säljbar eller avlivas?

Sv: säljbar eller avlivas?

Om jag hade en sådan travhäst som din skulle jag nog inte sälja den till någon människa...Den får nog sluta sina dagar hos mig även efter travkarriären..Kanske kan den bli en utmärkt körhäst på "äldre dar"??? :idea:

Jag har nog aldrig träffat på någon häst som din....Eh, kanske en D-ponny när jag var liten som min farsa fick hantera ( :eek: ) eftersom ingen fick gå inärheten av den bara min farsa....Hästskrället hade bara respekt för honom och ingen annan människa, och inte mig heller :crazy:
På hästryggen gick det utmärkt o rida, men att leda o sånt fick farsan ofta rycka ut för att göra "skitgörat"......:crazy:
Denna häst misshandlades som föl, så det var väl inget konstigt.

Men eftersom din häst är uppväxt hos dig kanske man kan jämföra henne med Nevele Pride??? :D
Hon gör väl inga såna där anfall mot människor som närmar hagen eller??.....

Sälj den inte, om du inte kan ha kvar den, avliva den eller ha den som kör/ridhäst och den kanske trivs me att röra på sig på "äldre dar" när den är färdigtävlad...?? ;)

Du får ursäkta, men vad handlar trots allt om dej och hanteringen i ditt stall?
Jag har en bekant som fick en sån häst för ett par år sen. Den hade rykte bland proffsen som haft hand om den att vara farlig, osv, den attackerade, var opålitlig, anföll först om den kände sig hotad. I det stallet där den står nu hanteras den av två eller högst tre mycket hästvana, lugna människor. Det är en annan häst idag. Inget konstigt, bara lugn hantering. Idag har den en vänlig uppsyn, möter människor med nyfikenhet och konstrar aldrig vid ridning.
Det tog ett halvår/år att få den att ändra attityd till världen. Den är mycket tuff idag också. Men den behöver inte vara så försvarsinställd. Hur hanteras din häst? Du ställde frågan här på ett konstigt sätt och jag ställer en fråga till dej.

jag skulle ha avlivat, helt klart. för hennes bästa.

Jag hade sålt hästen, jag anser att ingen frisk häst skall avlivas.
Eller en häst som inte går att rida på ska avlivas.
En häst skall bara avlivas i mina ögon den dagen den har ont av att bara stå rakt upp och ner i en hage!

Dock bör man vara mer noggrann att se till att man verkligen placerar ut en sånhär häst till en rätt person som kan hantera problemhästar.
Låna ut hästen på prov innan eller om köparen bor väldigt nära låt henne/honom bli medryttare ett tag innan så du har koll=)

Nu ska vi se om jag fattat denna tråd...

Hästen lever fortfarande. Den är vass och KAN anfalla, men så länge man KAN läsa hästar är det helt ok att hantera den.

OM du inte ska ha den kvar så undrar du i denna tråd om den ska avlivas eller om det är ok att sälja en sådan märr ...

Jag skulle klockrent säga AVLIVA.
Anledning,
den som eventuellt skulle köpa denna häst skulle säkerligen som du kunna hantera denna vassa men trevliga lättlästa häst som om man inte läser rätt är farlig, vilket ger att om denna person hamnar i ett stall där "svenssons" som INTE kan läsa hästar nångång kommer hamna i denna hästs närvaro lever ett enligt MEJ (och det JAG tolkat dina inlägg som) ett farligt liv...
Till detta är det en LITEN travare, alla vet vi marknaden för en travare, även om du skulle skänka bort henne så är det inte säkert att du skulle hitta rätt person ....

Nu kommer du säkert tycka jag utläst tråden fel men som sagt detta är min iaktagelse av denna tråd.

lsz skrev:
Min gubbe hade en del i Self Confident en gång i tiden....en trevlig häst må jag säga..... MD ägde nog "käkpartiet" och min man en del av svansen.....höll på att kosta MD livet :eek: .....vi bytte bort vår del mot ett snällt sto istället och ångrar oss INTE :cool:

He he, jag har en avkomma efter Self Confident...:smirk: Alla travfolk drar häftigt efter andan när jag berättar det och frågar hur jag vågar ha en sån... :eek:

Vad är det hästkraken ställt till med egentligen? Har förstått att han var/är vass i lynnet och att även hans avkommor brukar bli sådana. Men verkar ju som om SC är ngt utöver det vanliga... :crazy:

Min pålle är dock vänligheten själv. Har lite underliga åsikter och funderingar ibland bara men annars har han ett gott hjärta och han uppskattar det mesta.

Jag tar just nu hand om ett sto som är e: self confident... p.g.a att hon som äger hästen inte fick ha den i stallet för just stammens skull... Hästen i sig är mkt trevlig, lite bufflig, men snäll.
Men det är sant, han va inte någon ängel precis... och många av hans avkommor kan vara vassa, men med rätt hantering så brukar de vara helt ok.

Humelibumlan skrev:
I tidigare trådar om hurvida man ska sälja eller avvliva sin häst, har jag kallats egoist och att jag tror jag är den enda som klarar av min häst, eftersom jag sagt att jag hellre avlivar än säljer min häst...

Detta är ingen annons, hästen är inte till salu, utan jag vill bara höra efter vad ni anser att man bör göra med en häst som min om jag inte kan ha den kvar av olika anledningar!

Det är ett travsto på 5-år. Liten häst 149 cm,med en exteriör som inte passar för ridning, hon har lång rygg, kort hals och korta ben.
Har en väldigt stark personlighet och är både envis, tuff o vass i tempramentet. Korfattat- Bits fram, knuffas i mitten och sparkas bak.
Hon har aldrig blivit misshandlad eller liknande, hon tycker bara inte om människor och vill inte ha dem i boxen, hagen eller någon annanstans inom en radie på runt 10m.
Hon tycker inte om att bli borstad eller kelad med...
Sån här har hon varit sen hon var ett föl.

Hästen är inte farlig eller har sk. lynnesfel, men hanteringen är en balansgång. Det går inte att tvinga henne till något hon inte vill, det handlar om finlir o att ge och ta hela vägen. Vill hon inte, sker det inte.
Just nu är hon en ganska trevlig häst,men den enda hon riktigt respekterar är mig, de andra i stallet får tänka till och ha ett öga i nacken vid hantering.

Hon är inte snäll att rida, accepterar inte skänkel, bockar gärna o går på bakbenen om man försöker få sin vilja igenom.

Den här hästen har fått riktigt duktiga häst människor att utbrista, -"jag har då aldrig sett på maken till envis häst".
Och då menar jag männsikor som arbetar med hästar dagligen o väl träffat, skött o hanterat ett par tusen hästar...

Så, vem säljer man en sån här häst till och vad kan man betrakta som rätt hem?
Hästen är idag inte farlig, men främmande bör inte beträda box o defintivt inte hagen, där hon kan regelrätt attackera.
Man får aldrig backa för henne, får hon övertaget 1 gång så kan hon bli riktigt farlig.
Dessutom har jag hittils inte träffat någon som har något mer gott att säga om henna än att hon har en härlig trav o att hn är söt på avstånd?

Personen som köper måste alltså var en riktigt duktig hästmänniska, som inte är ett dugg rädd för henne, som är stark o tuff, som inte vill borsta o kela. Som inte tror det är ens eget fel att hästen ser ut som den vill äta upp en om man kommer in i boxen, hagen eller vill borsta på plats som inte kliar.

Vad skulle ni gjort om det var er häst? Avliva eller sälja o hoppas på gudskelov?

Nu har jag inte orkat läsa igenom alla svaren, men så här nånting hade jag gjort;

VILL jag att hästen av någon anledning ska få "leva" (jag menar, det skulle kunna vara en sån liten anledning att den förtjänar det för att den är ung.? ) så försöker jag först få pli på den genom att skicka den till en duktig NH-tränare nån vecka och se hur det går, man märker nog rätt snabbt om det är ett hopplöst fall för den personen.
Går det bra låter man den stanna där ett tag och verkar den sedan trevligare och mer respektfull mot övriga skulle jag övervägt att sälja den. MEN till en person som är medveten om allt detta och som inte har barn som kan bli skadade.

Måste man verkligen göra sej av med hästen skulle jag annars avliva den. På sätt och vis är det snällare för hästen, människorna kommer knappast vara snällare mot hästen än vad den beter sej mot dom..

giffan skrev:
Jag tar just nu hand om ett sto som är e: self confident... p.g.a att hon som äger hästen inte fick ha den i stallet för just stammens skull... Hästen i sig är mkt trevlig, lite bufflig, men snäll.
Men det är sant, han va inte någon ängel precis... och många av hans avkommor kan vara vassa, men med rätt hantering så brukar de vara helt ok.

Var en kvinna en gång som verkligen rynkade på näsan över stammen på min häst men gick sedan med på att alla SC:s avkommor inte var gräsliga "Bara de inte har Tibur på mödernet så..."
"Eeeh, joooo.... Det har han...." :crazy:

Gör inget! Jag lyssnar inte på olyckskorparna och har en snäll och personlig häst som ställer upp på det mesta.

oopsie skrev:
Du får ursäkta, men vad handlar trots allt om dej och hanteringen i ditt stall?
Jag har en bekant som fick en sån häst för ett par år sen. Den hade rykte bland proffsen som haft hand om den att vara farlig, osv, den attackerade, var opålitlig, anföll först om den kände sig hotad. I det stallet där den står nu hanteras den av två eller högst tre mycket hästvana, lugna människor. Det är en annan häst idag. Inget konstigt, bara lugn hantering. Idag har den en vänlig uppsyn, möter människor med nyfikenhet och konstrar aldrig vid ridning.
Det tog ett halvår/år att få den att ändra attityd till världen. Den är mycket tuff idag också. Men den behöver inte vara så försvarsinställd. Hur hanteras din häst? Du ställde frågan här på ett konstigt sätt och jag ställer en fråga till dej.
Det var ingen ny tråd vi plockade fram här ;)

Hur min häst hanteras? Ja, som vilken häst som helst, men med ett extra vakande öga..

Totola skrev:
Nu har jag inte orkat läsa igenom alla svaren, men så här nånting hade jag gjort;

VILL jag att hästen av någon anledning ska få "leva" (jag menar, det skulle kunna vara en sån liten anledning att den förtjänar det för att den är ung.? ) så försöker jag först få pli på den genom att skicka den till en duktig NH-tränare nån vecka och se hur det går, man märker nog rätt snabbt om det är ett hopplöst fall för den personen.
Går det bra låter man den stanna där ett tag och verkar den sedan trevligare och mer respektfull mot övriga skulle jag övervägt att sälja den. MEN till en person som är medveten om allt detta och som inte har barn som kan bli skadade.

Måste man verkligen göra sej av med hästen skulle jag annars avliva den. På sätt och vis är det snällare för hästen, människorna kommer knappast vara snällare mot hästen än vad den beter sej mot dom..
Varför skulle just en duktig Nh-Tränare få "pli" på hästen?:confused:

giffan skrev:
Du menar att alla som har vassa hästar efter vassa hingstar eller ston är felhanterade? :confused:

Har skumläst igenom hela tråden.. vad jag förstår så är hästen e.TapIn ue.S.C. stämmer det? jag har i motsats till dig ett helt underbart sto på 5 år (snart 6) e.TapIn :love: :love: Men de är otroligt lika varandra på bilden där din står i boxen! kunde jag lägga ut bilder skulle jag visa upp en på min sötnos! :)

FridaJ skrev:
Har skumläst igenom hela tråden.. vad jag förstår så är hästen e.TapIn ue.S.C. stämmer det? jag har i motsats till dig ett helt underbart sto på 5 år (snart 6) e.TapIn :love: :love: Men de är otroligt lika varandra på bilden där din står i boxen! kunde jag lägga ut bilder skulle jag visa upp en på min sötnos! :)
Nä Morfar är Karate Chop, men han spelar väl i samma division som S.C när det gäller trevlighet och humör ;)

Om du har lunarstorm kan du lägga in bilder vid det..l :D

Humelibumlan skrev:
Varför skulle just en duktig Nh-Tränare få "pli" på hästen?:confused:

Om hästen redan är hanterbar för dej, då behöver den helt enkelt lära sej att den ska respektera fler människor.
Ju fler "duktiga" och respektfulla människor den stöter på och hanteras av, desto mer kommer den troligen acceptera att man borde respektera människor överlag.

Det här är vad JAG skulle ha gjort, jag skiter fullständigt i vilket val du gör. Är övertygad om att bara ägaren kan avgöra vad som är bäst för hästen.

Jag hade avlivat en sån häst... det hade varit för hästens bästa och inget annat.

Jag skulle avliva.
Tycker att det är djurens rätt att inte behöva må dåligt verken psykiskt eller fysiskt utan då borde man avliva eller om det finns risk för att hästen komer att må dåligt.

Till er som inte tycker att man skall avliva hästar så länge dom kan gå i hage så är det såna som er jag är näst mäst rädd för (efter alla problemlösare) då jag vet (har varit i henes stall) en som samlar på gammla hästar i åldern 27-44år och många av dom sprang hon och gömde när djurskyddsmyndigheten skulle komma då många var i så dåliga att dom skulle avlivats genast, och två av dom var så gammla att det ända dom kunde äta var pellets som var blandat med med en massa vatten så det likande soppa.
Jag anmälde henne till djurskyddet och sa att dom skulle göra en oanmäld kontroll med hon han flytta så jag vet inte var hon är nu.

Kram

Totola skrev:
Om hästen redan är hanterbar för dej, då behöver den helt enkelt lära sej att den ska respektera fler människor.
Ju fler "duktiga" och respektfulla människor den stöter på och hanteras av, desto mer kommer den troligen acceptera att man borde respektera människor överlag.

Det här är vad JAG skulle ha gjort, jag skiter fullständigt i vilket val du gör. Är övertygad om att bara ägaren kan avgöra vad som är bäst för hästen.
Hon respekterar andra människor, men hontycker inte om dem.
Och hon hanteras enbart av duktiga och proffisionella människor, det har hon alltid gjort.

Det jag undrade varför hon skelle behöva trffa just en nh-tränare, varför inte en duktig travtränare, galopp tränare, hopptränare eller duktig människa i allmänhet?

Jag ska inte gör något val alls, tråden är som sagt rent hypotetisk.

Här är hon, utan öron :rofl:
x1pe8D_i3PMR7Q4FRKm4QSio3vfFBUKSNusRSeeR2ZliUBbfPeZGSUG8JjiYIlpo4Np6fBlE1nOf-hdOL0RFLXiPqunl178aFuopYY2p_5j30Qej_f3SsAXuPfH6rgd7-zzlwhyh4WU4MJAXem2bEeTfQ

oj.. bilden blev ju sååå liten så den knappt syns hihi

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 155
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 434
Senast: mars
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 806
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 126
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar