säljbar eller avlivas?

Sv: säljbar eller avlivas?

Jo jag förstod att hon ligger dig varmt om hjärtat =)
Jajjemenasn.. Det är ju min lilla Morris :love:

Menade 'talanglös' angående ridning, med ledning av vad du skrev om kroppsbyggnaden och hur hon reagerar på att inte få bestämma själv i ridningen. Synd hon inte använder den enorma vilja hon ändå verkar ha till att SAMARBETA ;)
Precis... Och det är en balansgång även på travet, man får inte driva eller smacka på henne, hon bestämmer själv

Det DÄR kan jag fullt ut förstå. Min tvååring (också en egen uppfödning) ser ut som en tvärförbannad attack-kobra när man går in i boxen. Hon GÖR ingenting dock (jag har verkligen testat det och kan sparka in vem som helst, sopa igen boxdörren efter dem och vänta och se vad som händer *s*), det är 'tomma hot' och jag är inte ens säker på att hon är MEDVETEN om hur hårt hon hotar med sitt kroppspråk (öronen slickade bakåt, hopsnörpt mun och så gör hon huggutfall ibland). Men jag är LIVRÄDD för den dagen hon behöver stå i inackorderingsstall t ex. Jag vet ju att hon inte menar något med det, men jag skulel INTE ens om jag fick betalt gå in till en frömmande häst som såg ut som henne, jag vill inte dör riktigt än liksom. Och jag ser en STOR risk att i ett inackorderingsstall hanterad av olika andra hästägare så skulle minst ett par av dem ta tillv åld, endera för att 'skydda sig i förbyggande syfte' eller för att 'ta ur henne de där dumheterna'. Och DÅ skulle vi få en häst som var farlig p riktigt att gå in till..
Håller med, min dam kan ju iochförsig verkligen göra allvar av sina hot.. speciellet om någon backar för henne eller blir rädd.. Traskar man bara fram o tar henne brukar det gå bra... men det har hänt att hon snott runt o ska sparka o då gäller det vara snabb ut! :crazy:
Tror inte hon skulle passa i privat eller inackorderingstall.. :eek:

Hon ska vara glad att det var just dig hon föddes hos, det vet hon va? ;)
Ja, man kan ju anta det :smirk:

älgen skrev:
Visste jag riktigt säkert att en annan person klarade av hästen (alla är inte intresserade av gosbiten heller) skulle jag överväga försäljning. Kanske med tillägg att går det inte vägen ska hästen tillbaks.

Finns det ingen annan person som kan hantera (fast det brukar det faktiskt alltid finnas någonstans, frågan är ju bara om de VILL köpa) skulle jag rekomendera ett skott i pannan. Både för folk och hästens skull.
Hade jag haft någon som vekligen tyckte om henne o jag visste klarade av henne, så skulle jag göra som jag alltid tidigare gjort, lånat ut henne på livstidsfoder...
Men jag trpr de är svåra att finna

solros skrev:
Med tanke på hingsten stam var det väl ändå inte helt oväntat? ;)
Nä, men facit i hand så.. :smirk: Tyvärr kunde jag inget om avel eller blodslinjer och lyssnade glatt på alla andra som kom med råd.

v_NiniZ_v skrev:
Om det bara är du som kan hantera honom så är det ingen vits med att sälja henne..

hoppas hon får vila i frid!
Jag hoppas hon får leva i 100 år till innan hon får via i frid ;)

Humelibumlan skrev:
Nä, men facit i hand så.. :smirk: Tyvärr kunde jag inget om avel eller blodslinjer och lyssnade glatt på alla andra som kom med råd.

Samtidigt är det ju lite svårt att veta vad avkommorna får för temperament när man väljer en oprövad hingst. Humlan tillhör väl första kullen ? Tap In själv är väl egentligen ingen argsint typ även om blodet är lite "hett" .

lsz skrev:
Samtidigt är det ju lite svårt att veta vad avkommorna får för temperament när man väljer en oprövad hingst. Humlan tillhör väl första kullen ? Tap In själv är väl egentligen ingen argsint typ även om blodet är lite "hett" .
Andra kullen, så jag är väl lite ursäktad där? :angel:
Säkert hade det kunnat falla bra ut, men jag tror det var otur att hon ärvdr det sämst humörmässigt från båda föräldrarna..
Mamman var ju snäll, men var ganska vass och väldigt hård i psyke... Tyckte hon passade att avla för just det... ja, sen kunde honju kuta oxå såklart ;)

Ja........inte behöver du ta på dig skulden för att du avlat fram en "galning".......det är ju en del av hennes charm, eller hur var det nu......?

lsz skrev:
Ja........inte behöver du ta på dig skulden för att du avlat fram en "galning".......det är ju en del av hennes charm, eller hur var det nu......?
*Slår upp charm i ordboken* ;) :angel:
Hon har iallafall personlighet :angel:

Livstidsfoder är ju smart!
Dumma jag trodde alternativen var sälja eller slakta :crazy:
Vet om en del trevliga hingstar efter Nevele Pride. De kanske skulle passa damens humör :idea:
Hua... :D

Finns ju ett par ställen som tar hand om problem hästar..
Kolla upp om det finns i din närhet, dem har ju lixom det som "hobby".

Jag läser ofta här på buke , folk som "Äälskar" problemhästar.
-Kan inte ni ta och göra en intresse anmälan , nu när ni har chansen ? ;)

Senast ändrad av en moderator:

Kurant skrev:

????????? Jag har ingen problemhäst.....snarare tvärtom :love:

Du svarade väl inte mig ?????????

älgen skrev:
Livstidsfoder är ju smart!
Dumma jag trodde alternativen var sälja eller slakta :crazy:
Vet om en del trevliga hingstar efter Nevele Pride. De kanske skulle passa damens humör :idea:
Hua... :D
Ja, när den dagen kommer och det finns en människa som vill ta henne, klarar av henne o tycker om henne, ja då får personen självklart hästen...
Men jag tror inte personen finns?

Kurant skrev:

Hon är ingen problem häst o hennes matte har inga problem med henne..
Vad tror du en annan person skulle kunna göra för henne?

Och dessa som tar emot "problemhästar" är jag om möjligt ännu räddare för :crazy:

Jag tycker att om du vill göra dig av med henne så avliva,då vet du att hon inte råkar illa ut. Samtidigt har jag hört många säga att ingen annan klarar av deras hästar trots att så inte är fallet. Du kan ju sätta ut en annons och förklara hur det ligger till så att den som svarar isf redan är införstådd med problemet. Många hästar kräver bara en fast hand och kan bli väldigt trevliga med tiden. Men då måste du ju se att personen i fråga klarar av det,annars kan det bli problem.

Jag personligen, hade med glädje köpt en sådan häst. Jag arbetar med liknande dagligen och har träffat på dess likar, tills jag börjat fundera om världen är grym. Alla hästar är olika individer, som kräver olika tålamod/hantering etc. Om du vill behålla henne och ha glädje av henne, betäck henne och låt henne bli mamma. Det kan riktas åt 2 olika håll, antingen får hon glädje av sitt föl och blir en stolt mamma som vill visa upp vad hon lyckats med. Eller oxå blir hon den beskyddande mamman, som inte låter någon titta på fölet. Det föl, som växer upp utan en människas kontakt, blir tuff att arbeta med, men totalt orädd( vi har en sådan hemma idag!) Oavsett får du och ditt sto en mening med hennes liv, för jag anser inte en frisk häst ska behöva avlivas, för att hon söker något du inte kan ge!!! Hon kan bli en suverän häst, bara hon kan få dej att förstå hur och vad hon vill ha ut av sitt liv.

pilla_w skrev:
Jag personligen, hade med glädje köpt en sådan häst. Jag arbetar med liknande dagligen och har träffat på dess likar, tills jag börjat fundera om världen är grym. Alla hästar är olika individer, som kräver olika tålamod/hantering etc. Om du vill behålla henne och ha glädje av henne, betäck henne och låt henne bli mamma. Det kan riktas åt 2 olika håll, antingen får hon glädje av sitt föl och blir en stolt mamma som vill visa upp vad hon lyckats med. Eller oxå blir hon den beskyddande mamman, som inte låter någon titta på fölet. Det föl, som växer upp utan en människas kontakt, blir tuff att arbeta med, men totalt orädd( vi har en sådan hemma idag!) Oavsett får du och ditt sto en mening med hennes liv, för jag anser inte en frisk häst ska behöva avlivas, för att hon söker något du inte kan ge!!! Hon kan bli en suverän häst, bara hon kan få dej att förstå hur och vad hon vill ha ut av sitt liv.
'

Och hur bra kan det vara att avla på en häst med det psyket?

Humelibumlan: Jag hade avlivat. Av samma anledning som alla andra. Det kan bli riktigt farligt med sådana hästar.

Hon har tur som har dig!!

Och hur bra är det att avla på en häst med det psyket?

Till Humle

Humelibumlan skrev:
Ja, när den dagen kommer och det finns en människa som vill ta henne, klarar av henne o tycker om henne, ja då får personen självklart hästen...
Men jag tror inte personen finns?

Med tanke på att Tap In hittills har 409st avkommor(205 ston) så skulle jag gissa att en hel del av dem är liknande din.....
så jag tror nog att personen finns någonstans....

:rofl: :rofl: :rofl:
Klockrent min häst! Förrutom att anfalla i hagen, hon lägger öronen bakåt och sticker!
Men hon har bättrat sig, bara man har tålamod så...

Ja du, kan bara meddela att du inte är den enda på denna jord som har en sådan typ av häst!!!!
Sitter själv pået sto(naturligtvis)som jag köpte pga att hon såldes pga att hon ansågs oridbar!!! Finns tom papper på det!
Men med mycket tålamod och ett och annat benbrott har hon idag startat LA med godkännda procent. Hon kommer nog aldrig att bli lättriden men visst skulle jag kunna sälja henne om rätt ryttare dyker upp!!!
Visserligen inte aktuellt idagsläget, men ifall....

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 155
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 434
Senast: mars
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 806
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 126
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar