sälja ponny till vuxen ryttare?

Du uttrycker dig klart och tydligt, när du vänder och vrider på frågorna för att passa ditt syfte, dvs att få det att se så snällt och ofarligt ut för tävlings och ridskolehästar och få lite för tunga ryttare att verka som monster som med garanti förstör hästarna med vårslös ridning

Är du helt sanslös??? :eek:
Frågan var om man hade sålt sin b-ponny till ett hem där man vet att en ryttare på 70 kilo kommer att rida ponnyn. Mitt svar var nej, det hade jag INTE gjort.

Finns det bara tre alternativ för dig? Tävlingsponny (som du tydligen tycker är hemskt, det är väl det du vill ha fram eftersom du tjafsar om mina stackars ponnys), lektionsponny eller ponny med för stor ryttare.

Nej Snuffsan, jag är inte sanslös det finns massor av alternativ. Jag ville bara visa på ett större perspektiv, att vikten inte är den ensamt avgörande faktorn för hur hårt hästen belastas. Givetvis tog jag exempel som är belastande för hästen det vore föga meningsfullt att tala om hårt arbete annars. Och givetvis håller jag mig kvar vid frågeställningen, alternativet är att lägga ner diskussionen med dig, vilket jag tänker göra nu för något svar lär jag aldrig få.

Om ponnyn kan bära upp ryttaren eller ej, är väldigt svårt att säga - det beror väldigt mycket på hur ryttaren rider
och inverkar!

Om ryttaren kan sitta och rida i god balans och gärna i en korrekt form, så tror jag allt att ponnyn utan några problem
kan ridas ett par gånger i veckan av 70 kg tung ryttare. Jag
tror att 70 kg välbalanserat än 45 kg som studsar hit och dit, kan vara än mer skadligt.

Men du kan ju t.ex. säga att du gärna ser att ryttaren tar några lektioner (gärna privat el. mindre grupper) med jämna
mellanrum för att kunna utvecklas på hästen, även om den nu
mest bara ska användas till skogsridning.

Det är alldeles för tungt för en B-ponny att bära 70 kg. Jag väger själv ca 70 och är 174 lång. Jag får samvetskval de gånger jag har satt mig på en D-ponny för att rida till den i 5 minuter. Skulle aldrig i livet sälja en ponny till dem!

Sen som en parantes...
Inte konstigt att man får ätstörningar när människor här säger att man är en koloss för att man väger 70 kg! :mad:
Mina hästar lider inte av att dra runt på en koloss som mig iaf. de kan hoppa höga hinder för det...Men visst... jag håller på att gå ner i vikt. då kanske man slipper att bli kallad för koloss.... :cry:

Kom också på tanke med det här med islandshästar. Många påstår och påpekar att islandshästar är så himla viktbärande och sådär, och kan ta vuxna personer, men de är ju inte konstruerade annorlunda än någon annan häst.

Alltså finns det säkert flera ponnyer av islandstyp som kan ta bra många kilon..

jag skulle aldrig i hela mitt liv sälja en b-ponny till en vuxen på 70kg.en häst är stark och den tål mycket men man måste tänka efter själv. jag är 164 å väger 55kg inte ens jag rider b.ponny just för att jag är för lång och e jag då för lång så blir det svårare för hästen att bära upp mig och mina kilon. vi har en gräns på ridskolan och det är runt 55kg på vår max, b-ponny. 70kg för en b-ponny på ryggen är mycket alldeles för mycket.. inte ens våra små c-ponnyer bär så mycket.

Nu är det ändå ingen som påstått att 70kilo är särdeles mycket för att vara en vuxen person. Frågan gäller om det är lämpligt för en vuxen person att rida en b-ponny

Jag säger NEJ! till den frågan.
Ska ponnyn "hyfsas till" går det att göra ifrån marken. Tömkörning?
Ska mamman motionsrida ska hon ha en annan häst!

för något svar lär jag aldrig få.

Jag har ju inte gjort annat änn svatat och svarat och svarat. Vad är det med dig? :confused: Nästan alla i tråden har svarat samma sak som jag gjort, "Nej, jag skulle inte sälja en b-ponny till en ryttare på 70 kilo". Så varför denna totalsågning av mig? Är det för att jag är så stygg och använder mina ponnys i hoppningen? Att du har något emot det vet vi ju sedan tidigare.

Eftersom ponnyn i första hand skall ridas av barnet och 70-kilos ryttaren skall rida på den nån gång då och tycker jag inte att det är någon större fara. Dessutom verkar det handla om att rida i skogen, vilket inte är särskilt påfrestande om det är en ryttare i någorlunda balans.

Jag tror inte att det är en speciellt farlig belastning, däremot om ponnyn företrädesvis skulle ridas av den ryttaren vore det en annan sak.

Jag vill bara komma med en komentar till

Är det för att jag är så stygg och använder mina ponnys i hoppningen? Att du har något emot det vet vi ju sedan tidigare.

Det är en ren lögn att jag överhuvudtaget diskuterat din dotter och era hoppponnyer eller ens hoppning med dig (eller någon annan här på forumet) innan denna diskussion. Ditt påstående saknar alltså helt grund och är taget ur luften.:mad:

det var så lite så, har det mest i huvet eftersom att jag har kollat upp hur tung medryttare jag skulle kunna ha på min ponny...

just så :)
hur balanserad ryttaren är ser jag när hon provrider. jag litar så mycket på min egen erfarenhet och min hovslagares (som i hela livet har ridit in och tränat hästar och även red in min ponny) ,som står bakom mig i detta, att vi vet bäst vad som ska göras till min lilla älskling. men många har åsikter och det var också det jag ville få höra. :)

och islänningar är väl byggda med kort stark rygg och starka tåliga ben, är väl därför de kan bära upp tyngre ryttare? få verkar förstå att även andra ponnyer kan ha dessa egenskaper (om inte helt så ändå i närheten).
min ponny har stark rygg o otroligt starka ben, aldrig en enda skada eller varma ben. alltid torra o fina.

i slutändan är det ändå familjens sätt och mammans kunnande och ridsätt som avgör hur jag väljer att göra.

:d

Jag skulle inte rida en ponny varken hemma eller på ridskola om jag vägde 70kg.

Det sliter om man rider på ridskola eller

Det sliter om man rider på ridskola eller skogsridning och

Det sliter om man rider på ridskola eller skogsridning och som

Det sliter om man rider på ridskola eller skogsridning och som sagts

Det sliter om man rider på ridskola eller skogsridning och som sagts här

Det sliter om man rider på ridskola eller skogsridning och som sagts här vet

Det sliter om man rider på ridskola eller skogsridning och som sagts här vet man ju inte hur dom kommer

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 694
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 897
Senast: mamman
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 306
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 318
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Mata småfåglarna
  • lagom smakligt men bra torrfoder