sälja ponny till vuxen ryttare?

Jag tycker inte att 70 kg lite da och da ar for mycket for en viktbarande b-ponny. Jag tror att du kan vara ganska lugn nar du saljer till dessa personer, speciellt eftersom hon faktiskt varit arlig fran forsta borjan och sagt att hon kommer att rida ponnyn ibland. Det hade varit varre om de sagt att ponny varit till dottern, och inte ens namnt att hon sjalv skulle rida ponnyn lite da och da.

Detta med vikter har blivit sa lojligt. Att man pa ridskola har en 75kg grans pa halvbloden fattar jag inte alls!! :confused:
Hur kan tex J*n Tops, Richard D*venport mfl dagligen rida flertalet tavlingshastar? :confused:
Dessutom sa undrar jag hur tex Sheik Makt*m fran Dubai kan rida dessa latta araber han rider i distans?? Han ar definitiv inte liten. :confused:

Man maste tanka bade en och tva ganger innan man domer ut nagonting...och jag tror sakerligen att din ponny kommer att fa ett bra hem hos dessa personer. Lycka till med forsaljningen! :)

Hur kan du säga att det är en annan sak och klättra upp på
en islänning även om den är lika liten som andra hästar?
På vilket sätt är en islandshäst konstruerade annorlunda än andra hästar?

Det var bland det dummaste jag hört på länge.. :mad:

Som jag trodde att de allra flesta hästmänniskor visste, så är islandshästar mkt mer viktbärande än andra hästar i samma storlekskategori!?
Är visserligen ingen expert på isisar, men detta är vad jag alltid har hört, och nog måste det finnas NÅGOT fog för att islänningar rids av vuxna människor utan att det reflekteras över det när man definitivt inte som vuxen rider ett russ. Större karlar brukar dessutom välja islänningar i c - d- ponnystorlek och inte i kat B, som jag förstått det hela.

Och vem är du att komma och kalla mig dum!?

Hur sjutton kan du komma och påpeka att en islandshäst kan
ta vuxna människor om du inte säger att andra, likgiltiga
ponnyer har den förmågan utan att kunna utveckla skillnaden
mellan hur en islandshäst och andra hästar är konstruerade?

Sedan var min kommentar om "det var bland det dummaste jag hört på länge", visserligen inte riktad mot dig. Men det var
ju inte riktigt mot dig personligen så, jag kan inte uttala
mig om jag tycker att du är dum eller ej, för jag känner inte dig. Men däremot tycker jag ditt "uttalande" lät
korkakt/dumt i mina öron.

Nej, jag kan inte utveckla mig inom islandshästens kroppsbyggnad. Vad jag (och säkerligen många med mig) ALLTID har fått höra är att islänningar, trots sin ringa storlek, är så pass viktbärande att de kan bära en vuxen människa. Varför vet jag faktiskt inte, men det är ett vedertaget faktum, och jag antar att du inte heller har undgått att höra talas om det någon gång. Sedan kan man ju ifrågasätta om det är rätt eller fel, och det är inte jag rätt person till att göra, då jag i första hand håller på med stora hästar (hbl).

Min åsikt i denna diskussion var förövrigt att det inte är lämpligt att en 70 kg ryttare rider B-ponny regelbundet, och meningen om islandshästar var en bisats och inget annat.

Men inte 17 kan det vara helt främmande för dig att islänningar (av någon anledning) anses vara mkt mer viktbärande än andra ponnyer i samma storlek?

Och, vad menar du med "likgiltiga" ponnyer? Ponnyer som inte bryr sig!? Eller menar du likvärdiga?

Lånar en knapp...

Naturligtvis så beror det på hur din ponny är byggd, kort eller lång rygg, hur grovt skelett, hur musklad osv...
Jag har åtta inridna russ hemma på gården och två av dem kan en 70-kilos ryttare utan problem rida.

Vad jag (och säkerligen många med mig) ALLTID har fått höra är att islänningar, trots sin ringa storlek, är så pass viktbärande att de kan bära en vuxen människa.
Precis,vad alla får höra,men vart finns det ett belägg för att isisar egentligen kan bära mer än en likvärdig ponny i samma storlek? Varför ska de vara så mkt mera viktbärande än "alla andra" raser? :confused:

Absolut maxvikt på ett russ ligger runt 50 kg. Sedan är det ju iofs fjording i den aktuella ponnyn oxå, o det hjälper ju upp det hela lite, men inte tillräckligt.
Hur vet du det utan att ha sett hästen ifråga??
Sedan frågar jag mig, precis som någon annan, vad i hela friden en vuxen människa på 70 kg ska med en B- ponny till? Det finns ju alternativ mellan B-ponny o shirehäst; varför ser hon sig inte om efter en D-ponny eller liknande istället?
Många undrar också varför inte jag som islandhästägare istället skaffar mig en "riktig" häst... :angel:
Jag förstår din poäng, men jag har självt ägt shettis av skälet att jag älskar dem samt vill köra med dem. Jag skulle också kunna tänka mig ett russ som rid o körhäst fast jag är vuxen o väger 65 kg (även om jag nog skulle rida mindre på den och köra mer).

Har en kompis som har ett russ som är KRAFTIGT byggd, min vän är lättare än mig, men väger väl 60 kg och håller igång stoet med ridning och körning. Även andra mindre ryttare rider henne. Det går utmärkt i sån kombination!

70 kg var för mycket för mitt fullblod på 155 cm... :crazy: Jag skulle inte låta någon som vägde 70 kg sitta upp på en B-ponny oavsett ras. Tycker faktiskt att det är lite synd om islandshästar som måste bära så stora o tunga karlar ibland med :(
Ja, det är klart - alla islandhästar håller ju så dåligt att de inte kan ridas efter 15 års ålder pga alla tunga ryttare de haft på ryggen.... *suck*

Att islänningar hemma på Island håller för ridning ofta upp till 25 år utan större problem är väl om något ett tecken på att rasen klarar tunga ryttare?

Vad är det som säger att hästar INTE klarar mer tyngd än "kutymen" säger? Förr i världen var ALLA hästar i krig o annat i typ b-c-ponnystorlek!

Visst och sedan hade man ju exakt samma inställning till hästen på 1700-talet som vi har idag...

Precis,vad alla får höra,men vart finns det ett belägg för att isisar egentligen kan bära mer än en likvärdig ponny i samma storlek? Varför ska de vara så mkt mera viktbärande än "alla andra" raser? :confused:
Var finns bevisen att andra raser INTE är viktbärande undrar jag? Har ponnys i England knäckt benen o levt kortare levnadstid alternativt fått kronisk ryggvärk och det var DÅ man började avla stora hästar? Eller är det helt enkelt så att viktgränserna handlar om en massa antaganden som bygger på nästan ingenting...

På Island har man behållit den typ av häst som var vanligast i HELA Europa för 1000-talet år sen. Dessa hästar har genom dessa år burit tunga (och förstås lättare) karlar (för på Island var det karlar som red, inte kvinnor) genom alla år. De har lång livslängd, är kända för sitt coola psyke o framåtanda. Klart en islänning kan få ont i ryggen, men det kan ju även ett halvblod trots att de "ska" kunna bära mer tyngd.

Finns det någon forskning som visar att andra raser än islänning INTE klarar tyngre ryttare så skulle jag vilja läsa den!

Visst och sedan hade man ju exakt samma inställning till hästen på 1700-talet som vi har idag...
öööö, nej! Och man har heller inte under de senaste 30 åren haft samma inställning till hästar på Island o i övriga Europa. Men vad talar för att islandhästen som ras farit illa av tunga ryttare? Snarare har de ju längre livslängd, mindre sjukdomar än många andra raser (som bara rids av lättare ryttare). Kanske är det inte ryttarens vikt som är den största faktorn?

Men varför jämför du då med hur man hanterade hästar i krig? Mer än dåligt argument men om man förespråkar att en 70 kg tung kärring ska kuska runt på en B-ponny så...

Det är väl ett utmärkt argument, det är ju inte så att hästarna bara användes i krig utan även tränades för det, och förmodligen höll (annars hade det varit dåliga kamrater i strid.). Några 70 kg och lätta turer och maxvikt på 70kg var det troligen inte frågan om utan en del fick säker släpa på betydligt mer och under längre perioder.

(Strids)hästar var dyrbara och knappast någon slit och släng produkt som man bara köpte en ny om de gick i sönder.

MIN åsikt är att det inte är lämpligt att en vuxen ryttare rider runt på en B-ponny på regelbunden basis. Punkt slut. I ursprungstråden frågades efter åsikter och jag gav MIN syn på saken. Om det är en universell sanning eller ej ska jag låta vara osagt...

JAG hade inte sålt en B-ponny som ridhäst till en ryttare på 70 kg, och med det sätter jag punkt för min medverkan i den här diskussionen.

Men varför jämför du då med hur man hanterade hästar i krig? Mer än dåligt argument men om man förespråkar att en 70 kg tung kärring ska kuska runt på en B-ponny så...
Jag jämförde med att alla hästar förr reds av vuxna människor trots att de inte var större än islänningar (ungefär). Jämför också med att islandshästar på island i huvudsak rids av vuxna (liksom här i Sverige). Jag har inte hört att de har fler skador pga "för tunga" ryttare.... kanske du har statistik på det? Snarare har de ju en lång livslängd och kan ofta ridas av sin (vuxna) ryttare långt upp i åren utan problem.

MIN åsikt är att det inte är lämpligt att en vuxen ryttare rider runt på en B-ponny på regelbunden basis. Punkt slut. I ursprungstråden frågades efter åsikter och jag gav MIN syn på saken. Om det är en universell sanning eller ej ska jag låta vara osagt...

JAG hade inte sålt en B-ponny som ridhäst till en ryttare på 70 kg, och med det sätter jag punkt för min medverkan i den här diskussionen.
Så för dig har det ingen som helst betydelse hur kraftig eller välmusklad hästen är?
Nå, naturligtvis får du ha din synpunkt, men vi som tycker annorlunda har också rätten att ha vår.

Ja, precis! Självklart får du ha en annan åsikt än jag. Fattas bara annat! Som tur är bor vi INTE i Irak.

Det kanske eventuellt finns en och annan bodybuilder B-ponny som kan bära 70 kg, jag kan inte svära på att det inte är så. RENT GENERELLT anser jag dock inte att det verkar vara särskilt lämpligt att en vuxen ryttare på 70 kg köper en så liten häst att rida på på regelbunden basis, särskilt inte då det finns bättre alternativ.

Och, självfallet spelar det roll hur kraftig och välmusklad en häst är när man funderar på hur mycket den kan bära. JAG bedömer dock att 70 kg sannolikt är för mkt även för en rejäl och viktbärande B- ponny, iaf om den ska bära på det ofta. En lite klenare modell i samma storlek kanske inte bör ta mer än 45-50...

Och som sagt, detta är vad JAG anser vara lämpligt, och JAG hade inte sålt min B-ponny till en så tung ryttare.

Hmm, jag tycker det låter tokigt att en Vuxen ska rida på en sån "liten" ponny.
Är hon kanske lite rädd förhästar, och därför inte vågar ha någon större eller..ja..Nej gud det låter konstigt.. :confused:
Jag skulle nog inte ha sålt den till henne..trots att allt annat verkar bra..
Det finns många barn som längtar och letar efter en sån häst och som har mycket bra möjligheter till allt..

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 692
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 897
Senast: mamman
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 304
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 317
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka