säljbar eller avlivas?

Sv: säljbar eller avlivas?

allemansrätten ger folk rätt att passera genom hästhagar - oavsett hur fel jag kan tycka att det är.

Något som missbehagar henne är det, hon har ärvt sitt temperament från sina släktingar - en del som är "erkännt" svåra att hantera.

Om det inte är så att hon råkar vara en travkanon som sprungit in x antal kronor - och har andra egenskaper som kan göra det "värt" att avla på henne TROTS sitt humör, så skulle man KANSKE kunna överväga att avla på henne.
Personligen tycker jag inte hon bör avlas på just på grund av hennes humör.

Jag hade bara avel som ett exempel för att ha lite nytta av hästen, inte för hennes betende eller rekordtider! En häst som är vass i psyket eller är svårhanterad, behöver inte ha samma betende hos en annan människa. Det finns en möjlighet att inte personkemierna stämmer oxå!

man avlar på en häst för att den har något bra att nedärva.
Har du läst inläggen? En stor del av hennes problem är NEDÄRVDA, det gör att hon troligtvis åxså kommer nedärva sitt humör till sina föl, både genom arv och miljö.

Ska man ta föl för att hästan ska göra nytta? till vilken nytta då? för att ägaren tycker det är gulligt med föl?

Hästen fungerar idag med sin ägare, medans de flesta andra har problem med hästen...

Folk som du gör mig ärligt talat RÄDD.
Man SKA inte "rädda" liv till varje pris.

Det var väl ändå inte det din ursprungsfråga handlade om?????? Utan huruvida den kunde säljas eller skulle avlivas??????
Förstår inte vad det har att göra med att det är en travhäst eller LA??????
För att den ryttare o person som skulle kunna få köpa min häst och som jag tror skulle klara av henne, den personen vill knappast ha en fd. travre med dålig ridbarhet...

Ville visa att jag har fått häst, av en sk problemhäst, och att det finns fler i vårt avlånga land, som lägger ner massor med tid, blod, svett och tårar för sina "omöjliga" älsklingar.
Jag har fortfarande ingen problem häst, men det är jätte fint att det funkat för dig!

Sen är det väl i första hand upp till den som köper hästen, att veta vad man ger sig in på????? Bara man som säljare är ärlig, varför inte ge prövotid?????
Tror di det skull evar akö om jag var ärlig i en annons och vilka skulle då stå i den kön? :crazy:
Tyvärr, om man kan vara ärlig mot sig själv, så är man inte alltid bäst, det kommer alltid att finnas någon som gör nått bättre.
Så det som inte funkar mellan dig och din häst kanske skulle kunna funka med nån annan, någon annanstans, som inte har förutfattade meningar om "problemhästen" och beter sig så mot den, eller????
När uppfattade du det som jag inte var ärlig mot mig o min häst? Och var fick du att det inte funkar mellan oss? Det är ju det att det FUNKAR bra mellan OSS, men inte mellan henne och andra!
Och jo, jag är nog den som kan ta bäst om just denna hästen!
Och hon varken är elle rbehandlas som en problem häst, hon behandlas precis som mina andra hästar, som individer!

pilla_w skrev:
Jag anser absolut att man skulle kunna avla på en häst med denna karaktären, vill vi inte ha hästar med egen styrka? Visst har kanske just detta stoet "för mycket" av det goda, men som det sägs, hon är underbar om hon hanteras efter sina villkor. Vad är då felet? Vi själva kommer inte överens med alla och om ingen ändrar sej, är det kört. Så småning om har vi "anpassat" oss efter varandra och det kanske blir suveränt, kanske inte, men då hittar vi andra att umgås med.........
Jag har väldigt svår för de som avlivar en fullt frisk häst, bara för att det inte "funkar", det kanske behövs något annat!?!
Säg som exempel att du har en bekant, som beter sej j-vligt illa bland sina "polare", men är underbar när ni är själva, Ska han oxå avlivas?
Du kanske har en kille som inte du passar ihop med, ska han avlivas, eller dumpar du honom, så han hittar en annan som han passar med???? Tänkvärt!
Tii att börja med så kan vi ju sluta jämnföra hästar o människor.
Jag har ansvar för min häst, att hon har det bra och att hon inte blir farlig för omgivningen. Det är en häst som lätt kan bli farlig för sin omgivning!
Har jag en partner som är farlig, så dumpar jag honom o varnar andra.. Går de för långt så polisanmäler jag honom...

Problemet om man avlar på en häst som min, är att man får en till likadan och det vill jag defintivt inte ha! Då har jag 2 stycken som jag en dag kanske inte kan ha kvar... :smirk:

pilla_w skrev:
Jag hade bara avel som ett exempel för att ha lite nytta av hästen, inte för hennes betende eller rekordtider! En häst som är vass i psyket eller är svårhanterad, behöver inte ha samma betende hos en annan människa. Det finns en möjlighet att inte personkemierna stämmer oxå!
:rofl: :rofl: :rofl: Ja, hon är värre med alla andra, så kan man då säga att vår personkemi stämmer utmärkt? :idea:

pilla_w skrev:
För det första har inte barn ller obehöriga i en hästhage att göra och jag har uppfostrat mina barn med sunt förnuft.
Jag anser att det är fel att någon ska skadas av en häst, det håller jag fullo med om. Min avsikt med denna debatten, är att påpeka att hästen(andra hästar) kanske inte behöver vara som denna, om den behandlas rätt. Självklart mår inte hästen bra, men det finns inget som säger att den inte kan bli bra.....
Jag skulle aldrig klara av att avliva en fullt frisk häst, om jag inte kunde garantera att jag gjort allt för att ge den chansen. Det finns hur många hästmänniskor som helst här ute, som med risk för att bli skadad, skulle ge henne ytterligare en chans att klara livet. Något är det som missbehagar henne och det kanske inte är du, jag eller 3000 andra som kan ge henne vad hon behöver,men det finns nåon!!!
Och hur många hem behöver hon testa och personer behöver hon ha sönder, innan vi hittar denna rätta ägare då? :smirk:
Jag har iallafall så mycket ansvarskänsla att jag aldrig skulle sälja henne till någon som inte klarar av henne= Kan göra sig illa!

Jag tycker att de STÖRSTA egoisterna är de här "livet framför allt"peronerna, som Pilla W.
De som hävdar "jag skulle med kunna slakta en "frisk" häst..."
Skitsamma vad som händer med hästen, eller människorna omkring den - så länge DE slipper behöva ta beslutet att slakta en vän.

escodobe skrev:
Jag tycker att de STÖRSTA egoisterna är de här "livet framför allt"peronerna, som Pilla W.
De som hävdar "jag skulle med kunna slakta en "frisk" häst..."
Skitsamma vad som händer med hästen, eller människorna omkring den - så länge DE slipper behöva ta beslutet att slakta en vän.
Du har mitt fullaste medhåll :bow:
Och hur behandlar de egentligen sina "vänner" när de tänker så?
Och hur länge ska den friska hästen behöva gå och skrota i hagen, vilken den mår hemskt dåligt av, medans de försöker hitta "rätt" köpare och hur många ska få ha hästen "på prov" och sen tacka nej, innan man inser att det inte funkar? :crazy:
Spelar ju ingen roll om hästen går från ägare till ägare eller "prövare" till "prövare"... Ska man då efter varje prövotid o nej tack, få hem en livsfarlig häst som mår pyton och sen få hästen glad o frisk igen, för att nästa "rätta person" ska få "prova" en tid? :crazy: :eek:

*Knapplån*
Egentligen skulle jag sätta ut en helt ärlig annons på henne och se hur många o vad det är för personer som visar intresse! :angel:
Ska vi gissa på runt 10 flickor i åldern mellan 11-15 år? :angel: :crazy:

Jag har aldrig sagt att ni ska göra på mitt sätt, jag har uttalat min åsikt!
Att jag skrämmer mej kan jag tolka ganska positivt, för det borde ju innebära att jag har ett kunnande/ en passion som inte ni besitter...
Jag trodde inte att hästen var till salu,jag trodde Humelibumlan undrade hur andra skulle agerat. Har jag fel? Har ni rätt att dömma mitt tänkande?
Hade det varit min häst, hade jag aldrig övervägt avlivning, jag hade gett henne allt som stod i min makt. Är det fel?
Humelibumlan har en bra relation till sin häst, har hon agerat fel oxå? Hon har ju arbetat en psykiskt störd häst, eller som jag vill kalla det, en häst med egen åsikt!!!!!!!

pilla_w skrev:
Jag har aldrig sagt att ni ska göra på mitt sätt, jag har uttalat min åsikt!
Att jag skrämmer mej kan jag tolka ganska positivt, för det borde ju innebära att jag har ett kunnande/ en passion som inte ni besitter...
Jag trodde inte att hästen var till salu,jag trodde Humelibumlan undrade hur andra skulle agerat. Har jag fel? Har ni rätt att dömma mitt tänkande?
Hade det varit min häst, hade jag aldrig övervägt avlivning, jag hade gett henne allt som stod i min makt. Är det fel?
Humelibumlan har en bra relation till sin häst, har hon agerat fel oxå? Hon har ju arbetat en psykiskt störd häst, eller som jag vill kalla det, en häst med egen åsikt!!!!!!!
1 Hästen är inte till salu, hon är en aktiv tävlingshäst och ska så vara ett bra tag till... Vad som sker med hennes sen, ja, det återstår att se!
2 Hästen är inte psykiskt störd. :mad:
3 Jag bestitter både kunskap o stor passion när det gäller mina hästar o deras välbefinnande går ALLTID i första hand... Om du tror att jag med glädje skulle slakta en häst, så är du helt fel ute... Jag skulle göra det om jag ansåg att ingen annan utväg fanns och i just denna hästens situation, ser jag ingen annan utväg om jag var tvungen att välja mellan att annonsera ut henne för försäljning eller avliva henne!
4. Jag hoppas hon blir så gammal att hon av ålder somnar in fridfullt i hagen hemma hos mig!
5. Ja, jag anser jag har rätt att ifrågasätta ditt tänkande i detta fallet!

Nafayette skrev:
Jag tycker att du ska betäcka henne med Wall Street Banker... :devil: :devil: :devil:

AM
Kan jag väl... men du vet väl vart hon o fölungen kommer stå sen? :angel:

Pratade med M.D på Västerbo i dag och han kände hennes morfar, berättade en hel del om han som jag inte hade en aning om... Det handlade om att fånga häst med båthake och munkorgar. :smirk: :crazy:
Så hon kanske inte fick det värsta från ALLA inblandade parter iallafall... :D

Ups, där kom vi i klinch pga missförstånd. Jag pekade detta till alla som tycker att det är fel att ha en häst, som inte funkar som en häst ska göra... Min mening till dej, var att jag anser inte dej ha agerat felaktigt, uppenbarligen har du ju lyckats??? Jag har uttalat en åsikt, precis som detta forumet ar till för. Vad hade ett forum varit om alla tyckte samma sak om allting?
Jag tycker du beskrivit din häst bra och det jag läst, har du lyckats oxå, så inget mot dej.

Humelibumlan skrev:
*Knapplån*
Egentligen skulle jag sätta ut en helt ärlig annons på henne och se hur många o vad det är för personer som visar intresse! :angel:
Ska vi gissa på runt 10 flickor i åldern mellan 11-15 år? :angel: :crazy:

Eller någon som gillar utmaningar. :devil:

Jag förstår inte delar av diskussionen som uppkommit, de som vill ha nåt att luffa i skogen med skaffar sig inte en ilsken ragata, och de som vill skola till sin häst skaffar knappast en "lowrider". Lång "häst" på 149 cm över havet?

Själv hamnade jag i nästan samma situation för 10 år sedan, jag hade en travare som var ursnäll att hantera MEN han var 172 cm hög och lika bred som en mindre ponny. :crazy: Han var även fullständigt opålitlig att rida (köra fick jag inte utanför banan och även där hände det en massa kostiga saker :eek: ) och därutöver matvägrade han så fort han kom i annan miljö än hemma.

På bilden nedan var han i "bra" hull för att vara han. :crazy:

Nicke på bild

Jag valde att ta bort honom som sexåring på grund av att jag inte fick honom att fungera och jag har inte ångrat mig en sekund att jag inte försökte sälja honom till någon.
Det var givetvis ett tungt beslut att ta men vissa travhästar är "som gjorda" för att fara illa som ridhästar...

/// ghost

Humelibumlan skrev:
Kan jag väl... men du vet väl vart hon o fölungen kommer stå sen? :angel:

Pratade med M.D på Västerbo i dag och han kände hennes morfar, berättade en hel del om han som jag inte hade en aning om... Det handlade om att fånga häst med båthake och munkorgar. :smirk: :crazy:
Så hon kanske inte fick det värsta från ALLA inblandade parter iallafall... :D

Vi tar inte emot sådana där skimlar..dom ser lortiga ut... :devil:

Undrar om du kan använda FREGO FILUR*...intressant stam.. :D
AM

Nafayette skrev:
Vi tar inte emot sådana där skimlar..dom ser lortiga ut... :devil:

Undrar om du kan använda FREGO FILUR*...intressant stam.. :D
AM
Åh vad du är korkad :devil: Fattar du inte att färgen är kamuflering? Spelar ingen roll om hon så har en stor jord kocka på ryggen, den passar in där och hon ser bara lite puckelryggig ut! :D :p Det är den där sorten som inte behöver borstas! :idea: ;)

Tänkte annars på en sån där Robis häst? Eller Rapido kanske? :eek: :crazy:

Humelibumlan skrev:
Åh vad du är korkad :devil: Fattar du inte att färgen är kamuflering? Spelar ingen roll om hon så har en stor jord kocka på ryggen, den passar in där och hon ser bara lite puckelryggig ut! :D :p Det är den där sorten som inte behöver borstas! :idea: ;)

Tänkte annars på en sån där Robis häst? Eller Rapido kanske? :eek: :crazy:

På vår gård är alla hästar bruna och borstade..inte gråa och gråa.. ;)

Tyckte att Tap In märra skulle kunna göra sig bra med en hingst som har Self Confident som far och Nevele Pride som morfar...
Sedan kan du sälja ungen till högstbjudande på NH-avdelningen... :devil: :rofl:

AM

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 166
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 434
Senast: mars
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 806
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 129
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar