Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Haha, ska försöka vara snäll ;-). Det är ju där problemet ligger, han godkände schemat (är ju förövrigt inte så länge sedan och han hade ju kunnat kolla upp med sin mamma om det nu vore så oerhört viktigt för honom att ha barnen på hennes lediga helg) och körningen. Nu anser han att han inte alls godkänt det. Det finns ju skriftligt att han godkänt schemat, men det känns jäkligt olustigt att han anser att han ska ändra både det och körningen nu... Då går det ju inte att ha nåt schema liksom om det ändå ska ändras och förklaras ogiltigt i tid och otid....DU vill att barnen ska träffa pappa - men han vill ju inte! Sluta curla honom. Barnen blir inte lyckligare av att du pressar fram umgänge han inte vill ha.
Och återigen.
Följ de överenskommelser ni HAR. Gör INGA ändringar. Ändra inget alls.
Ring inte upp honom utan låt honom ringa på den telefon ni kommit överens om på de tider han accepterat att han ska ringa.
Svara inte i din telefon när han ringer dig.
Kör bara de resor som ni två kommit överens om, INGET annat.
Jag har ingen kunskap om praxis i hur man löser resor, det får någon annan svara på. Men tills det är utrett så ska du inte köra något som han bestämmer att du ska. Ni ska vara överens - annars ska du inte köra någonstans alls.
Snälla!
Jag hoppas du har rätt. Tror jag läst någonstans i tråden att många föräldrar gör så. Jag hoppas det är ett relativt vanligt förfarande.Om ni kör hälften var så kan han INTE hålla det emot dig vid en tvist, han hämtar och du hämtar. Ni ansvarar för hälften var.
Ni har ju så rätt. Och det är så svårt. Han vill ju ha barnen säger han, det är ju jag som motarbetar honom och som förvägrar dem att träffa honom eftersom jag inte kan ändra schemat och eftersom jag inte vill mötas på halva vägen....Sluta vilja att han ska ha barnen. Det är han som måste vilja det.
Han vill enbart kontrollera dig och med stor framgång så använder han barnen som slagträ.
Ni har ett schema - det följer ni punkt slut.
Ni har ju så rätt. Och det är så svårt. Han vill ju ha barnen säger han, det är ju jag som motarbetar honom och som förvägrar dem att träffa honom eftersom jag inte kan ändra schemat och eftersom jag inte vill mötas på halva vägen....
Nä, ni har nog rätt eller rättare sagt, ni HAR rätt... Men som sagt, det är ju det som är så svårt för då kanske barnen inte får träffa pappa alls. Och det har han ju en poäng i att det i så fall är mitt fel för det är ju jag som vägrat ändringar. Tror ju egentligen att han vill träffa sina barn, hur kan man välja bort dem liksom, men sedan så blir han så frustrerad att han bara måste se om han får mig att ändra mina planer för honom för så har det ju varit hela tiden...
.
Han har INGEN poäng i att det är ditt fel!!Nä, ni har nog rätt eller rättare sagt, ni HAR rätt... Men som sagt, det är ju det som är så svårt för då kanske barnen inte får träffa pappa alls. Och det har han ju en poäng i att det i så fall är mitt fel för det är ju jag som vägrat ändringar. Tror ju egentligen att han vill träffa sina barn, hur kan man välja bort dem liksom, men sedan så blir han så frustrerad att han bara måste se om han får mig att ändra mina planer för honom för så har det ju varit hela tiden...
Nu tror jag dessutom han börjar bli svartsjuk på min nya. Jag är väldigt noga med att inte dra upp honom i diskussioner, nämner ingenting om honom, men barnen gör desto mer när de väl pratar med pappa. Jag förstår nog det, att det inte är så kul att höra på... Är väl därför han måste slänga sig med uttryck att hans nya minsann vill att de ska ha barnen på heltid och så, för att göra mig svartsjuk. Och det är klart, jag tycker inte om att höra det heller.
Nä, ni har nog rätt eller rättare sagt, ni HAR rätt... Men som sagt, det är ju det som är så svårt för då kanske barnen inte får träffa pappa alls. Och det har han ju en poäng i att det i så fall är mitt fel för det är ju jag som vägrat ändringar. Tror ju egentligen att han vill träffa sina barn, hur kan man välja bort dem liksom, men sedan så blir han så frustrerad att han bara måste se om han får mig att ändra mina planer för honom för så har det ju varit hela tiden...
Nu tror jag dessutom han börjar bli svartsjuk på min nya. Jag är väldigt noga med att inte dra upp honom i diskussioner, nämner ingenting om honom, men barnen gör desto mer när de väl pratar med pappa. Jag förstår nog det, att det inte är så kul att höra på... Är väl därför han måste slänga sig med uttryck att hans nya minsann vill att de ska ha barnen på heltid och så, för att göra mig svartsjuk. Och det är klart, jag tycker inte om att höra det heller.
Jo, jag läser, men jag vill ju att barnen ska träffa pappa. Och då känns det som att jag måste svälja min stolthet och principfasthet
...ta några djupa andetag och sen skriva ner allt han säger, gör, säger att han ska göra och sen inte gör, hotar med och när han gör det. Sedan ska du BARA och stenhårt (!) hålla dig till de scheman ni kommit överens om (tala om att du har skriftlig bekräftelse från honom när han gnäller), BARA svara i barnens telefon när han ringer och INTE i din egen, när barnen frågar om honom säger du bara fråga pappa oavsett hur många gånger dom frågar "jag vet inte, det kan du fråga pappa, vill du ringa och fråga honom?" t.ex. Och det ENDA ENDA ENDA du ska säga när han börjar hota, tjata, skrika och ha sig är "om du är missnöjd så får du ta det med *instans* inte med mig för jag har hållt min del av vårt avtal som du har godkänt. Säg det lugnt och upprepa det som ett mantra om han inte ger sig, blir han otrevlig så säger du bara "om du inte kan prata konstruktivt så lägger jag på". När han börjar orera om ensam vårdnad och vad som verkar va hans favorituttryck "förvägrar honom umgänge" så säger du "jag har hållt min del av vårt avtal och jag har dokumenterat allt i vår kommunikation som rör våra barn OCH dina hot som jag för övrigt inte uppskattar så vill du ha ensam vårdnad så vet du att jag har mitt på det torra. Bli inte arg, höj inte rösten, kompromissa inte, köpslå inte, böna och be inte, bara konstatera faktan som finns och blir han otrevlig lägger du på.
Jag ska börja skriva ner allt. Gick igenom hela sms och mailboken igår, ingen rolig läsning, först från båda håll, sedan kalla sms/mail från mig (efter att tråden startades så det har den i alla fall hjälpt för) och ännu hetsigare från honom. Har bett mamma som har barnen den här veckan då jag åker upp på närträff i skolan idag och dessutom sitter med universitetstenta att skriva ner när han ringer - om han ringer... Han hotade igår med att han skulle ringa mig i skolan idag och om jag inte svarar drar han det vidare då han inte anser att jag ska ha barnen om jag ändå lämnar bort dem i tid och otid (tid och otid är en närträff på skolan, tre nätter, varannan månad) men det vet jag ju att han inte kan göra, fast jag kan villigt erkänna att det tär att få sådana hot kastade över mig hela tiden. Det kanske är det bästa att han drar det vidare, om han nu verkligen tror på det, för då kanske familjerätten kan tala om för honom hur korkad han är. Tvivlar ju på att han har varit i kontakt med dem faktiskt även om han säger att han varit det...
Hur som helst, tack återigen för god input och stöttande. Väcker tråden när jag känner att han börjar prata omkull mig. Personligen skulle jag göra en hel del för att barnen ska träffa pappa men som sagt, jag vill inte att han ska styra vårt liv.
Det finns ett par andra saker han börjat kräva nu också efter att jag sagt nej till att byta helg etc, han vill bland annat ha en redogörelse i brev minst en gång i veckan exakt vad barnen har haft för sig, ska sägas som sagt att den äldsta är fyra år, hon kan prata för sig själv om han frågar vad hon gjort och jag har redan vidarebefodrat både bilder från sommaren när hon lärde sig cykla och simma och var med på tennisturnering och månadsbrevet och informationen från förskolan samt inbjudan till gymnastik och dansuppvisningar vecka 49-50, saker han inte ens har gett någon feeback på, känner att jag inte kan göra så mycket mer där men det duger inte för honom. Nu vill han ha en exakt redogörelse för vad barnen gör varje dag... Känner ju själv att kraven är orimliga.
Hur som helst, nu ska jag åka två dagar till Norrland och plugga med likasinnade och faktiskt andas från barnen lite och komma hem med nya krafter att vara en bra mamma
Om man märker att Taktik A inte längre fungerar i bluffstopp, utvecklar den drivne spelaren snabbt en Taktik B att pröva....han vill bland annat ha en redogörelse i brev minst en gång i veckan exakt vad barnen har haft för sig...
Skulle du inte kunna säga att du tycker det här är en strålande idé, men är inte riktigt säker på hur själva upplägget skulle se ut?...han vill bland annat ha en redogörelse i brev minst en gång i veckan exakt vad barnen har haft för sig...
Nu vill han ha en exakt redogörelse för vad barnen gör varje dag... Känner ju själv att kraven är orimliga.
Ja, man kan ju antingen "inte gå till mötes", och då ge honom mer bränsle till hans "du obstruerar min umgängesrätt" - eller så kan man med ett glatt leende knuffa över bajsmackan till honom, för att låta han visa hur den ska hanteras.Det där handlar enbart om att han vill kontrollera dig. Gå honom inte till mötes på den punkten, då ger du ju honom rätt att kontrollera dig.
"Hur man hanterar en besvärlig människa"Nej, precis. Inte spela hans spel, d v s säga nej. Spela sitt eget spel som heter "riktiga livet".
I riktiga livet kommer prestationer med motprestationer. Pappa vill införa veckobrev. Perfekt, jättebra idé. Han börjar, eftersom han vill införa. Så gör mamma likadant påföljande vecka.