säljbar eller avlivas?

Sv: säljbar eller avlivas?

Min ponny är lika dan, och jag går kurser med henne och nu funkar det mycket bättre!:) Så det kan jag tipsa om:)

Jag skulle ta bort. Det är ju inget hästen lider av och då vet du att varken hon eller ev människor riskerar att fara illa. En del hästar är för knepiga för att man ska chansa.

Å jag som ville betäcka min märr med tap in....
*funderar*
Kan ju vara att jag ska ta någon annan:angel:
Din beskrivning av din Humlan är mkt lik min Trampa....
Mkt speciell.... men ack så go.

giffan skrev:
Å jag som ville betäcka min märr med tap in....
*funderar*
Kan ju vara att jag ska ta någon annan:angel:
Din beskrivning av din Humlan är mkt lik min Trampa....
Mkt speciell.... men ack så go.
Jag tror man ska passa sig för att betäcka tuffa ston med honom.. :eek:
Men jag har träffat 2 stycken (syskon) hos min kompis som är travtränare och de är ganska trevliga, stoet var speciellt men snäll och valacken är både fin och trevlig...
Men som sagt, har oxå träffat flera, verkar dra till mig "Tap In folk" när vi startar :angel: ;) , som berättat att deras är riktiga tuffingar och ibland komplett galna :eek:
Någon mer som märkt att det är många Tap Innare som går med slaggjord och de flesta verkar var akastrerade.. iallafall hingstarna ;)

Humelibumlan skrev:
Tänkte ta ett litet ex (rent hypotetiskt men ett ex som de flesta kan förstå) på hur Humlan fungerar...
Säg att du är ute och rider, vägen delar sig och du vill ta höger, Humlan vill ta vänster och vägrar gå höger.
Du har ju olika alternativ:
1- Låter Humlan bestämma och tar vänster och får en fortsatt trevlig ridtur.
2- Väljer höger och "slåss" med henne tills hon går. Du kommer inte få en trevlig ridtur och hamnar förmodligen förr eller senare på backen.
3- Du finlirar och använder fingertoppskänslan så Humlan tror att det var hon som ville gå till höger...

Så är det med i stort sett allt man gör, Humlan måste tro att det var hon som ville det vi ska göra och att hon "bestämmer". Det gäller oavsett om du ska galoppera eller trava, lasta, sko osv i all oändlighet...
Den ända gången jag "Slåss" men henne är när veterinären kommer. Min veterinär avskyr Humlan, vägrar böja henne och det finns en HumlanDos domesidan :angel: Lite mer än "pissmärredosen" :smirk:

Med slåss menar jag inte direkt att jag slår henne, utan mer tvingar henne och blir ruskigt arg om hon inte gör som jag säger..:devil: Att slå henne är fara för liv och lem:crazy:

Haha :D antingen är det där lite "sto-psyke" (pissmärr :angel: ) eller så är det mer typiskt för kallblod...
Jag red min fars travhäst som han hade tidigare (och jag var bara 13 eller nåt när jag började rida den, hade ingen direkt ridvana :p ) det var ett kallblodssto som bara blivit sutten på tidigare.
Vi red först bara med nån som ledde i grimkaft eller i en pytteliten hage där hon garanterat inte skulle få upp nån fart, det är nämligen en häst som är väldigt het och "hård" att köra.
På bara några dressyrförsök i den lilla hagen hade hästen lärt sej att böja sej, gå lite lättare skänkelvikningar, gå över cavaletti, tvärstanna eller göra tydliga halvhalter när man bad om det, och trava kortare sträckor lugnt.
Sen drog vi till ridbanan och travade både raksträckor och volter utan problem..

MEN en annan ryttare som sen skulle vara medryttare hade rejäla problem med hästen. Den reste sej, särskilt vid uppsittning, och var rätt stressad som jag förstod det. Lärde sej att sätta sej på tvären också.
Sen när jag kom dit och red insåg jag att det hade gått bättre för mej helt enkelt för att hon inte fått nån anledning till att sätta sej på tvären. Jag red inte hårt, när jag "red ut" hade jag någon med mej eftersom jag var ung och orutinerad och vi inte ville att en värdefull starthäst skulle sticka på en trafikerad väg..
OM hästen ville stanna fick den för mej göra det. Om den såg något skumt eller så. Sen bad jag den inte gå igen förrän jag kände att den var redo för det. Jag gjorde aldrig något jag kände att jag inte klarade av.
När hästen sen lärde sej att den kunde ta över kommandot vid ridning så gjorde den det. Den kunde t ex bara frysa fast om den inte ville gå på ett visst ställe och sen stå där en timme eller backa in i diket/mot elstängslet. Så då fick man helt enkelt ge med sej.. Men reste sej gjorde hon däremot inte för mej. Eller något annat "farligt". På så vis tror jag det skiljer sej mest mellan humlan och den hästen.. Den var bara j*vligt självsäker för att den hade insett sin styrka jämfört med människor för länge sedan :D

Hehe kom att tänka på min första egna häst också ;) den var jag också rätt ung när jag skaffade, och den hade blivit riden mycket av småtjejer tidigare också :p den var jättetrygg, snäll och lydig men hade ovanan att alltid mygla sej till kommandot över sin ryttare ;) och försökte man sätta sej på tvären mot den fick man vara beredd på att funkade det denna ridtur komme hästen testa ett mot-knep till nästa gång så då fick man använda en annan metod.. Slutade med att den backade in i en lång hög med stängsel-ståltråd och fastnade med benskyddet och sen drog iväg med en hög ståltråd efter sej :crazy: jag var skitskraj att den skulle bli rädd och börja skena och slita av senan eller nåt men jag hoppade av i farten (snabb skritt, den hade inte fått upp farten men vägrade stanna när den hade nåt äckligt bakom sej..) och drog loss tråden med hästen viftandes på benet.
Sen satt det kvar både hos hästen och mej, att jag hade "misslyckats" så blev hästen sådär extrem att den reste sej eller började tokbacka på ett ställe med dåliga grejer i bakgrunden då hoppade jag av helt enkelt. Hästen blir inte lydigare för att jag stressar upp mej :p tror att det är väldigt svårt att "säga ifrån" till en häst som väl har lärt sej att den kan få sista ordet..Särskilt om de är för smarta för sitt eget bästa.

Som sagt... jag ska nog ta mig en riktig funderare på om det blir Tap in eller inte....
Men jag vill ju så gärna ha en.
När jag flyttade ner till danmark hade vi betäckt våran dåvarande märr med Tap in... Han blev brun:mad: Men en riktigt trevlig kille. Men det stoet va inte någon tuffing direkt.
Stoet jag har nu är henne jag beskrev lite av i denna tråd... Inte direkt elak mot människor,,, men hästar ska passa sig noga. men det är ju inte direkt det stoet du kan "tukta" och tro att du vinner över...
Man måste , som med din, lirka lite och hon måste liksom få tro att det är hon som bestämmer.
När hon tävlade så ridtränade jag henne bara. Red mkt dressyr och ut i skogen, men man kunde aldrig riktigt bestämma vad man skulle göra just den dagen... Vissa dagar så va hon så prillig så det va bara att rida ut å inget annat.
men som sagt hur underbar som helst...
Vissa hästar måste man bara acceptera för vad de är.

Humelibumlan skrev:
Jag tror man ska passa sig för att betäcka tuffa ston med honom.. :eek:
Men jag har träffat 2 stycken (syskon) hos min kompis som är travtränare och de är ganska trevliga, stoet var speciellt men snäll och valacken är både fin och trevlig...
Men som sagt, har oxå träffat flera, verkar dra till mig "Tap In folk" när vi startar :angel: ;) , som berättat att deras är riktiga tuffingar och ibland komplett galna :eek:
Någon mer som märkt att det är många Tap Innare som går med slaggjord och de flesta verkar var akastrerade.. iallafall hingstarna ;)

Jag har märkt det.

Det finns en del som tävlar ganska bra men de verkar faktiskt inte så roliga att hålla på med. Har sett ett antal oregeliga också... Är inte lynnighet ett ganska välkänt Armbro Goal-drag?

För att svara på ursprungsfrågan, jag hade avlivat.

giffan skrev:
Som sagt... jag ska nog ta mig en riktig funderare på om det blir Tap in eller inte....
Men jag vill ju så gärna ha en.
När jag flyttade ner till danmark hade vi betäckt våran dåvarande märr med Tap in... Han blev brun:mad: Men en riktigt trevlig kille. Men det stoet va inte någon tuffing direkt.
Stoet jag har nu är henne jag beskrev lite av i denna tråd... Inte direkt elak mot människor,,, men hästar ska passa sig noga. men det är ju inte direkt det stoet du kan "tukta" och tro att du vinner över...
Man måste , som med din, lirka lite och hon måste liksom få tro att det är hon som bestämmer.
När hon tävlade så ridtränade jag henne bara. Red mkt dressyr och ut i skogen, men man kunde aldrig riktigt bestämma vad man skulle göra just den dagen... Vissa dagar så va hon så prillig så det va bara att rida ut å inget annat.
men som sagt hur underbar som helst...
Vissa hästar måste man bara acceptera för vad de är.

Jag skulle aldrig ta Tap In på en sådan märr.

solros skrev:
Jag skulle aldrig ta Tap In på en sådan märr.
Jag har varken hört det ryktet om han eller träffat avkommor som varit "knepiga"... Därför så har jag planerat att skicka henne till Tap in.... Men nu funderar jag allvarligt på att hitta någon annan.
vet bara inte vad?

Du verkar ju bara vara "snäsig" så varför skall jag då förklara ?

solros skrev:
Jag har märkt det.

Det finns en del som tävlar ganska bra men de verkar faktiskt inte så roliga att hålla på med. Har sett ett antal oregeliga också... Är inte lynnighet ett ganska välkänt Armbro Goal-drag?
För att svara på ursprungsfrågan, jag hade avlivat.
jo... :idea:

Jag antar att du menar ngn form av NH-kurs.
Vad fick du lära dig där?

*Nyyfiiken*

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 155
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 429
Senast: mars
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 805
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 124
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar