säljbar eller avlivas?

Sv: säljbar eller avlivas?

Min gubbe hade en del i Self Confident en gång i tiden....en trevlig häst må jag säga..... MD ägde nog "käkpartiet" och min man en del av svansen.....höll på att kosta MD livet :eek: .....vi bytte bort vår del mot ett snällt sto istället och ångrar oss INTE :cool:

pilla_w skrev:
Om du vill behålla henne och ha glädje av henne, betäck henne och låt henne bli mamma. Det kan riktas åt 2 olika håll, antingen får hon glädje av sitt föl och blir en stolt mamma som vill visa upp vad hon lyckats med. Eller oxå blir hon den beskyddande mamman, som inte låter någon titta på fölet. Det föl, som växer upp utan en människas kontakt, blir tuff att arbeta med, men totalt orädd( vi har en sådan hemma idag!) Oavsett får du och ditt sto en mening med hennes liv, för jag anser inte en frisk häst ska behöva avlivas, för att hon söker något du inte kan ge!!! Hon kan bli en suverän häst, bara hon kan få dej att förstå hur och vad hon vill ha ut av sitt liv.

Trådens 10-poängare !!!!!!!!!!!
Låt hästarna få det dom vill ha......skit i konsekvenserna :eek:

Ja, Mickes ben är tjusiga att skåda :angel:, shit vilken tur han måste ha haft........
inge paket idag heller???

Kollade just i "posthögen" och det ligger en lapp om paket att hämta........det måste vara "ditt" .......tackar tackar !!!!!!!!!

Eftersom du själv mer eller mindre upplyser om att ingen annan kommer att klara av att hantera din häst så ser iaf jag inga andra möjligheter än att slakta om du inte kan ha kvar den.
Själv är jag av den åsikten att det är lite "småflicksdröm" att tro att man har en häst ingen annan klarar av.
Jag vet endel som har sålt sina problemhästar och vart ärliga i sina annonser och fått sålt dom till bra hem. Då är det personer som har koll på vad dom köpt!
Och nog tror jag att det finns folk i vårt land som kan hantera din häst på ett vettigt sätt utan att vara intresserad av att tävla LA och som inte bryr sig att det är travstam på henne.
Om du till sist inte tycker att du har en problemhäst så varför ens ha såna här funderingar?????

Småflicksdrömmar är att tro att alla hästar klarar av att omskolas.
Småflicksdrömmar är att tro att alla hästar älskar att stå i stall och bli kammade i manen..

Oavsett om hästen sedan många generationer bakåt har framavlats för att slå nya rekord på tävlingsovalen..och nu pratar jag inte om rida volter..

Oavsett om hästen i nedstigande led har bara "galningar" i stammen..

Oavsett om hästen är en avbild av sin tokiga far..

Oavsett om hästen är ett idogt arbetsdjur som måste hållas igång..
och då pratar vi inte om entimmes ridning i paddock eller turer i skogen..
(det sistnämnda är inte ens uppvärmning för en travhäst)

Tror att vi inom travet som vet vad Humlan har i stallet, är fullt förtrogna med hur hon hanterar sin häst..
Det behövs klart mer än en amatör för att hålla dylik märr i schack.

humlan har fått sin märr till start med bra resultat, vilket bevisar att hon kan hantera märra.

Om du kan hantera Stcdatabasen och söker på Humlans häst pappa så kan du på ett mycket enkelt sätt räkna ut hur många av hans avkommor av hingstsort som inte är kastrerade..
Och vad tror du det beror på???

För att övertala en travhästägare att kastrera sin hingst tar 364 dagar..och en för att få veterinären att utföra jobbet..

Säger det dig nåt om vad Humlan har i stallet??

AM

lsz skrev:
Min gubbe hade en del i Self Confident en gång i tiden....en trevlig häst må jag säga..... MD ägde nog "käkpartiet" och min man en del av svansen.....höll på att kosta MD livet :eek: .....vi bytte bort vår del mot ett snällt sto istället och ångrar oss INTE :cool:

Har för mig att Snurrfian har hanterat SF ganska mycket utan att han var nåt dum...

Någonting hände däremot med MD eftersom han idag har åsikten att SF ligger två meter under marknivå och han hoppas att aldrig någonsin någon ska komma på att gräva upp honom.. :D

Men en sak fattar jag inte..
Hur i hela fridens har Martha burit sig åt för att få se MDs nakna ben???? :eek: :eek: ;)

AM

Nafayette skrev:
Har för mig att Snurrfian har hanterat SF ganska mycket utan att han var nåt dum...

Någonting hände däremot med MD eftersom han idag har åsikten att SF ligger två meter under marknivå och han hoppas att aldrig någonsin någon ska komma på att gräva upp honom.. :D

Men en sak fattar jag inte..
Hur i hela fridens har Martha burit sig åt för att få se MDs nakna ben???? :eek: :eek: ;)

AM
Bara som kuriosa så förklarade M.D olyckan för min fd. chef, som hade en liten Hulma med stora nyfikna öron brevid och jag tror anledningen till "olyckan" var at M.D "slarvat" och gick direkt från en annan hingst till S.C... Han luktade alltså annan hingst och det accepterades tydligen icke :crazy:

Eftersom du själv mer eller mindre upplyser om att ingen annan kommer att klara av att hantera din häst så ser iaf jag inga andra möjligheter än att slakta om du inte kan ha kvar den.
Jar har aldig sagt att ingen annan klarar av att hantera min häst :confused:
Jag frågade om man verkligen kunde hitta en bra köpare till en häst som var som min!
Det har tagit oss 4,5 år att komma dit vi är idag och vi respekterar varanadra!
Jag har oxå sett hur andra hanterar henne och hur både de o hon reagerar... oftast så har hon retat gallfeber på de flesta efter 3 minuter och många har då lätt ta till våld eller andra uppfostringsmetoder som min häst inte accepterar....
Det jag säger och som de flesta klart tydlig förstått, är att hästen kan om den hanteras fel bli väldigt farlig och att sätta ut en sån häst på annons och flera olika ska få prova gör att jag hellre avlivare henne än att någon ska göra sig illa eller att få hem en häst som fått stryk eller andra konstigheter i uppfostringssyfte!

Själv är jag av den åsikten att det är lite "småflicksdröm" att tro att man har en häst ingen annan klarar av.
:rofl: :rofl: Ja visst, det är super kul att ha en häst och vara orolig för att grannens barn ska gena genom hagen eller att man måste varna alla som går förbi hästen på gången att hästen troligen kommer sparka åt dem...
Att tala om att hon avskyr besök i boxen eller folk som står utanför...
Och efter vad du vet, kankse jag är den ända i hela världen som kan hantera min häst på rätt sätt! Sen om det räknas till erfarenhet eller flickdrömmar?

Jag vet endel som har sålt sina problemhästar och vart ärliga i sina annonser och fått sålt dom till bra hem. Då är det personer som har koll på vad dom köpt!
Jag vet en hel del folk som sålt sina snnälla och väluppfostrade travre som ridhästar o sen hittat dem som sönderstressade nervvrak. :mad: De trodde oxå hästen hamnat rätt!

Och nog tror jag att det finns folk i vårt land som kan hantera din häst på ett vettigt sätt utan att vara intresserad av att tävla LA och som inte bryr sig att det är travstam på henne.
Jasså? Är någon av dessa över 15 år? Och varför vill de ha en häst som måste tränas hårt varannan dag och som bits fram och sparkas bak? Tycker inte om att borstas eller på andra sätt mysa o umgås? Är inte snäll att rida? Vad ska de med henne till? :confused:
Om du till sist inte tycker att du har en problemhäst så varför ens ha såna här funderingar?????
Och till sist, om du ska svara i en tråd kanske du ska lära dig läsa ordentligt?
Funderingarna handlar om att jag blev kallad egoist för att jag i en annan tråd svarade att jag hellre avlivar än säljer som ridhäst... Den tråden låstes och jag var fortsatt intresserad av den allmäna uppfattningen om hur andra skulle göra i samma situation som jag...

Nafayette skrev:

Ingenting är omöjligt för Martha :rofl: frågan är om det stannade vi benen :D :angel:

Humelibumlan skrev:
Funderingarna handlar om att jag blev kallad egoist för att jag i en annan tråd svarade att jag hellre avlivar än säljer som ridhäst... Den tråden låstes och jag var fortsatt intresserad av den allmäna uppfattningen om hur andra skulle göra i samma situation som jag...

De som förfasar sig mest är de som aldrig varit i din sits och troligen har mycket begränsad erfarenhet av att äga och ta ansvar för en häst.

Det är alltid lätt att döma andra och välja livet istället för döden.

Senast ändrad av en moderator:

Haha, skulle ni bra gärna vilja veta va :angel:

Nää, jag ska inte ingiva er i skvallrandens frestelse:D Jag har nämligen varit på samma Breedersresa som Micke ( MIn vackra vann en sån resa till sin mamma :love: ) och då gcik Micke med shorts :D Så mer spännande än så var det faktiskt inte :p

Humelibumlan skrev:
Bara som kuriosa så förklarade M.D olyckan för min fd. chef, som hade en liten Hulma med stora nyfikna öron brevid och jag tror anledningen till "olyckan" var at M.D "slarvat" och gick direkt från en annan hingst till S.C... Han luktade alltså annan hingst och det accepterades tydligen icke :crazy:

Det är ju det som är så lätt hänt.
Detta trots att man har stor erfarenhet av "betäckande" hingstar.
Har själv slarvat och inte tänkt mig för..med resultat av abrubt utvisning ur Wibbes box...
Man får skylla sig själv helt enkelt..

Vissa hingstar blir ju galna av lukten från andra hingstar..
Men när det gäller S.C. så var han väl inte så "rättställd" ändå i hjärnkontoret..

AM

Senast ändrad:

Nafayette skrev:
Det är ju det som är så lätt hänt.
Detta trots att man har stor erfarenhet av "betäckande" hingstar.
Har själv slarvat och inte tänkt mig för..med resultat av abrubt utvisning ur Wibbes box...
Man får skylla sig själv helt enkelt..

Vissa hingstar blir ju galna av lukten från andra hingstar..
Men när det gäller S.C. så var han väl inte så "rättställd" ändå i hjärnkontoret..

AM
Har aldrig haft nöjet att personligen träffa S.C :crazy: men ryktet säger ju att det inte var en barbie häst precis.. :smirk:
Kanske borde blivit såld till någon som kunde uppfostra honom o ta hand om honom istället :angel:

*Knapplån*
Hästen i fråga
{c0644835-21e7-48bc-9d6e-00ee1dfae226}.jpg

Jag skulle tvinga dej att skänka henne åt mej.. ;)
Har just nu en häst som skulle avlivats förra året, för att hon var livsfarlig att rida ( :smirk: ) ..

Det FINNS säkert folk som skulle kunna få hästen "bättre"..
Det svåra är bara att hitta nån som vill ta sej an en femårig travare.

Men det enklaste att hitta lösningen på problemet är ju att veta bakgrunden.
NÅTT måste ju ha hänt, för att den ska bete sig som den gör.
Kanske inte nått stort, men nån måste ha varit så pass orutinerad så att hästen blivit som den blivit.
Var den så från att den var föl skrev du..?!
Det kan ju vara att nån var dålig på att ge "rätt signaler".
För om en häst är så, så bör det ju bero på nått.
Kanske nått hjärnfel?
En mamma med lynnesfel..?

Men om jag vore du så skulle jag nog försöka få tag på nån som kunde ge henne ett bra liv. Nån som är "känd" för att inte brusa upp bara föra tt hästen gör ngt, nån som vill satsa lite tid, energi och tålamod på hästen.
Och hittar du inte just den personen så verkar det ju inte finnas nått anant alternativ till avlivning.
Men jag tycker personligen att du ska försöka få tag på nån bra människa.
Det kanske inte fungerar mellan dem första gången, eftersom du själv skriver att häsetn bsara fungerar med dig nu.. Så ge det isf lite tid..
Det är iaf mitt förslag

Jag skulle tvinga dej att skänka henne åt mej.. ;)
Har just nu en häst som skulle avlivats förra året, för att hon var livsfarlig att rida ( :smirk: ) ..
Vad skulle du med henne till??

Det FINNS säkert folk som skulle kunna få hästen "bättre"..
Det svåra är bara att hitta nån som vill ta sej an en femårig travare.

Men det enklaste att hitta lösningen på problemet är ju att veta bakgrunden.
NÅTT måste ju ha hänt, för att den ska bete sig som den gör.
Kanske inte nått stort, men nån måste ha varit så pass orutinerad så att hästen blivit som den blivit.
Var den så från att den var föl skrev du..?!
Det kan ju vara att nån var dålig på att ge "rätt signaler".
För om en häst är så, så bör det ju bero på nått.
Kanske nått hjärnfel?
En mamma med lynnesfel..?
Jag har skrivit det förut och kan ta det igen, hennes "fel" ligger genetiskt! Tuff pappa på tufft sto och min lyckades få det sämsta från alla när det gäller tempramentet! :smirk:
Hon var 3 dagar när hon gick till attack mot hästskötaren...

Men om jag vore du så skulle jag nog försöka få tag på nån som kunde ge henne ett bra liv. Nån som är "känd" för att inte brusa upp bara föra tt hästen gör ngt, nån som vill satsa lite tid, energi och tålamod på hästen.
Vart hittar man en sån person, som vill ha en häst som min och framför allt, vad ska de ha henne till?

Och hittar du inte just den personen så verkar det ju inte finnas nått anant alternativ till avlivning.
Men jag tycker personligen att du ska försöka få tag på nån bra människa.
Det kanske inte fungerar mellan dem första gången, eftersom du själv skriver att häsetn bsara fungerar med dig nu.. Så ge det isf lite tid..
Tar här ett citat från vad jag skrev tidigare i tråden
"Och hur länge ska den friska hästen behöva gå och skrota i hagen, vilken den mår hemskt dåligt av, medans jag försöker hitta "rätt" köpare och hur många ska få ha hästen "på prov" och sen tacka nej, innan man inser att det inte funkar?
Spelar ju ingen roll om hästen går från ägare till ägare eller "prövare" till "prövare"... Ska man då efter varje prövotid o nej tack, få hem en livsfarlig häst som mår pyton och sen få hästen glad o frisk igen, för att nästa "rätta person" ska få "prova" en tid? "

Humelibumlan: jag är imponerad av ditt tålamod i den här tråden, att du orkar förklara gång på gång för folk som inte läst igenom ursprungsinlägget ordentligt. Fast du har kanske övat upp ditt tålamod i stallet, på den vilda hästen :)

Hursomhelst håller jag med dig. Jag blir lite trött när en del folk alltid måste leta "förklaringar" och "felhanteringar" i allt. Det finns hästar som är lea och skarpa på samma vis som det finns sådana människor. Det måste inte alltid ha hänt dem något som gjort dem sådana.

Märren låter som mina brukar vara... nu först har jag köpt mej en snäll häst :bow: Ska inte sticka under stolen med att jag har en viss benägenhet att gilla "knas"pållar :angel:

Är det din annons på h**s*n*t?

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 173
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 437
Senast: mars
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 806
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 129
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar