säljbar eller avlivas?

Sv: säljbar eller avlivas?

ponnyryttaren skrev:
Jag tycker det låter som att hästen inte har någon respekt för dig. Jag tror säkert att det finns människor som skulle vilja ha henne, som skulle gå i "ledarkurser" m.m. jag tycker inte att det låter som att du har vista vem som bestämmer.
Jag trycker det låter som du inte läst tråden :angel:

Hur skulle du rekommendera mig att visa att jag bestämmer:smirk:

Matilda_o_Bonita skrev:
Det låter lite som när min ponny har en dålig dag:devil: Då ska man minsann passa sig så man inte åker på en hurrill.

Jag hade utan tvekan valt avlivning, för allas bästa. "Är huvudet dummt för kroppen lida" Om hon hamnar i händerna på folk som tror att dom kan få ordning på henne men egentligen inte har den blekaste aning om hur man gör kan det blir riktigt farligt!
Om inte annat så hamnar hon hoss någon som ska lära henne veta hut :mad:

ponnyryttaren skrev:
Jag tycker det låter som att hästen inte har någon respekt för dig. Jag tror säkert att det finns människor som skulle vilja ha henne, som skulle gå i "ledarkurser" m.m. jag tycker inte att det låter som att du har vista vem som bestämmer.

Jag har träffat Humelibumlan och Humlan tillsammans och jag kan inte se något att anmärka på ägarinnans sätt att bete sig mot hästen.
Sen såg jag även exempel på det där sjujäkla humöret...

Om den där lilla "taxen" kunde använda huvudet på rätt sätt i stället för att försöka göra revolution hela tiden vore hon nog en riktigt skaplig häst på det hon är till för åtminstone... :D

Men jag vet vad JAG hade gjort med den hästen i stället för att låta henne bli haghäst / avelssto eller fritidshäst...

ghost skrev:
Jag har träffat Humelibumlan och Humlan tillsammans och jag kan inte se något att anmärka på ägarinnans sätt att bete sig mot hästen.

Om den där lilla "taxen" kunde använda huvudet på rätt sätt i stället för att försöka göra revolution hela tiden vore hon nog en riktigt skaplig häst på det hon är till för åtminstone... :D

Men jag vet vad JAG hade gjort med den hästen i stället för att låta henne bli haghäst / avelssto eller fritidshäst...
Tack vännen :love:

Vaddå TAX?? :mad:
{C89E5B0B-15EA-4928-95A1-6E48B63C185C}.jpg

Tror hon skulle göra sig finemang som ridhäst :angel:
{C0644835-21E7-48BC-9D6E-00EE1DFAE226}.jpg

Humelibumlan skrev:
Tack vännen :love:

Vaddå TAX?? :mad:
{C89E5B0B-15EA-4928-95A1-6E48B63C185C}.jpg

Tror hon skulle göra sig finemang som ridhäst :angel:
{C0644835-21E7-48BC-9D6E-00EE1DFAE226}.jpg

:rofl: :rofl: :rofl: :rofl:

Hon har ju ALDRIG öronen framåt den där... Man skulle ju kunna tro att hon var fux under det grå...

Senast ändrad:

Humelibumlan skrev:
Jag har inte skyllt på att hon är född si eller så, hon är sån och det är hennes personlighet. Precis som andra hästar föda snälla och vänliga, men de är det ingen som klagar på för de är inga problem.
Hon är född tuff, var 3 dagar gammal när hon vände upp och slog mot sköaren första gången. Och det var inget "fölbus" utan hon strök öronen, blev svart i ögonen och talade om- Stick, här bor jag!

Mina hästar är individer, de har rätt att tala och rösta, jag är ingen enväldig härskare och har inget intresse av att vara det, mina hästar går inte på/över mig, de vet sin plats ändå.
Sen är de fortfarande hästar och individer, Humlan är en produkt av fel avel, precis som Lisa är världens snällaste, gosigaste ocj mest ambitösa häst i hela världen, så är Humlan raka motsatsen.

Och vad skulle hon fått för uppfostran då??
det är lätt att sitta på internet och svammla hit och dit, men faktum är att jag är och har varit omgiven av DUKTIGA hästmänniskor och ALLA häpnar över Humlan, både hur hon är, har varit och vad jag lyckats få henne att bli... Långt ifrån vad de flesta trott var möjligt.
Men någon snäll mys häst, det är hon inte, har aldrig varit och kommer förmodligen aldrig att bli.

Jovisst är det lätt att sitta och svamla på internet ;) hästar har medfödda personligheter, om inte annat kan mamman också påverka.
Men det ÄR möjligt att få till en trevlig individ ändå, men som sagt- man ska både ha tur OCH stor skicklighet och erfarenhet, en person kan inte ha bra inverkan på alla hästar, det är helt omöjligt.
Däremot kan en person i snitt ha bättre inverkan på hästar än andra.
Jag tror inte heller att alla hästar är myshästar, och vissa kanske aldrig blir särskilt positiv till t ex en sån sak som att behöva jobba eller behandlad på ett visst sätt. Och de får man ta hänsyn till. Gäller ju att tolka signaler :p innan hästarna behöver skrika för att uppmärksammas.

Vi kanske har lite olika defenitioner, jag tycker att hästarna ska VETA vad som är rätt och fel, de ska vara lärda att gå undan eller sluta med ett beteende om man säger till, de ska vara lärda att gå snällt i grimskaft osv. Men den som har hand om hästen har ansvar för att hästen inte ska ha en anledning till att göra såna saker överhuvudtaget. Tolka signaler.

Jag syftar inte så mycket på det här fallet som överhuvudtaget "min häst ÄR så" och sen inte gör något åt det. Du klassas inte som en av dom eftersom du faktiskt har gjort så gott du kan.

Om man säger att "min häst är nafsig, det har den alltid varit" eller min häst har alltid gått orent" då får jag frispel. Bara för att det alltid har varit på ett visst sätt (eller så länge man har haft hästen) den kanske är aggressiv när man ska sadla eller står inte still vid uppsittning och såna grejer, då börjar man ju undra om de gjort sej mödan att kolla upp det? Särskilt om man skyller på stammen...

ghost skrev:

Har Humelibumlan kollat tänderna? Låter som om hästen protesterar.
Har själv tagit över ett sto från travet som var "tuff i psyket". Kallades för "tokmärren". Kuskarna tyckte att tränaren skulle "stänga igen käften" på hästen. Ägaren var en sann djurvän. La ner mycket pengar på undersökningar etc. Tom djurpratare...:crazy:
Det visade sig när hästen gått som "ridhäst" ett år att hon hade jätteproblem med tänderna. Helt nedslipade. Ont och infekterat... Kroniskt. Inte konstigt att hon protesterat. Inte hade det märkts, trots tandraspning 2-3 ggr år, vet undersökningar, hästpratare m.m.
Kan Humlan ha såna problem?
Norrland

Totola skrev:
Jovisst är det lätt att sitta och svamla på internet ;) hästar har medfödda personligheter, om inte annat kan mamman också påverka.
Men det ÄR möjligt att få till en trevlig individ ändå, men som sagt- man ska både ha tur OCH stor skicklighet och erfarenhet, en person kan inte ha bra inverkan på alla hästar, det är helt omöjligt.
Däremot kan en person i snitt ha bättre inverkan på hästar än andra.
Ok, då är jag med.
Humlan är en trevlig individ om du inte inkräktar på hennes område.
Hon är väldigt väluppfsotrad och inga direkt problem att göra något med. MEN man bör ha ett öga i nacken för hon KAN ta sig till precis vad som helst.
Så jag antar att jag kan ta åt mig och säga att jag hade både tur och var skicklig, med erfarenhet ;)

Jag tror inte heller att alla hästar är myshästar, och vissa kanske aldrig blir särskilt positiv till t ex en sån sak som att behöva jobba eller behandlad på ett visst sätt. Och de får man ta hänsyn till. Gäller ju att tolka signaler :p innan hästarna behöver skrika för att uppmärksammas.
Humlan älskar att jobba.
Men hon är så tydlig att det är svårt att missa vad hon uppskattar och inte-

Vi kanske har lite olika defenitioner, jag tycker att hästarna ska VETA vad som är rätt och fel, de ska vara lärda att gå undan eller sluta med ett beteende om man säger till, de ska vara lärda att gå snällt i grimskaft osv. Men den som har hand om hästen har ansvar för att hästen inte ska ha en anledning till att göra såna saker överhuvudtaget. Tolka signaler.
Humlan går snäll i gramskaft, står snällt på gången, kan med lätthet duschas, skos, kraffsas hovar på osv..
Är ganska snäll att köra och pigg och busig att rida.
Jag skulle nog säga att hon är bra mycket mer väluppfostrad och lätt hanterlig än många av "era" hästar..

Jag syftar inte så mycket på det här fallet som överhuvudtaget "min häst ÄR så" och sen inte gör något åt det. Du klassas inte som en av dom eftersom du faktiskt har gjort så gott du kan.
Tack

Om man säger att "min häst är nafsig, det har den alltid varit" eller min häst har alltid gått orent" då får jag frispel. Bara för att det alltid har varit på ett visst sätt (eller så länge man har haft hästen) den kanske är aggressiv när man ska sadla eller står inte still vid uppsittning och såna grejer, då börjar man ju undra om de gjort sej mödan att kolla upp det? Särskilt om man skyller på stammen...
Ok, jag accepterar inte ett sånt beteende.
Det jag accepterar är att hästen får tala om vad den gillar och inte gillar, på det sä'ttet en häst talar.

Humlan gör absolut inget av de grejjer du räkrnar upp, utan hon är helt enkelt bara en otroligt envis liten Morrhoppa :D

norrland65 skrev:
Har Humelibumlan kollat tänderna? Låter som om hästen protesterar.
Har själv tagit över ett sto från travet som var "tuff i psyket". Kallades för "tokmärren". Kuskarna tyckte att tränaren skulle "stänga igen käften" på hästen. Ägaren var en sann djurvän. La ner mycket pengar på undersökningar etc. Tom djurpratare...:crazy:
Det visade sig när hästen gått som "ridhäst" ett år att hon hade jätteproblem med tänderna. Helt nedslipade. Ont och infekterat... Kroniskt. Inte konstigt att hon protesterat. Inte hade det märkts, trots tandraspning 2-3 ggr år, vet undersökningar, hästpratare m.m.
Kan Humlan ha såna problem?
Norrland
Nej några såna problem har hon inte, tyvärr skulle man kankse kunna säga

Totola skrev:

Jo jag håller med dej, i princip. Sen är det så att det finns individer (och linjer där de individerna är vanligare) som faktiskt inte fungerar så att de lär sig en gång för alla. Jag (vi) har haft hästar som skött sig på alla sätt, väluppfostrade samarbetsvilliga osv, när VI haft hand om dem , i familjen. Men de har blivit som färbytta när andra hanterat dem. De tar helt enkelt inte för givet att en människa är ledare bara för att den är människa. Varje ny människa får tala om vad som gäller och det gör varje ny människa oavsett om det är medvetet eller ej:angel: Hästen behandlar dem därefter.
Det är mycket svårt för en ägare att få bort sånt eftersom ägaren inte har problemen. JAg har haft 2-3 tidigare genom åren som jag räknar till den här kategorin, särskilt en ponny som var en liten djävul med främmande barn (och hästrädda vuxna).

Så ja jag vet att såna finns, men sen förstår jag inte diskussionen riktgit eftersom det inte verkar vara aktuellt att göra av med hästen. Min inställning är att han man eget stall så kan man behålla dem det blir en skyldighet, i alla fall tills man hittar någon som det fugnerar med. I ett fall en medryttare som blev kär i hästen och det var besvarat, som tog den.

Humelibumlan skrev:
Ok, då är jag med.
Humlan är en trevlig individ om du inte inkräktar på hennes område.
Hon är väldigt väluppfsotrad och inga direkt problem att göra något med. MEN man bör ha ett öga i nacken för hon KAN ta sig till precis vad som helst.
Så jag antar att jag kan ta åt mig och säga att jag hade både tur och var skicklig, med erfarenhet ;)

Humlan går snäll i gramskaft, står snällt på gången, kan med lätthet duschas, skos, kraffsas hovar på osv..
Är ganska snäll att köra och pigg och busig att rida.
Jag skulle nog säga att hon är bra mycket mer väluppfostrad och lätt hanterlig än många av "era" hästar..

Ok, jag accepterar inte ett sånt beteende.
Det jag accepterar är att hästen får tala om vad den gillar och inte gillar, på det sä'ttet en häst talar.

Humlan gör absolut inget av de grejjer du räkrnar upp, utan hon är helt enkelt bara en otroligt envis liten Morrhoppa :D

Så kan vi vara överens om att man inte har rätt till att skylla på det ena och det andra som går dåligt om man inte har kollat upp det eller gjort sitt bästa för att träna bort det? ;)

Jag tycker hästar som säger till tydligt är guld. Jag har hellre en sån häst än en häst som går och tiger och lider och till slut drar på sej skador för att man har haft en dålig sadel eller jobbat för hårt osv.
min förra häst skulle man väl kunna säga var ouppfostrad (tillockmed farlig i vissa sammanhang) och kunde hoppa jämfota, bocka och sparka bakut när man sadlade om han tyckte sadeln var obehaglig. Däremot inte om den var bekväm och man hade resårgjord för att lindra lite.

Den hästen hade haft problem med ryggen och skulle den INTE "sagt till" mej när en sadel inte passade, då kanske jag skulle ha använt en dålig sadel och förstört hans rygg för livet.? (nej, i praktiken hade jag inte det, för jag hade redan en bomlös sadel som jag alltid använde däremot provade jag en del andra sadlar också under tiden jag hade hästen) och att den säger till när jag beter mej respektlöst tycker jag att jag har förtjänat, det är bra för min egen uppfostrans skull ;)

Så sammanfattningsvis skulle inte vem som helst kunna ha den hästen, misstolkar man signalerna (hur nu det skulle gå till :angel: ) eller blir rädd för hästen skulle den nog till slut bli väldigt jobbig.
Men efter att jag hade haft hästen ett halvår- ett år nånting hade jag så gott som inga som helst problem med hästen, den var som en hund som man kunde släppa lös och gå ut och gå med :) ävem om det testade gränserna ibland när jag förtjänat det pga inkonsekvens.

Hästar har människans för människan eget nöje.. en häst ska vara en häst som passar människan, vill någon ha en utmaning så får dom det.. men de flesta vill kunna njuta av sin häst, både under hantering och under träning, man vill faktiskt inte alls ha en häst som aldrig bjuder till..

kort sagt, jag skulle ha avlivat om jag inte kunde/ville ha kvar hästen..

minimi skrev:
Jo jag håller med dej, i princip. Sen är det så att det finns individer (och linjer där de individerna är vanligare) som faktiskt inte fungerar så att de lär sig en gång för alla. Jag (vi) har haft hästar som skött sig på alla sätt, väluppfostrade samarbetsvilliga osv, när VI haft hand om dem , i familjen. Men de har blivit som färbytta när andra hanterat dem. De tar helt enkelt inte för givet att en människa är ledare bara för att den är människa. Varje ny människa får tala om vad som gäller och det gör varje ny människa oavsett om det är medvetet eller ej:angel: Hästen behandlar dem därefter.
Det är mycket svårt för en ägare att få bort sånt eftersom ägaren inte har problemen. JAg har haft 2-3 tidigare genom åren som jag räknar till den här kategorin, särskilt en ponny som var en liten djävul med främmande barn (och hästrädda vuxna).

Så ja jag vet att såna finns, men sen förstår jag inte diskussionen riktgit eftersom det inte verkar vara aktuellt att göra av med hästen. Min inställning är att han man eget stall så kan man behålla dem det blir en skyldighet, i alla fall tills man hittar någon som det fugnerar med. I ett fall en medryttare som blev kär i hästen och det var besvarat, som tog den.

Om man har en sådan häst som man måste sälja (förutsatt att NI verkligen inte har en massa problem med hästen) så tycker jag helt enkelt att man ska leta efter en köpare som är medveten om att man själv formar och uppfostrar hästen till hur den ska bete sej mot en själv.

När jag köper häst är jag fullt medveten om det, däremot vill man ju alltid höra hur den varit hos förra ägaren för att veta hur den "ska vara" har den varit jobbig hos förra ägaren vill man ju också veta HUR jobbig för att kunna avgöra om man är hästmänniska nog för att lösa det..
Är man inte medveten om att man påverkar sin häst och uppfostrar den under all hantering så är ju frågan om man ens borde få kalla sej hästmänniska? :p

Så sammanfattningsvis: till en köpare skulle jag säga att hästen är snäll och olatsfri (om den är det vill säga) men att den formar sej efter den som hanterar hästen. Och att den kan bete sej si och så mot andra. Sedan är det upp till köparen (efter att ha testat att hantera och rida/köra hästen helst då..) att avgöra om den kommer klara av hästen lika bra i längden.

minimi skrev:
Anledningen till diskussionen ser du i inlägg 1.:idea:
Du kommer även att se när tråden lades ut

Totola skrev:
Så kan vi vara överens om att man inte har rätt till att skylla på det ena och det andra som går dåligt om man inte har kollat upp det eller gjort sitt bästa för att träna bort det? ;)

Jag tycker hästar som säger till tydligt är guld. Jag har hellre en sån häst än en häst som går och tiger och lider och till slut drar på sej skador för att man har haft en dålig sadel eller jobbat för hårt osv.
min förra häst skulle man väl kunna säga var ouppfostrad (tillockmed farlig i vissa sammanhang) och kunde hoppa jämfota, bocka och sparka bakut när man sadlade om han tyckte sadeln var obehaglig. Däremot inte om den var bekväm och man hade resårgjord för att lindra lite.

Den hästen hade haft problem med ryggen och skulle den INTE "sagt till" mej när en sadel inte passade, då kanske jag skulle ha använt en dålig sadel och förstört hans rygg för livet.? (nej, i praktiken hade jag inte det, för jag hade redan en bomlös sadel som jag alltid använde däremot provade jag en del andra sadlar också under tiden jag hade hästen) och att den säger till när jag beter mej respektlöst tycker jag att jag har förtjänat, det är bra för min egen uppfostrans skull ;)

Så sammanfattningsvis skulle inte vem som helst kunna ha den hästen, misstolkar man signalerna (hur nu det skulle gå till :angel: ) eller blir rädd för hästen skulle den nog till slut bli väldigt jobbig.
Men efter att jag hade haft hästen ett halvår- ett år nånting hade jag så gott som inga som helst problem med hästen, den var som en hund som man kunde släppa lös och gå ut och gå med :) ävem om det testade gränserna ibland när jag förtjänat det pga inkonsekvens.
Tänkte ta ett litet ex (rent hypotetiskt men ett ex som de flesta kan förstå) på hur Humlan fungerar...
Säg att du är ute och rider, vägen delar sig och du vill ta höger, Humlan vill ta vänster och vägrar gå höger.
Du har ju olika alternativ:
1- Låter Humlan bestämma och tar vänster och får en fortsatt trevlig ridtur.
2- Väljer höger och "slåss" med henne tills hon går. Du kommer inte få en trevlig ridtur och hamnar förmodligen förr eller senare på backen.
3- Du finlirar och använder fingertoppskänslan så Humlan tror att det var hon som ville gå till höger...

Så är det med i stort sett allt man gör, Humlan måste tro att det var hon som ville det vi ska göra och att hon "bestämmer". Det gäller oavsett om du ska galoppera eller trava, lasta, sko osv i all oändlighet...
Den ända gången jag "Slåss" men henne är när veterinären kommer. Min veterinär avskyr Humlan, vägrar böja henne och det finns en HumlanDos domesidan :angel: Lite mer än "pissmärredosen" :smirk:

Med slåss menar jag inte direkt att jag slår henne, utan mer tvingar henne och blir ruskigt arg om hon inte gör som jag säger..:devil: Att slå henne är fara för liv och lem:crazy:

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 155
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 429
Senast: mars
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 805
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 124
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar