För det första så tror jag att dom flesta anser att en b-ponny är i storlek miniatyr utan muskler. Vad säger att den här korsningsponnyn russ/fjording är lätt i typen? Är den mer som en fjording i typen så orkar den bära en tyngre ryttare också beroende på hur ryggmuskulaturen ser ut.
Jag förstår att den här mamman inte vill köpa in en c eller d-ponny till sin 10-åriga dotter då dom sällan väger mer än 30-40kg. Min dotter som är 9år har en shettis på 105cm och kraftig i typen och han bär 60kg emellanåt. Min dotter väger runt 30kg.
Vad är det då som säger att en korsning mellan russ/fjording inte skulle klara av en 70kg kluns ibland?
Jag har inte sagt att den inte KLARAR det. Däremot anser jag att det inte är lämpligt.
Att jag rider en b-ponny ibland beror mycket på att jag rider till han när inte ägarens mamma hinner rida till han. Jag rider även c-ponny och min häst som jag har är bara 148cm väger runt 450kg. Så då menar ni i så fall att det är djurplågeri att jag rider min lilla pålle som gränsar till d-ponny? Nog tror jag hellre att man i första hand ska titta på hur hästen/ponnyn ser ut innan man bedömer om den orkar bära en viss vikt.
Nej, verkligen inte. Jag förstår inte heller varför du måste svänga dig med uttryck som "djurplågeri"? Ingen annan än du har väl nämnt det? Det är en väsentlig skillnad på vad som är djurplågeri och vad som är olämpligt.
Jag anser heller inte att det är olämpligt att Du rider din D- ponny dagligen. Det är stor skillnad i storlek och bärkraft mellan en B o en D- ponny, och om din D- ponny dessutom inte är någon liten spink kan jag inte se något problem alls med det.
Det är klart att det spelar roll hur hästen är byggd! En rejäl D- ponny kan gott och väl ridas av en fullvuxen ryttare på 70-75 kg dagligen. En spinkig D- ponny (lika hög) skulle nog inte må lika bra av det. Det finns dock gränser för hur liten en ponny kan vara - välbyggd eller ej-för att bära upp en vuxen, tung ryttare, och JAG anser att en B-ponny, hur välbyggd den än må vara, definitivt är för liten för att ridas av en 70- kg ryttare på någon mer regelbunden basis.
Kan tilläggas att jag rider mitt gamla D-ponnysto på 147 cm korsning arab/nordsvensk utan minsta problem. Det är en rejäl ponny, och det ser inte ens oproportionerligt ut med mig på henne. Jag är 173 cm / 70 kg o var precis lika stor på den tiden jag tävlade henne (hopp, dress, ft). Inga problem alls! Klättrar jag däremot upp på en nätt D- ponny i samma höjd varken ser det bra ut eller känns bra, så jag är fullt medveten om att modellen på häst spelar in!
Jag tycker att det här med vikter, och speciellt när det handlar om normala vikter, är ganska överdrivet ibland.
Jo, men vad är normal vikt för att kajka runt på en B- ponny? 70 kg är ju en fullt normal vuxenvikt, men varför ska man intill enfald hävda att detta är en lagom vikt för en B-ponny att släpa på?