Sv: säljbar eller avlivas?
Totola skrev:
Precis, det är ju så man "lär" hästarna att visa respekt, dels att man kräver det genom att den inte får göra aggressiva saker, men i själva uppfostransstadiet är det ju hur man själv beter sej mot hästen som avgör.
Som jag skrev i ett annat inlägg så skulle jag inte sälja en sån häst utan att göra något drastiskt först, till exempel prova skicka den till en duktig hästmänniska (som vi kom överens om att det hette
) eller försöker pracka på en riktigt duktig hästmänniska den
men är det inte en attraktiv häst på så vis att den är värd en del pengar eller väldigt välutbildad är nog chansen otroligt liten att man hittar rätt köpare.
Precis, hon är en travare, saknar rideexteriör, är liten, lång och har ett jävla temprament, tror du hon är attraktiv för en duktig hästmänniska att köpa och vad ska de i såfall ha henne till??:smirk:
Men snälla... Inte bara du utan några stycken här- kan vi sluta skylla på att "hästen ÄR sån, hans/hennes pappa var precis likadan!"? Hade hästen fått en riktigt bra uppfostran redan från början (och individanpassad sådan) tror jag inte det hade varit några problem mer än om den hamnar hos helt fel ägare senare i livet.
Hästar är inte arga av sej utan orsak. De beter sej efter inlärt beteende, instinkter och hormoner, inte "haha, idag ska jag hitta på en massa rackartyg!"
Jag har inte
skyllt på att hon är född si eller så, hon är sån och det är hennes
personlighet. Precis som andra hästar föda snälla och vänliga, men de är det ingen som klagar på för de är inga
problem.
Hon
är född tuff, var 3 dagar gammal när hon vände upp och slog mot sköaren första gången. Och det var inget "fölbus" utan hon strök öronen, blev svart i ögonen och talade om- Stick, här bor jag!
Mina hästar är individer, de har rätt att tala och rösta, jag är ingen enväldig härskare och har inget intresse av att vara det, mina hästar går inte på/över mig, de vet sin plats ändå.
Sen är de fortfarande hästar och individer, Humlan är en produkt av fel avel, precis som Lisa är världens snällaste, gosigaste ocj mest ambitösa häst i hela världen, så är Humlan raka motsatsen.
Och vad skulle hon fått för uppfostran då??
det är lätt att sitta på internet och svammla hit och dit, men faktum är att jag är och har varit omgiven av DUKTIGA hästmänniskor och ALLA häpnar över Humlan, både hur hon är, har varit och vad jag lyckats få henne att bli... Långt ifrån vad de flesta trott var möjligt.
Men någon snäll mys häst, det är hon inte, har aldrig varit och kommer förmodligen aldrig att bli.