säljbar eller avlivas?

Sv: säljbar eller avlivas?

Humelibumlan skrev:
Du menar att alla som har vassa hästar efter vassa hingstar eller ston är felhanterade? :confused:
Nej det va inte så jag menade...
Men stoet som jag har just nu är jätte snäll på alla vis, men om man gullade bort henne tror jag det skulle kunna bli en riktig satan...
Och vissa hingstar vet man kan ärva ett hett humör som i detta ex SC, de är lätta att få stressade, och då bör man hantera dem efter det. Det va det jag menade med rätt hantering....
Men det gäller ju egentligen alla hästar...

giffan skrev:
Nej det va inte så jag menade...
Men stoet som jag har just nu är jätte snäll på alla vis, men om man gullade bort henne tror jag det skulle kunna bli en riktig satan...
Och vissa hingstar vet man kan ärva ett hett humör som i detta ex SC, de är lätta att få stressade, och då bör man hantera dem efter det. Det va det jag menade med rätt hantering....
Men det gäller ju egentligen alla hästar...
Då fattar jag :idea:
Humlan har aldrig varit en snäll häst, hon tycker inte om att bli gullad med och klappad på.
Men så är hon efter Tap In med Karate Chop som morfar, vilket man väl skulle kunna säga att hon är ett offer för avel på för tuffa individer. :smirk:
Hon är oxå uppfostrad och hanterbar, men hon slåss gärna om saker och det är rent finlir och fingertoppskänsla när det handlar om hantering och träning. Vill hon inte så sker det inte och att då försäka tvinga henne är ingen match man vil ta om man inte är säker på att vinna...

men jag håller med dig, man ska hantera efter individ.

Humelibumlan skrev:
Hon respekterar andra människor, men hontycker inte om dem.
Och hon hanteras enbart av duktiga och proffisionella människor, det har hon alltid gjort.

Det jag undrade varför hon skelle behöva trffa just en nh-tränare, varför inte en duktig travtränare, galopp tränare, hopptränare eller duktig människa i allmänhet?

Jag ska inte gör något val alls, tråden är som sagt rent hypotetisk.

Jag hade kunnat skriva "duktig hästmänniska" men poängen hade gått förlorad eftersom det skulle bli för allmänt istället för inriktat på hästhantering.
Hästarna ska inte bete sej illa för att de inte gillar människor, och det verkade som att hästen ifråga gör det? Då respekterar den INTE människor. Inte tillräckligt.
Man kan inte tycka om alla men man kan bete sej artigt och uppfostrat för det ;)

Humelibumlan skrev:
Då fattar jag :idea:
Humlan har aldrig varit en snäll häst, hon tycker inte om att bli gullad med och klappad på.
Men så är hon efter Tap In med Karate Chop som morfar, vilket man väl skulle kunna säga att hon är ett offer för avel på för tuffa individer. :smirk:
Hon är oxå uppfostrad och hanterbar, men hon slåss gärna om saker och det är rent finlir och fingertoppskänsla när det handlar om hantering och träning. Vill hon inte så sker det inte och att då försäka tvinga henne är ingen match man vil ta om man inte är säker på att vinna...

men jag håller med dig, man ska hantera efter individ.

Jag tror att alla hästar GÅR att vinna över på sin sida så att säga, oavsett stam. Men de som är väldigt extrema kräver säkert otroligt mycket jobb redan som föl.
Tror nämligen inte att det finns hästar som "föds hopplösa", men det krävs nog både tur, skicklighet och tid om man ska få de mest extrema hästarnas förtroende och respekt. Och börjar man tidigt ökar oddsen..

Totola skrev:
Jag hade kunnat skriva "duktig hästmänniska" men poängen hade gått förlorad eftersom det skulle bli för allmänt istället för inriktat på hästhantering.
Hästarna ska inte bete sej illa för att de inte gillar människor, och det verkade som att hästen ifråga gör det? Då respekterar den INTE människor. Inte tillräckligt.
Man kan inte tycka om alla men man kan bete sej artigt och uppfostrat för det ;)
Men, hon är väluppfosrad och beter dig artigt, sen visar hon oxå med all önskavärd tydlighet vad hon gillar och inte gillar.
Hon gillar t ex inte att du står vid huvudet och tittar på henne, hon vill inte ha dig i hagen, hon vill inte ha dig i boxen, hon tycker inte om att du pratar "bebisspråk" med henne trots att hon är liten och söt osv...
Hon är en individ och en häst som lever hos mig, hon får tala om vad hon vill/inte vill på det sätt hon kan, alltså med kroppspråket. För mig är det tillräckligt väluppfostrat om hästen kan ledas till och från hagen utan problem, stå på gången utan problem.
Jag tycker att hästen har rätt till ett privatliv, så det är ok att hon inte vill ha folk i boxen eller okända spatsera runt i hennes hage.

Hon kan både bitas och sparkas om det inte passar fröken, men det sker klart och tydligit efter att ha varnat dig att du är på fel spår...

Totola skrev:
Jag tror att alla hästar GÅR att vinna över på sin sida så att säga, oavsett stam. Men de som är väldigt extrema kräver säkert otroligt mycket jobb redan som föl.
Tror nämligen inte att det finns hästar som "föds hopplösa", men det krävs nog både tur, skicklighet och tid om man ska få de mest extrema hästarnas förtroende och respekt. Och börjar man tidigt ökar oddsen..
Hon är varken hopplös eller respektlös, hon är speciell och envis med ett sjujävla humör.
Och det ligger 6 års jobb för att få henne där vi är idag...

Jag har inte påstått att din häst är hopplös. Och det föregånde inlägget syftade inte på din häst utan överhuvudtaget att man går efter stam på hästar och klassar dom som hopplösa fall innan man ens gtt dom ett försök eller istället för att erkänna att just man själv lyckas/lyckades inte hitta knapparna :p och jag syftar fortfarande inte på dej utan allmänt.

Men vart ligger problemet om hästen inte är respektlös?

En respektfull häst skadar inte en människa utom eventuellt av misstag. Och så länge den inte skadar någon kan man väl sälja den?

Totola skrev:
Jag har inte påstått att din häst är hopplös. Och det föregånde inlägget syftade inte på din häst utan överhuvudtaget att man går efter stam på hästar och klassar dom som hopplösa fall innan man ens gtt dom ett försök eller istället för att erkänna att just man själv lyckas/lyckades inte hitta knapparna :p och jag syftar fortfarande inte på dej utan allmänt.

Men vart ligger problemet om hästen inte är respektlös?

En respektfull häst skadar inte en människa utom eventuellt av misstag. Och så länge den inte skadar någon kan man väl sälja den?
Problemet är att hon lätt får övertaget och en person som inte är särskillt duktig eller erfaren lätt kan komma i underläge. Oc DÅ kan hon bli livsfarlig...
Humlan är tuff och väldigt speciell, kräver en hel del av sin ägare om man säger så och hade hon inte varit min egen uppfödning, så hade hon legat på mackan för längesen :smirk:
Som en vän uttryckte det: En häst bara en "mor" kan älska.. ;)

Ok, då är hon väl inte respektfull då, men hon visar dig lika mycket respekt som du visar henne. Förstår du då?

Har du hästen kvar? tråden är ju inte ny? Är hon i full tävlings kondis nu??
Jag hade ett sto som var helt knäpp... Det va bara jag som vågade/klarade att rida henne och min sambo körde henne... Man visste aldrig hur det skulle sluta.
När vi skulle lasta henne gick hon bara på om mellan väggen stog på ett visst sätt, och om hon fick stå på höger sida. Och det var inte en tanke på att lassa henne med någon annan.... Transporten gungade som jag vet inte vad när man åkte med henne så det var ingen risk att man somnade bakom ratten med henne i transporten.
Hon kunde inte gå med andra hästar i hagen,,,, då backade hon efter dem och slog...

Nu går hon här med sitt tredje föl och har ändrat sig totalt...

Visst är hon lite knepig att lasta, men hon står helt stilla nu i transporten.
Hon kan ridas av alla nu.
Och hon går på lösdrift med flera hästar.

Som hon va förut skulle jag aldrig haft en tanke på att sälja henne, men som hon är nu så skulle jag med noga utvald köpare kunna tänka mig det....

giffan skrev:
Har du hästen kvar? tråden är ju inte ny? Är hon i full tävlings kondis nu??
Jag hade ett sto som var helt knäpp... Det va bara jag som vågade/klarade att rida henne och min sambo körde henne... Man visste aldrig hur det skulle sluta.
När vi skulle lasta henne gick hon bara på om mellan väggen stog på ett visst sätt, och om hon fick stå på höger sida. Och det var inte en tanke på att lassa henne med någon annan.... Transporten gungade som jag vet inte vad när man åkte med henne så det var ingen risk att man somnade bakom ratten med henne i transporten.
Hon kunde inte gå med andra hästar i hagen,,,, då backade hon efter dem och slog...

Nu går hon här med sitt tredje föl och har ändrat sig totalt...

Visst är hon lite knepig att lasta, men hon står helt stilla nu i transporten.
Hon kan ridas av alla nu.
Och hon går på lösdrift med flera hästar.

Som hon va förut skulle jag aldrig haft en tanke på att sälja henne, men som hon är nu så skulle jag med noga utvald köpare kunna tänka mig det....
Klart hon är kvar :eek:
Startar på söndag... :angel: ;) ;)

Det borde jag ju fattat att det va den det handlade om... men jag är ju lite trög.... :crazy:
:confused: Den vill du väll inte sälja på fullaste alvar???

giffan skrev:
Det borde jag ju fattat att det va den det handlade om... men jag är ju lite trög.... :crazy:
:confused: Den vill du väll inte sälja på fullaste alvar???
:rofl: nope, Humleskrutt ska aldrig säljas.:love:
Tråden är gammal och var rent hypotetisk eftersom jag kallades djurplågare i en annan tråd för att jag sa att jag hellre avlivade Humlan är sålde henne :smirk:

*knapplån*

Jag känner inte just din häst så det är svårt att sätta sig in i situationen.
Men jag hade nog kollat först OM jag kunde hitta någon som klarade henne. Chansen finns faktiskt.

Avlivning i andra hand.

Humelibumlan skrev:
Problemet är att hon lätt får övertaget och en person som inte är särskillt duktig eller erfaren lätt kan komma i underläge. Oc DÅ kan hon bli livsfarlig...
Humlan är tuff och väldigt speciell, kräver en hel del av sin ägare om man säger så och hade hon inte varit min egen uppfödning, så hade hon legat på mackan för längesen :smirk:
Som en vän uttryckte det: En häst bara en "mor" kan älska.. ;)

Ok, då är hon väl inte respektfull då, men hon visar dig lika mycket respekt som du visar henne. Förstår du då?

Precis, det är ju så man "lär" hästarna att visa respekt, dels att man kräver det genom att den inte får göra aggressiva saker, men i själva uppfostransstadiet är det ju hur man själv beter sej mot hästen som avgör.
Som jag skrev i ett annat inlägg så skulle jag inte sälja en sån häst utan att göra något drastiskt först, till exempel prova skicka den till en duktig hästmänniska (som vi kom överens om att det hette ;) ) eller försöker pracka på en riktigt duktig hästmänniska den :angel: men är det inte en attraktiv häst på så vis att den är värd en del pengar eller väldigt välutbildad är nog chansen otroligt liten att man hittar rätt köpare.

Men snälla... Inte bara du utan några stycken här- kan vi sluta skylla på att "hästen ÄR sån, hans/hennes pappa var precis likadan!"? Hade hästen fått en riktigt bra uppfostran redan från början (och individanpassad sådan) tror jag inte det hade varit några problem mer än om den hamnar hos helt fel ägare senare i livet.
Hästar är inte arga av sej utan orsak. De beter sej efter inlärt beteende, instinkter och hormoner, inte "haha, idag ska jag hitta på en massa rackartyg!":devil:

Det låter lite som när min ponny har en dålig dag:devil: Då ska man minsann passa sig så man inte åker på en hurrill.

Jag hade utan tvekan valt avlivning, för allas bästa. "Är huvudet dummt för kroppen lida" Om hon hamnar i händerna på folk som tror att dom kan få ordning på henne men egentligen inte har den blekaste aning om hur man gör kan det blir riktigt farligt!

Becca85 skrev:
Skulle det bli så att du skulle behöva sälja henne pga vissa saker så är det nog bättre att ta bort henne istället. För risken är ju att ingen klarar av henne och att hon då mår dåligt.

Men hon har ju beteendet även nu... så hon kan ju knappast må bra i dagsläget...

Jag tycker det låter som att hästen inte har någon respekt för dig. Jag tror säkert att det finns människor som skulle vilja ha henne, som skulle gå i "ledarkurser" m.m. jag tycker inte att det låter som att du har vista vem som bestämmer.

Totola skrev:
Precis, det är ju så man "lär" hästarna att visa respekt, dels att man kräver det genom att den inte får göra aggressiva saker, men i själva uppfostransstadiet är det ju hur man själv beter sej mot hästen som avgör.
Som jag skrev i ett annat inlägg så skulle jag inte sälja en sån häst utan att göra något drastiskt först, till exempel prova skicka den till en duktig hästmänniska (som vi kom överens om att det hette ;) ) eller försöker pracka på en riktigt duktig hästmänniska den :angel: men är det inte en attraktiv häst på så vis att den är värd en del pengar eller väldigt välutbildad är nog chansen otroligt liten att man hittar rätt köpare.
Precis, hon är en travare, saknar rideexteriör, är liten, lång och har ett jävla temprament, tror du hon är attraktiv för en duktig hästmänniska att köpa och vad ska de i såfall ha henne till??:smirk:

Men snälla... Inte bara du utan några stycken här- kan vi sluta skylla på att "hästen ÄR sån, hans/hennes pappa var precis likadan!"? Hade hästen fått en riktigt bra uppfostran redan från början (och individanpassad sådan) tror jag inte det hade varit några problem mer än om den hamnar hos helt fel ägare senare i livet.
Hästar är inte arga av sej utan orsak. De beter sej efter inlärt beteende, instinkter och hormoner, inte "haha, idag ska jag hitta på en massa rackartyg!":devil:
Jag har inte skyllt på att hon är född si eller så, hon är sån och det är hennes personlighet. Precis som andra hästar föda snälla och vänliga, men de är det ingen som klagar på för de är inga problem.
Hon är född tuff, var 3 dagar gammal när hon vände upp och slog mot sköaren första gången. Och det var inget "fölbus" utan hon strök öronen, blev svart i ögonen och talade om- Stick, här bor jag!

Mina hästar är individer, de har rätt att tala och rösta, jag är ingen enväldig härskare och har inget intresse av att vara det, mina hästar går inte på/över mig, de vet sin plats ändå.
Sen är de fortfarande hästar och individer, Humlan är en produkt av fel avel, precis som Lisa är världens snällaste, gosigaste ocj mest ambitösa häst i hela världen, så är Humlan raka motsatsen.

Och vad skulle hon fått för uppfostran då??
det är lätt att sitta på internet och svammla hit och dit, men faktum är att jag är och har varit omgiven av DUKTIGA hästmänniskor och ALLA häpnar över Humlan, både hur hon är, har varit och vad jag lyckats få henne att bli... Långt ifrån vad de flesta trott var möjligt.
Men någon snäll mys häst, det är hon inte, har aldrig varit och kommer förmodligen aldrig att bli.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 155
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 429
Senast: mars
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 805
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 124
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar