Men fortfarande är barnen 3 och 4. Självklart är en förälder delaktig i svarande osv.Nej du ger barnen en egen telefon att svara i när du inte är där.
Så slipper du det hela.
Varför är det så svårt för dig att förstå detta?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Men fortfarande är barnen 3 och 4. Självklart är en förälder delaktig i svarande osv.Nej du ger barnen en egen telefon att svara i när du inte är där.
Så slipper du det hela.
Då så låter man någon vuxen ta hand om den mellan samtalen.En fyraåring som inte ens kan leka snällt med sina barbies är inte mogen att ha en mobil. ..
De behöver inte sköta den själva.För att hon inte tror att barnen som är väldigt små kan sköta en telefon själva?
Därför att det inte handlar om det.Men fortfarande är barnen 3 och 4. Självklart är en förälder delaktig i svarande osv.
Varför är det så svårt för dig att förstå detta?
Ja visst tanken är god om jag kan få tag i en telefon (att köpa en själv känns uteslutet då jag måste hålla hårt i de pengar jag har, nej, det är inte mycket pengar det handlar om för den billigaste telefonen men det är inte heller prio ett just nu då jag har en hel del andra ställen att fylla igen i första hand). Jag förstår absolut tanken, men däremot, om jag ändå ska svara och så i deras telefon får han ju ändå tag i mig via den, då kvittar det ju för mig vilken telefon han ringer på (är inte heller säker på att det är en bra idé att särbo ska ha den rollen, av olika anledningar).Då så låter man någon vuxen ta hand om den mellan samtalen.
Lämna den till särbon på dagen, på dagis i framtiden och när det ringer i den så kan barnen få svara i den om det passar just då.
Om det inte passar så är det ingen som svarar.
Inte svårare än så.
Det är inte en roll.(är inte heller säker på att det är en bra idé att särbo ska ha den rollen, av olika anledningar).
Ja precis, brukar ju alltid finnas folk som ska ha den. Dock är barnen så små att de inte riktigt fattar vad de ska göra med telefonen, och ofta brukar de inte ens vilja prata med de som ringer (då måste man börja prata själv). De vänjer sig säkert om det är så men kan vara svårt i början. Dock kan de ju ändå inte ha den på dagis, och särbon åker ju hem i nästa vecka (och jag hoppas verkligen att det är klart med dagisplats etc tills dess då jag fått vikariat på 100% en månad framöver, annars blir det hårt). Som sagt, det stör mig egentligen inte att han ringer på min telefon om det är för att prata med barnen, och han har ju fått tiderna som det faktiskt går att få tag i dem, men visst, förstår poängen i att han inte ska ringa just min telefon också.Det är inte en roll.
Det är en telefon.
Det skall vara transparent vem som har den.
Ingen annan än barnen skall säga något i den.
Pappan skall inte ha någon chans att varken nå dig på telefon eller kunna klaga över tiderna.
Min gissning är att han inte kommer att ringa alls då.
Du kan säkert få någon enkel telefon av någon som fått en över.
Jag försöker. Fast egentligen vill jag ju bara att sånt här ska fungera. Har som sagt talat om när han kan ringa på min telefon för att få tag i barnen - där kan absolut en telefon till barnen vara en lösning. Skype har han ju krävt men jag har ingen dator till det och där kan jag inte gå honom till viljes, har inga pengar helt enkelt att lägga på en ny dator. Men ändå så är det ju de tiderna som kommer att gälla. Har pratat med familjerätt, har ett inbokat möte som de ska kalla honom till via telefon som han inte kommer att svara på, har han sagt... Hur som helst. Borde vara lag på att man ska gå i familjeterapi vid separation. Hade gynnat båda parter och barnen.Det som jag kan se som skulle hjälpa dig är att du börjar att tänka i andra spår.
Du måste ducka i stället för att slösa energi på att försvara dig.
Pappan får veva sig trött i luften.
Du kan inte ändra på pappan utan bara på ditt eget agerande.
Gå runt honom och problemen så mycket som du kan.
Gå genom soc, familjerätten, andra och ta inget direkt med honom.
Kortslut honom.
Ja precis, brukar ju alltid finnas folk som ska ha den. Dock är barnen så små att de inte riktigt fattar vad de ska göra med telefonen, och ofta brukar de inte ens vilja prata med de som ringer (då måste man börja prata själv). De vänjer sig säkert om det är så men kan vara svårt i början. Dock kan de ju ändå inte ha den på dagis, och särbon åker ju hem i nästa vecka (och jag hoppas verkligen att det är klart med dagisplats etc tills dess då jag fått vikariat på 100% en månad framöver, annars blir det hårt). Som sagt, det stör mig egentligen inte att han ringer på min telefon om det är för att prata med barnen, och han har ju fått tiderna som det faktiskt går att få tag i dem, men visst, förstår poängen i att han inte ska ringa just min telefon också.
Nu ska jag dock försvinna ut och käka lunch och kanske till och med få något gjort sedan ;-)
För att dels slippa få pappan i sin egen telefon och dels kunna säga i familjerätten att pappan kan minsann ringa när han vill.Och varför ska TS skaffa en telefon till barnen bara för att HAN ska kunna ringa exakt de tider han vill?
Det är lättare att få enskild vårdnad numera, just för att föräldrar som inte kan samarbeta inte ska kunna förstöra livet för varandra och därmed också för barnen. Den biten ska du kanske diskutera även med familjerätten, inte bara med juristen.Det ska tydligen väldigt mycket till för att enskild vårdnard ska dömas. Egentligen är det inte dit jag vill heller.
Fast det blir väl samma sak om barnen svara på den tid det är tillgängliga?För att dels slippa få pappan i sin egen telefon och dels kunna säga i familjerätten att pappan kan minsann ringa när han vill.
Det gör att pappan slår i luften.
Och det vill man styra det till.
Man tar bort alla möjligheter att klaga.
Så blir det inget kvar av pappans argument.
Avväpna pappan alltså.
Absolut att jag håller med, dock kan jag fortfarande tycka att exet ska bekosta / se till att barnen har en egen telefon OM han nu vill nå dem och TS inte vill ha kontakt med honom via tel...Den där telefonen har fått en stor roll i diskussionen, men jag tror det är rätt viktigt att komma ifrån att exet ringer TS. HENNES telefon är till för HENNE. Inte för barnen, inte för exet. Ringer man HENNES nummer är det ett ärende man vill HENNE. Inte barnen eller någon annan. Jag hade absolut fredat min telefon. Har gamla lurar liggande här, kan skicka över en. Kontantkort är gratis, ladda behöver man inte om det bara ska ringas TILL telefonen. Saken biff.
Barnen pratar ju uppenbarligen med pappa i TS telefon emellanåt, så nog går det att få någon form av sporadisk kontakt med ungarna via en lur.
TS och exets kommunikation tycker jag är utmärkt att föra vida mail, skriftligt - inget annat. Och aldrig svara i affekt. Aldrig ta billiga poäng och luras att sjunka till samma nivå som exet.
Sedan är det ju givet att meddela "som du vet pluggar och jobbar jag under dina kontorstider, så min telefon och barnen är inte på samma ställe då. Som du säkert förstår kommer de inte att vara anträffbara dagtid via telefon på dagis, så jag föreslår att du försöker hitta ett bättre sätt att hålla kommunikationen med dina barn". Det är lika bra att meddela det redan nu, han får ju gärna tro att dagishistorien kan ordnas utan hans medverkan.