säljbar eller avlivas?

Sv: säljbar eller avlivas?

Klok som du är så tror jag redan du har tagit det rätta beslutet, men jag förstår att det är intressant att läsa allas synvinklar.

Jag hade avlivat, no Question.

Avlivat, för hon kan ju komma vidare till ytterligare ryttare som inte kan detta med hästar...
För hästens skull, avliva.

Humelibumlan skrev:
Oh ja, hon är normal mot andra hästar...

Och jag är inte i sitsen just nu, var bar aintresserad av varför jag kallades egoist ;)

De läser ett inlägg där det står häst och avlivning tillsammans och sen är det kört. Resten existerar inte. :smirk:

Humelibumlan skrev:
Ja hon är duktig på att springa. ;)
Fast hon är tvärtemot "alla" andra, snällare ju hårdare hon tränar o ju bättre kondis hon är i? :confused: :smirk: Hon avskyr att vila :)

Ja, jag misstänkte att hon var av en typen och total vila gör ju ingen snällare.....tvärtom.

Börjar du tröttna på henne ?

Den enda lösningen jag kan tänka mig i så fall (förutom avlivning) är att leasa ut henne till någon som vill fortsätta satsa på henne inom travet. Leasar du ut henne har du ju lite koll på att hon inte blir en vandringspokal och du kan välja leasingtagare (någon hon funkar hyggligt med).

Vi har en "knepig", dock inte riktigt elak, uppfödning som vi lyckats leasa ut med gott resultat.

Att låta henne bli ridhäst är helt uteslutet (om det vore min häst)

Senast ändrad av en moderator:

Humelibumlan skrev:
Oh ja, hon är normal mot andra hästar...

Och jag är inte i sitsen just nu, var bar aintresserad av varför jag kallades egoist ;)

Blir du kallad det ???? :mad:

Mogen, realistisk och ansvarstagande är väl en mer passande beskrivning i så fall :cool:

För allas skull så tycker jag att avlivning är det enda raka.
Så att inte hästen eller några människor råkar illa ut.
För travare som inte kan trava så är ju marknade oerhört liten, dålig och farlig.

lsz skrev:
Blir du kallad det ???? :mad:

Mogen, realistisk och ansvarstagande är väl en mer passande beskrivning i så fall :cool:

Egoist var ett av de snällare orden jag fick slängda på mig när jag tog det beslut som nu diskuteras... :cool: Jag var egoistisk, lat, självgod, överskattade mig själv, såna som jag borde inte få ha djur, "vem tror du att du är?" and so on and so forth (givetvis ingick också X antal svordomar och fula namn...).

Hon skulle inte bli långlivad hos mig heller om hon inte var min egen uppfödning... Som man säger om sina barn- Man älskar dem, men man behöver inte alltid tycka om dem ;)
Men missförstå inte, jag älskar min lilla morrhoppa och jag har inga problem med henne.. :love:

Jo jag förstod att hon ligger dig varmt om hjärtat =)

Hon är en talangfull travhäst :D och faktisk så tycker hon det är roligt att ridas/köras... Ja s¨å länge hon får betsämma själv och får hon bestämma så ska de helst gå fort hela tiden och sen vill hon hoppa över allt hon ser...
Däremot tycker hon inte om att du lägger till skänkel, vill skritta eller trava i kort trav i "form" eller andra saker...
Hästen är en hel vetenskap ;)

Menade 'talanglös' angående ridning, med ledning av vad du skrev om kroppsbyggnaden och hur hon reagerar på att inte få bestämma själv i ridningen. Synd hon inte använder den enorma vilja hon ändå verkar ha till att SAMARBETA ;)

Sen beror det ju på vem som hanterar- Jag är inte ett dugg rädd för henne, men vem skulle gå in i en box hos en okänd häst, när man möter ett par ilsket klapprande tänder, svarta ögon o slickade öron?
Jag går som sagt in o gör det jag ska- ta på av grimma/täcken, fyller vatten, ger hö, osv...
Men det är som sagt jag och hon gör mig inget... Hon har kickat åt mig 1 gång och då träffade hon... en liten kick och det var helt mitt fel.

Det DÄR kan jag fullt ut förstå. Min tvååring (också en egen uppfödning) ser ut som en tvärförbannad attack-kobra när man går in i boxen. Hon GÖR ingenting dock (jag har verkligen testat det och kan sparka in vem som helst, sopa igen boxdörren efter dem och vänta och se vad som händer *s*), det är 'tomma hot' och jag är inte ens säker på att hon är MEDVETEN om hur hårt hon hotar med sitt kroppspråk (öronen slickade bakåt, hopsnörpt mun och så gör hon huggutfall ibland). Men jag är LIVRÄDD för den dagen hon behöver stå i inackorderingsstall t ex. Jag vet ju att hon inte menar något med det, men jag skulel INTE ens om jag fick betalt gå in till en frömmande häst som såg ut som henne, jag vill inte dör riktigt än liksom. Och jag ser en STOR risk att i ett inackorderingsstall hanterad av olika andra hästägare så skulle minst ett par av dem ta tillv åld, endera för att 'skydda sig i förbyggande syfte' eller för att 'ta ur henne de där dumheterna'. Och DÅ skulle vi få en häst som var farlig p riktigt att gå in till..

Hon ska vara glad att det var just dig hon föddes hos, det vet hon va? ;)

Tassetass skrev:
Egoist var ett av de snällare orden jag fick slängda på mig när jag tog det beslut som nu diskuteras... :cool: Jag var egoistisk, lat, självgod, överskattade mig själv, såna som jag borde inte få ha djur, "vem tror du att du är?" and so on and so forth (givetvis ingick också X antal svordomar och fula namn...).

Jag har många gånger anklagat mig själv för att jag inte tog bort en av mina hästar istället för att låta honom få leva sitt sista år hos en person som uppenbarligen hade noll koll på hästar.
Han var först utlånad till en underbar familj och när de inte kunde ha kvar honom borde jag låtit avliva honom.
Jag var egoistisk och lärde mig en läxa :cry:

Visste jag riktigt säkert att en annan person klarade av hästen (alla är inte intresserade av gosbiten heller) skulle jag överväga försäljning. Kanske med tillägg att går det inte vägen ska hästen tillbaks.

Finns det ingen annan person som kan hantera (fast det brukar det faktiskt alltid finnas någonstans, frågan är ju bara om de VILL köpa) skulle jag rekomendera ett skott i pannan. Både för folk och hästens skull.

Det är så lätt att vara efterklok :( Och det var just den sitsen, den skulden, som jag ville undvika genom att ta bort honom. Men din häst vilar lugnt uppe i Trapalanda nu?

Tassetass skrev:
Men din häst vilar lugnt uppe i Trapalanda nu?

Ja, och när jag fick det beskedet blev jag glad och lättad istället för ledsen.

Humelibumlan skrev:
Hennes "fel" ligger nog mest genetisk nnär det handlar om tempramentet.
Hennes mamma var själv ganska vass och betäckets tyvärr med en då ny hingst i avel, som nu visat sig kunna nedärva riktigt skarpa avkommor. Så man kan kanske säga att hon fått det sämsta från både mor o far.. :crazy:

Med tanke på hingsten stam var det väl ändå inte helt oväntat? ;)

Avlivat utan tvekan.
Jag har gjort det förr och kommer säkert att göra det igen

Om det bara är du som kan hantera honom så är det ingen vits med att sälja henne..

hoppas hon får vila i frid!

Senast ändrad av en moderator:

Liquid Diamond skrev:
Jag hade valt att avliva henne istället för att sälja.

Jag tror inte att hon mår bra av att ogilla människor och att bråka ofta, hon låter ju inte särskilt glad...
Hon är jätte glad o mår finemang.. om hon får göra som hon vill och det får hon ju oftast så ;)

equitouch skrev:
Avlivat, för hon kan ju komma vidare till ytterligare ryttare som inte kan detta med hästar...
För hästens skull, avliva.
Vad menar du med att hon kan komm atill YTTERLIGARE ryttare? :confused:

lsz skrev:
Ja, jag misstänkte att hon var av en typen och total vila gör ju ingen snällare.....tvärtom.

Börjar du tröttna på henne ?

Den enda lösningen jag kan tänka mig i så fall (förutom avlivning) är att leasa ut henne till någon som vill fortsätta satsa på henne inom travet. Leasar du ut henne har du ju lite koll på att hon inte blir en vandringspokal och du kan välja leasingtagare (någon hon funkar hyggligt med).

Vi har en "knepig", dock inte riktigt elak, uppfödning som vi lyckats leasa ut med gott resultat.

Att låta henne bli ridhäst är helt uteslutet (om det vore min häst)
Nej, jag börjar inte tröttna och tråden är rent hypotetisk, med grund i de som anklagar folk för att vara egoister som avlivar en frisk häst.. ;)

Fast jag skulle aldrig heller leasa ut henne för trav, för jag tror inte jag hittar någon som tycker om henne o har överseende med hennes humör, så risken att hon skulle få stryk är ganska överhängande. Hon kan verkligen reta gallfeber på vem som helst.. :devil:
Är så glad o tacksam att jag har den kusk jag har... han har verkligen förstått henne och det spelar ingen roll hur mycket hon strular och hur arg han är, han tittar på fåglarna o visslar, väl införstådd i att stryk eller bråk bara gör saken än värre...

Inte_Ung skrev:
För allas skull så tycker jag att avlivning är det enda raka.
Så att inte hästen eller några människor råkar illa ut.
För travare som inte kan trava så är ju marknade oerhört liten, dålig och farlig.
Trava är nog det ända hon är riktigt bra på och det ända hon tycker är riktigt kul.. Så det ska hon få fortsätta göra tills hon inte längre vill... och då får vi se vad som sker..

Tassetass skrev:
Precis som jag.. orkade inte bara räkna upp dem ;)

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 155
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 434
Senast: mars
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 806
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 126
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar