säljbar eller avlivas?

Sv: säljbar eller avlivas?

Förmodligen avliva, om jag då inte visste nån människa som skulle kunne ta hand om henne på rätt sätt. men ärligt talat så tycker jag inte det låter som att hon mår särskilt bra, om hon är så ilsken som du beskriver så måste det ju vara NÅT fel. Även om ni inte hittat det Än. Nåt måste ha hänt, kan vara något litet så att inge tänkt över det. Ett djur ska inte vara så bitsk och aggressivt från naturens sida.

Humelibumlan skrev:
Nä, men facit i hand så.. :smirk: Tyvärr kunde jag inget om avel eller blodslinjer och lyssnade glatt på alla andra som kom med råd.

Visst är det lätt att vara efterklok. :D

Fniss! Jo jag finns! *räcker upp en hand*

Gillar hästar med lite innanför pannbenet.
Har dessutom haft hand om pållar efter Nevele Pride med hans "förtjusande" humör, så ... :banana:

Givetvis vet jag att du inte har några direkta planer på att avveckla hästen, men hon skulle gärna få bo hos mig som promenad/avels madam, när travkarriären är över..

Vad är det igentligen som säger att hästen har ett dåligt psyke?
Min uppfattning är att det är en trevlig häst, bara man hanterar hnne på hennes villkor. Måste det vara ett dåligt psyke, eller kan det bli en kanon häst om man talar "rätt språk" med hästen. Man kan inte behandla alla hästar likadant och vi behöver inte alltid ha rätt metod, utan kan utvecklas vi oxå. Lär av olika hästar, för de är alla olika individer och kräver olika hantering...........................

shattis skrev:
Med tanke på att Tap In hittills har 409st avkommor(205 ston) så skulle jag gissa att en hel del av dem är liknande din.....
så jag tror nog att personen finns någonstans....
Jag har träffat en hel del stor efter Tap In som är vassa, men inte i samma division som min häst.. :smirk: Som jag sa, så har hon ärvt det sämsta av alla inblandade.
Och tror du verkligen att de som redan har en som min, skulle vilja ha en till? :confused:

Centaur skrev:
Förmodligen avliva, om jag då inte visste nån människa som skulle kunne ta hand om henne på rätt sätt. men ärligt talat så tycker jag inte det låter som att hon mår särskilt bra, om hon är så ilsken som du beskriver så måste det ju vara NÅT fel. Även om ni inte hittat det Än. Nåt måste ha hänt, kan vara något litet så att inge tänkt över det. Ett djur ska inte vara så bitsk och aggressivt från naturens sida.
Vi vet precis vad felet är och kikar du runt lite i tråden så ser du att hon varit sån sen hon var föl, hennes pappa lämnar vassa avkommor, hennes mamma var själv vass och min häst ärvde det sämsta från dem båda! Och JO, hon mår alldeles utmärkt bra!

Ocj ja, hon är som beskrivs o visst är något fel när hon är arg- Man befinner sig t ex i boxen..

kicki71 skrev:
Ja du, kan bara meddela att du inte är den enda på denna jord som har en sådan typ av häst!!!!
Sitter själv pået sto(naturligtvis)som jag köpte pga att hon såldes pga att hon ansågs oridbar!!! Finns tom papper på det!
Men med mycket tålamod och ett och annat benbrott har hon idag startat LA med godkännda procent. Hon kommer nog aldrig att bli lättriden men visst skulle jag kunna sälja henne om rätt ryttare dyker upp!!!
Visserligen inte aktuellt idagsläget, men ifall....
Detta är en TRAVHÄST och jag tror inte hon varken kommer tävla L:A med rätt ryttare eller att rätt ryttare skulle vara intresserad av att köpa min häst :smirk:

pilla_w skrev:
Jag personligen, hade med glädje köpt en sådan häst. Jag arbetar med liknande dagligen och har träffat på dess likar, tills jag börjat fundera om världen är grym. Alla hästar är olika individer, som kräver olika tålamod/hantering etc. Om du vill behålla henne och ha glädje av henne, betäck henne och låt henne bli mamma. Det kan riktas åt 2 olika håll, antingen får hon glädje av sitt föl och blir en stolt mamma som vill visa upp vad hon lyckats med. Eller oxå blir hon den beskyddande mamman, som inte låter någon titta på fölet. Det föl, som växer upp utan en människas kontakt, blir tuff att arbeta med, men totalt orädd( vi har en sådan hemma idag!) Oavsett får du och ditt sto en mening med hennes liv, för jag anser inte en frisk häst ska behöva avlivas, för att hon söker något du inte kan ge!!! Hon kan bli en suverän häst, bara hon kan få dej att förstå hur och vad hon vill ha ut av sitt liv.
Hon är en suverän o fantastisk häst... jag vet hur hon vill ha sitt liv och vad som gör henne glad...

Tycker du verkligen man ska betäcka en häst med hennes temprament? :confused:

jag menade det inte så som det låter.
vad jag menade var att hon kan gå vidare till en bra familj och sen vidare där ifrån.
tänker en bra mening men skriver bara halva...
tyvärr ngt jag har väldigt lätt för...

equitouch skrev:
jag menade det inte så som det låter.
vad jag menade var att hon kan gå vidare till en bra familj och sen vidare där ifrån.
tänker en bra mening men skriver bara halva...
tyvärr ngt jag har väldigt lätt för...

Låter som en perfekt början omm an vill ha en häst som blir en vandringspokal och tillslut far illa när folk ska "fostra" den, Enligt olika metoder....

Nej, slakta hästen om du måste göra dig av med den.

Det var väl ändå inte det din ursprungsfråga handlade om?????? Utan huruvida den kunde säljas eller skulle avlivas??????
Förstår inte vad det har att göra med att det är en travhäst eller LA??????
Ville visa att jag har fått häst, av en sk problemhäst, och att det finns fler i vårt avlånga land, som lägger ner massor med tid, blod, svett och tårar för sina "omöjliga" älsklingar.
Sen är det väl i första hand upp till den som köper hästen, att veta vad man ger sig in på????? Bara man som säljare är ärlig, varför inte ge prövotid?????
Tyvärr, om man kan vara ärlig mot sig själv, så är man inte alltid bäst, det kommer alltid att finnas någon som gör nått bättre.
Så det som inte funkar mellan dig och din häst kanske skulle kunna funka med nån annan, någon annanstans, som inte har förutfattade meningar om "problemhästen" och beter sig så mot den, eller????

Jag hade avlivat, även om jag säger att det är en häst jag gärna vill ha - men bara på avstånd. :angel:
Det handlar om livskvalitét, skulle humlan kunna få det någon annanstanns? - självklart! Men att hitta den människan...

OJ OJ OJ vad det är lätt att missförstå :confused:
Jag skrev i början av tråden att jag hade avlivat för om man trots allt hittar en bra familj/ryttare som vill ha henne så är det INGEN garanti att hon blir kvar där för alltid!!!
Utan då kan hon åka vidare och vidare och vidare!!
Om du hade läst mitt första inlägg och mitt andra och läst att det var till Humlan för hon trodde att jag menade att hon inte var duktig nog att ta hand om sin häst (VILKET JAG TYCKER!)
Så hade du kanske förstått innebörden i mitt senare inlägg att jag skriver fortare än vad jag tänker...

MIN tanke om hela tråden är att en häst som är "svår" (som Humlans) oavsett om den är frisk skall den inte gå vidare.
Inte bara för hästens skull utan för att i fel händer kan en sådan häst vara farlig.

Jag hade aldrig sålt/hyrt ut m.m.
jag hade avlivat, hemma på gården.

För vem vill sälja en häst som blir vandringspokal??
Inte jag och säkert många med mig!

Fler missförstånd så förlåt om jag inte kan formulera mig bättre i skrift, prata kan jag dock göra mer lättförståligt :confused:

Om jag råkade hitta just "den" spekulanten, som visade sig vara helt rätt ryttare (?) för just den speciella hästen, då skulle jag sälja.

Men att annonsera ut hästen och sälja till ngn där det kanske blir bra, nääää!
Då skulle jag hellre ta bort hästen om jag inte hade möjlighet att behålla den själv.

Och så speciell som den hästen verkar vara, då är nog chansen rätt liten att "den" spekulanten hör av sig...

Kan se till mig själv och min gammelpålle. Han är världens enklaste, vem som helst kan rida och sköta honom.
Han är f-82 och helt fräsch. Just nu utlånad på foder till en fodervärd jag bara kan säga :bow: :bow: :bow: om.
Men om hon av ngn anledning inte kunde ha honom kvar, så skulle jag inte leta efter en ny fodervärd till honom. Då skulle jag pensionera honom och göra "gå i hagen häst" av honom och ha honom själv.
Och kunde jag inte ha honom själv, och ingen av mina närmaste vänner jag litar 100% på, inte heller kunde ta hand om honom, då skulle jag ta bort honom.
Han är för gammal att säljas anser jag. Eller ens att lånas ut till en främling på foder.

Jag tror inte på liv till varje pris för ett djur.
Men samtidigt så tycker jag att många anser sig vara den enda bra hästägaren i världen, och har fullt brukbara hästar som bara går och drar, eller slaktar hästar som skulle kunna leva ett bra liv hos ngn annan.

Jag anser absolut att man skulle kunna avla på en häst med denna karaktären, vill vi inte ha hästar med egen styrka? Visst har kanske just detta stoet "för mycket" av det goda, men som det sägs, hon är underbar om hon hanteras efter sina villkor. Vad är då felet? Vi själva kommer inte överens med alla och om ingen ändrar sej, är det kört. Så småning om har vi "anpassat" oss efter varandra och det kanske blir suveränt, kanske inte, men då hittar vi andra att umgås med.........
Jag har väldigt svår för de som avlivar en fullt frisk häst, bara för att det inte "funkar", det kanske behövs något annat!?!
Säg som exempel att du har en bekant, som beter sej j-vligt illa bland sina "polare", men är underbar när ni är själva, Ska han oxå avlivas?
Du kanske har en kille som inte du passar ihop med, ska han avlivas, eller dumpar du honom, så han hittar en annan som han passar med???? Tänkvärt!

Jag skulle som nästan alla andra här tveklöst avliva henne. Undrar om det skulle gå att sälja en sån häst när det ibland skänks helt okomplicerade hästar.....

Det är skilland på hästar och människor. Männsikor som har problem med aggressioner och likande hamnar ofta i fängelse eller på psykavdelningar, när de inte är ute och slår folk på käften eller skjuter taxichafförer för att råna dem på dagskassan.

Det är en jäkla skilland på att sälja en hästsom man inte passar med, än att sälja en häst med stora temperaments problem - som kan innebära STORA risker att allvarligt skada någon.

Om man kan ge en massmördare en 2:a chans, kan man inte ge en häst det då?
Hästen i fråga är ju uppenbart inte dum i huvudet, hon har en egen åsikt om HUR hon vill bli hanterad och av vem. Är hon psykiskt störd pga det då?
Ge hästen en chans, ge henne 1000. Någonstans finns det någon för alla, det gäller bara att hitta rätt.

pilla_w skrev:
Om man kan ge en massmördare en 2:a chans, kan man inte ge en häst det då?
Hästen i fråga är ju uppenbart inte dum i huvudet, hon har en egen åsikt om HUR hon vill bli hanterad och av vem. Är hon psykiskt störd pga det då?
Ge hästen en chans, ge henne 1000. Någonstans finns det någon för alla, det gäller bara att hitta rätt.

Och om din 10årig son genar genom hästhagen när de har orintering i skolan och får skallen insparkad, resonerar du likdant då?
Visst, det FINNS folk som kan hantera hästar som den här, men de är sällsynta, och det är nog ännu färre som vill ha en till häst.

För det första har inte barn ller obehöriga i en hästhage att göra och jag har uppfostrat mina barn med sunt förnuft.
Jag anser att det är fel att någon ska skadas av en häst, det håller jag fullo med om. Min avsikt med denna debatten, är att påpeka att hästen(andra hästar) kanske inte behöver vara som denna, om den behandlas rätt. Självklart mår inte hästen bra, men det finns inget som säger att den inte kan bli bra.....
Jag skulle aldrig klara av att avliva en fullt frisk häst, om jag inte kunde garantera att jag gjort allt för att ge den chansen. Det finns hur många hästmänniskor som helst här ute, som med risk för att bli skadad, skulle ge henne ytterligare en chans att klara livet. Något är det som missbehagar henne och det kanske inte är du, jag eller 3000 andra som kan ge henne vad hon behöver,men det finns nåon!!!

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 173
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 434
Senast: mars
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 806
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 129
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar