Är det säkert att det kravet inte har kommit från ordet "telefontider" och att han bara "får" (han kan ha tolkat det så i och med ordet telefontider) ringa under några få timmar och inte ens varje dag?
Jag hade inte nöjt mig med telefontider. Jag hade inte accepterat att barnen inte kan undvara några få minuter av sitt liv varje dag för att jag ska kunna ringa och säga godnatt till dem. Att ringa sina barn varje dag och säga godnatt är ett bra sätt det också för att hålla kontakten när man inte är där varje dag.
Att han kräver att bara ringa på kontorstider är väldigt fel, men jag anser också det är fel av TS att ha fasta telefontider. Varför inte skaffa en extra telefon som flera i tråden föreslagit, som barnen pratar i när pappan ringer och ha den avstängd/på ljudlös när barnen inte kan prata av olika anledningar och då helt enkelt bara inte svara?
Vill jag själv inte störas av telefonsamtal och dylikt så har jag den på ljudlös, eller helt avstängd eller inte tar med den dit jag går. Svårare än så ser jag inte att det behöver vara.
Och att pappan ringer och pratar med barnen tre minuter innan läggdags kan jag absolut inte förstå att man inte kan stå ut med som mamma. Om man nattar barnen och han gång efter annan ringer då kan man ta upp att kl 19.30 lägger barnen sig och därefter kan du inte prata med barnen för ingen svarar helt enkelt. Att någon gång ibland störas en stund innan pyjamas och tandborstning eller varför inte mitt i maten eller på lekplatsen, innan dansen eller bussen kan ju inte vara så jobbigt tycker jag. Det är ju inte så att hela världen ramlar sönder för att barnen pratar några minuter med pappa strax innan middagen eller mitt i ens. Är det olämpligt- svara inte. Är täckningen dålig, upplys honom om det och låt det brytas.
Om man inte vill att pappan ALLS ringer till ens egen telefon för att prata med barnen så får man skaffa en som han kan ringa till. Jag antar att barn som är 3 och 4 år kan säga några ord samt även hålla i en telefon så det enda TS behöver göra är ju att trycka på svara och räcka över och sedan trycka på avsluta. Jag har själv ofta pratat med min nu 3åriga systerdotter i telefon sedan hon var 2 år och visst, samtalen kan vara ganska enkelspåriga och ibland pratar jag mest och hon hummar osv men hålla i en telefon kan hon och det är kontakten som är det viktiga- ATT man ringer.
Att pappan sedan verkligen inte ringer mer än en gång i veckan och sedan ännu mer sällan kanske är en helt annan sak, det är upp till honom men att kompromissa med en "barntelefon" som är öppen för pappan att nå barnen när det går och inte ha telefontider, det tycker jag att man som mamma ska underlätta för umgänget med.
I mina ögon är det just DET som innebär att underlätta umgänget mellan barnen och pappan.
Att vi kan gissa att han inte kommer störa speciellt ofta är ju hans bekymmer, men TS har gjort sin del av umgängesbiten med att tillhandahålla en telefon (oavsett om det är hennes eller en som barnen pratar i) och inte ha några fasta telefontider. Det är inte för hans skull. Det är för barnens.
Att all annan kommunikation mellan föräldrarna ska ske via mail håller jag helt och fullt med om.