Samarbete vid separation - vi är som hund och katt...

Möjligt, jag tänkte mest på skillnaden mellan barnens uppstyrda vardag i usa och det egen ansvar barnet som växte upp i norge fick ta. Man hade liksom mer fri tid och familjetid i familjen i norge jämfört med USA och barnen i norge behövde heller inte skjutsas någonstans för att kunna umgås med andra barn utan gick typ över till grannen och hängde lite.[/QU
 
Jag tror det är jättevanligt exempelvis i USA, det var jättetydligt i ett program på svt det det var två kinesiska tvillingsystrar som växte upp en i USA och en i Norge. Så det är nog en kulturgrej. I Sverige är det nog ganska ovanligt att man har aktiviteter efter förskolan mer än att kanske träffa en kompis någon gång eller stanna i lekparken på väg hem. Men när man börjar skolan sedan så blir det ju desto vanligare att man har aktiviteter efter skoltid.
OT men den förskräckliga dokumentären! Jag klarade inte att se den till slut. Förutom att den exploaterade barnen så gick den alldeles för tydligt ut på att visa det lyckliga norska naturbarnet vs den stackars drillade amerikanska flickan. Och mycket som hände kändes regisserat snarare än dokumenterande.

On topic så tycker jag att telefonspåret fått tråden att fullständigt kantra. Jag kan inget om vårdnadstrassel men jag hoppas att de som kan återvänder till tråden. Den här trådskaparen behöver ju hjälp.
 
Möjligt, jag tänkte mest på skillnaden mellan barnens uppstyrda vardag i usa och det egen ansvar barnet som växte upp i norge fick ta. Man hade liksom mer fri tid och familjetid i familjen i norge jämfört med USA och barnen i norge behövde heller inte skjutsas någonstans för att kunna umgås med andra barn utan gick typ över till grannen och hängde lite.

Fångar bara sista knappen nu, är trött och ska lägga barnen och mig själv snart. Jo, det är nog typiskt svenskt att tycka att det blir för mycket för barnen och att de måste ha familjetid etc. Det finns otroligt många länder där även unga barn har aktiviteter mer eller mindre varje dag. Jag är uppvuxen så - liksom mitt ex och vi har åtminstone varit överrense om det, att ge dem en aktiv fritid. De är fortfarande i åldern där man är med och umgås ihop både vad gäller gymnastik, bollek och stall. Ser inget fel alls med det och tycker snarare att föräldrar som inte väljer att ge sina barn en aktiv fritid (förutsatt att barnen vill ha det så) är dåliga föräldrar även om jag aldrig skulle kommentera det förstås för det är upp till var och en. Självklart handlar det om att barnen ska vilja det själv, min erfarenhet är dock att genom att aktivera barn i unga år blir de även sedan bättre på att planera sin tid när läxor kommer in i bilden och dessutom kommer filmer, dataspel etc i andra hand

Där vi bodde skedde skolstarten när barnen var fem år, långa dagar med läxor. Mina barn gick i kindergarden 1 och 2, som vår sexårs förskola men lite striktare dock inte jättelånga dagar (9-14) därefter hem för "läxor", mat och ut på aktivitet. Man får tycka vad man vill om det systemet, jag förespråkar dock det även om det kanske inte ska vara så strikt som det var från ung ålder där. Å andra sidan - de lär få det betydligt lättare nu när de är hemma igen och ska gå på förskola....

Nog om det - aktivitet är bra anser jag förutsatt att barnen vill vara med på det och så länge min dotter, som hade sju aktiviteter plus playdates när vi bodde utomlands vill ha det kommer inte jag, eller pappan, att hindra att hon vill göra samma sak här i Sverige nu.

Jag är väl medveten om att det kan bli mycket med mitt plugg, men eftersom ingen här har en aning om vad jag läser och hur jag lägger upp det kanske man ska fråga det först innan man ifrågasätter det? Allt går med planering, det är den planeringen jag sagt att jag behöver från början och barnen (eller jag) lär inte bli gladare av att jag kastar bort en examen som kommer att ge mig ett vettigt jobb. Det är utbildningar som inte är några större problem att klara eftersom man går dessa för att man är intresserad och de går på distans, men självklart kräver de planering trots det. Skulle tagit csn men fick erbjudande om en så pass bra tjänst som relaterar till vad jag ska göra sen så jag provar i alla fall, sedan får vi se hur det funkar. Kan man klara sig utan lån är det bra anser jag. Funkar det inte kan jag alltid gå tillbaka till lånet.

Förövrigt - nej - skype fungerar inte på min dator (någon var väldigt tydlig med att säga att jag inte ville samarbeta där), men jag har bara ett hål i datorn, i detta måste jag använda modemet. Det finns inget uttag för en webkamera med andra ord och jag har ärligt så mycket skit på datorn också att jag inte tror att skype funkar redigt. Pappan jobbar dessutom på ett jobb där de byter datorer en gång i kvartalet, så svårt för han att få tag i en dator är det med andra ord inte. Om skype är viktigt för honom....
Någon frågade hur ofta barnen träffar honom eftersom jag tydligen inte är intresserad att han ska få träffa dem. Han hade dem två och en halv vecka i somras - efter TJAT från mig. Då ändrade han sig tre gånger hur han skulle ha dem innan de väl åkte dit. Sedan kom vi överrens om i juli, alltså två månader sedan, att han skulle ha dem från idag till på söndag. De är inte där eftersom jag vägrade köra då jag inte har pengar och han inte ville hämta då han inte har körkort. Han skulle betala bensinen som jag sagt i början men dessa pengar har inte kommit in på kontot och jag anser inte heller att jag har möjlighet att köra 240 mil en gång i månaden. Om ni tycker att det är att jag hindrar dem från att träffa pappa får ni tycka det. Allt kan inte vara min sak för att jag är boendeförälder när han inte ens vill betala underhåll... Nu har han bestämt att han ska ha dem om två veckor. Då KAN jag inte köra hur gärna jag än vill eftersom jag pluggar distans i norra Sverige och inte kommer att orka köra både 70 mil upp och 60 mil ner, och det vet han. Det handlar inte om att jag inte vill att barnen ska träffa pappa. Men det måste funka också. Så enkelt är det.

För övrigt tog jag upp med egen telefon nu till honom. "Så jävla löjlig du är, jag kommer ändå inte använda den" var hans kommentar. Kan ju i och för sig ändras med tiden.
 
Dock ska sägas att det gått ett steg åt rätt riktning idag - exet har självmant godkänt flyttansökan så blir barnen bara skrivna här så får de dagis (de är redan erbjudna en plats men de måste vara skrivna i kommunen) och det tar en vecka innan det kommer in i systemet. Sedan kan de få börja dagis, och tro mig, det behöver de efter att ha varit hemma sedan slutet av maj.
 
@Minlillatos

Självklart handlar det om att barnen ska vilja det själv, min erfarenhet är dock att genom att aktivera barn i unga år blir de även sedan bättre på att planera sin tid när läxor kommer in i bilden och dessutom kommer filmer, dataspel etc i andra hand
Jag tror knappast att barnen blir stillasittande i framtiden för att de inte "aktiverades" ordentligt när de var tre år gamla.
 
Nej, kanske inte. Och det är som sagt upp till dig vad du anser om det. Jag tycker det är bra att aktivera dem. Sedan kan vi snacka om det i oändlighet, jag kommer ändå inte ändra mig om just den saken. Finns som sagt gott om länder där man använder sig av den varianten. Ingetdera av det behöver vara fel, eller hur?
 
Nej, kanske inte. Och det är som sagt upp till dig vad du anser om det. Jag tycker det är bra att aktivera dem. Sedan kan vi snacka om det i oändlighet, jag kommer ändå inte ändra mig om just den saken. Finns som sagt gott om länder där man använder sig av den varianten. Ingetdera av det behöver vara fel, eller hur?
Det finns inte särskillt gott om länder där barnen har organiserade aktiviteter 8-10 timmar om dagen vilket är realiteten för många barn i Sverige. Finns det då verkligen gott om länder som har full dag på dagis + kvällsaktiviteter? Jag tvivlar ärligt på det. Självklart finns det mer utrymme för icke dagisaktiviteter om man slutar ca 14, då har man 3-4 timmar extra vilket gör en stor skillnad.

Vilka länder tänker du på med mer organiserade aktiviteter än i Sverige?
 
Det finns inte särskillt gott om länder där barnen har organiserade aktiviteter 8-10 timmar om dagen vilket är realiteten för många barn i Sverige. Finns det då verkligen gott om länder som har full dag på dagis + kvällsaktiviteter? Jag tvivlar ärligt på det. Självklart finns det mer utrymme för icke dagisaktiviteter om man slutar ca 14, då har man 3-4 timmar extra vilket gör en stor skillnad.

Vilka länder tänker du på med mer organiserade aktiviteter än i Sverige?

Hon kanske tanker pa England t.ex. Har ar det valdigt vanligt med aktiviteter fran 3 ar och uppat. Mina barn (sex ar) gar pa gymnastik, dans, simning och ridning, och de borjade tidigt med alltihop. Aven lektraffar med andra barn organiseras regelbundet tidigt, antagligen for att boendesituationen ser annorlunda ut har jamfort med i Sverige. I Sverige har de flesta villor laga hackar eller staket sa att man kan se in till grannen, och flerbostadshus har fina lekplatser precis utanfor. I England ar det hoga hackar/murar/staket runt villorna och man maste ga/aka en bit till lekplatserna. Plus att det inte ar lika vanligt som i Sverige att bada foraldrarna jobbar heltid - och gor de det sa finns oftast en nanny eller aupair som tar dem till aktiviteterna.

En parentes bara :-)
 
Det finns inte särskillt gott om länder där barnen har organiserade aktiviteter 8-10 timmar om dagen vilket är realiteten för många barn i Sverige. Finns det då verkligen gott om länder som har full dag på dagis + kvällsaktiviteter? Jag tvivlar ärligt på det. Självklart finns det mer utrymme för icke dagisaktiviteter om man slutar ca 14, då har man 3-4 timmar extra vilket gör en stor skillnad.

Vilka länder tänker du på med mer organiserade aktiviteter än i Sverige?
Som sagt - där vi bodde var det mycket vanligt scenario (även om föräldrarna jobbade heltid). Liksom de flesta av de länder med engelskt skolsystem där jag har vänner i. Visst, de kanske slutar kindergarden någon timme tidigare, men det är också ett land som har läxor från fyra års ålder. Jag har dessutom en kusin i New York, hennes fyraåriga dotter dansar balett fyra kvällar i veckan trots heltid på svensk förskola. Ska man tro de vänner jag har i Frankrike och Australien verkar det likadant, men nu har jag inte frågat dem så invecklat om hur det är där och hur mycket aktiviteter de har där...

Hur som helst ser jag inte poängen över att haka upp sig på det. Min dotter älskar att aktivera sig, gjorde det redan i våras. Sonen börjar i år, får se hur han tar det. Jag och många av mina vänner är uppvuxna med olika fritidsaktiviteter trots långa dagar på förskola redan från 4-5 års åldern. Det är ju något som jag och mitt ex faktiskt är överrens om så länge barnen tycker det är kul så det känns som fel sak att haka upp sig på...
 
Hon kanske tanker pa England t.ex. Har ar det valdigt vanligt med aktiviteter fran 3 ar och uppat. Mina barn (sex ar) gar pa gymnastik, dans, simning och ridning, och de borjade tidigt med alltihop. Aven lektraffar med andra barn organiseras regelbundet tidigt, antagligen for att boendesituationen ser annorlunda ut har jamfort med i Sverige. I Sverige har de flesta villor laga hackar eller staket sa att man kan se in till grannen, och flerbostadshus har fina lekplatser precis utanfor. I England ar det hoga hackar/murar/staket runt villorna och man maste ga/aka en bit till lekplatserna. Plus att det inte ar lika vanligt som i Sverige att bada foraldrarna jobbar heltid - och gor de det sa finns oftast en nanny eller aupair som tar dem till aktiviteterna.

En parentes bara :-)
Så kontentan är att barnen i England har färre antal timmar organiserade aktiviteter än i Sverige. Det låter inte som det land TS beskriver.
 
Så kontentan är att barnen i England har färre antal timmar organiserade aktiviteter än i Sverige. Det låter inte som det land TS beskriver.
Fast det skrev hon väl inte? Hon skrev att boendesituationen ser olika ut? Skulle tippa på att kontentan är att det är vanligt med aktiviteter på fritiden. Och som sagt. Fel grej att haka upp sig på vad gäller det handhavandet vi har med våra barn.
 
Fast det skrev hon väl inte? Hon skrev att boendesituationen ser olika ut? Skulle tippa på att kontentan är att det är vanligt med aktiviteter på fritiden. Och som sagt. Fel grej att haka upp sig på vad gäller det handhavandet vi har med våra barn.

Och att båda föräldrarna sällan jobbar heltid och om de gör det så använder man sig ofta av Nanny som hämtar barnen. Det låter inte som direkt heltid på dagis i mina ögon och vad jag vet är det relativt vanligt med hemmafruar om man jämför med Sverige.

Jag undrar fortfarande vilka länder det är brnen ofta har 8-10 rimmar på dagis + aktiviteter på kvällen många dagar i veckan. Det kanske finns, men vilka?

Jag räknar med att det finns i flertalet länder för enstaka men det jag syftar på är var det är vanligt.

Edit: jag frågar för att du tycks mena att Svenska barn har så mycket mindre aktiviteter än andra länder och med tanke på vad jag vet om barnomsorgen så är den betydligt mindre utbyggd i många länder jämfört med här och hemmafruar och deltidsarbet är vanligare i många länder än i Sverige. Har man inte någon form av heltidsaktivitet så krävs det många timmar av eftermiddags/kvällsaktivteter för att komma i fatt.
 
Senast ändrad:
Och att båda föräldrarna sällan jobbar heltid och om de gör det så använder man sig ofta av Nanny som hämtar barnen. Det låter inte som direkt heltid på dagis i mina ögon och vad jag vet är det relativt vanligt med hemmafruar om man jämför med Sverige.

Jag undrar fortfarande vilka länder det är brnen ofta har 8-10 rimmar på dagis + aktiviteter på kvällen många dagar i veckan. Det kanske finns, men vilka?

Jag räknar med att det finns i flertalet länder för enstaka men det jag syftar på är var det är vanligt.
Vilken relevans har det till grundproblemet, dvs att pappan inte vill samarbeta??
 
Vilken relevans har det till grundproblemet, dvs att pappan inte vill samarbeta??
Samma relevans som alla andra inlägg i ämnet+ allt tjat om mobiltelefonen. Och väldigt mycket mer relevans än ditt inlägg. Du skulle nog kunna citera 90% av inläggen i tråden med samma fråga ;)
 
Samma relevans som alla andra inlägg i ämnet+ allt tjat om mobiltelefonen. Och väldigt mycket mer relevans än ditt inlägg. Du skulle nog kunna citera 90% av inläggen i tråden med samma fråga ;)
Nej det har ingen relevans. Eftersom denna frågan är något vi verkligen är överrens om. Och har varit hela tiden. Ingen av de vänner i min vänkrets som har aktiviteter för barn redan som tre fyra åringar har för övrigt nanny. Och som sagt, de kanske slutar någon timme tidigare men har å andra sidan istället läxor från riktigt tidig ålder. Även den tid de måste lägga på dessa bör naturligtvis räknas in i din tid. Jag anser fortfarande att det är bra att aktivera barn. Hellre nu så de kan välja sedan när de börjar skolan och det kommer läxor till. Men som sagt, i övrigt finns ingen relevans. Släpp det eller starta en egen tråd för här är vi faktiskt helt överrens jag och mitt ex. För en gångs skull.
 
On topic så tycker jag att telefonspåret fått tråden att fullständigt kantra. Jag kan inget om vårdnadstrassel men jag hoppas att de som kan återvänder till tråden. Den här trådskaparen behöver ju hjälp.
Jag håller med. Först telefonspåret, nu aktivitetspåret.

Även om trådar ibland rinner iväg långt från ursprungsinlägget så är det väl magstarkt att i en tråd där TS har uppenbara samarbetsproblem med sitt ex börja avhandla huruvida hon är en "god mor" som har aktiviteter inplanerade för sina barn.
 
Nej det har ingen relevans. Eftersom denna frågan är något vi verkligen är överrens om. Och har varit hela tiden. Ingen av de vänner i min vänkrets som har aktiviteter för barn redan som tre fyra åringar har för övrigt nanny. Och som sagt, de kanske slutar någon timme tidigare men har å andra sidan istället läxor från riktigt tidig ålder. Även den tid de måste lägga på dessa bör naturligtvis räknas in i din tid. Jag anser fortfarande att det är bra att aktivera barn. Hellre nu så de kan välja sedan när de börjar skolan och det kommer läxor till. Men som sagt, i övrigt finns ingen relevans. Släpp det eller starta en egen tråd för här är vi faktiskt helt överrens jag och mitt ex. För en gångs skull.

Men ni är inte överens om konsekvenserna. Alla aktiviter gör att möjliga telefontider bli minimala. Det var därför jag påpekade det, du vill att barnen ska ha kontakt med sin pappa, klagar över att han inte ringer men alla förslag till att underlätta kontakten dissar du. Du klagar över att han nte ringer oftare än en gång i veckan till barnen, men hur i hela fridens namn ska han ens kunna pricka in fler om det var okej för dig? Ringa flera gånger på söndagen kanske, att en partyprisse som han verkar vara inte ringer fredag kväll kan man förstå.

Om du inte har så fullspäckade dagar så att ni inte får fem minuter över då och då så kanske din fd kunnat hitta mer utrymme att ringa.
 
Men ni är inte överens om konsekvenserna. Alla aktiviter gör att möjliga telefontider bli minimala. Det var därför jag påpekade det, du vill att barnen ska ha kontakt med sin pappa, klagar över att han inte ringer men alla förslag till att underlätta kontakten dissar du. Du klagar över att han nte ringer oftare än en gång i veckan till barnen, men hur i hela fridens namn ska han ens kunna pricka in fler om det var okej för dig? Ringa flera gånger på söndagen kanske, att en partyprisse som han verkar vara inte ringer fredag kväll kan man förstå.

Om du inte har så fullspäckade dagar så att ni inte får fem minuter över då och då så kanske din fd kunnat hitta mer utrymme att ringa.
Jag tänkte just på det faktiskt. Och vill inte barnen prata då, för att de leker eller så, så "missar" han veckans chans att prata med barnen.


TS, om han säger att han vill ringa och säga godnatt varje kväll, vad säger du då?
 
Men ni är inte överens om konsekvenserna. Alla aktiviter gör att möjliga telefontider bli minimala. Det var därför jag påpekade det, du vill att barnen ska ha kontakt med sin pappa, klagar över att han inte ringer men alla förslag till att underlätta kontakten dissar du. Du klagar över att han nte ringer oftare än en gång i veckan till barnen, men hur i hela fridens namn ska han ens kunna pricka in fler om det var okej för dig? Ringa flera gånger på söndagen kanske, att en partyprisse som han verkar vara inte ringer fredag kväll kan man förstå.

Om du inte har så fullspäckade dagar så att ni inte får fem minuter över då och då så kanske din fd kunnat hitta mer utrymme att ringa.
Fast påpekade... Tycker du verkligen att det är påpekande när du tjatar om det som du gör? Men nej, jag har varit tydlig med att vi håller på att skaffa en hållbar vardag för oss. Att pappan ändå inte skulle ringa annat än när det passade honom. Är det då inte bättre att han ringer när det passar barnen? Om de vill hålla på med sina aktiviteter - då ska inte det bero på huruvida pappan inte kan ringa på andra tider. Anser jag.
 

Liknande trådar

Relationer Visste inte vad jag skulle döpa tråden till... Men normen är väl i stora drag att man har en relation oftast med en person. Kanske...
2 3
Svar
57
· Visningar
4 177
Senast: gullviva
·
Relationer Gammal användare med anonymt nick pga vill inte kunna bli googlad. Det är så att jag har två minderåriga barn och är skild från barnens...
Svar
5
· Visningar
1 160
Senast: Crossline
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 727
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
8 905
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp