Samtyckeslag, juridik

I samband med diskussionen kring våkdtäktskultur (ja det finns en våldtäktskultur i Sverige) så problematiserar Fredrik Backman runt det i sin senaste roman Björnstad. Den sätter verkligen fingret på vad det handlar om.

Jag började läsa den igår. Jag läste klart den igår också, den var svår att lägga från sig. Onekligen väldigt relevant för den här diskussionen.

Jag tror nog de flesta är medvetna om vad "våldtäktskultur" är. Därför kommer också reaktioner när du och andra så felaktigt hävdar att vi har en "våldtäktskultur" i vårt samhälle. För du/ni har fel.
Samhället ser med yttersta allvar på företeelsen och därför ligger det också tämligen högt i straffskalan.
Det är vad jag argumenterar med. Och så tar du upp ngt som hänt i ett litet samhälle. Till råga på allt i ett fall där samhället/staten reagerat och agerat korrekt. Killen blev ju fälld i både tings o hovrätt eller hur?
Det är ju de fakta som existerar i detta fallet vad det gäller samhällets agerande.
Men du/ni gör ju samma fel här som med att hävda "män våldtar". Den är ju lika felaktig den! Ty alla män våldtar inte. Utgå ifrån det faktumet och ta in lite seriositet i diskussionen.
Och jo, män våldtar. Eller vilka är det annars som våldtar? Träd? Kossor? Abborrar?

Jag började läsa den igår. Jag läste klart den igår också, den var svår att lägga från sig. Onekligen väldigt relevant för den här diskussionen.
Eller hur! Den research Backman gjort inför skrivandet är rätt omfattande också. Han, som älskar idrotten så, säger att det här aldrig får tystas ner. Han hymlar inte om att det finns en våldtäktskultur men han är också övertygad om att det går att vända. Han ger hopp.

Sen är han helt jävla fantastisk också.

Nej, min diskussion utgår inte från hur många som utsätts för övergrepp eller utsätter andra för övergrepp. Den utgår ifrån attityden hos människorna i samhället när det kommer till övergrepp och sexuella trakasserier.
och dessa föreställningar avspeglar sig i den demokratiskt fastställda lagstiftningen

Samma logik säger att kvinnor skär sig själva...när verkligheten är den att vissa män våldtar och vissa kvinnor skär sig. En liten grupp i hela kollektivet...inse det
Det är ingen som har sagt att alla män våldtar men män våldtar det kan du inte förneka.

Jag säger inte att alla män slår sina kvinnor men män slår sina kvinnor (hell det märkte jag den hårda vägen och han anser att han inte gjort något fel trots att rättsväsendet tycker annorlunda).

Skrev jag att alla kvinnor skär sig? Nejs å varför ta upp det då? Jag svarar, uttrycket att män gör si och kvinnor gör så förespeglar just att alla skulle göra det.

Det är ingen som har sagt att alla män våldtar men män våldtar det kan du inte förneka.

Jag säger inte att alla män slår sina kvinnor men män slår sina kvinnor (hell det märkte jag den hårda vägen och han anser att han inte gjort något fel trots att rättsväsendet tycker annorlunda).
Hm du går från män till man, från flertal till en enda..det tyder ju på att det jag säger stämmer. Det du beskriver gäller ett fåtal och därför inte en samhällskultur.

Lever vi på samma planet?
Ingen skötsam kille har med sig såna värderingar som du beskriver.
Hmm. Hur uppfostrar man barnen idag om det skapas monster? Fostrar man alls? Liberalt förfall?
Jag känner INGEN! De är de moderna mjuka feminina killarna som vissa inte verkar vilja ha idag.

När jag var ung sa en klok kvinna som lyssnat på våra killsamtal. "Det är bättre med en som är snäll än att stå mellan nävarna och väggen". Det var en klok kvinna och vi var ändå inte betuttade i kriminella eller tuffa killar. Bara snygga med potentiellt goda framtidsutsikter. Sånt som jag trodde att alla unga kvinnor letade efter. Vacker utsida var oftast en spegel av insidan och vice versa.
Lek inte med elden. Välj med omsorg.
P.S SAMlag betyder att man är ense.D.S
Det där tycker jag är att vara väldigt naiv.
En del killar beter sig som de gör trots god uppfostran från ett hem med fina värderingar. Det är betydligt mer komplext än att bara säga att det ha med uppfostran att göra.

Så? och du menar alltså att vi har en diktatur i Sverige som stiftar lagar som vida skiljer sig från rådande åsikter:confused:

Det är överhuvudtaget inte det jag säger. Jag pratar fortfarande om människor överlag och deras sätt att ofta inte vilja tro att vanliga män våldtar, när det är precis det som händer. Att vi har lagar mot våldtäkter i Sverige tycker de allra flesta är bra, och där råder enighet.

Jag vill egentligen inte ge mig in i den här debatten, för det finns andra här som är så mycket mer kunniga än vad jag är. Men jag måste kommentera @landsbygdsbo s uppfattning om att en kultur inte kan råda i samhället för att vi har lagat som motsätter sig en sådan.

Jag skulle vilja påstå att vi har en fortkörningskultur i Sverige. Väldigt många, inklusive jag själv, kör över tillåten maxhastighet. Många tycker att det är helt okej och kör nästintill alltid för fort, trots att det är förbjudet enligt lag. Hur går det ihop?
(Alla vettiga inser förhoppningsvis att jag inte på något sätt likställer fortkörning med våldtäkt, utan försöker ge ett exempel på hur en lagbrytande kultur visst kan vara utbredd och genomsyra samhället.)

Det är överhuvudtaget inte det jag säger. Jag pratar fortfarande om människor överlag och deras sätt att ofta inte vilja tro att vanliga män våldtar, när det är precis det som händer. Att vi har lagar mot våldtäkter i Sverige tycker de allra flesta är bra, och där råder enighet.
". Att vi har lagar mot våldtäkter i Sverige tycker de allra flesta är bra, och där råder enighet" O..K.. rest my case. Vem som sedan begår den här typen av brott, är det ofta omständigheterna som styr.

Och efter att ha läst den här diskussionen tänker jag titta på "The Hunting Ground" igen(finns på Netflix). Ett bra exempel på hur våldtäktskultur ser ut. Och även om förhållandena inte är direkt applicerbara på Sverige finns det nog tyvärr fler likheter än vad många vill tro.

Fakta kring våldtäkter. Andelen kvinnor som utsatts för sexbrott har mellan 2011 till 2015 stigit med ca 300%.
Men när man ser till andelen av befolkningen så är det fortfarande en liten del: -Nationella trygghetsundersökningen visar att andelen kvinnor som utsatts för sexualbrott stigit från 1,1 procent 2011 till 3,0 procent 2015, noterar Dagens Nyheter.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
14 675
Senast: Johanna1988
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 836
Senast: Imna
·
Utrustning Har skrivit lite under dressyrsnack men eftersom det verkar bli en liten följetång så startar jag en ny tråd istället. Dom trådar som...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
23 673
Senast: DarkInNight
·
Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
4 338
Senast: shia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka