Samma hyra året om?

Sv: Samma hyra året om?

Jag har samma hyra året runt, en månad med kallhyra om hyresgästerna väljer att ta sin häst till annat bete.

Under sommaren har de full tillgång till sin box och ridhuset. Väljer själva om deras hästar ska gå ute på bete eller tas in/ut som vanligt, tilläggsfodrar de som behöver mer än betet.

Ni som tycker att det ska vara billigare på sommaren, måste av nyfikenhet fråga hur ni tänker då.
Ingen foderkostnad säger ni? Vad kallar ni betet? Jag lägger ner både tid och pengar på att hålla betena i bra skick. Det ska fixas staket, gödslas och sås in nytt vid behov, betet ska putsas osv, osv. Om jag inte haft markerna till bete hade det tagits hö där, så rent krasst får ni ju samma foder om inte mer egentligen eftersom de under sommaren har fri tillgång.

Hästarna ses över minst två gånger varje dag även om de inte tas in, så fantastiskt kul är det inte att gå i runt stora hagar och titta på andras hästar att jag inte vill ha skäligt betalt för det.
Oftast blir man ombedd att ta på/av flugtäcken morgon och kväll eller mecka med regntäcken när det är skitväder, självklart helt ok för precis som under vintern ingår täckesservice i hyran. Vad är skillnaden på att göra det i hagen mot att göra det i boxen, blir det mindre jobb bara för att det görs i hagen? Jag tycker att det är betydligt jobbigare att fixa med täcken på sommaren.

Vattnet ska fyllas/bytas minst en gång om dagen och så är det inte spec ovanligt att hästägaren vill åka bort någon vecka eller två under sommaren och då står man plötligt där med fullt ansvar för hästen/hästarna (alltså egentligen en helinackordering, betydligt dyrare hyra egentligen) för att ägarna tycker att "hästen går ju bara på bete ändå" som att det inte är något jobb med den då?

Varför anser ni att det ska vara billigare på sommaren bara för att hästen går ute?

Tankvärda saker du tar upp, tycker jag.

Det jag känner är att det är väldigt svårt att ta ut en hyra som faktiskt täcker kostnaderna.

Ska man tex ta en del av hyran till ett speciellt konto som används till reparationer och inköp av tex redskap?

Vad ska man räkna med för timkostnad vid stallskötsel?

Det går tyvärr inte att ta ut en hyra som faktiskt täcker både kostnader, underhåll och arbete, det är den krassa verkligheten. Dessutom vill folk ha vitt (vilket jag tycker är bra!!) men de vill inte betala för det. Rimmar illa!

Om jag tar ut en månadshyra på 2500 så tycker folk att det är jättedyrt, i själva verket får ju jag som företagare inte ut mer än 2000 av de pengarna efter att momsen är dragen. Det försvinner en stor del i hö och strö. Sedan kommer el, sophantering, gödselhantering, underhåll av byggnader och staket, maskiner för att kunna underhålla beten/skotta gårdsplan/harva ridhus osv. Arbetet jag utför får jag egentligen inte något för, trots att det sammanslaget blir några timmar i veckan per inhyrd häst.

Det är omöjligt att få in tillräckligt för att täcka kostnader för allt, man får sätta en hyra som täcker foder, strö och en liten del av allt det andra. Rent krasst så sponsrar man folk med häst genom att hyra ut stallplatser. De tycker att det är dyrt för de ser inga andra kostnader än foder och strö så vi stallägare måste ju håva in storkovan på stallhyrorna, eller?

Nej jag håller med dig, därav min tidigare kommentar att det vettigaste är att slå ut stallhyran på en årsperiod så att alla månader är samma pris.

Vi betalar samma hyra året runt, våra hästar går dock inte ute dygnet runt sommartid, så det går åt grovfoder, kraftfoder och strö om än i betydligt mindre mängd än under vinterhalvåret då hästarna kommer in sent och äter lite pga att de har bete övriga tiden på dygnet. Tidigare hade vi en variant där folk som ville ha hästarna ute dygnet runt betalade mindre, men det blev helt galet, för det blev alltid undantag till den förkunnelsen, - blåsigt eller regningt en natt = hästarna kom in. Tävling dagen efter = hästarna kom in. osv osv. Och de som betalade fullt åkte på att ta ut dessa hästar och ta in dem osv.
Har stått i ett annat stall för många år sen där det var åt andra hållet: allt var baserat hyresmässigt på att hästarna till 100% gick ute dygnet runt juni-juli-augusti, dvs man betalade bara kallhyra på boxen och ville man ha grovfoder för oförutsedda händelser som att hästarna kom in en natt, alternativ ha sin häst inne sommartid så betalade man kilopris på grovfoder och kraftfoder, med resultat att hyran under sommaren blev HÖGRE än vintertid. Helt galet dyrt!

Du var rätt ensam om att tycka det tror jag och jag är seriöst nyfiken på hur de som vill ha billigare resonerar :)

Jag gillar mina inackorderade, ingen av dem gnäller över hyran och vi trivs fint ihop så det är inget problem här just nu. Jag är bara på lite taskigt humör idag överlag coh retar mig på att folk tror att det är gratis med bete och att det inte är nåt jobb med hästarna under betestiden.

Vi tar samma pris året runt. När vi skulle hyra in första hästen räknade vi ut hur mycket det skulle kosta och delade det med 12. (hö, strö, in- utsläpp, stängsel osv. ingår, delar upp mockningen mellan hästägarna) och då önskade den hyresgästen samma pris året om. Sen har vi fortsatt så.

Haha, jag tycker det är det enda sunda typ, att slå ut det på årsbasis. För alla involverade. Precis som du säger - det är ju inte så att stallägaren som erbjuder tjänster i form av kvalitet på beten och som i ditt fall - tillsyn och vatten osv, ligger och äter praliner på sofflocket.

Haha, jag tycker det är det enda sunda typ, att slå ut det på årsbasis. För alla involverade. Precis som du säger - det är ju inte så att stallägaren som erbjuder tjänster i form av kvalitet på beten och som i ditt fall - tillsyn och vatten osv, ligger och äter praliner på sofflocket.

Nej vad jag sett så har bonden ca 1 månad semester när det inte är nåt att göra. Jag tycker han är i gång ganska mycket.

Vi har billigare på sommaren efter som det då är vi inackorderingar som sköter i stort sett allt. Vi har inga mastodonthagar utan hagar nära huset där stallägaren bor så hon behöver inte gå i en halvtimme och leta hästar.

Vattenbyte, in och utsläpp på dagarna, mockningen som då blir, kraftfodret osv det är alla sånna saker som vi gör och som vi betalar för på vintermånaden.

Vi betalar alltså 600 för att våra hästar ska hålla betet öppet, de ska fixa staket om något går sönder och för slitaget av stallet, samt de där nödfallsgrejerna - tex insläpp om det kommer superåska eller liknande.
Men vi har en väldigt bra stämning i stallet och bra kontakt med våra stallägare, och oftast blir det vi som åker upp och tar in eller lagar staket ändå. Båda stallägarna är över 60 och egenföretagare så de jobbar på rätt mycket ändå, och vi vill ju ha kvar dem så länge som det går :)
Därför tycker inte jag det känns konstigt att vi betalar mindre på sommaren.

Fast på de ställen jag stått och det varit billigare på sommaren så har INTE den servicen som du räknade upp ingått.
Fylla på vatten har alla hästägare delat på, ingen ordentlig daglig tillsyn mer än att man ser att de står på benen, staket som behöver fixas har vi hjälpts åt med och ingen täckesfix eller så.

Ingår verkligen allt det du sa så är det så klart att du kan ta betalt för det med.
(sen har faktiskt 85% av sommarhagarna varit hagar där man inte skulle ha tagit hö annars, skogspartier, naturslänter med träd och sten och backar.)

Fast igentligen så borde man kunna lägga upp det som en annan klubb jag är med i (flygklubb).
Där betalar man medlemsavgift och sen 800:- i arbetskostnad. Dom 800:- får man arbeta av om man vill (kan vara, klippa gräsbanan, skotta, bygga/måla tvätta pch polera plan) och kan och får då tillbaka pengarna på kontot efter arbetet. (400:-/timmen) Eller så låter man bli att arbeta av dom och då har dom fått sina 800:-.

Så i princip skulle man kunna ha likande på stall. En arbetskostnad som betalas årsvis och som man sen får jobba av om man vill.
Man kan ha en lista på olika arbeten och kostnad för det.
harva ridhus
skotta gårdsplan
mocka hagar
slå ner stolp i staketet
putsa bete
tvätta stall
bygga/måla
osv.

Då behöver inte stallägaren känna att den ska göra allt gratis, hyresgästerna får ett val att betala eller jobba och spara några slantar.

Har man tillgång till stall, foder, strö och stall och diverse tjänster lika mycket året om så känns det rimligt. Är det dock under enklare omständigheter för bara bete och stallet står under "vila" känns det inte helt ok.
Känns som att det är bättre att hyresvärden då har sett till att ta lite extra redan från början anpassat för årstiden för att det ska täcka upp och inte behöva kännas som att det går back under sommarmånaderna

Står inackorderad och betalar 1900 på vintern, billigare på sommaren om hästen står på bete, 500 eller nåt, vatten och tillsyn ingår. Står den dock inne blir väl priset detsamma även på sommaren.

Funkar för mig

Förra stället jag stod på kostade 1820 i månaden på sommaren tog de bara bort kallhyran som var 600 dvs betet kostade 1200 per månad. På tok för dyrt för att hästen ska få äta gräs dygnet runt och jag ska ha en plats att hänga sadeln på.

Där jag var inackorderad betalade vi inte samma pris året om utan bara kallhyran på sommaren. Våra hästar går ute dygnet runt på somrarna, och vill vi ha dem inne någon natt är det inackorderingarnas eget ansvar att se till att det finns hö eller ensilage till hästarna.
Under vinterhalvåret betalar vi kallhyra+en fast avgift för ensilaget som erbjuds i stallet.
Spån osv har vi eget ansvar för.
Stallägaren tjänar liksom inga pengar på sin verksamhet utan tar precis bara betalt för vad som går åt för el, vatten, slit på anläggning osv.

Håller med "simpan" men vill även tillägga att det inte är gratis att äga gård/stallar/mark heller, de flesta har tagit ett lån för att kunna köpa sig gården med hagmark... (eller har ett arrende). Tycker de flesta tar ut en allt för låg stallhyra året om för att kunna täcka sina utgifter och få en något sånär skälig lön för den tid man lägger ner. Jag är själv inackorderad idag, men tidigare drivit stall med bl a inackorderingar så har sett båda sidorna. Uppmanade även vår nuvarande stallägare att höja stallhyran för att få lite lönsamhet i verksamheten... Inte vill vi väl som inackorderingar att stallet ska få slå igen pga konkurs!?!

Jag har en hyra på vintern när vi använder hösilage ( 2500 kr) o service ingår o strö så klart. På höst o vår har vi hö eftersom vi har få hästar o inte kan göra av med hösilaget tillräckligt fort. Då är hyran lägre o de betalar för det hö de gör av med. Sen vår o tidig höst är det kallhyra som gäller eftersom hästarna går på bete ( 800 kr ) På sommaren är hyresgästerna på annat bete o då betalar de ingen hyra alls hos mig.

Håller med "simpan" men vill även tillägga att det inte är gratis att äga gård/stallar/mark heller, de flesta har tagit ett lån för att kunna köpa sig gården med hagmark... (eller har ett arrende). Tycker de flesta tar ut en allt för låg stallhyra året om för att kunna täcka sina utgifter och få en något sånär skälig lön för den tid man lägger ner. Jag är själv inackorderad idag, men tidigare drivit stall med bl a inackorderingar så har sett båda sidorna. Uppmanade även vår nuvarande stallägare att höja stallhyran för att få lite lönsamhet i verksamheten... Inte vill vi väl som inackorderingar att stallet ska få slå igen pga konkurs!?!

Jo, fast samtidigt kan jag väl tycka att många gårdsägare förlitar sig allt för mycket på inkomster (som ofta är svarta) från inackorderingar för att deras husägande ska gå runt. Själv kan jag väl känna att när det går till den gränsen att jag ska betala stallägarens nya pool och de höjer hyran igen så får det vara nog.
Köper man ett ställe medför det att man måste planera och visst kan man räkna in inackorderingarna i sin inkomst, men vad händer då om alla inackorderingar säger upp sig på stående fot och man står utan folk i hälften av boxarna en vinter?

Jag syftade (främst) på dem som INTE har inackorderingar på hobbynivå utan de som försörjer sig eller har inackorderingar som en del av sin verksamhet. :)

Jo, fast samtidigt kan jag väl tycka att många gårdsägare förlitar sig allt för mycket på inkomster (som ofta är svarta) från inackorderingar för att deras husägande ska gå runt. Själv kan jag väl känna att när det går till den gränsen att jag ska betala stallägarens nya pool och de höjer hyran igen så får det vara nog.
Köper man ett ställe medför det att man måste planera och visst kan man räkna in inackorderingarna i sin inkomst, men vad händer då om alla inackorderingar säger upp sig på stående fot och man står utan folk i hälften av boxarna en vinter?

Menar du att det är vanligt att gårdsägare tjänar så mycket på sina inackorderingar? Jag tycker att det snarare verkar tvärtom, att det är svårt för de flesta att ta ut en hyra som ens motsvarar de faktiska kostnaderna. Jag förstår inte varför det ska vara fult att den som hyr ut och utför ett arbete ska få ett överskott.

Om stallägaren har råd att bygga en pool tycker jag inte att det är något fel med det, men framförallt tror jag att det oftast möjliggörs av andra inkomstkällor än inackorderingarna.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 063
Senast: Squie
·
Juridik & Ekonomi Jag har fram till nu haft ett gratis bokföringsprogram i mobilen, som fungerat bra till mitt lilla fritidsföretag. Men nu tar de bort...
Svar
7
· Visningar
450
Senast: ameo
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 392
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 689

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka