säljbar eller avlivas?

Sv: säljbar eller avlivas?

Väntar med spänning på vilka som svarat på annonsen du satt ut seriöst och oseriöst..Hoppas du delger oss andra det.

chicasweep skrev:
Märren låter som mina brukar vara... nu först har jag köpt mej en snäll häst :bow: Ska inte sticka under stolen med att jag har en viss benägenhet att gilla "knas"pållar :angel:

Är det din annons på h**s*n*t?
Jag brukar oxå hamna med 5 passhästar som är "knasiga" o som ingen annan vill ha... Hävdar ofta bestämt att jag går bäst ihop med hingstar och står sen med 7 ston som passisar..

Japp det är min :angel: haft den ute 5 timmar o fått 5 svar... :smirk:

sissu skrev:
Väntar med spänning på vilka som svarat på annonsen du satt ut seriöst och oseriöst..Hoppas du delger oss andra det.
5 timmar har annonsen varit ute och jag har fått ungefär 5 olika svar... Alla har haft hand om problem hästar tidigare... och som de flesta skriver o stavar så misstänker jag att åldern ligger runt 12 år..
En tjej sysslar med NH och vill hjälpa hästen... :angel:

Humelibumlan skrev:
5 timmar har annonsen varit ute och jag har fått ungefär 5 olika svar... Alla har haft hand om problem hästar tidigare... och som de flesta skriver o stavar så misstänker jag att åldern ligger runt 12 år..
En tjej sysslar med NH och vill hjälpa hästen... :angel:

Du har mitt fulla förtroende när det gäller att ta ansvar för din häst och fatta rätt beslut när den dagen kommer.

Att sitta och leka med låtsasannonser för att kolla vilka personer som svarar är däremot inte något jag stöttar.......där är min personliga gräns överskriden med råge :mad: (obs personlig åsikt)

Rent spontant ställer jag mig frågan om dina annonser gällande din andra häst (som du ville leasa ut som avelssto) också var ett "test".
Hade vi haft plats, råd och tid att satsa seriöst på henne i avelsboxen skulle det kanske vara vi som svarat och då ingått i någon "vetenskaplig" undersökning :crazy:

Jag hoppas och tror att din annons angående Humlan var en överilad handling och inte något som du sysslar med lite då och då.

Den dag du verkligen vill hitta en seriös köpare/kund via annonser kanske din trovärdighet blivit naggad i kanten. Då syftar jag inte på annonser om Humlan utan annonser överlag.....jag antar att du har kunder inom din verksamhet och att du är mån om ditt rykte där. Kunder är en grupp man ska vårda ömt och behandla med respekt anser jag .

OBS OBS OBS! Det är endast din annons jag reagerar emot......i övrig har du som sagt mitt stöd i den här tråden

Senast ändrad av en moderator:

He he!! Pållan ser verkligen ut som "go o glad, kexchoklad" (not)
Jag erkänner att jag nog inte skulle våga sticka fram handen i första taget.
Men jag vet dom som trots ett j**la humör på en del märrar, har betäckt dem och fått inte fullt så vassa hästar som resultat.
Leta upp nån lam hingst som mest lämnat "mesar" och korsa henne med så kanske du får en hyfsad fullträff till avkomma. Fast det rör sig ju om så mycket pengar ändå, så man kanske inte känner
för att chansa på en sån sak.
Hade de aldrig betäckt Thankful (passande namn på den??) så hade aldrig Nevele Pride kommit till ju. Det stoet var inte direkt nån ängel efter vad jag har hört berättas.
Annars får du väl behålla henne själv efter tävlingskarriären som "hemmahäst" om du känner att du har tid, ork och råd att ha en häst uppstallad som inte tävlar.
Jag känner mig lite kall och okänslig om jag bara skulle kasta ur mig: avliva!! det är ju trots allt din egen häst.

lsz skrev:
Du har mitt fulla förtroende när det gäller att ta ansvar för din häst och fatta rätt beslut när den dagen kommer.

Att sitta och leka med låtsasannonser för att kolla vilka personer som svarar är däremot inte något jag stöttar.......där är min personliga gräns överskriden med råge :mad: (obs personlig åsikt)

Rent spontant ställer jag mig frågan om dina annonser gällande din andra häst (som du ville leasa ut som avelssto) också var ett "test".
Hade vi haft plats, råd och tid att satsa seriöst på henne i avelsboxen skulle det kanske vara vi som svarat och då ingått i någon "vetenskaplig" undersökning :crazy:

Jag hoppas och tror att din annons angående Humlan var en överilad handling och inte något som du sysslar med lite då och då.

Den dag du verkligen vill hitta en seriös köpare/kund via annonser kanske din trovärdighet blivit naggad i kanten. Då syftar jag inte på annonser om Humlan utan annonser överlag.....jag antar att du har kunder inom din verksamhet och att du är mån om ditt rykte där. Kunder är en grupp man ska vårda ömt och behandla med respekt anser jag .

OBS OBS OBS! Det är endast din annons jag reagerar emot......i övrig har du som sagt mitt stöd i den här tråden
För det första så har jag informerat de som svarat att jag inte bestämt om jag ska sälja eller inte.

Jag vet inte varför du skulle ta det personlig av att visa intresse för en viss häst, där ägaren sonderar marknaden och ser om det är rätt tid att sälja eller inte? :confused:
Du kankse ska låta bli annonserna i ronden o andra tidningar... speciellet annonser på internet, eftersom många lägger ut annonser för att just kolla marknads intresset! :smirk:
Eller förväntar du dig få köpa alla hästar du visar intresse på? :smirk:

För det andra så är lisa Crown utlånad och står idag på västerbo stuteri för betäckning med Comets Tail. Hittade låntagaren via annonsen i Ronden.. Hade flera intresserade via internet och ronden, men valde låntagaren för att han bor nära och är en bra o duktig kille.

Och nej, jag har aldrig satt in en annons för att se vem som svarar... men om jag någon gång i framtiden behöver sälja Humlan, så vet jag ungefär vad jag kan vänta mig om jag annonserar!
Denna annonsen kankse t o m skulle få mig att ändra åsikt och tycka att det var väl värt att försöka hitta "rätt ägare" via annons.

Vad jag vet har vi inte haft någon personlig kontakt där du berättat saker i förtroende (har läst igenom mina pm). Har för övrigt aldrig träffat dig personligen.

Jag skrev vad jag tyckte om "fuskannonser" och informationen i inlägget har jag fått från dina egna inlägg genom åren. That´s it.

lsz skrev:
Vad jag vet har vi inte haft någon personlig kontakt där du berättat saker i förtroende (har läst igenom mina pm). Har för övrigt aldrig träffat dig personligen.

Jag skrev vad jag tyckte om "fuskannonser" och informationen i inlägget har jag fått från dina egna inlägg genom åren. That´s it.
Skitsnack! :devil:

Jag hade sålt hästen. Skulle inte kunna stå ut med tanken att ta ifrån någon annan deras liv, bara för att de hade ett annorlunda temperament.
Självklart förstår jag att det inte är lätt att hitta ett gott hem, men gör man sitt bästa så kanske man lyckas. Om inte, så får man kanske trots allt överväga ett annat beslut, som sista väg att ta bort hästen.

Det låter som om hästen bara är avlad på prestation (skarpt sinne är ju perfekt för en tävlingshäst), så man kanske borde ge hästen sin lilla tid. 5 år är ju trots allt ingen ålder för en häst.

Jag har fått höra att min häst är livsfarlig, extremt opålitlig osv, trots det är han världen underbaraste häst (enligt mig iaf :angel: ) . Det gäller kanske bara att hitta ngn som har tid, lust och energi att lägga ner på henne. Ngn med rätt personkemi . :crazy: Det finns nog någon . :D

5 år är ganska mycket för en travhäst och det är ingen direkt lätt hanterlig häst i loppen heller, det har tagit sin lilla tid, tålamod, ork, slitet hår o tårar att ta oss dit vi är idag... :smirk:

Göd upp henne och sälj henne som liten ardenner :o till en riktig "bonngubbe" som vill ha en ny vän som kan dra timmer i skogen och plöja på åkern :idea: .

Om jag går till mig själv (vilket jag gör eftersom det är lätt ;) )
Skulle jag inte med lugnt samvete sälja en sådan häst. Skulle inte kunna lita på att den skulle få det bra så jag skulle hellre avliva.
Kram / M

jag skulle inte kunna mörda en frisk häst. Vem födde upp henne? Hon värkar ju ha ett lite speciellt humör och en speciell hantering. Men jag tror också att om hon hade fått den när hon var föl hade hon varit lite bättre nu. Men det är ju alltid svårt att veta eftersom ett föl kan ändra sig så... Hur hämsk är hon? Attakerar hon människor eller vad?

Hade jag varit i den situationen hade jag avlivat henne. Finns mycke konstigt hästfolk och jag skulle inte klara av att ha ovisshet på samvetet och hela tiden fundera på hur hon klarar sig med nya ägare. Så avlivning tycker jag vore det bästa för den hästen. Dessutom låter det ju som att hon inte mår så bra heller.

Lozzan skrev:
jag skulle inte kunna mörda en frisk häst. Vem födde upp henne? Hon värkar ju ha ett lite speciellt humör och en speciell hantering. Men jag tror också att om hon hade fått den när hon var föl hade hon varit lite bättre nu. Men det är ju alltid svårt att veta eftersom ett föl kan ändra sig så... Hur hämsk är hon? Attakerar hon människor eller vad?

Läs ordentligt innan du frågar, hon HAR fött upp hästen själv!!! Hon attackerade sin första människa 3-4 dagar gammal. :crazy:

Jag förstår fortfarande inte hur folk kan rekommendera henne att sälja en häst med sånt humör med tanke på att hästen är av en ras som INTE är attraktiv på marknaden och inte är byggd för att bli en skaplig ridhäst och inte ens verkar tycka det är kul att bli riden.

För hästens och samvetets skull hade jag tagit bort henne, för en sån häst tror jag BARA har en framtid på någon slakttransport. För säljer man till det marknadspris hästen verkligen har med det humöret lär man hamna någonstans runt slaktvärdet. Varför skulle någon betala för en sån när man kan få en trevlig i princip gratis???

/// ghost

Humelibumlan skrev:
2 Hästen är inte psykiskt störd. :mad:
"Hon var 3 dagar när hon gick till attack mot hästskötaren..."

En häst som har ett sånt beteende som du beskriver att din häst har är inte frisk i skallen.Den är psykisk störd.En häst som är frisk i skallen har inte det beteendet.Men du kanske kan förklara hur en häst med en psykisk störning uppför sej?
Om inte din häst är psykisk störd så är ingen häst psykisk störd.

Senast ändrad:

Har hon ponnymått? I såfall finns det ju en större marknad om hon är fräsch efter sin travarkarriär. Just vad du skrev vill ridas fort och hoppar allt hon ser, kan ju betyda att hon kan ha en framtid - med rätt ägare såklart... Det bästa är förståss om hon springer in massa pengar så hon har en framtid som fölmärr!

Är hon däremot över ponnymått ser det nog mörkare ut då hon inte verkar passar som promenadhäst... Jag tycker hon är ruskigt söt iallafall :love:

Kanske en fodervärd skulle kunna vara ett alternativ i sånna fall?

När och om dagen kommer då du inte har möjlighet att ha henne kvar kanske det kan vara ett alternativ? En fodervärd. Då märker du ju hurvida fodervärden och hästen trivs ihop och om det funkar. I sådana fall så går det ju att skriva över hästen på fodervärden eller sälja om det är så.

Annars så är ju slakt sista utvägen. Tycker i så fall att det är sundare än att sälja eller skänka bort till någon som inte Kan eller Vågar ta hand om henne och att det då bara blir "fel".

Nu är ordet borttaget och förhoppningsvis är skadan reparerad för din del.
Jag tror inte många hann läsa ordet och skulle de gjort det tvivlar jag på att det skulle haft en negativ påverkan.......snarare tvärtom.

Vill poängtera att jag inte visste om att det var en hemlighet, men respekterar naturligtvis om du vill ha det så.

Poängen med mitt inlägg var helt enkelt att jag inte tycker det är OK att annonsera på "låtsas". I ditt första inlägg skriver du klart och tydligt att hästen INTE är till salu.

Lozzan skrev:
Jag födde upp henne.
Och hon är inte ett dugg hemsk mot mig! Utan hon KAN attakera ja... och hon har gjoirt det.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 173
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 437
Senast: mars
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 806
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 129
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar