Sambons son..

Status
Stängd för vidare inlägg.

pomelo

Trådstartare
Måste erkänna en jäkligt jobbig grej. :( Jag klarar inte av min sambos son. Han är grymt bortskämd och ouppfostrad, eller.... är helt enkelt inte van ha behöva ta hänsyn till någon annan. Och min kära sambo säger aldrig till om någonting.

Han har tex aldrig under det 1 1/2 år vi bott ihop ätit upp maten han har tagit till sig. Han vill ha mer mat, visst inga problem, men så tar han en portion till, tar en tugga och så går han och slänger resten. Sambon säger aldrig någonting. Visst bara en liten skitgrej men det börjar bli för mkt nu. Allt, och då menar jag verkligen allt, kretsar kring honom de helger (varannan) vi har honom.
Han bestämmer vilket tv programm vi ska titta på, han bestämmer vilken mat vi ska äta, ska ha allt han vill ha etc etc. Och grabben är 13 år!!

Vi köpte tex nya benskydd till hockeyn(som inte är helt billiga) förra våren för han behövde nog nya. Han kan fortfarande inte ha dem, de är för stora, han använder de gamla än. Han ska bara ha och ha... Han fick en helt ny komplett fiskeutrustning, för jag vet inte hur många tusen, sommaren -04, för han var sååå intresserad av att fiska. Tror att han har använt den tre gånger, och då bor vi vid en sjö med fisk i. Min sambo tog husbilen och körde upp till värmland med honom och en kompis och skulle vara där och fiska några dagar på något lov, efter tre kast tyckte inte pojken att det var roligt mer, och då ska tillägas att min sambo inte är ett dugg fiske intresserad utan gjorde enbart det här för hans skull.

Vill verkligen tycka om honom, men det har inte gått speciellt bra hittills... Vill helst inte vara hemma när han är där, sorgligt men sant.

Och nu pratar de om att han nog ska bo varannan vecka hos oss. :crazy:

Har pratat ett antal gånger med min sambo men det händer helt enkelt aldrig något. Vad ska man göra?????? :confused:
 
Sv: Sambons son..

Ta upp detta med din sambo,att ekonmin håller inte för det här med att ta en portion mat och slänga det hela. att din sambo och du får bli en gemensam front,alltså börja sätta gränser,det hjälper hans son bättre i livet om han får börja rätta sig efter andra. Vem är det osm lagar maten? jo det är väl du?? ja lag den mat du vill/ det du har tänkt er att äta.vill han ha en annan,go ahed,laga den själv då,han är trots allt 134 år,nog sjutton får han välk ta och börja lära sig att äta det som står på bordet?
Om inte,så får välk din sambo laga maten när hans son är där,punkt slut.och vill du inte ha den maten,laga dig en egen då. Du ska verkligen finna inte dig i allt bara för att du inte är sonens riktiga mamma. men det är ditt hem,du är vuxen,det är du som bestämmer. är det sambons lägenhet/hus eller är det din???
 
Sv: Sambons son..

Stå på dig. Även angående det där med tv;n. Varför ska han bestämma allt??? Min styvson var 12 när jag och min sambo flytta ihop. Det var inte roligt. Precis som din situation faktiskt. Men jag stod på mig. Jag hade lika mycket rätt att bestämma som någon annan för jag bodde där lika mycket.

Det var mycket bråk och irritation mellan åt. Nu är styvsonen snart 18 :eek: Vart har tiden tagit vägen??? Hur som helst har vi gått från att vara bittra fiender till att stå på planmark i alla fall. Jag kan fortfarande irritera mig på honom och han på mig. Fast jag har fått höra på omvägar att han bara pratar gott om mig och det är skoj.
 
Sv: Sambons son..

Du, jag föreslår att du åker iväg och gör något annat de helger som din sambo har sin son.
Så att de kan få ta hand om sig själva.

Vid varannan vecka så blir det annorlunda, då så har man en chans att nötas ihop.
Men tala om för sambon att du tänker markera dina gränser runt omkring dig.
Och gör sedan det själv och inte via sambon.

Akta dig däremot för att bli som en annan unge som konkurrerar om TVn, soffan, pappan, pengarna, uppmärksamheten och de övriga resurserna.
Utan se till att uppföra dig som en vuxen i huset.
Jag ser mycket trots i ditt inlägg.
Trots är för barn och inte för vuxna.

Inte_Ung, i sammanslagen familj där vi tycker om varandra.
 
Sv: Sambons son..

*kl*

Först skulle jag bara vilja påpeka att man behöver inte älska/gilla andras barn. Men du som vuxen får acceptera honom som han är.

Då inte sagt att du skall få tolerera vad som helt. Bara vara vuxen, ha dina gränser och uppföra dig korrekt mot honom oavsett vad du tycker om honom eller hans beteende.

Om I_U sa så håll dig borta eller red ut med sambon vilka gränser NI skall ha. Anar ett dåligt samvete hon sambon som försöker plåstra om sonen. Tror tyvärr dåligt-samvete-jag-skall-vara-snäll-mot-grabben-han-får-göra-vad-som-helst inte fungerar.
Barnen är såpass kloka att de genomskådar det och drar nytta av det, utan för den skull bli glada av sina "förmåner". Det är inte detta de söker hos sina föräldrar.

Skall ni börja ha honom mera kanske det vore en idé att du och han försöker bygga upp en egen relation. Försöka hitta något ni kan göra tillsammans som både du och han tycker är roligt. Tex bowla, spela badminton. Se till att hitta något som är kul att göra med även trista personer så skall du se att bakom den där eländiga sambo sonen finns en ganska go kille.
Vardagsliv med vanliga saker gör lätt att man inte ser de goda egenskaperna hos varandra.
 
Sv: Sambons son..

Jag tycker helt tvartom an Inte_Ung...istallet for att halla dej borta, umgas bara med sonen, utan din sambo! Hitta en sak som ni har gemensamt, och bilda ett forhallande pa det. Grejen ar att nar han och du har nagonting gemensamt, sa kommer ni kanske att fa en mycket battre relation an vad han och pappan har.
13 ar ar en jobbig alder for foraldrarna - men annu varre for sonen. Satt dej in i hans situation och forsok forsta varfor han ar som han ar.

Vad tycker han om att gora nar han ar hos er? Om han inte gor nagonting annat an att titta pa TV, kan jag ocksa forsta om han ar bestamd over vad han vill titta pa...det finns kanske inte sa mycket annat att gora. Och om du vill kolla pa ett speciellt program som han inte ar intresserad av, vad har han for val av andra aktiviteter?
 
Sv: Sambons son..

ramonarunds skrev:
...umgas bara med sonen, utan din sambo!
Det håller jag med om vid varannanveckas boende.
Men inte vid varannan helgs umgänge.

Sonen kommer då 4dagar i månaden för att ha kontakt med sin pappa och inte med pappans sambo.
 
Sv: Sambons son..

pomelo skrev:
Allt, och då menar jag verkligen allt, kretsar kring honom de helger (varannan) vi har honom.

Han är 13 år och träffar sin pappa fjuttiga varannan helg. De få timmar han har med sin pappa ska allt kretsa runt honom.

Väx upp.
 
Sv: Sambons son..

Men vilken sned bild av en far-son-relation ger inte det?

Ingen förälder ska vara dörrmatta åt sina barn och jag ser det som orimligt att en trettonåring ska styra en familj bara för att pappa och son träffas så sällan. Det måste finnas gränser.
 
Sv: Sambons son..

Gränsen är att det bara är 4 dagar/månad.
Så det är inget som sambon skall tjaffsa om som en annan barnunge.
I heltidsfamiljer så styr varje barn mera än så.
Och här så har pojken bara 4 dagar på sig att ta 30 dagars plats.
Då så blir det litet intensivt, det får man räkna med.
 
Sv: Sambons son..

Nej, jag tycker precis som IU. Sonen har väldigt få timmar med sin pappa, de timmarna tycker jag han ska stå i cemtrum för pappans uppmärksamhet. Tänk så mycket som ska hinnas med på de timmarna.
 
Sv: Sambons son..

Jag skulle vilja veta vad Pomelo har for synpunkter nu nar vi sagt vad vi tycker?? Vart ar hon nagonstans?
 
Sv: Sambons son..

Jag håller med dig!!!

Grabben är 13 år och ska bestämma vad familjen ska äta och vad dom ska se på TV. !?
Nej, för mig låter det inte riktigt klokt. Pappan och sonen kan, och ska, ha kvalitetstid utan att för den skull låta sonen bestämma allting.
 
Sv: Sambons son..

Jag tycker både IU och Snuffsan resonerar förnuftigt. Låt pappan och sonen vara i centrum under de ynka 4 dagarna per månad, håll dig undan om du inte står ut!
 
Sv: Sambons son..

Pappan och sonen skall framför allt ha det trevligt tillsammans utan att någon svartsjuk sambo lägger sig i det.
Om det då inbegriper att sonen bestämmer TV-programmen och maten, så fine.
Det är 4 av 30 dagar i månaden.
De övriga så kan sambon och pappan äta vad de vill och titta på vad de vill på TVn.

Grejjen är att förstå att ett varannan helg barn tar lika mycket plats som ett heltidsbarn.
D.v.s. all plats under sina 4 dagar.

I en familj med heltidsbarn så tar alla i familjen plats i proportion till det antal som familjen består av.
Om man är 3 st i familjen, så tar var och en 1/3 av platsen.
För ett ensamt barn i en familj med 3 vuxna, så är det 10 dagar.
Det är mera än 4.
Ekvationen går inte ihop.

Vi är 5 i familjen.
Och får då dela alla resurser på 5 delar.
2 TV-apparater med video och DVD, 5 datorer och flera sällskapsrum är då en bra idé.
 
Sv: Sambons son..

Sar skrev:
Jag tycker både IU och Snuffsan resonerar förnuftigt. Låt pappan och sonen vara i centrum under de ynka 4 dagarna per månad, håll dig undan om du inte står ut!


Håller med, men för den skull ska inte pomelo utplåna sig själv de dagarna.
 
Sv: Sambons son..

Varför inte det.
Hon kan ju faktiskt ta och roa sig själv varannan helg.
Det är väl en självständig vuxen som vi talar om här?

Skaffa en till TV i sovrummet och gilla läget.
 
Sv: Sambons son..

Hållt sig undan, ja, det hade nog jag oxå gjort och låtit föräldrarna ta hand om det. Utplånat mig själv för en trettonåring, nej, där går gränsen. Nu vet vi iofs inte mognadsgraden på just denna trettonåring så det kan vara svårt att sia om.
 
Sv: Sambons son..

Men att hålla sig undan varannan helg ser inte jag som att utplåna sig själv.
Det finns väl annat att göra än att konkurrera om TVn när man är en vuxen kvinna.
Åka på tävlingar, gå ut med vänninorna och dansa eller något annat som man gillar.
 
Sv: Sambons son..

Jag höll med på detta citatet "Jag tycker både IU och Snuffsan resonerar förnuftigt. Låt pappan och sonen vara i centrum under de ynka 4 dagarna per månad, håll dig undan om du inte står ut!" och lade till att jag tyckte att för den skull att pomelo inte skulle utplåna sig själv och trodde att jag klargjort en viss skillnad.

Inte_Ung skrev:
Men att hålla sig undan varannan helg ser inte jag som att utplåna sig själv.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 523
Senast: Modest
·
  • Artikel
Dagbok Jag vill bara gnälla av mig, så jag gör det här. Jag hatar att jobba, det har jag alltid gjort sedan jag började sommarjobba. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
3 422
Senast: Exile
·
Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
8 453
Senast: sjoberga
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
2 811
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp