sälja ponny till vuxen ryttare?

Både russ och fjording är viktbärade raser så jag skulle inte tveka.

NEJ!!!!!!! Det tycks vara många som fått detta om bakoten. Fjordingar må vara viktbärande, men russ är det faktiskt INTE. Vet inte om ni lurats av att de är raggiga o kraftiga o på många sätt ju är tåliga, men de är INTE viktbärande. Russ har generellt sett en ganska svag rygg, och bör därför inte ridas av folk över 50 kg, iaf inte på någon mer regelbunden basis...

Och du som väger betydligt mer än 70 kg o säger dig rida B- ponny? Varför??? Kan förstå det om det är barnens busiga B-ponny som absolut behöver tillridning, men inte annars. Å andra sidan borde det väl aven i så fall finnas någon mindre o lättare person att slänga upp...?

Är själv 174 cm/71 kg o skulle ta mig tusan aldrig drömma om att klättra upp på någon stackars B-ponny... Möjligen en islänning då, men det ska ju vara en annan sak.

det beror mycket på vad ponnyn i fråga är för typ. en kraftig viktbärande ponny bär upp en tung ryttare.

ofta tror jag att det är en vana hos oss ryttare att man rider bara b-ponny o så vidare när man är liten/mindre. därför är det nog svårt att se en vuxen ryttare framför sig, på en liten ponny.

det beror mycket på vad ponnyn i fråga är för typ. en kraftig viktbärande ponny bär upp en tung ryttare.

ofta tror jag att det är en vana hos oss ryttare att man rider bara b-ponny o så vidare när man är liten/mindre. därför är det nog svårt att se en vuxen ryttare framför sig, på en liten ponny.

Jo, man ser ju o tar till sig det man vill se o ta till sig :angel:

Påstår inte att det handlar om djurplågeri att en 70- kilosklump åker runt i skogen på en B- ponny, men inte 17 är det lämpligt. Det är iaf min åsikt. Sedan är det ju upp till dig att avgöra vem du ska sälja till.

Ville framförallt avliva myten om att russ är viktbärande, för så är faktiskt inte fallet.

Om mor o dotter ska dela häst, varför (som jag frågade mig tidigare) skaffar de inte något lämpligt mellanting som kan passa båda, t ex en rejäl C eller D- ponny?

För det första så tror jag att dom flesta anser att en b-ponny är i storlek miniatyr utan muskler. Vad säger att den här korsningsponnyn russ/fjording är lätt i typen? Är den mer som en fjording i typen så orkar den bära en tyngre ryttare också beroende på hur ryggmuskulaturen ser ut.

Jag förstår att den här mamman inte vill köpa in en c eller d-ponny till sin 10-åriga dotter då dom sällan väger mer än 30-40kg. Min dotter som är 9år har en shettis på 105cm och kraftig i typen och han bär 60kg emellanåt. Min dotter väger runt 30kg.

Vad är det då som säger att en korsning mellan russ/fjording inte skulle klara av en 70kg kluns ibland?

Att jag rider en b-ponny ibland beror mycket på att jag rider till han när inte ägarens mamma hinner rida till han. Jag rider även c-ponny och min häst som jag har är bara 148cm väger runt 450kg. Så då menar ni i så fall att det är djurplågeri att jag rider min lilla pålle som gränsar till d-ponny? Nog tror jag hellre att man i första hand ska titta på hur hästen/ponnyn ser ut innan man bedömer om den orkar bära en viss vikt.
Jag tycker att det här med vikter, och speciellt när det handlar om normala vikter, är ganska överdrivet ibland.

jag pratade med en veterinär om det här med ponnyer och vikter för något år sedan. han sa att det är mycket så i sverige, att vi har "fått för oss" att en viss storlek på häst inte kan bära mer än si eller så mycket. utomlands ser man ofta små ponnyer bära upp vuxna ryttare helt utan problem.
sen hur deras ryggar ser ut eller känns kan jag däremot inte uttala mig om...

men iallafall. jag tycker som sagts här innan, att ponnyer o vikter är överdrivet i många fall...

min ponny är iallafall viktbärande :smirk:

70 kg var för mycket för mitt fullblod på 155 cm... :crazy: Jag skulle inte låta någon som vägde 70 kg sitta upp på en B-ponny oavsett ras. Tycker faktiskt att det är lite synd om islandshästar som måste bära så stora o tunga karlar ibland med :(

Är det så att det är den häsintreserade föräldern som väger 70 kg å så har dom ett eller flera barn som oxå är hästintreserade. så kanske dom tänkte att föräldern rider någon eller några dagar i veckan och barnet eller barnen flera, skulle det kunna vara så?
Är den inkörd oxå eller? för isåfall föräldern köt en del när hon har några dagar i veckan å så kan ju barnet eller barnen köra oxå, det är ju jätte roligt att kunna köra en häst oxå :)

hon är inkörd :)
men jag vet inte hur intresserade de är av att köra.
det låter som dottern mestadels ska rida min ponny, men hon måste vara såpass viktbärande att mamman ska kunna rida henne någon gång i veckan eller så.

På dina inlägg så verkar du ju ha bestämt dig för att din ponny gott kan kuta runt med en 70 kg koloss så jag förstår inte varför du ens lagt in tråden. Sälj hästen till dem och sedan när den får ont i ryggen och börjar trilska så är det ju deras problem att slakta den.
Vill man rida B-ponny och är så tung så kan man inget om hästar och är verkligen ingen djurvän. Så ett stort frågetecken på mammans omdöme.

Själv hade jag knappt satt upp en 70 kg person på mitt halvblod. Med utrustning o dyl så blir det ju rätt mkt. Men man gör som man vill.

Jag skulle absolut inte sälja!
En människa på 70 kg kommer med kläder, hjälm, skor och sadel lätt upp till 80 kg.:eek:
80 kg har enligt min åsikt ingenting på en så pass liten ponny att göra, inte 70 kg heller.
Är inte mamman intresserad av körning bör de skaffa sig en större ponny som båda kan rida.
Jag kan inte förstå var detta intresse för att rida för små ponnyer bottnar. :confused:

jo de ska komma o provrida, men vet inte riktigt när..de bor ungefär 40 mil bort, så..det krävs lite planering...de verkar väldigt intresserade...
har itne hört av dem på några dagar nu..men ja...hoppas det stämmer. :)

Jag förstår att den här mamman inte vill köpa in en c eller d-ponny till sin 10-åriga dotter då dom sällan väger mer än 30-40kg.

Varför skulle inte en 10-åring på 30-40 kg kunna rida en C- eller D-ponny?

har en shettis på 105cm och kraftig i typen och han bär 60kg emellanåt.

Men det lät ju himla mysigt! :crazy:

För det första så tror jag att dom flesta anser att en b-ponny är i storlek miniatyr utan muskler. Vad säger att den här korsningsponnyn russ/fjording är lätt i typen? Är den mer som en fjording i typen så orkar den bära en tyngre ryttare också beroende på hur ryggmuskulaturen ser ut.

Jag förstår att den här mamman inte vill köpa in en c eller d-ponny till sin 10-åriga dotter då dom sällan väger mer än 30-40kg. Min dotter som är 9år har en shettis på 105cm och kraftig i typen och han bär 60kg emellanåt. Min dotter väger runt 30kg.

Vad är det då som säger att en korsning mellan russ/fjording inte skulle klara av en 70kg kluns ibland?

Jag har inte sagt att den inte KLARAR det. Däremot anser jag att det inte är lämpligt.

Att jag rider en b-ponny ibland beror mycket på att jag rider till han när inte ägarens mamma hinner rida till han. Jag rider även c-ponny och min häst som jag har är bara 148cm väger runt 450kg. Så då menar ni i så fall att det är djurplågeri att jag rider min lilla pålle som gränsar till d-ponny? Nog tror jag hellre att man i första hand ska titta på hur hästen/ponnyn ser ut innan man bedömer om den orkar bära en viss vikt.

Nej, verkligen inte. Jag förstår inte heller varför du måste svänga dig med uttryck som "djurplågeri"? Ingen annan än du har väl nämnt det? Det är en väsentlig skillnad på vad som är djurplågeri och vad som är olämpligt.

Jag anser heller inte att det är olämpligt att Du rider din D- ponny dagligen. Det är stor skillnad i storlek och bärkraft mellan en B o en D- ponny, och om din D- ponny dessutom inte är någon liten spink kan jag inte se något problem alls med det.

Det är klart att det spelar roll hur hästen är byggd! En rejäl D- ponny kan gott och väl ridas av en fullvuxen ryttare på 70-75 kg dagligen. En spinkig D- ponny (lika hög) skulle nog inte må lika bra av det. Det finns dock gränser för hur liten en ponny kan vara - välbyggd eller ej-för att bära upp en vuxen, tung ryttare, och JAG anser att en B-ponny, hur välbyggd den än må vara, definitivt är för liten för att ridas av en 70- kg ryttare på någon mer regelbunden basis.

Kan tilläggas att jag rider mitt gamla D-ponnysto på 147 cm korsning arab/nordsvensk utan minsta problem. Det är en rejäl ponny, och det ser inte ens oproportionerligt ut med mig på henne. Jag är 173 cm / 70 kg o var precis lika stor på den tiden jag tävlade henne (hopp, dress, ft). Inga problem alls! Klättrar jag däremot upp på en nätt D- ponny i samma höjd varken ser det bra ut eller känns bra, så jag är fullt medveten om att modellen på häst spelar in!

Jag tycker att det här med vikter, och speciellt när det handlar om normala vikter, är ganska överdrivet ibland.

Jo, men vad är normal vikt för att kajka runt på en B- ponny? 70 kg är ju en fullt normal vuxenvikt, men varför ska man intill enfald hävda att detta är en lagom vikt för en B-ponny att släpa på?

Daydream o Quip! :bow: :bow: :bow: :bow:

Fast, att 70 kg skulle vara för mkt för ett halvblod har jag svårt att tro, iaf inte om det är en"normal" häst o den inte har ryggproblem eller liknande. Väldigt många vuxna, både män och kvinnor, väger ju både 70 kg o mer utan att vara speciellt stora o tjocka för det, och dessa människor rider ju runt på halvblod utan problem. Vad ska man rida annars? Ardenner? ;)

Till Call me Ace: Varför lade du ut tråden? Du verkar ju ändå ha bestämt dig...

då tycker jag att du ska fråga dom om det, för isåfall har mamman kanske inte tänkt sig rida iaf inte varje gång hon har hand om ponnyn utan bara någon gång ibland, utan hadde tänkt köra den dom dagar hon har.
Få se nu hur var det, en kompis till mig har en tabel på om hästen väger si å så mycket klarar den av en ryttare på så å så många kilon (den gäller för icke viktbärande hästar, men man kan ju kolla någorlunda iaf å lägga på några kilon om hästen är viktbärande). den gick så här iaf kommer jag ihåg. min ponny väger 350 kg och hon kan då bära en ryttare på 55 kg å hon är inte viktbärande, en ponny på 300 kg som inte är viktbärande kan bära en ryttare på 50 kg, och en ponny som väger 400 kg som inte är viktbärande kan bära en ryttare på 60 kg. Alltså när hästens vikt ökar med 50 kg så kan ryttaren väga 5 kg mer, då den inte är viktbärande :)

Och så är vi noga med att vara medveten om att 'hästen kan böra en ryttare på X kg' inte är vad MÄNNISKAN väger utan den TOTALA vikten med ryttare i full utrustning inkl sadel etc.

Det man väger brukar plussas med tio kilo vintertid. Jag väger 43 kg naken, så säg 45 med vanliga kläder. Vintertid med långkalsonger, ridbyxor, chaps, strumpor, sockar och vinterskor, tre tröjor (två tunna och en tjockare) säkerhetsväst och vinterjacka samt mössa, halsdukl, vantar och hjälm plus sadel inkl all den utrustningen så är vågen uppe och fladdrar vid SEXTIO. Det är FEMTON kilo plus mot vad jag väger själv. Och det är det hästen TOTALT ska bära man ska titta på och inte vad en naken människa väger på badrumsvågen ;)

Javisst var det mysigt för dom båda. Han har då inte haft ont i ryggen för det.
Jag tycker att man ska titta på hur hästen ser ut först innan man bestämmer sig för att det inte fungerar.
Hästar är trots allt inga porslinsdjur och är tåligare än vad man tror. Ok att man inte slänger upp en tung ryttare varje dag, men det gör mindre nån dag i veckan. Just för att hästarna ska få den träningen dom behöver för att lära sig att bära upp sig själv rätt. Jag vet att jag inte kan sätta mig på en graciös häst utan muskler, men en kraftigare ponny/liten häst är mindre problem.

Hur man kan tycka som 60 kg´s ryttare att det är roligt och lärorikt att "rida" en ponny på 105 cm i mkh kan jag inte förstå.
Exakt vad får man ut av det?

Hästar är trots allt inga porslinsdjur och är tåligare än vad man tror.

De flesta ägare till mindre ponnyer behandlar enligt mitt tycke inte sina ponnyer som porslinsdjur, tvärtom.

Ok att man inte slänger upp en tung ryttare varje dag, men det gör mindre nån dag i veckan. Just för att hästarna ska få den träningen dom behöver för att lära sig att bära upp sig själv rätt.

Så du menar att om man sätter upp en för tung ryttare på sin häst en gång i veckan, då lär sig hästen att bära upp sig själv på rätt sätt?

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 694
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 897
Senast: mamman
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 308
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 320
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Flytta med utekatt
  • Mata småfåglarna