Fast det hjälper ju inte? Jag kommer fortfarande få lov att avsluta ett jobb som jag verkligen tycker är kul och som verkligen kommer att se bra ut efter min utbildning på cvt. Jag kommer fortfarande få avsluta studierna vilket är min väg mot ett ganska välbetalt arbete etc. Det är ju inte på grund av mig? Jag inser ju att det låter bittert och egoistiskt för självklart är det barnen man ska tänka på först, men som sagt, har inte jag det bra kommer inte heller barnen att ha det bra. Och jag tillhör skaran som hellre går och dör än att sätta sig på socialbidrag. Och det är inte på grund mig som jag troligen måste göra det. Sedan - mina egna reaktioner är att skicka ett mail med schema efter juristens rekommendation och efter våra tider när det funkar för oss. Han svarade ju faktiskt på det, eller hur? Vad var så himla fel med att skicka det mailet?
Problemet är att så länge du reagerar som du gör får du två resultat: 1) du mår dåligt och 2) han mår bra och får sitt beteende förstärkt. Ja, det suger att du hamnat i kläm nu - igen! Men så länge du fortsätter reagera så starkt på honom, resonera kring hur han fungerar, jaga upp dig över vad han har gjort och kommer att göra, osv, osv, osv kommer hans beteende att om något bli värre. Han lever på dina reaktioner nu. Du säger ju att han gör saker för att jävlas - sluta belöna det.
När han jävlas och det får jobbiga konsekvenser, försök att inte se det som något annat än otur. Det är inte rättvist att snubbla på trottoaren och slå sönder sina nya glasögon heller, typ... Visst, i ditt fall finns det en person att skylla på och lägga alla frustrationer på, men det är kontraproduktivt. Du matar honom.
Och nej, att du ändrar på dig själv kommer inte att betala sig genast. Men det är en väldigt bra investering för framtiden.