftertanke, så kan jag ju inte veta om Kille nr 2 skulle gilla det bara för att Kille nr 1 gjorde det.
Tilläggas bör att jag aldrig kvällen innan har frågat om lov att göra detta. Det är enbart något jag har förutsatt att dom vill och gillar. Och pratar vi samhälle och i allmänhet så är väl jargongen att killar älskar det. (merparten med undantag såklart).

Nu är oralsex inte samma som att ha sex. Dippen i fitten liksom. Men ändå...

Har jag sextrakasserat dessa killar genom åren?
Vad jag vet har jag aldrig blivit anmäld. Jag har fått nej också nån eller ett par ggr och då slutat såklart.

Jag skulle aldrig ens tänka tanken att någon av de killarna jag skrivit om tidigare, skulle haft i tanken att dom ska utnyttja mig sexuellt.

Och ja, jag skulle vilja ge ännu mer svar men jag pallar inte som sagt för jag tror inte jag kan skriva på ett sådant sätt att det går fram så som jag menar, här på bukefalos. Jag har redan fått bekräftat det här senaste halvtimmen tyvärr

Exakt. Det är en skum situation då. Och hur bajs är det inte att en är så otrygg/osäker att en inte kan lita på att en får sova ifred?
Ja, det är så sjukt. Liksom "du, förstår du och accepterar du att du inte får göra något sexuellt med mig när jag sover?".

@Petruska

@Petruska

Jag känner verkligen att jag vill ge gensvar på ditt sista inlägg till mig där men jag känner också att jag inte vill ha en mobb efter mig vilket jag tror risken är hög till. Tyvärr. Jag såg i den andra tråden tydligt att man får/kan inte diskutera en annan syn på det här samtalsämnet. Det känns som om jag fortsätter skriva så kommer vissa att koka över.

Jag kan dock säga att när jag har väckt en kille med oralsex så har jag tänkt att han vill det, att han kommer bli glad av det och jag har ju dessutom fått detta bekräftat av flera att dom har gillat det. Men såklart, vid eftertanke, så kan jag ju inte veta om Kille nr 2 skulle gilla det bara för att Kille nr 1 gjorde det.
Tilläggas bör att jag aldrig kvällen innan har frågat om lov att göra detta. Det är enbart något jag har förutsatt att dom vill och gillar. Och pratar vi samhälle och i allmänhet så är väl jargongen att killar älskar det. (merparten med undantag såklart).

Nu är oralsex inte samma som att ha sex. Dippen i fitten liksom. Men ändå...

Har jag sextrakasserat dessa killar genom åren?
Vad jag vet har jag aldrig blivit anmäld. Jag har fått nej också nån eller ett par ggr och då slutat såklart.

Jag skulle aldrig ens tänka tanken att någon av de killarna jag skrivit om tidigare, skulle haft i tanken att dom ska utnyttja mig sexuellt.

Och ja, jag skulle vilja ge ännu mer svar men jag pallar inte som sagt för jag tror inte jag kan skriva på ett sådant sätt att det går fram så som jag menar, här på bukefalos. Jag har redan fått bekräftat det här senaste halvtimmen tyvärr
Nu är det ju så att vad som är ett sexuellt trakasseri inte avgörs av avsikten hos den som begår det, så att säga, utan det avgörs av den som blir utsatt. Upplever man att man utsätts för ett sexuellt trakasseri (eller övergrepp eller kränkning) så är det så. Det betyder naturligtvis inte att det som sker alltid är olagligt, och det betyder givetvis inte att den utsatta alltid anmäler. Som sagt skulle det leda till en helvetes massa anmälningar (om det vore bra eller dåligt orkar jag inte tänka ut nu).

Så ja, om de där männen kände sig trakasserade/utnyttjade av dig, så var det övergrepp.

eller

Så nej, om de där männen inte kände sig trakasserade/utnyttjade av dig, så var det inte övergrepp.

Jag brukar i den mån det går se till att gå hem till den andre parten så att man kan gå hem när man vill!
Fast jag har även sagt till snubbar att gå hem från mig också, typ "Jag tycker du ska gå nu". Reaktionen brukar vara att dom tror man skojar fast dom har fattat rätt fort att jag inte gör det och om någon frågat varför har jag bara sagt "för att jag tycker det". Och så har dom lämnat.

Man behöver inte förklara sig i allting tycker jag, och särskilt då om du redan vet att du har svårt att sova med någon annan så är det ju lite lättare att undvika situationen. För mig har det varit där och då. Om vi inte ha klickat i sängen finns det ju ingen mening med att han stannar kvar för en andra omgång liksom....

Så ja, om de där männen kände sig trakasserade/utnyttjade av dig, så var det övergrepp.

eller

Så nej, om de där männen inte kände sig trakasserade/utnyttjade av dig, så var det inte övergrepp.

Jag är helt med dig här. Och nu skulle jag ju vilja dra det tillbaka till det andra inlägget med en synvinkel MEN jag inser att det är omöjligt. Jag gillar dock diskussionen vi har här konkret och bra och jag har fått mig några aha-funderingar ikväll och skulle vilja vidareutveckla men tror inte vissa andra här är redo för det inlägget tyvärr :down:

Jag är helt med dig här. Och nu skulle jag ju vilja dra det tillbaka till det andra inlägget med en synvinkel MEN jag inser att det är omöjligt. Jag gillar dock diskussionen vi har här konkret och bra och jag har fått mig några aha-funderingar ikväll och skulle vilja vidareutveckla men tror inte vissa andra här är redo för det inlägget tyvärr :down:
Det är inte särskilt snyggt när du skriver om "vissa" på det sättet, faktiskt.

Det är synd för jag har en bra poäng vart jag skulle vilja komma men som sagt, jag vill ha en ren och klar diskussion av det utan påhopp och jag skrev vissa för att slippa stapla upp användarnamn som jag redan sett inte kan behärska sina känslor över det här ämnet.

Jag brukar i den mån det går se till att gå hem till den andre parten så att man kan gå hem när man vill!
Fast jag har även sagt till snubbar att gå hem från mig också, typ "Jag tycker du ska gå nu". Reaktionen brukar vara att dom tror man skojar fast dom har fattat rätt fort att jag inte gör det och om någon frågat varför har jag bara sagt "för att jag tycker det". Och så har dom lämnat.

Man behöver inte förklara sig i allting tycker jag, och särskilt då om du redan vet att du har svårt att sova med någon annan så är det ju lite lättare att undvika situationen. För mig har det varit där och då. Om vi inte ha klickat i sängen finns det ju ingen mening med att han stannar kvar för en andra omgång liksom....

Ja, att gå hem till den andra är bäst på det sättet. Om det är någon jag faktiskt gillar tycker jag det är jobbigt att säga åt den att gå hem, och för att inte förstöra känns det som nån förklaring krävs. Brukar iofs säga "jag föredrar att sova ensam" men det funkar bara bra i början.

Det är synd för jag har en bra poäng vart jag skulle vilja komma men som sagt, jag vill ha en ren och klar diskussion av det utan påhopp och jag skrev vissa för att slippa stapla upp användarnamn som jag redan sett inte kan behärska sina känslor över det här ämnet.

Nämen sluta. Problemet med det du började skriva här var att du drog upp TS i andra tråden, totalt onödigt. Annars går det faktiskt fint att diskutera på buke.

Ja det har du ju helt rätt i. Och det är här vi kommer till själva diskussionen; Tolkandet av händelsen. Jag anser inte att det var ett våldtäcktsförsök eller vad man nu skulle rubricera det som (i o m att han inte kunde veta om jag sov eller inte).

Jag ser det som ren fylle-morgon-kåt-får-se-om-hon-vill-grej. Och som jag skrev jag har själv gjort samma mot killar, fast oralsex då, där jag inte nu när jag tänker efter, kan säga att jag 100% vet att dom varit vakna..
Handlar diskussionen om hur man tolkar händelsen att en människa har sex med en till synes sovande person så blir diskussionen ganska kort, för det är ett övergrepp.

Det är ett övergrepp att ha sex utan samtycke med någon som man inte vet är vaken och med på det, en människa som sover eller som av andra anledningar varken kan säga ja eller nej befinner sig dessutom enligt lagen i särskilt utsatt situation och att vara likgiltig inför det läget är ju minst sagt problematiskt.

Man kan fråga när personen är vaken om hen gillar att väckas med sex, man kan ta upp det på lika villkor när alla är vid fullt medvetande, men att ha sex med någon som inte gett sitt samtycke och inte heller är förmögen att göra det pga sömn eller annat är alltså ett övergrepp.

Nämen sluta. Problemet med det du började skriva här var att du drog upp TS i andra tråden, totalt onödigt. Annars går det faktiskt fint att diskutera på buke.

Jag vill inte dra upp TS som person utan skulle vilja diskutera händelsen och byta ut TS mot person "X" och person X's handlingar i det fallet gentemot mina handlingar i mitt fall. Jag tror inte det är möjligt nu, eller hur?

Handlar diskussionen om hur man tolkar händelsen att en människa har sex med en till synes sovande person så blir diskussionen ganska kort, för det är ett övergrepp.

Fast det är det ju inte, det är enbart övergrepp när den sovande personen tycker det (efter att ha vaknat och bestämt sig för om det är det eller inte). Och det är ju där vi är olika.
Och även vad som går genom hans huvud eller mitt huvud innan. Som jag skrivit tidigare har ju jag väckt killar med oralsex och ärligt talat har jag aldrig i hela mitt liv tänkt på att fråga killen kvällen innan om det är okej, det är en aha-grej jag tänkt på ikväll

Jag vill inte dra upp TS som person utan skulle vilja diskutera händelsen och byta ut TS mot person "X" och person X's handlingar i det fallet gentemot mina handlingar i mitt fall. Jag tror inte det är möjligt nu, eller hur?

Jag tror inte alls det är omöjligt, men du kanske ska fundera på hur du uttrycker dig istället för att skylla på att vissa inte kan behärska sina känslor.

Jag tror inte alls det är omöjligt, men du kanske ska fundera på hur du uttrycker dig istället för att skylla på att vissa inte kan behärska sina känslor.

På sida 16 fick jag direkt 4 inte så trevliga inlägg efter att jag nämnde den andra tråden FAST jag skrev att jag ville vara försiktig för jag vet att det är känsligt ämne.

Fast det är det ju inte, det är enbart övergrepp när den sovande personen tycker det (efter att ha vaknat och bestämt sig för om det är det eller inte). Och det är ju där vi är olika.
Och även vad som går genom hans huvud eller mitt huvud innan. Som jag skrivit tidigare har ju jag väckt killar med oralsex och ärligt talat har jag aldrig i hela mitt liv tänkt på att fråga killen kvällen innan om det är okej, det är en aha-grej jag tänkt på ikväll

Hur kan du ha oralsex med någon som sover?! Jag fattar inte det. Jag skulle aldrig röra en kille på det sättet när han sover. Han sover ju! Hade till att börja med varit extremt respektlöst att inte veta vad de vill och om de vill. De är försvarslösa. Och bara för att det är män vi pratar om betyder det inte att de alltid är villiga och vill ha sex.

På sida 16 fick jag direkt 4 inte så trevliga inlägg efter att jag nämnde den andra tråden FAST jag skrev att jag ville vara försiktig för jag vet att det är känsligt ämne.

Du jämförde dina situationer med TS i andra tråden. Det går ju att diskutera samma sak på ett betydligt snyggare sätt. Att du "slätar över" med att du vet att det är känsligt osv hjälper inte.

Det här är inte en fråga om tycke och smak, både enligt mig och enligt lagen så är det ett övergrepp att utan samtycke ha sex med någon som sover eftersom en sovande människa befinner sig i en särskilt utsatt situation.

Problemet är att vi som samhälle har normaliserat scenarion där inte alla parter gett sitt samtycke, det leder till att både offer och förövare (som kan vara samma person vid olika tillfällen) ibland inte känner igen övergrepp varken när de utsätts för eller begår dem.
Lägg sedan till diverse destruktiva stereotyper, som exempelvis generaliseringen att killar alltid skulle vara sugna på sex som du tog upp i ett tidigare inlägg, och det leder till ännu fler felaktiga föreställningar.

Aha-upplevelser är positivt, att inse att man gjort något problematiskt kan vara jobbigt men också nödvändigt för att man ska kunna agera bättre i framtiden.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
14 679
Senast: Johanna1988
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 836
Senast: Imna
·
Utrustning Har skrivit lite under dressyrsnack men eftersom det verkar bli en liten följetång så startar jag en ny tråd istället. Dom trådar som...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
23 673
Senast: DarkInNight
·
Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
4 339
Senast: shia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka