Sv: säljbar eller avlivas?
Vi ställer lite andra krav på en tamhäst än vad som krävs i en vildhästflock.
PL
Vi ställer lite andra krav på en tamhäst än vad som krävs i en vildhästflock.
PL
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
lsz skrev:Blir du kallad det ????
Mogen, realistisk och ansvarstagande är väl en mer passande beskrivning i så fall
Men en häst med "psykisk störning" från födsel eller annan nedärving, borde väl även ha "problem" i flocken, det slår väl inte bara ut mot människor?peter_lundin skrev:Vi ställer lite andra krav på en tamhäst än vad som krävs i en vildhästflock.
PL
Humelibumlan skrev:Men en häst med "psykisk störning" från födsel eller annan nedärving, borde väl även ha "problem" i flocken, det slår väl inte bara ut mot människor?
Exakt den sammefio. skrev:he he var det denna hästen du skulle tvinga på mig
Precis om du tar upp här, så tycker jag att en häst med ett med fött "pskykiskt fel" inte bara borde ha ett konstigt/annorlunda beteende mot människor, utan även ha problem med att "anpassa" sig till/i flocken?fio. skrev:Du vet Rufsan som jag försökt tvinga på dig misstänker jag oxå att det är någon psykisk störning från födseln typ förlossningsskada. Dom andra hästarna i stallet hatar henne men mina hästar som känner henne och går med henne i hagen är otroligt överbeskyddande gentemot henne, mitt andra sto behandlar henne som sin bebis och blir otroligt orolig när jag är ute och rider på henne eller när hon kommer ur synhåll. Nu är faktiskt Rufsan snäll emot människor och har ett enormt snällt och stort hjärta fast otroligt enveten.
Jag har fått beröm för mitt tålamod i denna tråden, man snälla du! kan du inte ta o läsa hela tråden? Eller iallafall början av den?tretjak skrev:Eftersom du ber om råd så...Avliva den stackars hästen, hon kan ju inte må bra överhuvudtaget om hon beter sig så som du beskriver! Att avla på ett sådant sto verkar ju också helt vansinnigt. Om det är något som stoet ger sina avkommor så är det ju beteendet och har hon dessutom en taskig exteriör så blir det ju än mer obegripligt.
Varför i hela världen vill någon hantera eller rida en häst som är direkt farlig? Är det fräckt eller bara genomkorkat?
Jag kan förstå att man i tävlingsvärlden, där det är pengarna som talar, kan tycka att det är värt att använda hästar av den kalibern så länge de högpresterar och tjänar pengar, inte annars!
Jag har sålt en häst som problemhäst en gång och då hade vi ett tydligt kontrakt där det stod ordagrant vilka problem jag hade haft med honom. Priset var reducerat. Skillnaden var att den hästen var lugn och riktigt kelsjuk i all hantering och var bara svår när det gällde arbete i någon form.
Man kan inte sälja en häst som innebär uppenbar risk för köparen och det går INTE att lita på köparnas ord vad det gäller kunskap. Det är så subjektivt, jag har hört 14-åringar kalla sig för rutinerade ryttare! Lika roligt är det med säljare som skriver att A-ponnyn kräver rutinerad ryttare! Kan man vara 8,5 år och rutinerad?? Kul formuleringar på en del annonser...