säljbar eller avlivas?

Sv: säljbar eller avlivas?

realist skrev:
En häst som har ett sånt beteende som du beskriver att din häst har är inte frisk i skallen.Den är psykisk störd.En häst som är frisk i skallen har inte det beteendet.Men du kanske kan förklara hur en häst med en psykisk störning uppför sej?
Om inte din häst är psykisk störd så är ingen häst psykisk störd.
Då har du nog missuppfattat en hel del...
Så ta du och läsa hela tråden (igen?) så ska du se att hästens beteende inte är på något sätt stört! :smirk:

Lycka till!

ridtravare skrev:
Har hon ponnymått? I såfall finns det ju en större marknad om hon är fräsch efter sin travarkarriär. Just vad du skrev vill ridas fort och hoppar allt hon ser, kan ju betyda att hon kan ha en framtid - med rätt ägare såklart... Det bästa är förståss om hon springer in massa pengar så hon har en framtid som fölmärr!

Är hon däremot över ponnymått ser det nog mörkare ut då hon inte verkar passar som promenadhäst... Jag tycker hon är ruskigt söt iallafall :love:
Hm? Menar du att för att hon är liten, bör kunna säljas till en unge som ponny??? :eek:
Jag sa att hon gillar att hoppa, inte att hon har en karriär som hopphäst? Vilket vorde ganska svårt när hästens kropp inte passar för ridning överhuvudtaget?

Oh ja, hon är hemstk söt!

Jag förstod att ditt inlägg var kritik mot låtsas annonser, och det får du tycka hur mycket du vill..
Jag är fortfarande realist och VET att det förekommer en hel del annonser både i tidningar o på internet, med hästar som inte är till salu, men ägren är nyfiken på markanden och vad de kan få för pris på hästen...

Men vad det har med min annosn på Lisa Crown att göra vet jag inte? Varför ens ta upp det? :confused:
Inte heller vad det har med något annat än just den annonsen att göra? :confused:

Humelibumlan skrev:
Då har du nog missuppfattat en hel del...
Så ta du och läsa hela tråden (igen?) så ska du se att hästens beteende inte är på något sätt stört! :smirk:

Lycka till!

Det var inte de jag frågade om dvs. om jag missuppfattat eller inte.Men då du inte svarade på min fråga så kan du inte svara på den.Precis vad jag förväntade mej :smirk:

"Hon var 3 dagar när hon gick till attack mot hästskötaren..." :angel:

Senast ändrad:

realist skrev:
Det var inte de jag frågade om dvs. om jag missuppfattat eller inte.Men då du inte svarade på min fråga så kan du inte svara på den.Precis vad jag förväntade mej :smirk:

"Hon var 3 dagar när hon gick till attack mot hästskötaren..." :angel:
Vilken fråga vill du ha svar på? :confused:
Hur en häst med stört beteende uppträder? Ganska svårt svara på eftersom det är precis som på människor individuellt!
T ex beteende störningar som krubbitning, boxvandring, luftsnappning. Är en del av ett stört beteende.
Andra kan var apatiska, agressiva, stressade osv... jag kan fortsätta i all oändlighet.

Eftersom jag tillskillnad mot dig, känner min häst väl, så kan jag och alla andra som oxå känner henne, tala om att hästen inte är mentalt störd eller har någon störning mer än att hon är envis, vass, stark i personligheten och har ett väldigt stort självförtroende.
Hennes vasshet o temprament är fortfarnde nedärvt, men om du vill kalla det stört, ja det är ju upp till dig! :smirk:
Vi andra med erfarenhet vet att hästar föds till individer, inte söta sockor med mjuka mular! Vissa hårda vissa mjuka!

Men det kanske är bättre du förklarar hur en häst med psykisk störning uppträder? :smirk:

Senast ändrad:

Humelibumlan skrev:
Vilken fråga vill du ha svar på? :confused: :

Om du läser i tråden, riktigt noga den här gången.Lycka till. :)

Men det kanske är bättre du förklarar hur en häst med psykisk störning uppträder? :smirk:

Hade hoppats på att du skulle göra de med den hästkunskap du utger dej att ha.Men så är du ju bara en "glad" amatör visar det sig. :D
Jag förstår att du inte vill tappa ansiktet genom att erkänna att du har en häst som har ett medfött fel i huvudet.Det är ju trots allt din egna uppfödning. :smirk:

realist skrev:
Om du läser i tråden, riktigt noga den här gången.Lycka till. :)

Hade hoppats på att du skulle göra de med den hästkunskap du utger dej att ha.Men så är du ju bara en "glad" amatör visar det sig. :D
Jag förstår att du inte vill tappa ansiktet genom att erkänna att du har en häst som har ett medfött fel i huvudet.Det är ju trots allt din egna uppfödning. :smirk:
Oh ja, jag är en glad amatör.. Men vad är du då?
En dålig imitaion av en hästpratare? :rofl:
Du imponerar verkligen i dina kunskaper om att läsa mellan raderna och lägga n lite fakta här och där efter vad det passar dig och det du tror. :bow:

Och vad är det att erkänna? Skulle min häst ha ett medfött fel, gör det mig till en sämre ägare/tränare/skötare/uppfödare? :confused:
Skulle ju säga tvärt om- Bara buga o slå sig själv på bröstet för att ha fått en häst med psyskiska problem (enligt dig), till att bli en duktig och bra tävlingshäst! Dessutom en häst som är väluppfostrad, lycklig, välmående och går strålande att hantera! :D
Om du läst ordenligt i tråden, hade du oxå kunnat få med dig att hästen idag inte är något problem att hantera, men i fel händer skulle kunna få övertaget och bli bli rent livsfarlig! Men tack för komplimangen! :love:

Fy fan vad jag är bra, fy fan vad jag är bra!! :banana: :bump: :p ;)

Humelibumlan skrev:
till att bli en duktig och bra tävlingshäst!

Det är väl att ta i, den hästen har ju inte rosat marknaden precis. :rofl:
Bra att du försöker att peppa dej själv till ett bättre självförtroende. :banana:
Frågan kvarstår. :smirk:

realist skrev:
Det är väl att ta i, den hästen har ju inte rosat marknaden precis. :rofl:
Bra att du försöker att peppa dej själv till ett bättre självförtroende. :banana:
Frågan kvarstår. :smirk:
Nä, det har hon inte... Men hon avslutar lopp på låg 13 tid och jag är REALIST när det gäller henne!
Hon är duktig och har gjort det bra! Tyvärr är hon bara 149 cm och har knappast en kropp anpassad för varken trav eller ridsport. Så, jo, jag tycker hon är duktig! :love:

Försöker jag peppa mig till ett bättre självförtronende? :rofl: Nu är du där igen, läser, tolkar och svammlar! :angel:
Det är inget fel på mitt självförtroende och om du tar o kikar lite i denna tråden så har jag fått en hel del beröm o klappar för min häst hantering! :D

Eftersom frågan kvarstår och jag inte kan svaret- så kan du väl berätta, så jag lär mig! :D

Att behöva sätta in en annons för att se vilka som svarar. :idea: Det fattar väl vem som helst vad de är för folk som svarar utan att sätta ut en annons.

realist skrev:
Att behöva sätta in en annons för att se vilka som svarar. :idea: Det fattar väl vem som helst vad de är för folk som svarar utan att sätta ut en annons.
Vad bra, berätta det för mig vilka svar jag har fått och vad det är för personer som svarat! :D

Humelibumlan skrev:
Eftersom frågan kvarstår och jag inte kan svaret- så kan du väl berätta, så jag lär mig! :D

Om du än en gång försöker att läsa tidigare svar i tråden.LYCKA TILL. :)

Humelibumlan skrev:
Vad bra, berätta det för mig vilka svar jag har fått och vad det är för personer som svarat! :D

Tragiskt att du som var tvungen att sätta ut en annons för att ta reda på det, att du fortfarande inte vet det.

realist skrev:
Tragiskt att du som var tvungen att sätta ut en annons för att ta reda på det, att du fortfarande inte vet det.
Eh? Hur läser du o tolkar egentligen? Börjar tycka allvarligt synd om dig o din läsförståelse :cry:

Jag väntar nu på att du ska berätta vilka som svarat på min annons, jag har svaret svart på vitt i min mailbox!
varsågod redogör! :banana: ´

Ps. vi är fler som delar samma mailbox...
Bara så du inte beskyller mig för att sitta o ljuga sen, utan du vet vad du ger dig in på! :d

Senast ändrad:

Humelibumlan skrev:
Eh? Hur läser du o tolkar egentligen? Börjar tycka allvarligt synd om dig o din läsförståelse :cry:

Jag väntar nu på att du ska berätta vilka som svarat på min annons, jag har svaret svart på vitt i min mailbox!
varsågog redogör!

Har inte lovat dej att jag ska redovisa svaren som du fått till din mailbox.Det får du allt lov att göra själv trots att du har svårigheter med det. :idea: Ett tips ta hjälp av en kompis om du har någon.

realist skrev:
Har inte lovat dej att jag ska redovisa svaren som du fått till din mailbox.Det får du allt lov att göra själv trots att du har svårigheter med det. :idea: Ett tips ta hjälp av en kompis om du har någon.
Hur mår du egentligen? :confused:
Kanske är din mentala hälsa vi ska oroa oss för? :smirk:

Senast ändrad:

Jag har följt den här tråden från början o måste erkänna att jag fattar ingenting, varken din inställning eller påhoppen mot dig.
Om det bara gällde om man skall slaktaq eller försöka sälja en problemhäst håller jag helt med dig. Att däremot sätta ut en annons för en häst som definitivt inte är till salu o vägra ta emot kritik för det är ju lite töntigt. Du har väldigt tydligt beskrivit en häst som inte är riktigt ok i huvudet enligt normala normer för domesticerade hästar men vägrar erkänna att det är ngt fel i huvudet på henne, vart vill du egentligen komma med tråden?
PL

peter_lundin skrev:
Jag har följt den här tråden från början o måste erkänna att jag fattar ingenting, varken din inställning eller påhoppen mot dig.
Om det bara gällde om man skall slaktaq eller försöka sälja en problemhäst håller jag helt med dig. Att däremot sätta ut en annons för en häst som definitivt inte är till salu o vägra ta emot kritik för det är ju lite töntigt. Du har väldigt tydligt beskrivit en häst som inte är riktigt ok i huvudet enligt normala normer för domesticerade hästar men vägrar erkänna att det är ngt fel i huvudet på henne, vart vill du egentligen komma med tråden?
PL
Tråden är en Spinn off på en annan tråd, där jag kallades egoist för att jag hellre avlivade just denna hästen än sålde den som ridhäst, eftersom jag var tveksam om "rätt" köpare stod att finna via internet!
Just för att hästen inte är Ok som du skriver inom normala normer... Utan är en väldigt svår o speciellel avkomma till 2 mycket vassa o speciella föräldrar, men i min synsätt ingen som helst, vad ni verkar gilla kalla problemhäst- Vilket jag gång på gång fått förklara, att hästen är fullt hanterbar, uppfostrad o numera ganska trevlig, men i fel händer kan hon lätt bli farlig. :smirk:
Hon fungerar alltså fint i livet som både gårdshäst och som tävlingshäst, vilket en sk. problem häst knappst gör enligt min erfarenhet! Om du så noga följt tråden, vet du säkert oxå att jag listade hennes sämre sidor i början av tråden, men tog även upp hennes bra sidor i ett svar till annan användare!

Jag vet inte vart jag vägrade ta emot kritik? lsz kritiserar mig för jag satte ut annonsen och kritiken är noterad! Vi tycker olika PUNKT! Men vuxna människor kan respektera varandras åsikter! :idea:

Sen kan man väl säga att tråden spårade ur o vi frånkom ämnet? :smirk:

Det tycker jag är en intressant fråga: När är en häst normal i huvudet?
Jag tycker att en häst är normal mentalt om den i alla situationer klarar att leva med en mindre hästflock. Viker undan, ser till att få mat och vatten och följer flocken och dess regler.

De hästar jag träffat som inte varit normala i huvudet har inte klarat av hästbeteende i flock. Andra hästar som j a g har haft svårt med är för jag varit för sen/otydlig eller att hästen har haft ont...men jag skulle inte säga att de hade fel i huvudet- de var av olika skäl svårhanterade- för mig...

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 173
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 437
Senast: mars
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 806
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 129
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar