Har skummat tråden, och tänker överlag att hur man ser på sina klädval och vilka åsikter som är välkomna eller inte i en relation bör rimligtvis vara väldigt individuellt och skilja sig en hel del olika par emellan. Själv uppskattar jag om min sambo tycker att jag är fin, så står jag och väger mellan olika klädval en kväll, eller köp, så frågar jag om hans åsikt och uppskattar hans uppriktiga svar. Det betyder inte att jag alltid agerar efter det, men jag vill gärna veta vad han tycker. Varken han eller jag känner oss granskade eller ouppskattade av att då och då få lite input på klädval, frisyr, smink eller vad det nu kan vara. Men visst, det följer ju alltid av att någon av oss har frågat om det. Skulle han däremot tycka någonting, utan att jag frågat, så hade jag nog uppskattat det ändå (beroende på kommentarens natur). Jag skulle inte klä mig så han skämdes för mig, det finns tillräckligt mycket kläder inom ramen för vad han inte skäms över som jag trivs i. Sen kanske han tycker klänning A är snyggare än klänning B och det är det väl bara trist för honom om jag själv råkar gilla B bättre.
TS jag hade nog pratat med sambon om jag vore du. Svarar han att ”Det är såhär jag ser ut så du får backa på den punkten” ja, då får du backa. Men sannolikheten är väl större att han kommer att lyssna och vilken lösning ni hittar vet jag inte. Men jag tycker att allt kan diskuteras i en relation om det görs med kärlek och respekt, och oavsett om han vill snygga till sig lite eller inte så tycker jag ändå att han bör ha respekt för dina känslor kring detta och vilja lyssna. Vill han dock verkligen klä sig som han gör, och trivs i det, då är det tyvärr enbart dina egna känslor kring det som du kan ändra.