Samma hyra året om?

MonteRose

Trådstartare
Ni som har inackorderingar där grovfoder, strö, mockning och gödselhantering ingår och där ni har hästarna på bete under sommaren.
Tar ni samma hyra året om?

Känns som om det är svårt att ta ut den faktiska kostnaden under stallperioden och man kanske kan bunkra upp pengar under sommaren som man sen använder under vintern. Eller är det helt tokigt att tänka så?

Sv: Samma hyra året om?

Jag står inackorderad och betalar för ena hästen samma året om, eftersom foder ingår.
Känns väl ok på hela taget, sommartid känns det dyrt, vintertid jämförelsevis billigt.

Om totala årskostnaden slås ut på alla månader hade jag inte haft något emot att betala samma hyra hela året oavsett om olika tjänster/material ingick iaf :)

det beror på...

1 ) Hästen står i ett helinackorderat stall där hästen fodras 7 släpps ut i hage 9 kommer in 16 fodras och fodras 22, sommar som vinter = samma betalt oasvett sommar/vinter, samma tjänst ingår ju så då ska det vara samma betalt.

2 ) samma ställe tycker att hästarna mellan juni och augusti ska gå i sommarhage (=bete) men du har tillång till din box och kan extrautfodra din häst om den rids, det enda som stallägaren gör är kollar hästarna och vattnar så tycker JAG att jag ska betala mindre för sommarmånaderna än vinter. Och vill man då som stallägare ha in samma summa/år så ser jag hellre att de har högre på vintermånaden så de kan sänka sommarmånaderna.

3 ) I mitt fall så stänger stallet i 6 veckor och vi har inte ens tillgång till stallet då det ska städas och målas. Där betalar vi ngenting under de 6 veckorna men har självklart platsen kvar, dvs de sköter stallet enl 1 tills alla hästar åker ut ;) och sen kommer alla hem igen och betalar återigen sina månadshyror =) Vill man ha hästen borta längre än bara 6 veckor finns det självklart en kallhyra som man betalar.

Vi har fullservice och betalar på vintern ca 2500 beroende på vad hästen äter. Under sommaren betalar man 800 och då ingår bete, vatten, saltsten och tillsyn. Går inte hästen på bete så¨betalar man samma summa som på vintern. Tycker att det är ett bra system.

Vi har samma hyra hela året. Hästen får mat o vatten o tak över huvet om man vill. Gräs på sommaren och hösilage på vintern. Halm om man vill ha i boxen året runt.
Så jag ser inte varför det ska vara billigare på sommaren. Då slipper man ju helgfodringarna.

Om man har boxen och strö, samt möjlighet att ha hästen inne under dagen några timmar efter behov, eller nattetid om den inte ska gå ute dygnet runt på bete garanterat, dvs tar in hästen vid dåligt väder osv eller man ska på tävling eller annat osv osv, så ser jag inte varför hyran inte skulle vara samma året runt. Särskilt om där ingår resurser så som anställd personal som tar in och ut hästar. Jag hade förutsatt att man slagit ut hyran på årsbasis för att motivera samma pris oavsett årstid. Det är det allra enklaste och smidigaste som jag ser det, för jag har hitills aldrig stått i ngn stall där folk tränar/tävlar i någon som helst mån, där någon häst gått ute dygnet runt oavbrutet sommartid. Har man såna skulle jag föreslå att då gäller ett annat pris för just dem - men det förutsätter ju som sagt att man då verkligen inte använder vare sig box, strö, eller grovfoder, och ingen ombedes/förväntas släppa in och ut hästen på tre sommarmånader eller 2 eller vad nu "planen" förkunnas vara.

Jag tar samma hyra året om. Har räknat ut en årskostnad för förbrukningsvaror för hästen och vad jag vill ha för jobbet/anläggningen och delat upp det på tolv. Grovfoder ingår i hyran, lixom strö och mineraler.

Jag tycker det är vettigt.
Betalar hellre lite mindre varje månad än mer på vintern o mindre på sommaren.
Har stått i ett stall som hade samma hyra året runt, självklart hade man tillgång til stallet även under betes tiden.
Nu betalar jag 2k för fullsetrvice o 800:- på sommaren om jag har hästen på betet. Har det oförskämt bra på alla sätt o klagar inte :-)

Tack för era synpunkter :bow:

Bison: Hur i allsin dar kan du betala så lite?
När jag räknar lite snabbt så blir summan för bara hö och spån ca 2 000,-/månad.

Tillgång till box kommer det att vara året runt. Tänkte hästarna kunde gå ute från ca juni-september.

Vi har samma hyra året runt på stallhyran. Däremot under sommarmånaderna går hästarna ute och dom får sköta om dom helt själva.
Vi kollar till dom. Men samtidigt så har vi en ganska billig hyra med tanke på allt som ingår under uppstallningsmånaderna.
Sedan betalar dom inget för hö el hösilage under sommaren, så det blir ändå 650 kr billigare i månaden för dom.
Stallet finns tillgängligt under betessäsongen, men då får de sköta ut och insläpp själva.

Det är så priserna ligger.
Stall med ridbana, ridhus, in släpp o utsläpp alla dagar o alla fodringar. Mockning o foder o halm. Min häst åt 10-12kg hö o 3 kg krafft grund.

Stall med ridbana, ridhus, in släpp o utsläpp alla dagar o alla fodringar. Mockning o foder o halm. Min häst åt 10-12kg hö o 3 kg krafft grund.

Wow!
Tror jag flyttar till Skänninge i stället ;)

*Börjar packa ihop i lägenheten, kollar lediga bostäder i Skänninge...*
:idea:

Jag går emot de flesta andra..... min inackordering betalar mindre stallhyra under betesperioden. Varför? Tja, vi har alltid gjort så! Är iof mindre slitage på stallet på sommaren när de går ute.

Vi har våra hästar inackorderade.
Ingår gör: grovfoder, strö, in och utsläpp alla dagar, täckesbyten osv samt mockning alla dagar.

På sommare betalar vi hälften mot vad vi gör nu, eftersom ägarna till stallet i stort sett inte behöver göra något alls på sommaren när de går ute då det endast återstår sånna saker som vi fixar i vanliga fall på vintern.

Nu står våra hästar väldigt billigt, men säg att de skulle höja priset skulle jag mycket hellre betala ett genomsnittligt pris hela året än dyrare på vintern och billigare på sommaren.

Vi har inget rídhus, men belyst paddock, och halvfullt stall så vi får göra lite som vi vill. Hur mycket hö man vill, (ena hästen äter ungefär 8-9 kg hö i boxen, andra 6 kg) och fri tillgång till ensilage i hagen.
Vi betalar 1200. Svart, tror jag. Båda ägarna är iof egenföretagare så jag vet inte om de har stallet som någon form av dotter-bolag eller vad man ska säga..

Jag som inackorderad har betalt mindre på sommaren på alla ställen vad jag kommer ihåg.
Nuvarande betalar jag en summa för boxhyra och strö, den är så klart samma året runt eftersom jag har tillgång till box året runt. sen betalar jag foder helt själv och då spelar det ju ingen roll för stallägaren om det är sommar eller vinter på det viset.

Sen måste jag säga att 2000 i månaden för hö och spån, är inte det ganska mycket?? Nu har vi halm och lite spån just där dom kissar, det kostar oss 100:- månaden och hö äter mitt halvblod ca 10kg/dag a 2kr/kg så det blir 600:-/månaden totalt 700:-/månaden per häst. Även om man lägger på bensinpeng för hämtning så kommer det inte i närheten av några 2000:-

Ett stall jag stod i förut hade ett bra upplägg. Boxhyra inkl slitage el mm. sen en vinterkostnad inkl viss skötsel och foder.
På sommaren boxhyran plus sommar kostnad för bete, salt och mineralsten. Ingen skötsel och inget hö. (hästarna gick ute dygnet runt också)

Utöver grunden för box på 700:- så betalade jag 150:- dvs 850:-/månaden på sommaren.

Jag har räknat med vad mitt hösilage kostade senast jag köpte och då var det 2.89 kr/kg, avrundade till 3 kr/kg. 15 kg/dag => 1 350,-/månad.
Plus 2 spånbalar i veckan blir 70*2*4 = 560,-
Summa 1 910,-/månad.

Jag har inte räknat ut vad mineraler kommer att kosta. Inte heller gödselhantering och underhåll av ridbana.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 063
Senast: Squie
·
Juridik & Ekonomi Jag har fram till nu haft ett gratis bokföringsprogram i mobilen, som fungerat bra till mitt lilla fritidsföretag. Men nu tar de bort...
Svar
7
· Visningar
450
Senast: ameo
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 392
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 689

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka