säljbar eller avlivas?

Sv: säljbar eller avlivas?

tror att mycket faktiskt beror på vad man har för inställning till det hela själv oxå....och det vara bara ett råd....

tretjak skrev:
Ärligt talat så tyckte jag att det mesta verkade vara trams så jag orkade inte riktigt läsa allt! Trodde mig förstå genom rubriken att det var fråga om råd ang om det är bättre att låta en sådan häst somna in eller sälja och ville jag ge ett litet råd utifrån min erfarenhet på ca 30 år med olika hästar.

Nu har jag läst lite till av alla svar plus dina svar och det blir än mer obegripligt och ännu lite tramsigare så jag utgår från att hela din tråd bara rör sig om ett dåligt skämt. I annat fall så lycka till men jag tror inte att du ska vänta dig så många seriösa svar på ev andra trådar du startar efter den här! :confused:
Då måste jag säga att de tidigare 4 sidorna där det var flest seriösa svar o funderingar djup impar på mig!

Och varför skulle jag inte vänta mig seriösa svar på nya trådar jag skapar? :confused:
Frågan handlar ju om vad man ska göra om en häst som min, om man inte längre kan ha den kvar? Vet inte vart skämtet o det oseriösa i den frågan ligger? :smirk:

Emmah.S skrev:
Tycker att det låter mest som om att den här hästen har fått lite fel inställning till oss människor..men du "Humelibumlan" har du provat PNH???!!! Jag trodde inte heller på PNH från början men det funkade bra på min poppa (han trodde ju att han ägde världen, dock var han ej "elak" utan bara respektlös)...så du...säger bara en sak PARELLI NATURAL HORSEMANSHIP..
Nej det har jag inte provat. Men eftersom jag är nöjd med henne idag och har en ganska nagativ erfarenhet av NH tränade travhästar så tror jag inte i dags läget det är aktuellt att prova.

Men tack för tipset :D

Om du nu är nöjd med henne i dag vad är då problemet och vad har du för negativa erfarenheter av NH?! :confused: Okej, det är väldigt mycket jobb i början, men sen har man ju en väldigt trevlig häst om man bara orkar anstränga sig och vara konsekvent

Senast ändrad:

Emmah.S skrev:
Om du nu är nöjd med henne i dag vad är då problemet och vad har du för negativa erfarenheter av NH?! :confused: Okej, det är väldigt mycket jobb i början, men sen har man ju en väldigt trevlig häst om man bara orkar anstränga sig och vara konsekvent
Vaddå problemet? Tråden är hypotetisk ifall jag inte skulle kunna ha henne kvar någongång i framtiden och varför jag i andra trådar kallades egoist för jag ansåg det var bättre att avliva en sälja som ridhäst?

Jag sa inte jag hade negativa erfarenheter av NH, utan NH i kombination med travhästar- Alltså kombinationen fungerar inte riktigt och NH tränade travare har en tendens att bli "avtrubbade" och inte ha samma kämpar glöd. :smirk:
Självklart beror det ju på hur man tränar och hur "hårt"... Men efter att ha hållit på att köra in NH tränade unghästar. vilket tog ungefär dubbelt så lång tid som de andra och inte vart de varken bättre/lugnare/harmoniskare eller på något mer annolunda än just att de var "avtrubbade" tycker jag att det kanske inte passar ihop riktigt.

Om du nu av någon anledning inte vill ha henne kvar i framtiden så ja avliva hästen eftersom att hon bara verkar "respektera" dig.

Okej, du förklarade dig aldrig vad du hade för dåliga erfarenheter av NH tränade travare så därför ville jag veta vad det var....

Alexandra_W skrev:
Med risk att bli betraktad som hjärtlös men - TVEKLÖST avliva!

För det första ser jag ärligt talat inte vem som vill ha - än mindre köpa - en sådan häst, förutom kategorin som vill 'ge henne en ny chans'. Det är inget fel att ge hästar en ny chans men om hon inte är/varit felhanterad och varit sådär sen föl så tror jag inte det finns så mycket man kan göra för att ändra hennes attityd, eller kategorin som anser att hon måsete ha ont någonstans (och jag antar att hon är kollad)

Och jag ser en överhängade ridk för både folk och häst om hon hamnar i fel hem. och 'rätt hem' till den tror jag kan vara SVÅRT att finna.

Jag gillar 'problemhästar', men helt ärligt och no offence, den där skulle INTE bli långlivad ens hos mig, om det är så att det inte finns felhantering/smärta/annat i botten/tidigare som kan förklara beteendet, och det verkar det ju inte finnas.

OM det vore en talangfull häst som gilalde ridningen skulle jag kanske kunna ha mer överseende och hålla 'hantering' till ett minimum för hennes skull och sen sikta på ridninge. Men hon verkar ju varken vara talangfull eller tycka det är särskilt roligt.

Sen, jag har svårt att tro att den hästen MÅR BRA ens idag. Även om det inte finns något kroppsligt fel på henne så tror jag inte hon tycker livet som 'tamhäst' är speciellt kul. Även om hon inte får 'skit' för sitt beteende kan man inte må bra av att vara så ARG hela tiden/bli det så lätt. Och bara det att vara tamhäst och inte tycka om människor ger ju en tillvaro som inte är så trevlig. Gillar hon inte att skrota (isf skulle ju stopr lösdrift med minimal hantering kunna vara ett alt, om någon nu skulle vilja ha henne så) så ser jag faktiskt att avlivning är det bästa för HENNE.

Och jag har, om ditt inlägg speglar den sanna bilden och hon inte är trevlig ens emellanåt (genuint trevlig, inte för man stryker henne medhårs), den största beundran för att du har henne kvar, även om jag inte kan låta bli att undra varför?

/Alexandra - inte så okänslig som hon låter egentligen

Håller helt med! Jag fattar inte varför hästen inte redan är avlivad?! Den ÄR ju egentligen redan farlig och kräver att man är 100 % på sin vakt och vet hur man skall hantera den Ingen gläjde och avkoppling med ett sådant djur som inte ens vill ha kontakt! Det är väl för att glädjas och få avkoppling man skaffar häst! Den här riskerar vid en försäljning att hamna hos någon som skall klara hästen för att glänsa. Jag hade avlivat den för länge sedan om den varit min. Låter obehagligt med en sådan häst och risk att man blir ovän med andra i stallet! Hon är ju inte ofarlig för sin omgivning! Hade aldrig tolererat en sådanhäst i mitt stall.

Anette

Senast ändrad av en moderator:

Emmah.S skrev:
Om du nu av någon anledning inte vill ha henne kvar i framtiden så ja avliva hästen eftersom att hon bara verkar "respektera" dig.

Okej, du förklarade dig aldrig vad du hade för dåliga erfarenheter av NH tränade travare så därför ville jag veta vad det var....
Japp och jag förklarade väl det? :confused:

sambaengi skrev:
Håller helt med! Jag fattar inte varför hästen inte redan är avlivad?! Den ÄR ju egentligen redan farlig och kräver att man är 100 % på sin vakt och vet hur man skall hantera den Ingen gläjde och avkoppling med ett sådant djur som inte ens vill ha kontakt! Det är väl för att glädjas och få avkoppling man skaffar häst! Den här riskerar vid en försäljning att hamna hos någon som skall klara hästen för att glänsa. Jag hade avlivat den för länge sedan om den varit min. Låter obehagligt med en sådan häst och risk att man blir ovän med andra i stallet! Hon är ju inte ofarlig för sin omgivning! Hade aldrig tolererat en sådanhäst i mitt stall.

Anette
Tills i förra veckan var jag den enda som hade hästar i mitt stall. Nu har jag fått in 2 "ridhäst tjejer" båda med erfarenhet o skinn på näsan, så de har inge problem att kunna läsa av vad min häst tänker göra! :D

Men jag förstår inte varför hästen skulle vara avlivad? Jag glädjs över henne o kan visst slappna av i hennes närhet? Dessutom är hon en tävlingshäst vilket hon trivs bra med. :D

Det är ju du som tagit upp frågan om avlivning eller ej, då kunde du ju förväntat dig den här diskussionen. Om du anser att din häst egentligen är OK så är ju hela tråden fruktansvärt orättvis mot henne.
PL

peter_lundin skrev:
Det är ju du som tagit upp frågan om avlivning eller ej, då kunde du ju förväntat dig den här diskussionen. Om du anser att din häst egentligen är OK så är ju hela tråden fruktansvärt orättvis mot henne.
PL
Jag har väl inte tagit upp om hon bör avlivas eller inte i dax läget? Om jag inte kan ha henne kvar..... En helt annan 5-a
Diskussionen tycker jag är ganska underhållande f:ö och varför får jag inte fråga emot när någon påstår saker jag anser fel eller inte stämma? Ska jag bara nicka o säja- Ja visst, min häst är psykist störd o borde avlivas på studs?
Bara för att någon tycker så??

Och vad menar du med OK, som vi började prata om lite högre upp o som du aldrig besvarade så tror jag vi kan ha lite olika uppfattning på vad som är OK.
Hon är vass, tuff, envis och tempramentsfull, mer än de flesta. men oxå fullt hanterbar o väluppfostrad, vilket är OK i mina ögon. Hade hon inte varit hanterbar, körbar, uppfostringsbar osv, så nej, då hade det inte varit OK.

Varför skulle tråden vara orättvis mot henne? :confused:

Du har ju själv skrivit att hon blir riktigt farlig om hon får övertaget en gång. Stämmer det eller inte?
PL

peter_lundin skrev:
Du har ju själv skrivit att hon blir riktigt farlig om hon får övertaget en gång. Stämmer det eller inte?
PL
Ja? Vad har det med saken att göra? :confused:
Ett ouppfostrat halvblod är oxå livsfarligt i fel situation? Vilken häst är inte det om de får övertaget?
Skillnaden är att just denna hästen är riktigt vass från början....
Jag fattar inte vart du vill komma?

Jag fattar inte vart du vill komma.
Ang vad som är OK så anser jag att det är ok att ha kvar henne om hon inte är så stressad av mänsklig kontakt att hon lider o om du kan garantera att hon inte behöver handhas av ngn som hon kan bli farlig för. Själv har du tydligen inte kunnat bestämma dig för om du har ett monster som bara du kan hantera eller en lite sur o grinig häst utan behov av mänsklig kontakt.
Mitt halvblod kan bli lite jobbig att leda o så om han känner att han får övertaget men han skulle aldrig gå till anfall.
PL

peter_lundin skrev:
Jag fattar inte vart du vill komma.
Ang vad som är OK så anser jag att det är ok att ha kvar henne om hon inte är så stressad av mänsklig kontakt att hon lider o om du kan garantera att hon inte behöver handhas av ngn som hon kan bli farlig för. Själv har du tydligen inte kunnat bestämma dig för om du har ett monster som bara du kan hantera eller en lite sur o grinig häst utan behov av mänsklig kontakt.
Mitt halvblod kan bli lite jobbig att leda o så om han känner att han får övertaget men han skulle aldrig gå till anfall.
PL
Vart jag vill komma? Det är ju du som kritiserar mig för att jag besvara inlägg i min tråd?!
Sen har jag inte undrat hurvida jag ska ha henne kvar och vilka regler som gäller då. Men tack för att du informerade mig om dina synpunkter.
Skulle hon vara farlig för övriga i stallet får vi nog sätta o ss ner o talas vid.

Om hon var stressad, led av mänsklig kontakt osv... Skulle hon knappast vara hanterbar, körbar eller i tävlingsmässigt skick!

Ett monster? Vart har jag skrivit det? :confused: Lägger du inte lite som du sälv vill o läser lite mellan raderna? Eller är det jag som skriver så fruktansvärt otydligt? :confused:
Hästen är fortfarande TUFF o VASS, det har hon varit från födseln, hon är inget monster, däremot skulle hon säkert kunna bli ett i fel händer.

Om ditt halvblod inte går att leda ordentlig, så är han för dagen mer farlig än vad min häst är. Hennes signaler är TYDLIGA! :)
Sen ställer jag mig lite frågan till hur mycket du vet om vad som skulle hända om ditt hbl. fick övertaget och inte "ville" i en situation.... :angel:

Jag vet att jag skulle kunna sälja min häst till vilken vettig hästmänniska som helst utan att det skulle bli problem med hanteringen, det verkar inte du göra eller varför har du överhuvudtaget skrivit den här tråden.
PL

peter_lundin skrev:
Jag vet att jag skulle kunna sälja min häst till vilken vettig hästmänniska som helst utan att det skulle bli problem med hanteringen, det verkar inte du göra eller varför har du överhuvudtaget skrivit den här tråden.
PL
Skillnaden är att du just har ett hbl och det finns ofta enhel del köpare på dem och "andrahands" värdet är något högre!
Jag har en travhäst, men en häftigt temprament och en exteriör som inte passar för ridning, andrahands värdet på min häst är ca: 0 kronor och de jag anser vara vettiga hästmänniskor, vill sällan ha en häst som min.
Det vill säga att hade jag haft ett hbl. med liknande tepramet men bra ridbarhet och som visat sig vara lika duktig/ambitös på en ridgren som min häst i trav, så hade det förmodligen varken varit svårt att hitta en duktig häst människa som köpare eller fått svårt att få bra betalt för henne... :smirk:

Senast ändrad:

Du uttrycker precis vad jag tänker när jag läser denna tråd.

Vad är syftet med den? Förstår inte vad trådskaparen vill uppnå?

Norrland

Humelibumlan skrev:
Hästen är fortfarande TUFF o VASS, det har hon varit från födseln, hon är inget monster, däremot skulle hon säkert kunna bli ett i fel händer.

Om ditt halvblod inte går att leda ordentlig, så är han för dagen mer farlig än vad min häst är. Hennes signaler är TYDLIGA! :)
Sen ställer jag mig lite frågan till hur mycket du vet om vad som skulle hända om ditt hbl. fick övertaget och inte "ville" i en situation.... :angel:

Den här tråden urartade för ett bra tag sen, men nu måste jag lägga mig i.

Min dam är också VASS och TUFF. Born that way. En liten ängel när det passar, och en liten DJÄVUL när det inte passar. Hon och jag har haft en rejäl kraftmätningsstrid när hon var runt året, och jag är GLAD att jag gick segrande ur den för det var INTE givet och det hade blivit en mardröm om jag förlorat. Mitt i stridens hetta så attackerade hon mig fullt ut, och det var inte för att skrämmas, utan hon gjorde ett VÄLDIGT tydligt statement att endera gav jag efter och slutade försöka tvinga henne att göra nåt hon inte ville, eller så kunde jag ju be min sista bön. Tack och lov är jag smartare än henne och situationen gällde en sak där jag hade ett riktigt drömläge vad gällde att kunna fortsätta propsa men ändå vara ganska 'utom räckhåll' för hugg och sparkar etc sålänge jag skötte mina kort rätt.

Efter den kampen så har vi faktiskt inte haft några direkta sammandrabbningar som inte har varit fullt 'normala'. (Sen att det kan ta fem pers, droger och både nosbrems och öronbrems att få i en permanentkanyl är en annan sak).

Men det är fortfarande en tuff och vass dam. Men det ligger under en otroligt gosig, social och trevlig yta, och hon är väldigt 'glad i folk' (på ett bra sätt). Och hon gillar att jobba etc etc. Men det gller fortfarande att ta henne på RÄTT sätt när man sätter press, annars kan det bli otrevligt.

Och i fel händer skulle hon fortfarande kunna bli just ett MONSTER. Så jag vetefan om jag skulle våga sälja henne alls just nu iaf (om fem år kanske jag ser på saken annorlunda).

MEN.. hon är LÅNGT ifrån det du i ditt ursprungsinlägg beskrev din häst som.

Det här är en dam som 99% av tiden är så löjligt lätthanterad att det är LÖJLIGT, 99% av tiden är hon är ett under av väluppfostran både generellt och ffa sett till sin ålder, och hon är ALLTID välvilligt inställd till människor rent generellt (hon gnäggar numera när hons er 'sin' veterinär på kliniken), hon gnäggar ALLTID när hon ser/hör mig, och kommer fram, och hon är uppenbart fäst vid mig. Och tycker om i princip alla människor. 99% av tiden är det det gladaste och soligaste lilla spektakel du kan tänka dig.

Och ditt ursprungsinlägg gav bilden av en häst som 99% av tiden var ett MONSTER.. Nu verkar ju senare inlägg ha korrigerat den bilden till något helt annat (fast då undrar jag varför du la fram det som du gjorde i första inlägget), men jag kan förstå att folk reagerar på det första inlägget - ja. För det du beskriver NU och det du beskrev DÅ känns inte som samma häst.

Och det du beskrev DÅ är för mig inte en 'vass och tuff häst', det är något mycket 'värre'.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 155
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 434
Senast: mars
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 806
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 126
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kattbilder #10