sälja ponny till vuxen ryttare?

Ja, om det var fel ponny för det skulle jag det. Om ponnyn inte har kapacitet eller tycker det är kul att träna och tävla ska de absolut inte sälja till oss. Om ponnyn blir nervös av mycket stoj i stallet eller är en enmanshäst ska de inte sälja till en ridskola.

Nu kringår du frågan igen. Givetvis förutsätter jag att hästen är lämplig för uppgiften annars vore det bra korkat att fråga. Så en gång till - Skulle du avråda henne från att sälja till dig eller en bra ridskola där hästen förmodligen skulle fått jobba hårdare och utsatts för betydligt hårdare påfrestningar.

Nej, jag kringgår inte alls frågan. Frågan var att sälja en b-ponny till en vuxen ryttare och det är en olämplig kombination tycker jag. B-ponnyn är inte lämplig till en ryttare på 70 kilo. Att mamman och dottern ska dela häst är ju trevligt, allt annat vi hört om dom låter bra. Men det faktum att det är en så liten ponny till en vuxen ryttare gör att jag inte tycker att hästen är lämplig för uppgiften.

Nej, jag tycker att jag har svarat. :confused: En häst som inte passar ihopa med ryttarens storlek, ambition, kunskap osv hade jag avrått till. Precis som i det här fallet. Och precis som i de exempel jag skrev innan. Jag tycker jag svarat klart och tydligt. :confused:

Klämmer in här någonstans att det finns fördelar med att köpa en större ponny till ett barn också. Vi har en tös i stallet som fick en D-ponny när hon var 9 år gammal, dels för att mamman (som är en ganska lätt och normallång vuxen) skulle kunna rida och dels för att dottern inte skulle växa ur den på en gång.

Visst var ponnyn lite stor från början men tack vare att mamman kunde rida den regelbundet hölls den snäll så dottern klarade det fint ändå.

Dessutom, nu är tösen 13 år (och lång som en stör) och medan hennes jämnåriga med tårar i ögonen säljer sina B-ponnyer har hon många år kvar att rida sin D-ponny som hon fått växa och utvecklas ihop med.

Så allting större än 130,0 är inte barnätande monster :D

Alltså en missuppfattning, jag ska försöka förtydliga mig

Vilket arbete som är hårdast av de tidigare nämnda exempel. Anledningen till frågan är att sätta det tilltänkta arbetet i relation till jobb som vi anser normala.

Alltså vad är jobbigast/ger mest slitage. Jag förutsätter att ponnyn i fråga är viktbärande och har de egenskaper som krävs av jobbet, att den sköts korrekt och att man håller sig till de givna uppgifterna och inte tänjer på gränserna. Det är en sto B-ponny.

• 70 kg ryttare som ägnar sig åt dressyr och skogsridning 1 gång per vecka. I övrigt en och sammaryttare förmodligen lättviktare
  • Tävlinsryttare på max 50kg som tränar och tävlar hoppning på hyfsat hög nivå
  • Som lekitionshäst med 2-3 timmar per dag arbete och maxvikt på 50kg. Som alltid på denna nivån mycket nybörjare.

Det finns säkert lika många exempel på ungar som inte klarat av sin ponny som köpts för att "växa i" och som fått stanna hemma medan kompisarna rider sina lagom stora ponnier.

Det gör det säkert.
Jag tror att det som gjorde att det fungerade i just det här fallet var det faktum att ponnyn var tillräckligt stor att kunna ridas kontinuerligt av en vuxen.
Flickan ifråga hade med största sannorlikhet inte klarat av en egen ponny ridmässigt om den så hade varit en halvmeter hög om hon inte hade kunnat få den "avrastad" av mamman.
En annan sak är det väl om barnet redan är en duktig ryttare som kan rida hästen i alla gångarter, kan rida "seriösa" lektioner (dvs. där det är hästen i första hand som utbildas) då är det troligtvis lämpligare med en ponny som är mer rätt i storleken, då behöver man ju inte ta hänsyn till att någon annan ska kunna utbilda hästen.

Jag vet inte om maxvikten på lektions b-ponny ligger på 50 kg. Det tycker jag låter mycket eftersom det ibland pratas på forumet om att maxvikt på halvblod på ridskolor är 75 kg. Men jag har inte varit på ridskola sedan dottern slutade för 4 år sedan, och då var hon pygmé-vikt, så jag vet inte var den gränsen går.

I ditt exempel tror jag att b-ponnyn som rids av en 70 kg ryttare slits mest. Med så pass mycket tyngd på ryggen måste ponnyn börja kompensera varje liten rörelse ryttaren gör, vilket kan ge sträckningar, slitage, belastningsskador osv. Vi vet inte heller vad skogsridningen innebär. Klättring? Hoppa lite stockar? Galoppsträckor? Skogsridning kan innebära både det ena och det andra.

Jag förutsätter att ponnyn i fråga är viktbärande och har de egenskaper som krävs av jobbet

Men det är ju just det jag vänder mig emot. En b-ponny kan vara viktbärande och kraftig, vår är det, men inte tillräckligt viktbärande för en 70 kg ryttare.

Nu är vi där igen, nu svarade du på en tredjedel av frågan och gav nya förutsättningar, jag lägger ner det övergår min förmåga att framföra den på ett sätt du kan ta till dig och vill svara på utan tillägsvilkor och nya förutsättningar.

Bara nyfiken, vad kan en icke viktbärande liten lektions B-ponny bära om en stor viktbärande inte klarar 50kg, 30 eller? Och en A-ponny 20?

Min personliga åsikt är att en B-ponny med en ryttare på 40-50kg tar mer stryk av att regelbundet hoppa lätt-A banor (och träna inför den) än att då och då bära en 70kg ryttare under ett dressyr pass eller en skogsritt (inga tokbranta klättringa och ingen betydande mängd stockar). Anledningen till detta är framför allt de krafter som behövs för att klara nedslag när mångdubbel än den som 70-kg ryttaren åstadkommer och ridningen som krävs är krävande för hästen.

Likaså är det accepterade jobbet ridskola mer slitande, dag ut och dag in med många gånger obalancerad ryttare och betydligt fler timmar.

Angående den aktuella ponnyn så har jag ingen aning, det kanske funkar, kanske inte, man måste se hur provridningen utfaller. En tänkvärd sak är att om den aktuella pållen har en låg outvecklad manke så är den 5-15 cm lägre än en med hög manke, vad hade folk sagt om en maxad c-ponny? eller en liten d-ponny. Det är 11 cm mellan en maxad B-ponny och en minimal D-ponny.

Allvarligt talat, jag har försökt svara ett antal gånger och så luddig tycker jag inte att jag är. Antingen är jag väl för korkad för att förstå vad du är ute efter eller så uttrycker du dig väldigt konstigt?

Som jag skrev, jag har ingen aning om var viktgränserna på ridskolorna ligger. Jag skrev b-ponny överlag då jag skrev om ridskolor, varken viktbärande eller klenisar, för som sagt, jag har ingen aning om vad det ligger på. De flesta som rider så små ponnys på ridskolor eller privathästar är under 50 kg. Det är väl snarare längden som brukar slå ut de flesta barn från småponnysarna.

En ponny som tävlar L:A tar inte stryk av detta om allt sköts rätt. Man hoppar ju inte L:A banor varje träning. Och man börjar ju inte med en otränad häst på den höjden.

Om du inte ens förstår att du hela tiden ändrar förutsättningarna innan du eventuellt levererar svar så är en vidare diskussion hopplös.

Du uttrycker dig klart och tydligt, när du vänder och vrider på frågorna för att passa ditt syfte, dvs att få det att se så snällt och ofarligt ut för tävlings och ridskolehästar och få lite för tunga ryttare att verka som monster som med garanti förstör hästarna med vårslös ridning.

Tex, jag frågar uttryckligen om en viktbärande hur en stor B-ponny vilket vi talat om hela tiden, arbetar i förhållande till en dito ridskoleponny med max vikten 50 kg. Du svarar B-ponnyer brukar bära mindre än 50 kg och förtydligar senare att du utgick från en normal B-ponny, vilket inte berörts i tråden över huvud taget. Hur kommer du på tanken att ponnyn i frågan helt plötsligt blir "normal" och inte viktbärande?

Jag pratar om dressyr ridning ock skogsturer och du anser helt plötsligt att jag menar klättring och massor av hopp över stockar. Dvs du lägger till en massa förutsättningar och sedan använder dessa som motivering när du svarar.

Jag pratar om träning och tävling på Lätt A nivå och helt plötsligt förutsätter du att jag är en idiot som tror att man hoppar Lätt A bannor var och varannan dag och passar på att undervisa mig i något jag känner till sedan länge.

Min 9-åring har haft egen ponny sen hon var 5år och därför valde vi en shettis på 92cm till henne som senare blev inkörd. Hon är inne på sin 2:a shettis som vi bara *ramlade* över och han är lagom stor för henne och hon kommer att kunna ha glädje av han i flera år. Givetvis kommer han att bli färdigt inkörd innan hon växer ur han.

Jag har själv en arab på 148cm som kommer att passa henne alldeles utmärkt den dagen som hon växer ur sin shettis ridmässigt. Förmodligen är det längden som kommer att se till att hon går upp i större ponnyer. Iof så har vi tillgång till både b och c-ponnyer också. Då får hon också rida andra hästar och det är ju bra i utbildningssyfte.

Lobelia- Du säger det som jag tänker på när det gäller vikten. Men jag vet inte om du nämnt att när en häst hoppar så belastar hästen 1 ben i tagen i nedslaget och då blir det en enorm belastning på det benet.
Jag tycker inte att det är fel med en 70kg ryttare som är både balanserad och rutinerad, som rider skogsritter eller dressyrarbete på en b-ponny, bara man inte rider för långa pass och rider vårdslöst.

Jag tycker att det är bättre att vara ärlig och säga som det är när man ringer som i det här fallet.

Det är svårt att hitta den rätta köparen och det är ännu svårare att hitta *drömköparen* som uppfyller alla krav.
Jag tycker att man ska gå efter sitt sunda förnuft när folket kommer och provrider, och att man framför allt är ÄRLIG som säljare. Då kanske man kan komma till en lösning som passar både hästen, köparen och säljaren.

Varför ska man välja mellan pest eller kolera? Ridskola eller 70-kilos ryttare?
Det finns väl mängder med barn där ute som vill köpa en snäll ponny, som dessutom är inkörd.

Men är det kolera att vara ridskole ponny? Eller för den delen hårdtränande tävlingshäst. Är det drömmen att komma till vilket annat ställe bara man lovar att ryttaren är lätt.

Jag var bara ute efter att få ett perspektiv på vilken "olycka" som drabbar hästen, om det nu är en olycka, många B-ponnyer hamnar snett pga att de är barnet som förväntas vara den kunniga och ta ansvaret åtminstonne för att ta hand om och rida hästen.

många B-ponnyer hamnar snett pga att de är barnet som förväntas vara den kunniga och ta ansvaret åtminstonne för att ta hand om och rida hästen.

Och var kom det in i den här diskussionen? Vi pratar om belastningar.

Du uttrycker dig klart och tydligt, när du vänder och vrider på frågorna för att passa ditt syfte, dvs att få det att se så snällt och ofarligt ut för tävlings och ridskolehästar och få lite för tunga ryttare att verka som monster som med garanti förstör hästarna med vårslös ridning

Är du helt sanslös??? :eek:
Frågan var om man hade sålt sin b-ponny till ett hem där man vet att en ryttare på 70 kilo kommer att rida ponnyn. Mitt svar var nej, det hade jag INTE gjort.

Finns det bara tre alternativ för dig? Tävlingsponny (som du tydligen tycker är hemskt, det är väl det du vill ha fram eftersom du tjafsar om mina stackars ponnys), lektionsponny eller ponny med för stor ryttare.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 694
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 897
Senast: mamman
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 308
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 321
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025
  • Flytta med utekatt