säljbar eller avlivas?

Sv: säljbar eller avlivas?

Jo det vet jag också! Men det var just definitionen "normal i huvudet" jag var ute efter.
Sedan att hästar kan vara olika lätthanterliga och olika lämpade för sina uppgifter det är ju för mig en annan sak.

peter_lundin skrev:
Vi ställer lite andra krav på en tamhäst än vad som krävs i en vildhästflock.
PL
Men en häst med "psykisk störning" från födsel eller annan nedärving, borde väl även ha "problem" i flocken, det slår väl inte bara ut mot människor? :confused:

he he var det denna hästen du skulle tvinga på mig :angel:

Humelibumlan skrev:
Men en häst med "psykisk störning" från födsel eller annan nedärving, borde väl även ha "problem" i flocken, det slår väl inte bara ut mot människor? :confused:

Du vet Rufsan som jag försökt tvinga på dig misstänker jag oxå att det är någon psykisk störning från födseln typ förlossningsskada. Dom andra hästarna i stallet hatar henne men mina hästar som känner henne och går med henne i hagen är otroligt överbeskyddande gentemot henne, mitt andra sto behandlar henne som sin bebis och blir otroligt orolig när jag är ute och rider på henne eller när hon kommer ur synhåll. Nu är faktiskt Rufsan snäll emot människor och har ett enormt snällt och stort hjärta fast otroligt enveten.

fio. skrev:
Du vet Rufsan som jag försökt tvinga på dig misstänker jag oxå att det är någon psykisk störning från födseln typ förlossningsskada. Dom andra hästarna i stallet hatar henne men mina hästar som känner henne och går med henne i hagen är otroligt överbeskyddande gentemot henne, mitt andra sto behandlar henne som sin bebis och blir otroligt orolig när jag är ute och rider på henne eller när hon kommer ur synhåll. Nu är faktiskt Rufsan snäll emot människor och har ett enormt snällt och stort hjärta fast otroligt enveten.
Precis om du tar upp här, så tycker jag att en häst med ett med fött "pskykiskt fel" inte bara borde ha ett konstigt/annorlunda beteende mot människor, utan även ha problem med att "anpassa" sig till/i flocken?

Humlan är inte särskillt förtjust i människor, däremit fungerar hon fint i flocken. :D

Behöver inte vara ngt egentligt fel men kan mkt väl vara ärftligt. Vi har ju i tusentals år avlat på hästar som går att tämja. Om man fick tag på en "riktig" vildhäst, inte förvildad som tex mustangerna, kan jag tänka mig att den skulle vara ganska jobbig.
PL

Eftersom du ber om råd så...Avliva den stackars hästen, hon kan ju inte må bra överhuvudtaget om hon beter sig så som du beskriver! Att avla på ett sådant sto verkar ju också helt vansinnigt. Om det är något som stoet ger sina avkommor så är det ju beteendet och har hon dessutom en taskig exteriör så blir det ju än mer obegripligt.

Varför i hela världen vill någon hantera eller rida en häst som är direkt farlig? Är det fräckt eller bara genomkorkat?
Jag kan förstå att man i tävlingsvärlden, där det är pengarna som talar, kan tycka att det är värt att använda hästar av den kalibern så länge de högpresterar och tjänar pengar, inte annars!

Jag har sålt en häst som problemhäst en gång och då hade vi ett tydligt kontrakt där det stod ordagrant vilka problem jag hade haft med honom. Priset var reducerat. Skillnaden var att den hästen var lugn och riktigt kelsjuk i all hantering och var bara svår när det gällde arbete i någon form.

Man kan inte sälja en häst som innebär uppenbar risk för köparen och det går INTE att lita på köparnas ord vad det gäller kunskap. Det är så subjektivt, jag har hört 14-åringar kalla sig för rutinerade ryttare! Lika roligt är det med säljare som skriver att A-ponnyn kräver rutinerad ryttare! Kan man vara 8,5 år och rutinerad?? Kul formuleringar på en del annonser...

tretjak skrev:
Eftersom du ber om råd så...Avliva den stackars hästen, hon kan ju inte må bra överhuvudtaget om hon beter sig så som du beskriver! Att avla på ett sådant sto verkar ju också helt vansinnigt. Om det är något som stoet ger sina avkommor så är det ju beteendet och har hon dessutom en taskig exteriör så blir det ju än mer obegripligt.

Varför i hela världen vill någon hantera eller rida en häst som är direkt farlig? Är det fräckt eller bara genomkorkat?
Jag kan förstå att man i tävlingsvärlden, där det är pengarna som talar, kan tycka att det är värt att använda hästar av den kalibern så länge de högpresterar och tjänar pengar, inte annars!

Jag har sålt en häst som problemhäst en gång och då hade vi ett tydligt kontrakt där det stod ordagrant vilka problem jag hade haft med honom. Priset var reducerat. Skillnaden var att den hästen var lugn och riktigt kelsjuk i all hantering och var bara svår när det gällde arbete i någon form.

Man kan inte sälja en häst som innebär uppenbar risk för köparen och det går INTE att lita på köparnas ord vad det gäller kunskap. Det är så subjektivt, jag har hört 14-åringar kalla sig för rutinerade ryttare! Lika roligt är det med säljare som skriver att A-ponnyn kräver rutinerad ryttare! Kan man vara 8,5 år och rutinerad?? Kul formuleringar på en del annonser...
Jag har fått beröm för mitt tålamod i denna tråden, man snälla du! kan du inte ta o läsa hela tråden? Eller iallafall början av den? :crazy:

Ärligt talat så tyckte jag att det mesta verkade vara trams så jag orkade inte riktigt läsa allt! Trodde mig förstå genom rubriken att det var fråga om råd ang om det är bättre att låta en sådan häst somna in eller sälja och ville jag ge ett litet råd utifrån min erfarenhet på ca 30 år med olika hästar.

Nu har jag läst lite till av alla svar plus dina svar och det blir än mer obegripligt och ännu lite tramsigare så jag utgår från att hela din tråd bara rör sig om ett dåligt skämt. I annat fall så lycka till men jag tror inte att du ska vänta dig så många seriösa svar på ev andra trådar du startar efter den här! :confused:

Prewalskyshäst (stavning) anses väl som en helt vild ras.
Såg ett program på TV om dessa hästar i en djurpark.
tydligen var det faktiskt väldigt farliga att hanter för skötarna.

De bet och sparkade närhelst de kom åt. var på inget sätt tama.Skötarna vågade inte vistas i deras hängn utan de handterades ungefär som lejonen. Man släppte ut dem genom att öppna en grind/dörr och fodret serverades i tom fålla/box. Sedan släpptes de över.

Enligt skötarna var zebrorna lättare att ta hand om, även om de också var väldigt vilda.
Vilda i bemärkelsen icke tam.

Jag såg Prewalskyshästar Stuttgarts djurpark helt nyligen :bump:
De finns även i Nürnbergs djurpark. Läste att man försöker avla upp en större flock av dem.

Visste inte att de var så vilda :eek:

Przjevalskijs häst (omöjlig stavning) är den enda riktiga vildhästen som finns kvar, det finns "tarpaner" i ngn djurpark men de är bara ett försök att rekonstruera rasen.
PL

ja man kunde ju önskat att det var någon som hette Karlsson som hade upptäckt dem istället. :D

Tycker att det låter mest som om att den här hästen har fått lite fel inställning till oss människor..men du "Humelibumlan" har du provat PNH???!!! Jag trodde inte heller på PNH från början men det funkade bra på min poppa (han trodde ju att han ägde världen, dock var han ej "elak" utan bara respektlös)...så du...säger bara en sak PARELLI NATURAL HORSEMANSHIP..

Hade jag haft plats hade jag tagit henne med en gång. Jag har 4 st andra hästar och där skulle hon få busa och bråka med dem så mycket hon ville :)

Min ena häst var precis likadan som ditt sto, men mycket värre. Det tog nästan 1 år innan han blev "häst", men nu är han världens mest underbara pålle.

Men visst, att inte veta vem hästen hamnar hos är ju oerhört jobbigt. Det är ju inte meningen hon ska få en massa hugg och slag för att hon "har attityd". Finns det ingen du känner som kan ta hand om henne, någon du vet är helt OK??? Finns det ingen som du vet är OK, är det bästa avlivning. Detta för att hon inte ska få en massa hugg och slag för sin attityd gentemot människor....det förtjänar hon absolut inte.

Men vad du än gör, om du skall låta henne få gå till Trappalanda, så se till att avlivningen sker hemma under lugna och sansade former. Att skicka henne till ett slakteri vore rena rama djurplågeriet.

En liten stilla undran också.....Det är inte den hästen som utannonseras i Hästnet???? Där finns det också en travare, rödskimmel, sto som har riktigt med "attityd" :)

Jag tror däremot INTE att det fungerar på en sådan häst.Hon är vass av naturen.Inget repviftande ivärlden kan ändra på det.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 166
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 434
Senast: mars
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 806
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 129
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar